Με πρέσβη της νεοσύστατης ενότητας «Agora Series» τον σεναριογράφο, σκηνοθέτη και ηθοποιό Γιώργο Καπουτζίδη, που πιάνει τον παλμό της εποχής, αλλά και με καινοτόμες δράσεις και πρωτοβουλίες που στηρίζουν το ελληνικό σινεμά η Αγορά του 63ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (3-13/11/2022) υποδέχεται αυτές τις μέρες την εγχώρια και διεθνή κινηματογραφική κοινότητα στη Θεσσαλονίκη.
Από αυτήν τη θέση ο αγαπημένος καλλιτέχνης, που ανέλαβε και την παρουσίαση της τελετής έναρξης του φετινού φεστιβάλ, θα προωθήσει τις σημαντικές διεργασίες μέσα από τις οποίες προκύπτει το σινεμά του αύριο, φροντίζοντας παράλληλα να επικοινωνήσει σε δημιουργούς, δημοσιογράφους, καθώς και στο ευρύ κοινό, τον σημαντικό ρόλο της.
«Χαίρομαι πολύ γιατί, μην ξεχνάμε, σπούδασα στη Θεσσαλονίκη, πήγαινα στο φεστιβάλ τα χρόνια που ήμουν εκεί, αυτή είναι η πόλη όπου πρωτοέκανα θέατρο, ήμουν στην ομάδα του Γαλλικού Ινστιτούτου. Μπορεί να μην έδωσα εξετάσεις για να μπω στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, αλλά εκεί αγάπησα πολύ τον κινηματογράφο.
Εκείνη την πενταετία, τα χρόνια της Θεσσσαλονίκης, έβλεπα άπειρες ταινίες, τις περισσότερες με διαφορά από κάθε άλλη περίοδο της ζωής μου. Και φυσικά δεν έχανα ταινία στο φεστιβάλ. Για μένα η πόλη είναι ταυτισμένη με αυτό το καταπληκτικό γεγονός.
Το ότι μου δίνεται η ευκαιρία να είμαι ένα κομμάτι του ως πρεσβευτής του είναι πολύ συγκινητικό. Την ίδια περίοδο έχω και τη σκηνοθεσία μου στο ΚΘΒΕ και είμαι πολύ χαρούμενος που θα συμπέσουν όλα αυτά», λέει ο Γιώργος Καπουτζίδης.
Οι νέοι δημιουργοί είναι αυτοί που θα μας συστήσουν τον καινούργιο κόσμο σε όλους τους τομείς. Στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο, το καινούργιο έρχεται από αυτούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι άλλοι θα σταματήσουν, όλοι συνεχίζουμε, αλλά εγώ δεν μπορώ να πιάσω τον παλμό του εικοσάρη. Βέβαια νοιάζομαι και θέλω να επικοινωνήσω μαζί του και προσωπικά νομίζω ότι το κάνω με τίμιο τρόπο, κρατώ επαφή, αλλά τον εικοσάρη, τον εικοσιπεντάρη, θα τον εκφράσει και θα τον εμπνεύσει απόλυτα ο συνομήλικός του.
Η Αγορά του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εγκαινιάζει τον Νοέμβριο του 2022 την ενότητα «Agora Series» με στόχο να δημιουργήσει ένα δίκτυο επικοινωνίας με τους επαγγελματίες της παραγωγής σειρών για τα τηλεοπτικά δίκτυα και τις πλατφόρμες και να αποτελέσει σταθερό σημείο συνάντησης και βήμα για κινήσεις ανάπτυξης του κλάδου.
«Κάποτε είχα ενδιαφέρον να κάνω ταινίες, μπήκα σε αυτήν τη δουλειά χάρη στον κινηματογράφο. Όταν ήμουν στη Θεσσαλονίκη πήγαινα και τρεις και τέσσερις φορές την εβδομάδα, αλλά και όταν ήμουν μικρός, σαν το παιδάκι στο "Σινεμά ο Παράδεισος", πήγαινα κάθε βράδυ σινεμά στην Ασπροβάλτα. Μόνο τη "Γαλάζια Λίμνη" δεν είδα και μου έμεινε ο καημός, γιατί ήταν ακατάλληλο.
Νομίζω ότι η τηλεόραση έχει αρχίσει να μοιάζει με σινεμά κι αυτό είναι πολύ ευχάριστο. Η Αγορά φέτος μας λέει ότι από του χρόνου θα ασχοληθεί και με την τηλεόραση.
Η δική μου εμπειρία από την πλατφόρμα ήταν πολύ καλή. Έχω αποφασίσει να ζω πιο ήσυχα, στο νησί μου, να γράφω τις ιστορίες μου και να έρχομαι να σκηνοθετώ ή να είμαι στα γυρίσματα ως σεναριογράφος.
Έκανα μια σειρά δέκα επεισοδίων που γυρίστηκε στην πόλη μου, τις Σέρρες, όπως είναι και ο τίτλος της, και την έδωσα στο κοινό που ήθελε να τη δει. Δεν μπήκα καθόλου στη διαδικασία του προγραμματισμού, ποια μέρα θα το βάλουμε, να μην έχει αυτό ή το άλλο να παίζεται σε άλλο κανάλι, δεν μπήκα σε αυτές τις συζητήσεις.
Ίσως γι' αυτό μου αρέσει και το θέατρο, επειδή έχεις να συνεννοηθείς με λίγους ανθρώπους, ενώ στην τηλεόραση συμβαίνει το αντίθετο, εξαρτάσαι από πολλούς. Στην πλατφόρμα ένιωσα ελεύθερος και νομίζω ότι η διαδικασία απελευθερώνει τον δημιουργό που λέει "η ιστορία μου είναι αυτή", έτσι την ήθελα ακριβώς, από κει και πέρα, όποιος θέλει, ας μπει να τη δει.
Επιτυχία δεν είναι μόνο η μαζικότητα αλλά και η ειλικρινής επικοινωνία και η επιδραστικότητα. Αυτή η σειρά άγγιξε πολύ βαθιά και ουσιαστικά τους θεατές και έχω λάβει μηνύματα που δεν πήρα ποτέ από θεατές των σειρών μου στη τηλεόραση», λέει Γιώργος Καπουτζίδης.
Φέτος η Αγορά πρωτοπορεί με νέες ενέργειες και δράσεις, των οποίων τα αποτελέσματα δεν αφορούν μόνο τους επαγγελματίες του χώρου αλλά και κάθε σινεφίλ.
Μέσα από την ενότητα «Agora Series» το φεστιβάλ τολμά να μιλήσει για τη σχέση σινεμά-τηλεόρασης και να διερευνήσει σε βάθος τις εκλεκτικές συγγένειες των δύο μέσων, φιλοξενώντας, μεταξύ άλλων, masterclass του τηλεοπτικού σεναριογράφου και παραγωγού Victor Quinaz (των σειρών «Big Mouth», «GLOW« του Netflix, μεταξύ άλλων) με τίτλο «Don’t be scared, it’s only TV!». Ταυτόχρονα, μέσα από think tanks αναζητά προτάσεις και αλλαγές για την υποστήριξη της εγχώριας και ευρωπαϊκής κινηματογραφικής κοινότητας.
«Νομίζω ότι αυτό που θέλει να προωθήσει η Αγορά είναι τη συνδρομή της, η ουσιαστική βοήθεια προς τους δημιουργούς, ώστε να επικοινωνήσουν το έργο τους. Φιλοδοξεί να βοηθήσει τους δημιουργούς να το ολοκληρώσουν για να έρθει σε επαφή με το κοινό και τους παραγωγούς, γιατί στην Αγορά πηγαίνουν και ταινίες που δεν έχουν ολοκληρωθεί. Με αυτό τον τρόπο έχει ο δημιουργός μια διέξοδο, του δίνεται ένα όπλο να εκφραστεί και να προχωρήσει το πρότζεκτ του», συνεχίζει.
Όπως πάντα, η Αγορά στηρίζει το ελληνικό σινεμά με πρωτοβουλίες που θα προσφέρουν σημαντική βοήθεια και πολύτιμα εργαλεία στους επαγγελματίες του σινεμά.
Παράλληλα, φιλοξενεί μια σειρά από συναρπαστικές συζητήσεις με διακεκριμένους ομιλητές και καλεσμένους.
«Οι νέοι δημιουργοί είναι αυτοί που θα μας συστήσουν τον καινούργιο κόσμο σε όλους τους τομείς. Στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο, το καινούργιο έρχεται από αυτούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι άλλοι θα σταματήσουν, όλοι συνεχίζουμε, αλλά εγώ δεν μπορώ να πιάσω τον παλμό του εικοσάρη. Νοιάζομαι και θέλω να επικοινωνήσω μαζί του και προσωπικά νομίζω ότι το κάνω με τίμιο τρόπο, κρατώ επαφή, αλλά τον εικοσάρη, τον εικοσιπεντάρη, θα τον εκφράσει και θα τον εμπνεύσει απόλυτα ο συνομήλικός του. Αυτός θα τον παρακινήσει, οπότε αυτός πρέπει να έχει και την ευκαιρία, αλλιώς μια γενιά ολόκληρη θα πάει χαμένη.
Με την οικονομική κρίση σταμάτησαν όλα, και οι σειρές. Τότε σκέφτηκα ότι τουλάχιστον δύο πράγματα που ήθελα να κάνω πρόλαβα και τα έκανα. Ένα παιδί που βγαίνει τώρα τι θα κάνει; Το σκεφτόμουν πολύ όλον αυτό τον καιρό. Θα έχουν δουλειές, θα υπάρχουν δουλειές;» αναρωτιέται ο Γιώργος Καπουτζίδης.
Για τη φετινή χρονιά το πρόγραμμα περιλαμβάνει δράσεις δικτύωσης και πάνελ με τη συμμετοχή ομιλητών, επαγγελματιών και δημιουργών της τηλεοπτικής παραγωγής από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη νέα ενότητα της Αγοράς συμμετέχουν Έλληνες και ξένοι παραγωγοί, δημιουργοί σειρών για την τηλεόραση και τις πλατφόρμες και εκπρόσωποι από δίκτυα τοπικής και παγκόσμιας εμβέλειας.
«Πιστεύω ότι έχουμε και ελπίδες και δυνατότητες να βγούμε στη διεθνή αγορά, υπάρχουν άνθρωποι με πολύ ταλέντο και όνειρα, υπάρχει κόσμος με θέληση, έχουμε μια γλώσσα δύσκολη να επικοινωνηθεί, αλλά έχουμε ήδη τον Γιώργο Λάνθιμο που μεγαλουργεί. Είναι ένα παράδειγμα και καμαρώνουμε όλοι γι’ αυτό που πέτυχε. Όταν ανοίγει ο δρόμος, ακολουθούν κι άλλοι.
Νομίζω ότι η Αγορά είναι μια εξαιρετική προσπάθεια. Είναι σημαντικό που υπάρχει και το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, έτσι αναπτύσσεται η μυθοπλασία. Χρειάζεται στην τηλεόραση να υπάρχουν καλές παραγωγές για να απορροφηθούν και οι άνθρωποι που έχουν κάνει καλές σπουδές, μια ολόκληρη γενιά με μορφωμένα και έξυπνα άτομα και ανοιχτό μυαλό.
Οπότε, η Αγορά είναι άλλο ένα βήμα για κάτι καλό, μια ενίσχυση, άλλος ένας φάρος, ένας προορισμός που μπορεί να έχει ένας δημιουργός.
Αν μπορούσα να επιλέξω κάτι απ' όλα τα ενδιαφέροντα που θα συμβούν στο φεστιβάλ, θα ήθελα ιδιαιτέρως να ακούσω τους σεναριογράφους, που αγαπώ. Φυσικά, θέλω να δω και να ακούσω όλους τους άλλους και να ανταλλάξουμε τις ιστορίες μας», καταλήγει ο Γιώργος Καπουτζίδης.