Άντριου Μπουγιάλσκι: Ο νονός του mumblecore μιλά για το κινηματογραφικό του ντεμπούτο Facebook Twitter

Άντριου Μπουγιάλσκι: Ο νονός του mumblecore μιλά για το κινηματογραφικό του ντεμπούτο

0

Πέρασαν πλέον είκοσι χρόνια από τότε που ένα τρομακτικά έξυπνο και αφοπλιστικά ειλικρινές low-budget φιλμάκι έκανε την πρεμιέρα του στη στριμωγμένη αίθουσα του Sidewalk Film Festival στην Αλαμπάμα. Εκείνη την εποχή, κανείς απολύτως, ούτε το νεαρό κοινό του φεστιβάλ που ενθουσιάστηκε από το εμφανώς αυτοσχεδιαστικό σενάριο ούτε ο φέρελπις σκηνοθέτης της ταινίας και φρέσκος απόφοιτος του πανεπιστημίου του Xάρβαρντ, δεν μπορούσε να προβλέψει τον αντίκτυπο που θα είχε το πρωτότυπο αυτό κινηματογραφικό εγχείρημα.

Σήμερα, ωστόσο, η παρθενική ταινία του σεναριογράφου-σκηνοθέτη Άντριου Μπουγιάλσκι «Funny Ha Ha» έχει εξελιχθεί αναμφίβολα σε ένα λατρεμένο cult classic, έχοντας γράψει το δικό της κεφάλαιο στη σύγχρονη κινηματογραφική ιστορία. Οι πρωτότυπες και αντισυμβατικές επιλογές του δημιουργού της, από τη μαιανδρική πλοκή και τους αυθόρμητους διαλόγους μέχρι την ανεπαίσθητα διεισδυτική κάμερα που κάνει τον θεατή να ξεχνά σχεδόν την ύπαρξή της, αποτελούν πλέον σχεδόν απαραίτητα συστατικά της συνταγής του ρεαλιστικού indie cinema. 

Ψήγματα της αισθητικής του «Funny Ha Ha» μπορεί να συναντήσει κανείς σε δεκάδες σύγχρονες παραγωγές, από big-budget χολιγουντιανές υπερπαραγωγές, όπως το «Magic Mike», μέχρι τηλεοπτικά σουξέ, όπως το καυστικό «Girls» της Lena Dunham.

Και χάρη στην ανέλπιστη επιτυχία του ντεμπούτου του αλλά και τα εξίσου πειραματικά κινηματογραφικά πρότζεκτ που ακολούθησαν, ο Μπουγιάλσκι δεν βρίσκεται απλώς στις λίστες των πιο επιδραστικών και ταλαντούχων σκηνοθετών της γενιάς του αλλά απολαμβάνει και τον τίτλο του «νονού του mumblecore», του κινηματογραφικού κινήματος που εφηύρε, έστω και ακούσια, και χαρακτηρίζεται από τις νατουραλιστικές ερμηνείες, το low-budget και την έμφαση στον αυτοσχεδιαστικό διάλογο πάνω από τη δομημένη πλοκή.

Άντριου Μπουγιάλσκι: Ο νονός του mumblecore μιλά για το κινηματογραφικό του ντεμπούτο Facebook Twitter
H Kate Dollenmayer στο «Funny Ha Ha» του 2005.

«Υποθέτω πως η λέξη "mumblecore" θα χαραχτεί στην ταφόπλακά μου και, να σας πω την αλήθεια, έχω συμβιβαστεί πια με αυτό, περισσότερο απ' ό,τι πριν από δεκαπέντε χρόνια», εκμυστηρεύεται με χιούμορ ο Μπουγιάλσκι. «Ωστόσο, πάντα δυσκολευόμουν να απαντήσω σε ερωτήσεις σχετικά με το συγκεκριμένο κίνημα ακριβώς επειδή η ταμπέλα αυτή αναφέρεται σε μια εξωτερική αντίληψη του έργου μας. Δεν έχει καμία σχέση με αυτό που προσπαθούσαμε να δημιουργήσουμε, τόσο εγώ με το "Funny Ha Ha" όσο και οποιοσδήποτε άλλος κινηματογραφιστής της εποχής», συμπληρώνει. 

Παρά τη σχετική αμηχανία με την οποία αντιμετωπίζει τον όρο και τα νεφελώδη κριτήρια που το ορίζουν, ακόμα και ο ασυνήθιστα μετριόφρων σκηνοθέτης αναγνωρίζει το μέγεθος του αντίκτυπου της πρώτης του ταινίας. Ψήγματα της αισθητικής του «Funny Ha Ha» μπορεί να συναντήσει κανείς σε δεκάδες σύγχρονες παραγωγές, από big-budget χολιγουντιανές υπερπαραγωγές, όπως το «Magic Mike», μέχρι τηλεοπτικά σουξέ, όπως το καυστικό «Girls» της Lena Dunham. «Υποθέτω πως μερικοί νέοι δημιουργοί ασπάστηκαν πράγματι το mumblecore, κάτι που μάλλον είμαι πλέον πολύ μεγάλος για να το καταλάβω». «Φυσικά, οι καλύτεροι από αυτούς θα το χρησιμοποιήσουν ως εφαλτήριο για να δημιουργήσουν τελικά κάτι δικό τους, φρέσκο και πρωτότυπο, που δεν θα μοιάζει καθόλου με τις δημιουργίες μας των αρχών των '00s. Νομίζω ότι συμβαίνει ήδη», συμπληρώνει.

Άντριου Μπουγιάλσκι: Ο νονός του mumblecore μιλά για το κινηματογραφικό του ντεμπούτο Facebook Twitter
Είκοσι χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το επιδραστικό ντεμπούτο του Μπουγιάλσκι καταφθάνει στην Αθήνα.

Είκοσι χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το επιδραστικό ντεμπούτο του Μπουγιάλσκι καταφθάνει στην Αθήνα απόψε, 22 Νοεμβρίου, στις εννιά το βράδυ, αποτέλεσμα της συνεργασίας του KINO Athens με τον κινηματογράφο Δαναό. Γυρισμένο εξαιρετικά επιδέξια σε φιλμ των 16 χιλιοστών, το «Funny Ha Ha» ακολουθεί την άσκοπη περιπλάνηση της συμπαθέστατης, μα ασταθούς 23χρονης Marnie, καθώς αναζητά την αγάπη, τη φιλία, την εργασιακή σταθερότητα και κυρίως μια απάντηση στη νεανική πλήξη. Συζητήσεις σχετικά με την εξοικείωση της πρωταγωνίστριας με το Excel δίνουν τη θέση τους σε ατέρμονες μεταμεσονύχτιες συνομιλίες για το σεξ, τη γαλουχία, τον έρωτα και τον υπαρξισμό. 

Το αποτέλεσμα είναι ένα ιδιαίτερα εύστοχο ψυχογράφημα της γενιάς των millennials και της προσπάθειάς της να αποκρυπτογραφήσει τους επίμονους γρίφους της ζωής στον κόσμο που ανέτειλε μέσα από τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου. Υπό το πρίσμα της σύγχρονης πολύπλοκης πραγματικότητας η προβολή της ταινίας προκαλεί ένα γλυκόπικρο συναίσθημα: μια αναπόφευκτη νοσταλγία για τη χαμένη ευφορία της εποχής.

«Παρακολούθησα ξανά το "Funny Ha Ha" σε μια προβολή στη Βοστώνη για την επέτειο των δύο δεκαετιών από την κυκλοφορία του», εξηγεί ο Αμερικανός σκηνοθέτης. «Είχε περάσει πολύς καιρός από τότε που το είχα δει και δεν σας κρύβω πως για πρώτη φορά έπιασα τον εαυτό μου να ανησυχεί για τους νεαρούς ήρωες που έβλεπα στην οθόνη! Ελπίζω να τα κατάφεραν. Ωστόσο, από την πλεονεκτική θέση του μεσήλικα πλέον το 2022 ξέρω ότι ζουν στιγμές έκτακτης αναταραχής και αβεβαιότητας. Υποθέτω ότι είναι αδύνατο για κάποιον στην ηλικία μου, που τη βλέπει, να αποφύγει το συναίσθημα της ανησυχίας», προσθέτει.

Beeswax Facebook Twitter
Beeswax

Την αποψινή προβολή του ντεμπούτου του Μπουγιάλσκι θα ακολουθήσει, την επόμενη εβδομάδα, η προβολή της τέταρτης ταινίας του «Beeswax». Με αφορμή την άφιξη των δυο έργων του στην Ελλάδα ο σκηνοθέτης λέει πως νιώθει ιδιαίτερα συγκινημένος που οι παλιότερες ταινίες του συνεχίζουν να ταξιδεύουν σε κάθε γωνιά του πλανήτη. 

«Μακάρι να γνώριζα περισσότερα για τον ελληνικό κινηματογράφο, είναι πολλές οι ταινίες που δεν έχω δει», δηλώνει στη LiFO. «Φυσικά, ο Γιώργος Λάνθιμος μου έχει κάνει τρομερή εντύπωση, ενώ παράλληλα έχω μια μικρή εξοικείωση με το έργο της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, λόγω της παραμονής της στο Όστιν. Η πιο πρόσφατη ταινία της ήταν κυριολεκτικά φανταστική, ανυπομονώ να δω περισσότερες ελληνικές παραγωγές», καταλήγει.

____________
 

Η ταινία θα προβληθεί στον Κινηματογράφο Δαναός, Χώρος Β, την Τρίτη 22/11 στις 21:00.
Λεωφόρος Κηφισίας 109, Αθήνα, μετρό Πανόρμου
Εισιτήρια: 7 ευρώ

Το KINO Athens είναι μια διεθνής κοινότητα που υποστηρίζει το ανεξάρτητο σινεμά με διαδραστικές φυσικές προβολές που γεφυρώνουν τον κινηματογράφο με τις εικαστικές τέχνες σε συνεργασία με καλλιτέχνες και επιμελητές που προσκαλούνται σε εβδομαδιαία βάση. Το KINO Athens στόχο έχει να ενθαρρύνει έναν συνεχή διάλογο μεταξύ διαφόρων καλλιτεχνών και κοινού στην Αθήνα. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ