«Ψιλικά»: Μια περφόρμανς για τις μικρές καθημερινές περιπέτειες που μας ενώνουν

CHECK I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Η παράσταση – site specific performance της ομάδας «Στέρεο νερό» με τον τίτλο «Ψιλικά» ξεκινάει από το ισόγειο της Ρέας. Φωτ.: Stephie Grape
0

ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ να βρει ιδανικότερο μέρος για να στήσει την παράστασή της η Εύη Σούλη: ένα παροπλισμένο, σχεδόν εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο στον Βύρωνα, ένα κτίριο που υπολειτουργεί, αλλά εξακολουθεί να έχει όνομα, «Ρέα». Απολύτως ’70s αισθητικής, με στρογγυλές γυάλινες βιτρίνες καταστημάτων, μεταλλικά κουφώματα παντού, μαρμάρινα δάπεδα και τοίχους, ασανσέρ άλλων εποχών, και στην ταράτσα δύο θερινά σινεμά, ένα με μικρότερη οθόνη και σκέπαστρο, το άλλο με κανονικών διαστάσεων οθόνη – και θέα την Αθήνα πιάτο, που λένε.  

Αν η Γλυκερία Μπασδέκη το είχε δει εγκαίρως, θα έγραφε για δοξασμένες νύχτες καλοκαιριού και ανεκπλήρωτους έρωτες κάτω από τον έναστρο αττικό ουρανό. Αλλά, έτσι κι αλλιώς, όλα όσα έχει γράψει εμπεριέχουν τη «Ρέα», κι ας μην τη γνώριζε. Τα κείμενά της βρίθουν από αναμνήσεις μιας νιότης μακρινών εποχών, πρόσωπα, μουσικές, εικόνες, γεγονότα ενός παρελθόντος που έχει προ πολλού θαφτεί κάτω από τα ανελέητα στρώματα της ιστορίας, της προσωπικής της, της ελληνικής επαρχίας, της ποπ κουλτούρας (στα όρια του λούμπεν).

Έξι κορίτσια, νέες γυναίκες, κούκλες με ροζ τούλια, τοποθετημένες μέσα στα αραχνιασμένα μαγαζιά με τις γυάλινες βιτρίνες σαν μέσα στα κουτιά τους, ξεμυτίζουν μία-μία με έκπληκτο βλέμμα, καθώς μας αντικρίζουν.

Η παράσταση-site specific performance της ομάδας «Στέρεο νερό» με τον τίτλο «Ψιλικά» ξεκινάει από το ισόγειο της «Ρέας». Έξι κορίτσια, νέες γυναίκες (Άννη Θεοχάρη, Αδελαΐδα Κατσίδε, Έλενα Μεγγρέλη, Ελπινίκη Σαριπανίδου, Έλσα Σίσκου, Θέμις Χατζή), κούκλες μες στα ροζ τούλια (ενδυματολόγος είναι η Ελένη Καββαδά), τοποθετημένες στα αραχνιασμένα μαγαζιά με τις γυάλινες βιτρίνες σαν μέσα στα κουτιά τους (πολύ μου θύμιζαν τις κούκλες των αλλοτινών καιρών μέσα σε αμπαλαρισμένες κούτες με διάφανη επιφάνεια), ξεμυτίζουν μία-μία με έκπληκτο βλέμμα καθώς μας αντικρίζουν.

I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape

Κι αρχίζουν να ξεδιπλώνουν τις ιστορίες τους, θρυμματισμένες μνήμες εφηβείας. Μας αποκαλύπτονται σαν μια φωνή, μια ιστορία, μια μνήμη: η παιδική ηλικία, οι γονείς, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Ένα κουβάρι που ξετυλίγεται με χάρη και υπόκρουση το εμβληματικό τραγούδι της πάλαι ποτέ βεντέτας του λαϊκού πάλκου και των πανηγυριών Ξανθής Περάκη· τα λόγια ξεστομίζονται εκστασιασμένα σαν να αποτίνουν φόρο τιμής στα ροζ εξώφυλλα της «Μανίνας» και της «Σούπερ Κατερίνας» (αφελή κοριτσίστικα περιοδικά μιας Ελλάδας που έχει πάψει προ πολλού να υπάρχει).  

Κι αφού μας έχουν καλωσορίσει με τον τόσο ζεστό και ιδιαίτερο αυτόν τρόπο, μας καλούν να τις ακολουθήσουμε στις σκάλες – «έλα, έλα» μας λένε απαλά, σαν να μας καλούν σε ένα μυστικό πέρασμα ή σε μια ερωτική περιπέτεια. Κι εκεί, με τη θέα στο ισόγειο από το εσωτερικό μπαλκόνι του πρώτου πατώματος, οι μνήμες γίνονται ακόμα πιο «επικίνδυνες», πιο τολμηρές. Καραδοκεί ο έρωτας που με δυσκολία τιθασεύεται, το κορμί διψάει, ποθεί το φιλί, τα φιλιά – αλλά και ο θάνατος, η ανησυχητική ιδέα ότι τίποτα δεν μένει για πάντα εδώ, κανένας μας.

Προτού ανέβουμε στο επόμενο πάτωμα, κάναμε μια στάση. Στο γωνιακό κατάστημα που βλέπει στη πόλη, μέσα από το τζάμι ένας άγγελος που τον ενσαρκώνει ο Άγγελος Παπαδημητρίου μας τραγουδάει, σχεδόν σαν να ψάλλει, το «Σκουπίδια πέραν της ατμόσφαιρας» της Λένας Πλάτωνος: «Μικρή είχα δει / σε όνειρο εφιαλτικό / πως ζούσα μ’ ένα άλλο παιδί / σε γυάλινο διαστημικό κλουβί / και άνθρωποι νεκροί / ανέβαιναν από τη γη / ντυμένοι με κοστούμια γκρι / κι όσο ανέβαιναν / τόσο φούσκωναν / άμορφες μάζες νέων αστερισμών / σε συγκρούσεις με το καθαρό μας το γυαλί / άμορφες μάζες νέων αστερισμών / ρακοσυλλέκτες διαστημικοί / κρυσταλλοποιημένα ούρα αστροναυτών».

Ανεβήκαμε στο τέταρτο πάτωμα, παρακάμπτοντας το τρίτο, όπου λειτουργεί γυμναστήριο –οι νέοι άντρες που γυμνάζονταν μάς κοιτούσαν έκπληκτοι, θα μπορούσαν να είναι και μέρος της δράσης–, και μπήκαμε σε ένα παλιό μπαρ όπου η μνήμη πια έχει αγγίξει την ενηλικίωση. Ένα απελπισμένο τηλεφώνημα μίας εξ αυτών στον Πρόεδρο της Βόρειας Κορέας «Κιμ» με την πλάτη γυρισμένη στο κοινό είναι ένα τραγελαφικό παραλήρημα σουρεαλιστικού σαρκασμού, αλλά έμοιαζε και λίγο σαν η ντροπή να είχε αλώσει τη γυναικεία φύση. Παίζουν μεταξύ τους, ανοίγουν μπουκάλια, γελάνε, επιβεβαιώνοντάς μας ότι δεν είναι πια τα «αθώα» κορίτσια, οι παρθένες με τα ροζ που αρχικά γνωρίσαμε.

I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Ένας άγγελος, που τον ενσαρκώνει ο Άγγελος Παπαδημητρίου, μας τραγουδάει, σχεδόν σαν να ψάλλει, το «Σκουπίδια πέραν της ατμόσφαιρας» της Λένας Πλάτωνος. Φωτ.: Stephie Grape
I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape

Κι ακολουθεί η «τελευταία πράξη» στην ταράτσα με φόντο τη μεγάλη και ανενεργή εδώ και χρόνια οθόνη, όπου όλα βγαίνουν στο φως. Το βίντεο που προβάλλεται επάνω της μας προσγείωσε στην απτή και θνητή πραγματικότητα της ζωής αυτών των κοριτσιών που μάλλον είναι παραλλαγές ενός. Μία τους τραγουδάει το «Like a prayer» της Madonna: «Life is a mystery / Everyone must stand alone / I hear you call my name / And it feels like home».

Η «μνήμη» ενδύεται τον μανδύα της νοσταλγίας, σχεδόν ταυτίζεται με τον θάνατο της αθωότητας, της νιότης, των ανθρώπων με τους οποίους πορεύτηκαν, που πορευόμαστε. Άλλωστε, όλα σε αυτό το ξεχασμένο οικοδόμημα θυμίζουν τον θάνατο μιας εποχής. Μόνη ελπίδα οι αμέτρητες γλάστρες με τα φυτά που κάθε μέρα, όπως πληροφορήθηκα, έρχεται κάποιος και τις ποτίζει, δίνοντας τους ζωή.

Κάτω από τον καλοκαιρινό έναστρο ουρανό τα φρέσκα κορίτσια θύμιζαν τους στίχους της Πλάτωνος: «Το πεπρωμένο εκείνων των παιδιών / Που γεννηθήκαν και θα γεννιούνται / Κάτω από τον αστερισμό των σκουπιδιών / Κάτω από τον μαγνητισμό των απορριμμάτων / Ποιο το περιεχόμενο των ποιημάτων / Η αγάπη τους για την ωραία / Ή για το τέρας».

Τελικά, γιατί αυτή η σουρεαλιστικο-ποιητική περφόρμανς έχει τον τίτλο «Ψιλικά»; Μήπως γιατί όλες οι μικροϊστορίες των ανθρώπων, του καθενός μας, έχουν μια κοινή πορεία; Είναι μικρές καθημερινές περιπέτειες που δεν απέχουν πολύ η μία από την άλλη και μας ενώνουν; Μήπως η ζωή μας είναι ό,τι έχει απομείνει στο παλιό κουτάκι με το ξεχασμένο ψιλολόι που τυχαία βρίσκει όποιος/-α μένει πίσω, ψαχουλεύοντάς το από περιέργεια; Ανάμεσα σε κουμπιά, βελόνες, κλωστές, φωτογραφίες, εικονίτσες αγίων, ακυρωμένα διαβατήρια, χαρτιά, ψευδοκοσμήματα και άλλα ευτελή απομεινάρια της καθημερινότητας, πολύτιμα μόνο για όσους μάς αγάπησαν κάποτε;

I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape
CHECK I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ