Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό

Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό Facebook Twitter
Η προσέγγιση της Universal για το «Twisters» περιελάμβανε την παρουσίαση της ταινίας ως μια συναρπαστική ψυχαγωγική απόδραση όπου επιμελώς αποφεύγεται να θιγούν κοινωνικοπολιτικά θέματα.
0

ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΥΟ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ, το Χόλιγουντ δεν χάνει ευκαιρία να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κλιματική αλλαγή. Μοιάζει συνεπώς εκπληκτικό το γεγονός ότι η ταινία «Twisters» της Universal Pictures, η οποία επικεντρώνεται στις έντονες καιρικές συνθήκες και ειδικά, εν προκειμένω, στους ανεμοστρόβιλους, βγήκε αυτό τον μήνα στις αίθουσες χωρίς καμία αναφορά στην κλιματική αλλαγή. Αν υπήρχε ποτέ ένα ιδανικό όχημα για να μεταφέρει τα οικολογικά μηνύματα του Χόλιγουντ –μια ταινία μεγάλου προϋπολογισμού με κεντρικούς χαρακτήρες που βρίσκονται στη δίνη ακραίων καιρικών φαινομένων–, σίγουρα αυτό είναι το «Twisters». Ή όχι;

Μάλλον όχι. Οι ταινίες δεν πρέπει να έχουν ως στόχο «τη διακήρυξη μηνυμάτων», όπως δήλωσε ο σκηνοθέτης του «Twisters», Λι Άιζακ Τσανγκ, σε μια συνέντευξη τύπου πριν από την κυκλοφορία της ταινίας, η οποία, όπως φαίνεται, λειτούργησε ως κάλεσμα του Χόλιγουντ προς το συντηρητικό κοινό.

Τα μεγάλα στούντιο φαίνεται να προσέχουν ένα μήνυμα που πολλοί αγοραστές εισιτηρίων –ιδιαίτερα στην ενδοχώρα των Ηνωμένων Πολιτειών– στέλνουν εδώ και καιρό: Θέλουμε απλώς να διασκεδάσουμε, χωρίς να νιώθουμε ότι θα εξεταστούμε σε μάθημα.

Ο εντοπισμός τάσεων στον κινηματογράφο αποτελεί μια επικίνδυνη αναζήτηση. Μερικές φορές μια ταινία είναι απλώς μια ταινία. Το «Twisters», ωστόσο, είναι δείγμα μιας σαφούς αλλαγής πλεύσης στο Χόλιγουντ. Μετά από μια περίοδο κατά την οποία πολλές ταινίες λειτουργούσαν ως μέσα προβολής μιας προοδευτικής ατζέντας, άλλοτε με επιτυχία στα ταμεία («Barbie»), συχνότερα όμως όχι («The Marvels», «The Color Purple»), τα μεγάλα στούντιο φαίνεται να προσέχουν ένα μήνυμα που πολλοί αγοραστές εισιτηρίων –ιδιαίτερα στην ενδοχώρα των Ηνωμένων Πολιτειών– στέλνουν εδώ και καιρό: Θέλουμε απλώς να διασκεδάσουμε, χωρίς να νιώθουμε ότι θα εξεταστούμε σε μάθημα. Για να το θέσουμε ωμά, το Χόλιγουντ δείχνει πλέον όλη την καλή διάθεση να υποκύψει στο κοινό των λεγόμενων «κόκκινων πολιτειών» που αναμένεται να υπερψηφίσουν τον Τραμπ.

Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό Facebook Twitter
Το «Twisters», η παραγωγή του οποίου κόστισε 155 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να περιλαμβάνονται δεκάδες εκατομμύρια σε έξοδα μάρκετινγκ, συγκέντρωσε 82 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων μόνο κατά τις τρεις πρώτες ημέρες προβολής του στις αίθουσες της Βόρειας Αμερικής.

Η Disney, στην οποία ανήκουν επτά στούντιο, μεταξύ των οποίων και τα στούντιο της Pixar, της Marvel, της Lucasfilm και της 20th Century, φαίνεται να αλλάζει τις προτεραιότητές της, προειδοποιώντας τα δημιουργικά στελέχη της. «Πάνω απ’ όλα πρέπει να ψυχαγωγούμε, το έργο μας δεν έχει να κάνει με μηνύματα», δήλωσε ο Ρόμπερτ Άιγκερ, διευθύνων σύμβουλος της Disney, σε ένα συνέδριο στα τέλη του περασμένου έτους. «Δεν πρόκειται να ανεχθώ το αντίθετο», συμπλήρωσε.

Τα σχόλιά του ήταν μια απότομη αντιστροφή από τη συνέλευση των μετόχων της Disney το 2017, όταν μιλούσε με υπερηφάνεια για την «ύφανση κοινωνικοπολιτικών μηνυμάτων» στις ταινίες της εταιρείας. «Μπορούμε να πάρουμε αυτές τις αξίες, τις οποίες θεωρούμε σημαντικές κοινωνικά, και να αλλάξουμε πραγματικά τη συμπεριφορά των ανθρώπων», δήλωνε τότε.

Για 20 χρόνια, η εταιρεία Participant Media ήταν ο κατεξοχήν παραγωγός ταινιών «συνείδησης» στο Χόλιγουντ. Το οικολογικό ντοκιμαντέρ «An Inconvenient Truth» ήταν μια από τις πρώτες επιτυχίες της. H εταιρεία όμως αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο τον Απρίλιο που μας πέρασε. Η Participant βασιζόταν σε στούντιο και σε πλατφόρμες streaming για να διανείμει τις ταινίες της, αυτοί οι φορείς όμως πλέον έχουν μειώσει δραστικά το «εξειδικευμένο» περιεχόμενο υπέρ των πιο δημοφιλών προτάσεων. Οι πλατφόρμες streaming, όπως το Netflix, έχουν επίσης αρχίσει να πουλάνε διαφημιστικό χρόνο και οι διαφημιστές προτιμούν πάντα το απολιτικό περιεχόμενο που απευθύνεται σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό.

Η Paramount περιγράφει την τρέχουσα αντίληψή της ως «παραγωγή ψυχαγωγικών ταινιών για όλο το κοινό». Σε αυτές περιλαμβάνεται ο «Μονομάχος ΙΙ», μία από τις πιο αναμενόμενες ταινίες του φθινοπώρου. «Πολλοί κινηματογραφόφιλοι δεν θέλουν ατζέντες ή να τους λέει το Χόλιγουντ τι πρέπει να σκέφτονται», δήλωσε προσφάτως ο Κρις Άρονσον, πρόεδρος του τμήματος εγχώριας διανομής της Paramount.

Κάποιοι αστέρες κατευθύνονται αμεσότερα προς τα δεξιά. Παρόλο που δεν είχε ως αποτέλεσμα την τεράστια επιτυχία που οραματιζόταν, ο Κέβιν Κόστνερ με το «Horizon: An American Saga - Chapter 1» στόχευσε απευθείας στους θεατές των κόκκινων πολιτειών τον περασμένο μήνα. (Μια διαφήμιση της ταινίας περιλάμβανε σε περίοπτη θέση τον συντηρητικό σχολιαστή Γκλεν Μπεκ να λέει: «Ο Κέβιν Κόστνερ μπορεί να είναι ο μόνος που είναι ικανός να αφηγηθεί μια τέτοια αληθινή αμερικανική ιστορία»). Ο Ντουέιν Τζόνσον, πάντα εναρμονισμένος με την αγορά, βγήκε στο Fox News την άνοιξη για να καταγγείλει τη «woke κουλτούρα» και να δηλώσει ότι μετάνιωσε που υποστήριξε τον πρόεδρο Μπάιντεν στις εκλογές του 2020.

Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό Facebook Twitter
Παρόλο που δεν είχε ως αποτέλεσμα την τεράστια επιτυχία που οραματιζόταν, ο Κέβιν Κόστνερ με το «Horizon: An American Saga - Chapter 1» στόχευσε απευθείας στους θεατές των κόκκινων πολιτειών τον περασμένο μήνα.

Η προσέγγιση της Universal για το «Twisters» περιελάμβανε την παρουσίαση της ταινίας ως μια συναρπαστική ψυχαγωγική απόδραση όπου επιμελώς αποφεύγεται να θιγούν κοινωνικοπολιτικά θέματα. Το τελευταίο πράγμα που ήθελε η Universal ήταν μια ταινία που θα λειτουργούσε ως «κατσάδα» για την κλιματική αλλαγή, κάτι που πιθανότατα θα απωθούσε τους συντηρητικούς θεατές.

«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να παραβλέψουμε κανένα κοινό», δήλωσε ο Μάικλ Μόουζες, επικεφαλής μάρκετινγκ της Universal. «Σε κάθε απόφαση το θέμα ήταν πώς μπορούμε να συμπεριλάβουμε και όχι να αποκλείσουμε». Το «Twisters», η παραγωγή του οποίου κόστισε 155 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να περιλαμβάνονται δεκάδες εκατομμύρια σε έξοδα μάρκετινγκ, συγκέντρωσε 82 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων μόνο κατά τις τρεις πρώτες ημέρες προβολής του στις αίθουσες της Βόρειας Αμερικής, περίπου 65% περισσότερο από ό,τι ανέμεναν οι αναλυτές του box office, με τις κόκκινες πολιτείες να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μερίδιο αυτής της επιτυχίας.  

Περισσότερο από ποτέ, τα στούντιο δεν έχουν την πολυτέλεια να χαραμίσουν ούτε ένα δολάριο. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν μέρος γιγαντιαίων πολυεθνικών ομίλων ψυχαγωγίας που δέχονται σοβαρές πιέσεις καθώς τα παραδοσιακά καλωδιακά κανάλια μαραζώνουν και οι υπηρεσίες streaming παλεύουν με το υψηλό κόστος προγραμματισμού.

Το Χόλιγουντ δεν έχει ανακάμψει από την πανδημία (εν μέρει επειδή το κλείσιμο της πανδημίας ακολουθήθηκε από δύο μακροχρόνιες απεργίες των συνδικάτων κατά των στούντιο). Οι πωλήσεις εισιτηρίων μέχρι στιγμής φέτος στη Βόρεια Αμερική ανέρχονται σε 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια, μια μείωση της τάξης του 35% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019, σύμφωνα με την Comscore, η οποία παρακολουθεί τα στοιχεία του box office.

Καθώς τα στούντιο προσπαθούν να ανακάμψουν, η ενδοχώρα αποτελεί μια ιδιαίτερη ευκαιρία. Οι θεατές στις κόκκινες πολιτείες επέστρεψαν πιο γρήγορα στις αίθουσες μετά την πανδημία, αντίθετα από εκείνους στις παράκτιες μητροπόλεις. Ορισμένες μεγάλες αγορές, όπως το Σαν Φρανσίσκο, δεν έχουν ανακάμψει ακόμα πλήρως και ενδέχεται να μην ανακάμψουν ποτέ, σύμφωνα με στελέχη των στούντιο διανομής. Από την άλλη, η αλλαγή των πολιτισμικών προτύπων και προτεραιοτήτων δείχνει ότι το Χόλιγουντ δεν έχει πια την πολυτέλεια να αγνοεί πλέον ένα τεράστιο κοινό, όπως το συντηρητικό, που, όπως γράφτηκε κάπου, «τόσο καιρό το έχανε, παρότι βρισκόταν μπροστά του σε κοινή θέα».  

Με στοιχεία από The New York Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Πέντε νέες εκδόσεις για την oικολογία και τον κόσμο σε κρίση

Βιβλίο / Πέντε νέες εκδόσεις για την oικολογία και την κλιματική κρίση

Με την υπερθέρμανση του πλανήτη να είναι πλέον ορατή και την οικολογική καταστροφή να επηρεάζει τη ζωή μας και την οικονομία, είναι πολύτιμα τα αναγνώσματα που εμπνέονται από την ακραία αυτή συνθήκη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ