Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
0
Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Η ζωή του Michael μοιάζει με ταινία για το μπαλέτο, από αυτές που ο κεντρικός χαρακτήρας περνάει από όλα τα στάδια: την απογοήτευση, τη σκληρή δουλειά και, τέλος, τη δικαίωση... Φωτο: Freddie F. / LIFO

Είναι μια κλασική, συννεφιασμένη 28η Οκτωβρίου κι έχω ραντεβού με τον Michael Doolan, τον νεαρότερο σε ηλικία χορευτή της Λυρικής Σκηνής. Το ραντεβού είναι στο Barrett, ένα γνωστό κεντρικό μπαρ που μένει ανοιχτό μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Είναι νωρίς το πρωί και παρόλη τη χθεσινή κραιπάλη, η εθνική εορτή, η αργία και η συννεφιά μού δημιουργούν μια αίσθηση ανακούφισης. Ο Michael φτάνει στην ώρα του, είναι ψηλός και λυγερόκορμος, με ξανθιά φράντζα που πέφτει μπροστά από το αριστερό του μάτι, φοράει παρκά και Stan Smith και ζητάει ένα τσάι. Χαμογελάω καθώς σκέφτομαι: «Πόσο φανταστικά αγγλικό εκ μέρους του». Στη συνέχεια, ενώ βολεύεται στη θέση του, μου λέει πως χθες το βράδυ και αυτός ξενύχτησε. Είχε πάει σε ένα ρεμπετάδικο.

Η ζωή του Michael μοιάζει με ταινία για το μπαλέτο, από αυτές που ο κεντρικός χαρακτήρας περνάει από όλα τα στάδια: την απογοήτευση, τη σκληρή δουλειά και, τέλος, τη δικαίωση. Μου εξηγεί, στρίβοντας ένα τσιγάρο: «Ξαφνικά, και μέχρι σήμερα μυστηριωδώς, γύρω στα δέκα, αποφάσισα ότι θέλω να γίνω χορευτής. Η μητέρα μου είναι δασκάλα μουσικής και βλέποντας πόσο βαριόμουν τη μελέτη, δεν με εμπιστευόταν καθόλου. Οι γονείς μου έκαναν τρία χρόνια να το πιστέψουν, μια και γενικότερα δεν φημιζόμουν για τη θέληση και το πάθος μου – δεν τους κατηγορώ. Επέμεινα όμως και τελικά, στα δεκατρία, ξεκίνησα το μπαλέτο». Το πρώτο του μάθημα περιλάμβανε κυρίως μικρά πηδήματα και ρυθμική, αλλά ο Michael θυμάται ακόμα να βγαίνει από την τάξη, τον πατέρα του να τον περιμένει ανάμεσα σε μια θάλασσα από μικρά κορίτσια και τις μητέρες τους, νιώθοντας εμφανώς άβολα, και να του λέει ότι αυτό ήταν το καλύτερο πράγμα που έχει κάνει στη ζωή του.

Μπορεί να ακουστεί κάπως τετριμμένο για τους Έλληνες, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ζορμπά στο Καλλιμάρμαρο. Πρέπει να είχε 10.000 κόσμο – ήταν και ο χώρος, αλλά, πάνω απ' όλα, η μουσική. 

Ξεκινώντας, λοιπόν, στα δεκατρία του χρόνια μπαλέτο και κάνοντας μόνο μια φορά την εβδομάδα μάθημα, άρχισε να θέλει κάτι παραπάνω. Η μητέρα του έμαθε για κάποια οντισιόν σε μία από τις γνωστότερες σχολές του Birmingham και τον έπεισε να συμμετάσχει. «Μπαίνοντας μέσα σ' εκείνο το δωμάτιο, συνειδητοποίησα αμέσως ότι δεν είχα ιδέα τι έκανα όσον αφορά το μπαλέτο. Όλοι εκεί μέσα ήταν τόσο καλύτεροι από εμένα που σκέφτηκα ότι αυτό ήταν, τελείωσε, κι έφυγα από την αίθουσα συντετριμμένος. Ένας από τους δασκάλους, όμως, με ακολούθησε και μου πρότεινε να παρακολουθήσω το μάθημα του Σαββάτου, δωρεάν. Δεν έχω ιδέα τι είδε σ' εμένα τότε, αλλά ήταν αυτή η στιγμή που καθόρισε την πορεία μου στον χορό».

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Φωτο: Freddie F. / LIFO

Κάπως έτσι ο Michael πέρασε την εφηβεία του, κάνοντας δύο μαθήματα μπαλέτου την εβδομάδα, ρουφώντας όσο περισσότερη γνώση μπορούσε από το μάθημα του Σαββάτου, όπου χόρευε με συνομηλίκους του που γυμνάζονταν ώρες καθημερινά. Φτάνοντας τα δεκαοκτώ, αποφασίζει να ξεκινήσει σπουδές στη Σκωτία, στη σχολή Ballet West. «Η σχολή βρίσκεται σε ένα χωριό στα Highlands, πιο συγκεκριμένα τα στούντιο είναι πίσω από μια φάρμα ελαφιών στη μέση του πουθενά. Κάθε μέρα έπρεπε να περπατήσω σαράντα λεπτά για να φτάσω εκεί, περνώντας μέσα από άλλες φάρμες. Ήταν ένα εξαιρετικά απομονωμένο μέρος, το οποίο όμως ήταν ακριβώς αυτό που χρειαζόμουν. Μπόρεσα να συγκεντρωθώ και να δουλέψω σκληρά, έξι και, πολλές φορές, επτά ημέρες την εβδομάδα, για ατελείωτες ώρες. Και να ήθελα να αποσπάσω την προσοχή μου από τον χορό, δεν υπήρχε τίποτα τριγύρω».


Κι ήταν τυχερός, γιατί το σώμα του ήταν σύμμαχος και όχι εμπόδιο για ένα παιδί που άρχισε τόσο αργά το μπαλέτο. Τελειώνοντας τις σπουδές του, ήξερε ότι ήθελε να φύγει εκτός Βρετανίας και μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, και εξαιτίας του δυσβάσταχτου κόστους ζωής και για να μην αποσπάται η προσοχή του. Κάπου εκεί στάθηκε τυχερός και η Ελληνίδα σύντροφος του καθηγητή του στον σύγχρονο χορό τού πρότεινε να κάνει οντισιόν για την Εθνική Λυρική Σκηνή στην Αθήνα. «Η αλήθεια είναι ότι όλα τα συμβόλαια είχαν συμπληρωθεί ήδη όταν ήρθα στην Αθήνα, αλλά ο διευθυντής πίστεψε σ' εμένα και μου έδωσε τη θέση μετά από δύο εβδομάδες» μου λέει με ένα στραβό, ντροπαλό χαμόγελο. Τον ρωτάω πώς του φάνηκε η αλλαγή περιβάλλοντος και με κοιτάει ανοίγοντας τα μεγάλα του μάτια: «Μου πήρε δεκαοκτώ γεμάτους μήνες να προσαρμοστώ και να αρχίσει να μου αρέσει εδώ. Ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Ήξερα ότι υπήρχε κάτι το οποίο μου διέφευγε, κάτι που θα με έκανε να αγαπήσω αυτή την πόλη». Σκέφτομαι πόσο πραγματικά δύσκολη μπορεί να γίνει η Αθήνα και συμφωνώ σιωπηλά.

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Μοιάζει απόλυτα εξοικειωμένος με τη νομαδική ζωή του χορευτή, αν και έχει αρχίσει να αγαπάει, όπως μου λέει, την Αθήνα. Φωτο: Freddie F. / LIFO

Καθώς μιλάμε όλο και περισσότερο για τον χορό ως τέχνη, είναι εμφανές ότι ο ψηλός νέος που κάθεται απέναντί μου βρίσκεται στη δίνη της ανακάλυψης της ίδιας του της τέχνης. Μου μιλάει με ενθουσιασμό για τον σύγχρονο χορό στην Ελλάδα και τον αγαπημένο του χορογράφο Ohad Naharin, για το πόσο χαρούμενος είναι που η Λυρική θα συνεργαστεί με τον Αντώνη Φωνιαδάκη για μια παράσταση τον ερχόμενο Απρίλιο, για τους Rootless Root και τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Διαισθάνομαι μια ανάγκη έκφρασης που μοιάζει να μην ικανοποιείται από το κλασικό ρεπερτόριο. «Πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται περισσότερο την τεχνική παρά την ερμηνεία όταν χορεύω κλασικό. Η ελευθερία που υπόσχεται το σύγχρονο με ενθουσιάζει». Άλλο ένα πράγμα που τον κάνει χαρούμενο αυτήν τη στιγμή είναι ότι έχουμε μπει στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση του Ιδρύματος Νιάρχου, όπου θα μετακομίσει η Εθνική Λυρική Σκηνή τόσο τις αίθουσες προβών όσο και το θέατρό της.

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Μπορεί να ακουστεί κάπως τετριμμένο για τους Έλληνες, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ζορμπά στο Καλλιμάρμαρο. Πρέπει να είχε 10.000 κόσμο – ήταν και ο χώρος, αλλά, πάνω απ' όλα, η μουσική. Ήταν δύσκολο στην αρχή, γιατί δεν είμαι συνηθισμένος σε τέτοιους ήχους και ρυθμούς, αλλά εκεί κατάλαβα και αγάπησα την ελληνική μουσική. Πλέον ακούω ρεμπέτικο, λαϊκό, και ο αγαπημένος μου μουσικός είναι ο Τσιτσάνης Φωτο: Freddie F. / LIFO

Τον ρωτάω για τη σημαντικότερη παράσταση που έχει δώσει μέχρι σήμερα: «Μπορεί να ακουστεί κάπως τετριμμένο για τους Έλληνες, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ζορμπά στο Καλλιμάρμαρο. Πρέπει να είχε 10.000 κόσμο – ήταν και ο χώρος, αλλά, πάνω απ' όλα, η μουσική. Ήταν δύσκολο στην αρχή, γιατί δεν είμαι συνηθισμένος σε τέτοιους ήχους και ρυθμούς, αλλά εκεί κατάλαβα και αγάπησα την ελληνική μουσική. Πλέον ακούω ρεμπέτικο, λαϊκό, και ο αγαπημένος μου μουσικός είναι ο Τσιτσάνης».

Στα εικοσιτέσσερα, με όλο τον καιρό μπροστά του για να συνεχίσει την καριέρα του, ο Michael Doolan σε δέκα χρόνια βλέπει τον εαυτό του όπου τον έχει πάει ο χορός. Μοιάζει απόλυτα εξοικειωμένος με τη νομαδική ζωή του χορευτή, αν και έχει αρχίσει να αγαπάει, όπως μου λέει, την Αθήνα. Τον ρωτάω γιατί: «Εδώ ενηλικιώθηκα ουσιαστικά. Εδώ ανακάλυψα ποιος είμαι και τι μου αρέσει κι εδώ απέκτησα την απελευθερωτική αίσθηση ότι αν θέλεις, μπορείς να κάνεις οτιδήποτε με τη ζωή σου. Αγαπώ την Αθήνα, είναι τόσο γοητευτική».

* Ο Michael Doolan συμμετέχει στο παιδικό μπαλέτο Καρμενσίτας που ξεκινά στις 22/11 και θα τρέχει έως 24/4, ενώ στη συνέχεια θα χορέψει στον Καρυοθραύστη που θα παρουσιαστεί σε Θεσσαλονίκη (από 5/12 στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης) και Αθήνα (από 23/12 στο Ολύμπια).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ