Αργύρης Πανταζάρας

Αργύρης Πανταζάρας Facebook Twitter
0
  • Η πρώτη παράσταση στην οποία έπαιξα ήταν ο Μαθητευόμενος Μάγος του Γκαίτε στο νηπιαγωγείο. Έπαιζα τη σκούπα που έσπασε και έπειτα αναστήθηκε με πολλαπλάσια δύναμη. Πραγματικά, δεν περίμενα ποτέ ότι το κουσούρι θα μου έμενε από τότε, να είμαι, δηλαδή, εθισμένος σε αυτό το «τσάκισμα» επί σκηνής, μέσα από μια άγρια φάρσα εμπλοκής, απόλαυσης και μαγείας. Όλα αυτά αθροίζονται υποσυνείδητα και τώρα πάλι συναντώ τον Γκαίτε μέσα από τον Μεφιστοφελή, παραμένοντας «το πνεύμα που τα πάντα αρνείται».
  • Στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου έζησα τα τρία πιο συμπυκνωμένα χρόνια της ζωής μου. Δεν ξέρω αν έμαθα περισσότερα πράγματα για το θέατρο, σίγουρα όμως έμαθα περισσότερα πράγματα για την ανθρώπινη συμπεριφορά. Αυτό πήρα από κει μέσα και αυτό χρησιμοποιώ. Η μελέτη στο θέατρο είναι η μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς, εντός και εκτός σκηνής. Έτσι, σιγά-σιγά, χώνευα την ιδέα της «φροντίδας και της ανατομίας της ψυχής».

Δουλειά του καλλιτέχνη είναι να βρίσκει και να αρθρώνει καθαρά τις λέξεις που θα βοηθήσουν την εποχή του, είτε με χαμόγελο είτε με τρίξιμο των δοντιών. Οι λέξεις που έχουμε ανάγκη σήμερα είναι «ειρήνη», «πολιτισμός», «ισότητα» και «αλληλεγγύη».

  • Πέφτω με τα μούτρα σε μια δουλειά. Την απόλαυση την παίρνεις με το να σκοντάφτεις πάνω στον ρόλο. Δεν αντιλαμβάνομαι τη δουλειά μέσα από τον ρόλο που υπηρετώ αλλά μέσα από το έργο. Το θέατρο είναι σαν μια συμφωνική ορχήστρα: άσχετα με το ποιο όργανο παίζεις, ο σκοπός είναι να ακουστεί αυτή η σύνθεση που δημιουργεί όλα αυτά τα συναισθήματα και τη σκέψη που προσπαθείς να μεταδώσεις.
  • Δεν ξεχωρίζω τους ανθρώπους σε σημαντικούς κι ασήμαντους. Σε κάθε άνθρωπο που συναντώ έχω μάθει να θαυμάζω τη δύναμή του και να στέκομαι στις αδυναμίες του. Είμαι πραγματικά εγωιστής στο θέμα της ισότητας και λάτρης του θαυμασμού. Οι άνθρωποι που μου άλλαξαν τη ζωή είναι οι γονείς μου. Η μητέρα μού χάρισε τον θαυμασμό προς τη γυναικεία δύναμη και ο πατέρας μού εμφύσησε συναισθηματική ευφυΐα. Μου έδειξε ότι η ψυχή είναι σαν μια χορδή. Η ζωή μου άλλαξε όταν είδα αυτήν τη χορδή να σπάει. Και από τότε ψάχνω τη δική μου μελωδία.
Αργύρης Πανταζάρας Facebook Twitter
Πέφτω με τα μούτρα σε μια δουλειά. Την απόλαυση την παίρνεις με το να σκοντάφτεις πάνω στον ρόλο. Δεν αντιλαμβάνομαι τη δουλειά μέσα από τον ρόλο που υπηρετώ αλλά μέσα από το έργο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
 
  • Αρνούμαι να πω τη φράση «διδάσκω θέατρο», απλώς μοιράζομαι μυστικά και χτίζω την επικοινωνία με την επόμενη γενιά, που πρέπει πάση θυσία να μπει δυναμικά σε αυτόν το χώρο. Με συγκινεί αφάνταστα το κομμάτι της σχολής. Είναι μια δεύτερη ευκαιρία για να φτιάξουμε τον δικό μας κόσμο. Φέτος δύο μαθητές μου πέρασαν με επιτυχία στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Προφανώς, δεν είμαστε σε μια χώρα με παράδοση στη διδασκαλία του θεάτρου, δεν υπάρχει μέθοδος και γι' αυτόν το λόγο το θέατρο μεταδίδεται μέσω της προσωπικής αντίληψης του καθενός για τον κόσμο. Αυτό που κάνω στους μαθητές μου είναι να μεταδίδω την απόλαυση για την προσωπική ευθύνη και την αγάπη και η αγάπη, ευτυχώς, δεν έχει μέθοδο.

Αυτό που δεν μου αρέσει στην Αθήνα είναι ότι μου πήρε τόσο καιρό για να μου αρέσει. Πίστευα πως δεν θα τη συνηθίσω ποτέ. 

 

  • Αυτό που δεν γίνεται στην τέχνη τώρα είναι ότι δεν επικοινωνεί με τον παλμό της κοινωνίας συνολικά. Ο καθένας σκέφτεται: «Πότε θα κάνω το έργο μου;». Αυτό που μου λείπει εμένα είναι ότι δεν υπάρχει ρεύμα, ένα ρεύμα που να μπορεί να μπει στην καρδιά της εποχής. Όχι ένα ρεύμα που θέλει να αποκοπεί από την κοινωνία για να τραβήξει την προσοχή και να αυτοσυστηθεί στην Ιστορία της Τέχνης αλλά που να αφορά το σήμερα. Είμαστε σε εποχή βίας και θορύβου, δεν μπορεί οι καλλιτέχνες να προτείνουν βία και θόρυβο. Είμαστε σε εποχή που τρολάρουμε, δεν μπορεί να ζητάς να πληρώνουν εισιτήριο οι θεατές για να τρολάρεις. Σε μια κοινωνία που δεν ξέρει να αρθρώσει μια φράση έχουμε ανάγκη από τις σωστές λέξεις που θα σπάσουν τη σιωπή. Πέρασε η ώρα της αποδόμησης, έχει επέλθει η διάλυση και πρέπει να περάσουμε στην αναδόμηση με γερά θεμέλια. Αυτό που με τρομάζει είναι η έλλειψη συναίσθησης και συνείδησης, γιατί αυτό είναι σε θέση να καταστρέψει όλο τον κόσμο.
  • Αυτό που δεν μου αρέσει στην Αθήνα είναι ότι μου πήρε τόσο καιρό για να μου αρέσει. Πίστευα πως δεν θα τη συνηθίσω ποτέ. Τη θεωρούσα πάντα έναν κόμβο στη ζωή μου, μια στάση. Δεν μπορώ να αρνηθώ, όμως, ότι έχω εθιστεί στον παλμό και την ταχύτητα της πόλης. Καθώς, επίσης, και σε αυτό το ανεκτίμητο δώρο της υπενθύμισης του αρχαίου πολιτισμού. Βέβαια, δεν είναι μια πόλη που στο κέντρο της έχει αρχαία, είναι άλλη μια πόλη που χτίστηκε μέσα στα αρχαία. Βλέπεις τον σύγχρονο πολιτισμό του τελευταίου αιώνα να αναζητά απεγνωσμένα μια ταυτότητα, λειτουργώντας παρασιτικά και καρκινικά πάνω σε έναν άλλο πολιτισμό. Αυτό δηλώνει έλλειψη σεβασμού προς την κοινωνία αλλά και τον πολιτισμό τον ίδιο. Είναι μια σχετικά αφιλόξενη πόλη, και ιδίως για τα παιδιά.
Αργύρης Πανταζάρας Facebook Twitter
Αν ο πολιτισμός δεν μπορεί να φέρει την ειρήνη, τότε βαδίζουμε στο τέλος του πολιτισμού... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
 
  • Ο Φάουστ είναι ένα ποιητικό έργο που έγραφε ο Γκαίτε καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Ξεκίνησε να γράφεται την εποχή που γεννήθηκε το γερμανικό κίνημα «θύελλα και ορμή», που είχε ως στόχο να αντιταχθεί στον στείρο ορθολογισμό και τους κανόνες, καθώς και να δώσει έμφαση στην εκδήλωση συναισθημάτων μέσα από την τέχνη. Είναι μια εποχή αναμέτρησης του ανθρώπου με την ιστορία, καθώς αποκτιέται η συνειδητότητα και η υπόστασή της. Ο άνθρωπος τότε αρχίζει να δομεί νέες επιστήμες και ταυτόχρονα φυτεύει την αμφιβολία. Εκεί αρχίζει η αναζήτηση ταυτότητας μέσα από τον εσωτερικό διχασμό. Λέει ο Φάουστ αντικρίζοντας τη δύση του ηλίου: «Στο στήθος μου φωλιάζουν δυο ψυχές, μάχονται να χωρίσουν με άγρια πάλη, η μία με λύσσα με κρατά στη γη και η άλλη με σηκώνει απ' το χώμα, άγνωστοι πρόγονοι μας στείλαν την ευχή να υψωθούμε όσο βαστάμε ακόμα». Αναδύεται σιγά-σιγά η βαθύτερη αγωνία και ο μόχθος του πνευματικού ανθρώπου να ενώσει όλες τις δυνάμεις μέσα του, τις αισθήσεις, τη φαντασία και τον νου. Είναι μια διαδρομή από το σκοτάδι στο φως.
  • Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε έχουμε πόλεμο σε όλες τις μεριές του κόσμου. Πρέπει να έχουμε πολύ σοβαρό λόγο για να μην είμαστε όλοι εκεί όπου μας χρειάζονται. Ελπίζω ο καθένας να αναλογιστεί τους λόγους του και να πάρει μια καινούργια απόφαση στη ζωή του, να αναλάβει την ευθύνη των πράξεών του αλλά και της απραξίας του. Αν ο πολιτισμός δεν μπορεί να φέρει την ειρήνη, τότε βαδίζουμε στο τέλος του πολιτισμού.
  • Αν είχα όλες τις απαντήσεις πίσω από τα δόντια μου, τότε δεν θα χαμογελούσα μπρος στο παράλογο του κόσμου, θα άνοιγα το στόμα μου και θα ούρλιαζα. Όμως σε αυτήν τη βίαιη και θορυβώδη εποχή δεν ακούγεται η κραυγή αλλά οι σωστές λέξεις που σπάνε τη σιωπή. Δουλειά του καλλιτέχνη είναι να βρίσκει και να αρθρώνει καθαρά τις λέξεις που θα βοηθήσουν την εποχή του, είτε με χαμόγελο είτε με τρίξιμο των δοντιών. Οι λέξεις που έχουμε ανάγκη σήμερα είναι «ειρήνη», «πολιτισμός», «ισότητα» και «αλληλεγγύη». Και κλείνω με έναν στίχο του Φάουστ: «Ό,τι δεν γίνει σήμερα, ούτε αύριο θα γίνει».

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στην έντυπη LiFO το Νοέμβριο του 2015

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT