O Νέγρος του Μοριά

O Νέγρος του Μοριά Facebook Twitter
0
  • Γεννήθηκα και μεγάλωσα στους Αμπελόκηπους –στον αρχαίο Δήμο Αλωπεκής, όπου γεννήθηκαν ο Σωκράτης και ο Αριστείδης ο Δίκαιος– από γονείς που είχαν έρθει στην Ελλάδα από την Γκάνα για μια καινούργια ζωή. Την εφηβική μου ζωή την έζησα στην Κυψέλη.

Λατρεύω την ελληνική αργκό και παίζει να είμαι ο μόνος Αφροέλληνας στο χιπ χοπ που χρησιμοποιεί το λεξικό της πιάτσας, της ουσίας. Είμαι ο «μαύρος Ελληνάρας».

  • Ο πατέρας μου είχε την εντύπωση ότι ήμουν καλός ποδοσφαιριστής, έτσι πήγα στις ακαδημίες του Ρότσα και πέρασα για δοκιμαστικά από τον Ολυμπιακό, την ΑΕΚ, του Παπάγου, τον Τριφυλλιακό, το Αιγάλεω – σε πολλές και καλές ελληνικές ομάδες. Υπήρξε όμως θέμα νομικό, γιατί αν δεν έχεις ταυτότητα, δεν μπορείς να βγάλεις δελτίο. Η ταυτότητα είναι ένα μέσο που διευκολύνει πολύ έναν άνθρωπο κοινωνικά να κάνει τη δουλειά του. Αν έχεις, είναι πολύ εύκολο να παίξεις μέχρι Δ' και Γ' Εθνική – γιατί σε κάποιες κατηγορίες δεν αφήνουν μετανάστες. Έπαιζα μπάλα και τραγούδαγα, ήταν κάτι σαν κρυφό πάθος, μετά σιγά-σιγά το τραγούδι εξελίχθηκε και κράτησα αυτό.
  • Ο πατέρας μου κατάγεται από τη φυλή των ντράμερ, που παίζουν στις γιορτές και τις συγκεντρώσεις, έτσι στο σπίτι μας έπαιζε καθημερινά Ebo Taylor και άλλη μουσική από την Γκάνα. Μου έβαζε ν' ακούω από τζαζ μέχρι ρέγκε, διάφορα. Όταν μου έβαλε χιπ χοπ είπα: «Όπα, εδώ είμαστε, τι είναι αυτό, πατέρα;». Και μου εξήγησε περισσότερα. Το χιπ χοπ ήταν κυρίαρχο είδος στα '90s και κάτι κοντινό σ' εμένα, κάτι που μπορούσα να αγγίξω. Στην αρχή ήμουν ακροατής και το 2007 αποφάσισα να γίνω MC. Προηγουμένως έγραφα πιο πολύ για την πλάκα μου. Το 2008 έγινα ο «Νέγρος του Μοριά» κι άρχισα να γράφω στίχους και μουσική. Ήθελα πάντα να δημιουργώ, η δημιουργία είναι το παν. Σαν τον Θεό που δημιούργησε τον κόσμο, έτσι κι εγώ, ως άνθρωπος, δημιουργώ ένα τραγούδι. Όπως λέει ο Θεός: «Ο καθένας από μας είναι κι ένας θεός», άρα εγώ κάνω το θεϊκό μου με τη μουσική.
O Νέγρος του Μοριά Facebook Twitter
Το 2008 έγινα ο «Νέγρος του Μοριά» κι άρχισα να γράφω στίχους και μουσική. Ήθελα πάντα να δημιουργώ, η δημιουργία είναι το παν... Φωτό: Εlizabeth Rovit/ LIFO
  • Έχω γεννηθεί εδώ και μου αρέσει η ελληνική γλώσσα και η ιστορία της Ελλάδας. Είμαι κι εγώ κομμάτι της ιστορίας της και αισθάνομαι ότι γράφω τη δική μου ιστορία. Μου αρέσει η εποχή του Σωκράτη, του Θουκυδίδη και του Πλάτωνα, αλλά και η εποχή της Μπουμπουλίνας, του Κολοκοτρώνη και του Καραϊσκάκη. Έτσι έγινα Νέγρος του Μοριά. Λατρεύω την ελληνική αργκό και παίζει να είμαι ο μόνος Αφροέλληνας στο χιπ χοπ που χρησιμοποιεί το λεξικό της πιάτσας, της ουσίας. Είμαι ο «μαύρος Ελληνάρας». Μ' αρέσει η ελληνική κουλτούρα, το πώς μιλάς, πώς προσεγγίζεις τον άλλο, να παίζω με το κομπολογάκι όταν έχω στρες, τα «αϊντά», το γλέντι, το «έλα μωρέ, χαλαρά». Δεν υπάρχει αυτό έξω. Οι άλλοι είναι τσιτωμένοι. Εδώ πέρα έχουμε τον ήλιο και γι' αυτό στην Ελλάδα κάποια πράγματα είναι έτσι. Λες, δεν βαριέσαι, να πιούμε το καφεδάκι να χαλαρώσουμε, ο κόσμος χαμογελάει, βγαίνει, πηγαίνει προς τη θάλασσα. Και οι κλασικές ατάκες μου αρέσουν, οι παροιμίες, τα λογοπαίγνια. Η γλώσσα της Ελλάδας είναι απίστευτη, είναι πλούσια, και αυτό με βοηθάει κι εμένα μουσικά.
  • Διάβαζα πρόσφατα ότι στον Άβατο της Θράκης, στην Ξάνθη, υπάρχει μια περιοχή όπου ζουν μαύροι Έλληνες. Οι πρόγονοί τους ήρθαν στην Ελλάδα την εποχή της Τουρκοκρατίας ως σκλάβοι των μπέηδων και παρέμειναν στη χώρα μας. Είδα σε μια φωτογραφία έναν μαύρο βοσκό να βόσκει τα πρόβατα, τον μόνο Έλληνα μαύρο βοσκό, και ήταν ωραίο. Θα ήθελα πολύ να έβλεπα έναν Κινέζο δεύτερης γενιάς στην Ελλάδα, αλλά χωρίς ταυτότητα πώς να μπουν στην κουλτούρα ενός λαού που φοβάται την αλλαγή;
O Νέγρος του Μοριά Facebook Twitter
Μ' αρέσει η ελληνική κουλτούρα, το πώς μιλάς, πώς προσεγγίζεις τον άλλο, να παίζω με το κομπολογάκι όταν έχω στρες, τα «αϊντά», το γλέντι, το «έλα μωρέ, χαλαρά»... Φωτό: Εlizabeth Rovit/ LIFO
 
  • Μου αρέσει πολύ η ελληνική μουσική, τα ρεμπέτικα και η λαϊκή μουσική, αλλά όχι η σύγχρονη. Μου αρέσει ο Καζαντζίδης, ο Χιώτης –και ας είναι για σαλόνια–, η τετράς του Πειραιά, Ανέστος Δελιάς και Βαμβακάρης – ο Βαμβακάρης είναι μεγάλο respect για μένα. Η μουσική παλιότερα στην Ελλάδα ήταν πιο αληθινή και πιο ωραία, είχε και τον αμανέ, έβλεπες ότι μέσα από τα παράπονα έβγαινε κάτι καλό. Τώρα οι κοινωνικοί προβληματισμοί έχουν γίνει παράπονα ερωτικά, με χώρισες, με παράτησες... Δεν υπάρχει το τράνταγμα, το να ακούσεις τον σημερινό λαϊκό τραγουδιστή και να πεις «μιλάει για τον λαό». Τώρα μιλάει μόνο για τα ντέρτια του. Το ελληνικό χιπ χοπ, από την άλλη, έχει τόσο κοινωνικό στίχο ώρες-ώρες, που το βαριέσαι, γιατί δεν τον λένε όλοι καλά. Το αρχικό στοιχείο του χιπ χοπ είναι κυρίως κοινωνικό, πολιτικό και μετά είναι το battle – γιατί το χιπ χοπ είναι και εγωισμός.
  • Το κέντρο είναι η έμπνευσή μου. Εκτός από τους καλλιτέχνες που είναι οι επιρροές μου, η έμπνευσή μου είναι οι άνθρωποι και το περιβάλλον όπου ζω, πόσο μάλλον το κέντρο της Αθήνας. Σε άλλες χώρες το έχουν συμμαζεμένο και τακτοποιημένο, αλλά εδώ, επειδή γίνεται η αλαλούμπα, ένα ματσαμπλόκο, βλέπω πράγματα που ο Αμερικανός ράπερ τού τώρα θα ήθελε πολύ να ζει. Κυκλοφορώ στο αθηναϊκό L.Α. (σ.σ. λεωφόρος Αλεξάνδρας). Είναι ένας κομβικός δρόμος, μια τεράστια λεωφόρος, και ανάμεσα οι 12 περιοχές της: Γκύζη, Γουδί, Λυκαβηττός, Κυψέλη, ο λόφος του Στρέφη, Αμπελόκηποι κ.λπ. Κινούμαι μόνο σε αυτές και στο κέντρο επειδή βλέπεις τα πάντα. Είναι η μέγιστη έμπνευσή μου.
  • Είμαι πολύ περήφανος που από το μηδέν βρήκα και έφτιαξα το συγκρότημα που είμαι τώρα: Με Έλληνες από Κρήτη, Καρπενήσι και Γιάννενα, με Αλβανό, Αιθίοπα και Καμερουνέζο. Όλοι αυτοί μένουν στην Ελλάδα και όλοι μαζί κάνουμε ένα κοινό πράγμα εδώ. Χαίρομαι πάρα πολύ που τους βλέπω μαζί να κάνουν κάτι στην κοινωνία που είμαστε τώρα. Στο περιβάλλον που ζούμε εγώ μάζεψα δέκα άτομα διαφορετικής κουλτούρας και γίναμε ένα, αυτό είναι πολύ τρελό, δεν υπάρχει άλλο τέτοιο συγκρότημα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Είμαστε ένα αντιρατσιστικό φεστιβάλ από μόνοι μας.
O Νέγρος του Μοριά Facebook Twitter
Έχω γεννηθεί εδώ και μου αρέσει η ελληνική γλώσσα και η ιστορία της Ελλάδας. Είμαι κι εγώ κομμάτι της ιστορίας της και αισθάνομαι ότι γράφω τη δική μου ιστορία... Φωτό: Εlizabeth Rovit/ LIFO
  • Μια Καναδέζα μαμή μου είχε πει κάποτε να μην ανησυχώ ποτέ για τα λεφτά. Γιατί τα λεφτά υπάρχουν, το ζήτημα είναι τι θα κάνεις εσύ για να πάρεις αυτά που σου ανήκουν. Λεφτά μπορείς να βγάλεις από τα πάντα. Μπορείς να φτιάχνεις χαρτοπετσέτες και να γίνεις πλούσιος. Όταν ο καλλιτέχνης δεν βγάζει λεφτά, δεν φταίει μόνο η κοινωνία. Αν σε αυτό που κάνεις δίνεις κάτι πλούσιο, τότε εννοείται πως τα λεφτά θα σου έρθουν.
  • Η νέα μου δουλειά έχει τίτλο «Ακούγοντας και Μαθαίνοντας». Έχω ξεκινήσει να τη γράφω από τις 26 Νοεμβρίου του '12. Εκείνη την περίοδο ήμουν στους δρόμους της Αθήνας, έβλεπα κι άκουγα, και έτσι παρατηρούσα τον κόσμο. Το 2001 γνώρισα τον Mad Max Lion που μου έλεγε «άκου και μάθε». Ήμουν τύπος που δεν άκουγε, μόνο μίλαγε, ήμουν πεισματάρης. Με αυτό τον τίτλο είναι σαν να τη λέω σ' εμένα: άκου και μάθε. Όταν έκατσα, άκουσα κι έμαθα, έγινα καλύτερος άνθρωπος. Όπως και το παιδί στο σχολείο, που πρέπει να ακούσει για να μάθει. Είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει και μετά, βλέποντας και κάνοντας. Μέχρι να πεθάνεις πρέπει να ακούς και να μαθαίνεις.
  • Η ζωή με έχει μάθει να μην τα παρατάω ποτέ. Κι ότι δεν υπάρχουν φίλοι. Ή θα είσαι αδερφός με τον άλλο ή τίποτα. Να μπορείς να του πεις ότι στράβωσες με κάτι, να σε καταλάβει και να συνεχίσετε. Με έχει μάθει επίσης να μην ξεφεύγω από τον στόχο μου. Κι ότι είσαι μόνος σου. Συναντάς ανθρώπους και σου λένε ότι «είσαι τέλειος και πολύ ωραία η μουσική σου», αλλά στο τέλος της ημέρας δεν ξέρουν πού θα κοιμηθώ, ούτε τι θα φάω, ούτε τι θα φορέσω. Ο ενθουσιασμένος είναι αδύναμος κι ευάλωτος. Πάντα να προχωράς και μην εντυπωσιάζεσαι εύκολα, γιατί αλλιώς σε φάγανε.

Το «Ακούγοντας και Μαθαίνοντας» θα κυκλοφορήσει από τη δισκογραφική των Black Athena αργότερα μέσα στη χρονιά, ενώ η πρώτη του παρουσίαση θα γίνει στις 6 Ιουνίου στο Plisskën Festival. Η περιοδεία του «Μαύρη Οδύσσεια» θα συνεχιστεί στο Beach Street Festival στη Μυτιλήνη από 9 ως 12 Ιουλίου.


Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Απρίλιο του 2015

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT