Γιώργος Ρωμανός

Γιώργος Ρωμανός Facebook Twitter
0
  • Γεννήθηκα στην Αθήνα στην οδό Ασκληπιού και έζησα με την οικογένειά μου στο κομμάτι της Ιπποκράτους που είναι μεταξύ Ακαδημίας και Πανεπιστημίου. Από την Ιπποκράτους περνούσε το τραμ, ήταν η Νομική Σχολή και πολλά βιβλιοπωλεία. Ένα από τα πρώτα πράγματα που θυμάμαι είναι το θέατρο Ακροπόλ – από το πίσω μέρος του διαμερίσματός μας έβλεπα τις θρυλικές επιθεωρήσεις με τα ξαδέρφια μου. Θυμάμαι την τρομερή ορχήστρα του Μουζάκη αλλά και όλους τους μεγάλους ηθοποιούς: τον Αυλωνίτη, τη Ρένα Ντορ, τη Βασιλειάδου, τον Ρίζο και τον Τζίμη Μακούλη να κατεβαίνει τραγουδώντας πάνω σε ένα χάρτινο φεγγάρι.

Είχα μια πολύ έντονη κι ελεύθερη ζωή σε μια χώρα όπου δεν γνώριζα κανέναν, έχοντας φύγει από εδώ που ήμουν γνωστός, και ξεκίνησα κάτι τελείως καινούργιο...

  • Η πρώτη μου μνήμη είναι η δροσιά που είχε το ξύλινο πάτωμα το καλοκαίρι όταν ξάπλωνα εκεί – ή σε ένα είδος μωσαϊκού που οδηγούσε στην κουζίνα. Αισθανόμουν τον εαυτό μου. Όταν ήμουν πολύ μικρός, μπήκα μια φορά στο δωμάτιο των γονιών μου και τους είδα να κοιμούνται με τα δάχτυλα πλεγμένα. Είναι μια πολύ όμορφη εικόνα που την έχω κρατήσει ως κάτι πολύ τρυφερό.
  • Ο πατέρας μου ήταν οδοντίατρος και πέρασα πολύ καλά παιδικά χρόνια. Ένιωθα θαλπωρή στο σπίτι. Δεν έχω αδέλφια. Είχα όμως πάρα πολλούς φίλους από πολύ μικρός και στα 7 μου χρόνια είχα μια ξεχωριστή φίλη, ένα εκπληκτικό κορίτσι που ήταν χορεύτρια μπαλέτου. Ήμασταν συνέχεια μαζί, κάναμε βόλτες και ήταν υπέροχα, μέχρι που μεγάλωσα κι έφτασα στην ηλικία που δεν θες πολύ τα κορίτσια, επειδή σε κοροϊδεύουν οι φίλοι σου.
  • Η αδερφή της μητέρας μου ζούσε κι εργαζόταν στην Αμερική και έφερνε απίστευτους δίσκους, που ήταν πολύ δύσκολο να τους βρεις. Κι έτσι μεγάλωσα με μουσική από τις πολύ μεγάλες μπάντες τζαζ ή κλασική μουσική ή μιούζικαλ, χωρίς να έχω επίγνωση περί τίνος επρόκειτο. Άκουγα, επίσης, δημοτική, νησιώτικη, ηπειρώτικη μουσική και τα θαυμάσια ελαφριά τραγούδια της εποχής. Η άλλη αδελφή της μητέρας μου έπαιζε πιάνο και την άκουγα να μελετάει. Ο υπόκωφος ήχος του πιάνου, που γινόταν μερικές φορές κρυστάλλινος, και η επανάληψη των θεμάτων με είχαν συναρπάσει. Και μετά μπορούσα να παίξω κι εγώ πάνω στα πλήκτρα αυτό που μου άρεσε, να νιώθω αυτό τον ήχο.
Γιώργος Ρωμανός Facebook Twitter
Έτυχε να γνωρίσω πολύ σημαντικούς ανθρώπους και να συνεργαστώ μαζί τους – πολύτιμη εμπειρία και μεγάλη δύναμη για το μέλλον... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
 
  • Κάποια στιγμή γύρω στα οχτώ μου χρόνια πέρασε ο Στέφανος Βασιλειάδης από το δημοτικό, ο οποίος με κάλεσε σε μια παιδική χορωδία. Αυτός ήταν ένας πολύ σημαντικός σταθμός για τη ζωή μου, γιατί το να μπορείς να νιώθεις τις τέσσερις φωνές και να κινείσαι σαν να κολυμπάς ελεύθερος μέσα σε αυτές σου δίνει πολύ μεγάλη δύναμη. Κι έτσι έκανα στην αρχή δεύτερη φωνή alto –που είναι και παράξενη– και αμέσως μετά μπάσο, μόλις μεγάλωσα λίγο.
  • Άρχισα να γράφω δικά μου κομμάτια μόλις έμαθα να παίζω κιθάρα. Είχα έναν φίλο που ήταν τρία χρόνια πιο μεγάλος από μένα, είχε πολύ ταλέντο και μπορούσε να παίζει ό,τι του άρεσε από τα τραγούδια της εποχής. Κάποια μέρα του ζήτησα να μου δείξει πώς αλλάζουν οι αρμονίες στην κιθάρα. Κι επειδή είχα καλό αυτί, άρχισα να παίζω αρκετά γρήγορα. Κι έτσι, όταν ξεκίνησα να κάνω στα 13 μουσική με τον Στέφανο Βασιλειάδη, μου ήταν πολύ εύκολο να παίζω αυτά που με ενδιέφεραν. Τότε ακριβώς, μέσω της χορωδίας, γνώρισα τον Μάνο Χατζιδάκι. Διάλεξε εμένα και τον Βασίλη Ριζιώτη για να τραγουδήσουμε στους τίτλους του Αμέρικα Αμέρικα το «Αστέρι του Βοριά». Ήμασταν 15 ετών. Και αργότερα, στα 16 μου, πάλι από σύμπτωση, έτυχε να πω στον Χατζιδάκι ότι γράφω τραγούδια, τα άκουσε, του άρεσαν κι έτσι έγινε ο πρώτος προσωπικός μου δίσκος, οι «Μπαλάντες», με τραγούδια που είχα γράψει από τότε που ήμουν 13 ετών, μέχρι και τα 16. Όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος ήμουν 17 και μισό. Έναν χρόνο αργότερα έγινε η «Μυθολογία». Το σημαντικό σε αυτή την κατάσταση είναι ότι ο Χατζιδάκις με άφησε τελείως ελεύθερο και μου είπε κάτι πολύ σοφό – γιατί αναρωτιόμουν αν μπορούσα να τα καταφέρω: «Να είσαι ελεύθερος και να τραγουδήσεις αυτά τα τραγούδια όπως τραγουδάς τα δικά σου». Αυτό με απελευθέρωσε απολύτως και δεν αισθάνθηκα ποτέ καμία πίεση. Τότε γνώρισα και μια ομάδα πολύ σημαντικών μουσικών, τον Γεράσιμο Μηλιαρέση, που ήταν ο δάσκαλός μου στην κιθάρα αργότερα, τον Ανδρέα Ροδουσάκη, τον Δημήτρη Βράσκο... και πολλούς άλλους σημαντικούς μουσικούς. Αμέσως μετά έγινε ο «Καπετάν Μιχάλης». Ήταν μεγάλη η τύχη να τραγουδήσω τα λόγια του Καζαντζάκη σε μουσική του Χατζιδάκι. Κι αυτό σε μια ζωντανή ηχογράφηση που έγινε τότε. Δηλαδή, τα τραγούδια έβγαιναν εκείνη τη στιγμή και για τους μουσικούς και για μένα και μετά από πρόβα μισής ώρας ηχογραφούσαμε το τραγούδι! Έτυχε να γνωρίσω πολύ σημαντικούς ανθρώπους και να συνεργαστώ μαζί τους – πολύτιμη εμπειρία και μεγάλη δύναμη για το μέλλον. Έχει πολύ μεγάλη σημασία το περιβάλλον στο οποίο θα βρεθείς ορισμένες στιγμές. Το τι θα παρατηρήσεις και τι θα συμβεί πραγματικά τυχαία.
Γιώργος Ρωμανός Facebook Twitter
Η μουσική μού έδωσε και εσωτερική ισορροπία, δηλαδή τη δυνατότητα να μπορώ να αποφεύγω τη φθορά και όλα αυτά που ενοχλούν την εσωτερική μου ηρεμία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
 
  • Κάποια στιγμή, επειδή λόγω δικτατορίας η ατμόσφαιρα ήταν αποπνικτική και με είχαν αποκόψει από το ραδιόφωνο, σκέφτηκα ότι έπρεπε να κινηθώ και να ταξιδέψω. Έφυγα στη Γαλλία, όπου έζησα αρκετά χρόνια κι έκανα τη ζωή του μουσικού, ως συνθέτης. Ηχογράφησα έναν προσωπικό δίσκο, το «Dans le Grenier». Ήταν μια εποχή κατά την οποία πιο πολύ έφτιαξα τον εαυτό μου και τον τρόπο παιξίματός μου στην κιθάρα και τη σύνθεση. Είχα μια πολύ έντονη κι ελεύθερη ζωή σε μια χώρα όπου δεν γνώριζα κανέναν, έχοντας φύγει από εδώ που ήμουν γνωστός, και ξεκίνησα κάτι τελείως καινούργιο. Μάλιστα, φτάνοντας στη Γαλλία, μου έκλεψαν όλα τα πράγματα από το αυτοκίνητο ενός φίλου και δεν είχα τίποτα! Δεν ειδοποίησα κανέναν και ξεκίνησα μια νέα ζωή πραγματικά από το μηδέν.

Δεν θα άλλαζα τίποτα. Αν γυρίσεις πίσω και αλλάξεις, δεν θα ξέρεις πού βρίσκεσαι τώρα. Ούτε καν αν θα βρισκόσουν εν ζωή. Δεν θεώρησα ποτέ ότι παρασύρθηκα από οτιδήποτε και από οποιονδήποτε. Ό,τι συνέβη στη ζωή μου το επέλεξα. Άλλοτε πήγε πάρα πολύ καλά και άλλοτε πλήρωσα το τίμημα.

  • Πολλά κομμάτια που θεωρούμε παλιά μουσική ξεχνάμε ότι είναι μουσική ενός παιδιού ή ενός νέου ανθρώπου 20 χρονών που μεταφέρει τη νεανικότητα αυτού που τη συνέθεσε. Το τραγούδι έχει την ηλικία του συνθέτη του, γι' αυτό μένει για πάντα νέο, όπως επίσης μπορεί να έχει την ωριμότητά του και να έχει πάντα κάτι που μας αγγίζει και το νιώθουμε.
  • Δεν θα άλλαζα τίποτα. Αν γυρίσεις πίσω και αλλάξεις, δεν θα ξέρεις πού βρίσκεσαι τώρα. Ούτε καν αν θα βρισκόσουν εν ζωή. Δεν θεώρησα ποτέ ότι παρασύρθηκα από οτιδήποτε και από οποιονδήποτε. Ό,τι συνέβη στη ζωή μου το επέλεξα. Άλλοτε πήγε πάρα πολύ καλά και άλλοτε πλήρωσα το τίμημα.
Γιώργος Ρωμανός Facebook Twitter
Έχει πολύ μεγάλη σημασία το περιβάλλον στο οποίο θα βρεθείς ορισμένες στιγμές. Το τι θα παρατηρήσεις και τι θα συμβεί πραγματικά τυχαία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
 
  • Όταν γράφεις ένα κομμάτι, χρειάζεται να προσέξεις την ισορροπία. Η μουσική μού έδωσε και εσωτερική ισορροπία, δηλαδή τη δυνατότητα να μπορώ να αποφεύγω τη φθορά και όλα αυτά που ενοχλούν την εσωτερική μου ηρεμία. Όταν γράφεις ένα τραγούδι, πρέπει τα λόγια και η μουσική να είναι ισοζυγισμένα, να πηγαίνουν μαζί, και αυτή είναι μια εξαιρετική άσκηση εσωτερική.
  • Επειδή έχει αλλάξει η κατάσταση και οι εταιρείες δίσκων κάνουν μόνο συγκεκριμένες παραγωγές, η μόνη λύση που υπάρχει για να προτείνω κάποια τραγούδια και να τα μοιραστώ με τον κόσμο είναι να τα δώσω ελεύθερα. Όπως έγινε με το πρώτο τραγούδι, το «Τώρα μάλιστα», που έδωσα μέσα από το site της Lifo. Είναι ελεύθερα τραγούδια που ελεύθερα οι άνθρωποι τα ακούνε ή δεν τα ακούνε, και αυτό σκοπεύω να το συνεχίσω σε τακτά χρονικά διαστήματα. Αν υπάρξει ρεύμα, σκοπεύω να κάνω και ζωντανές εμφανίσεις.
  • Είχαν δίκιο οι παλαιότεροι που έλεγαν ότι δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε όλα αυτά που θέλουμε. Πρέπει να ζούμε την κάθε στιγμή δυνατά και να την απολαμβάνουμε. Ευτυχία είναι η ίδια η ζωή. Η αγάπη είναι το παν.

Aκούστε στο lifo.gr το νέο τραγούδι του Γιώργου Ρωμανού.

 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Οκτώβριο του 2014

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT