«Αυτοκρατορία»: Σκηνοθετώντας την αφήγηση της ίδιας σου της ζωής

«Αυτοκρατορία»: Σκηνοθετώντας την αφήγηση της ίδιας σου της ζωής Facebook Twitter
Tέσσερις ηθοποιοί υποδύθηκαν τους εαυτούς τους σε ένα πλαίσιο όπου το ζητούμενο για τον καθένα από αυτούς ήταν ακριβώς «να εμφανιστεί όπως είναι». Καθισμένοι σε ένα σκηνικό-απομίμηση φτωχικής κουζίνας, με ξεθωριασμένες φωτογραφίες στους τοίχους, έπαιρναν διαδοχικά τον λόγο για να αφηγηθούν τις προσωπικές ιστορίες τους. Φωτο: Marc Stephan
0

Η ουτοπική ματιά των συμβολιστών έβλεπε τη σάρκινη πραγματικότητα του ηθοποιού ως εμπόδιο στην επίτευξη της συνομιλίας μας με το άπειρο, με την «άλλη», μυστικιστική ή μεταφυσική διάσταση της ύπαρξης: «Αν ένας άνθρωπος εισέλθει στη σκηνή με όλες τις λειτουργίες και όλη την ελευθερία του, αν η φωνή, οι χειρονομίες και συμπεριφορά του δεν καλύπτονται από ένα βέλο τεχνητών συνθηκών, αν έστω και για ένα λεπτό το ανθρώπινο ον εμφανιστεί ακριβώς όπως είναι, δεν υπάρχει ούτε ένα ποίημα σε τούτο τον κόσμο που θα άντεχε το γεγονός» έγραφε στα τέλη του 19ου αιώνα ο Μορίς Μέτερλινκ, κορυφαίος εκπρόσωπος του κινήματος.


Φαντάζομαι το σοκ του Μέτερλινκ αν βρισκόταν την περασμένη εβδομάδα μαζί μας στην Πειραιώς 260 και παρακολουθούσε την Αυτοκρατορία του σαραντάχρονου Ελβετού σκηνοθέτη Μίλο Ράου: αν έβλεπε τέσσερις ηθοποιούς να υποδύονται τους εαυτούς τους σε ένα πλαίσιο όπου το ζητούμενο για τον καθένα από αυτούς ήταν ακριβώς «να εμφανιστεί όπως είναι». Καθισμένοι σε ένα σκηνικό-απομίμηση φτωχικής κουζίνας, με ξεθωριασμένες φωτογραφίες στους τοίχους, έπαιρναν διαδοχικά τον λόγο για να αφηγηθούν τις προσωπικές ιστορίες τους.


O Ράμο Αλί, Κούρδος από τη βόρεια Συρία, με τα 13 αδέλφια και τον πατέρα που τον έδερνε «για να γίνει δυνατός», μας λέει ότι φοράει από μικρό παιδί ένα φυλαχτό της Παναγίας στον λαιμό του, αν και μουσουλμάνος, και όποτε το βγάζει νιώθει γυμνός. Συνελήφθη το 2009 και πέρασε τρεις μήνες σε ένα μικροσκοπικό κελί στης φυλακές της Παλμύρας, όπου ούτε να τεντώσει τα πόδια του δεν μπορούσε. Διέφυγε στην Ευρώπη, αλλά επέστρεψε πρόσφατα στο χωριό του για να επισκεφθεί τον τάφο του πατέρα του.

Η Ιστορία, μοιάζει να μας ξαναλέει ο Ράου σε αυτή την άκρως συγκινητική παράσταση, δεν είναι μόνο μάχες, συνθήκες και επαναστάσεις: είναι ταυτόχρονα οι μικρές ή μεγάλες ήττες των ανθρώπων που δίνουν τους προσωπικούς τους αγώνες στο διπλανό κράτος, στο διπλανό σπίτι – σε μια μικρή και βρόμικη κουζίνα γεμάτη αντικείμενα και αναμνήσεις.

Από τη Συρία και ο Ραμί Καλάφ, τριάντα τεσσάρων ετών, με απωθημένο πάθος για τις μπανάνες από τότε που ήταν μικρός και κόστιζαν πανάκριβα στη χώρα του· τώρα αγοράζει 2-3 κιλά όπου πάει και τις αφήνει να σαπίζουν. Ήρθε σε ρήξη με τον αδελφό του, όταν ο τελευταίος έγινε βαθιά θρησκευόμενος και άρχισε να τον αντιμετωπίζει ως «άθεο εχθρό», αλλά ξανάσμιξαν στους δρόμους της Κατάνα, διαδηλώνοντας μαζί με τα πλήθη κατά του Άσαντ. Γλίτωσε παρά τρίχα τη φυλακή, δηλώνοντας πως είναι ηθοποιός και πως έχει παίξει σε μια σειρά για τον Μωάμεθ και τους πρώτους θρυλικούς διαδόχους του.


Γνωστή σε μας από το Βλέμμα του Οδυσσέα του Αγγελόπουλου και Τα πάθη του Χριστού του Μελ Γκίμπσον (στον ρόλο της Παναγίας), η Μάγια Μόργκενστερν, μια υπέροχη κυρία που μεγάλωσε στο καθεστώς Τσαουσέσκου και στεκόταν ως παιδάκι ώρες στην ουρά για ένα μπουκάλι Pepsi («το απόλυτο όνειρο»), βίωσε ως Εβραία τον αντισημιτισμό των Ρουμάνων («βρομάς σκορδίλα, Οβριά») και είδε τον πατέρα της να χάνει τη δουλειά του εξαιτίας του θρησκεύματός του. Έζησε την επανάσταση στο Βουκουρέστι, περπατώντας αγκαλιά με τον μικρό γιο της ανάμεσα στους νεκρούς της πλατείας Πανεπιστημίου. Ανακάλυψε τα ίχνη του παππού της στο Άουσβιτς, όταν βρέθηκε εκεί για τα γυρίσματα μιας ταινίας. Στερήθηκε πολύτιμο χρόνο με τα παιδιά της, επειδή απουσίαζε μήνες ολόκληρους στο εξωτερικό για δουλειές. Επιστρέφοντας μία από όλες τις φορές, έμαθε πως ο άνδρας της περίμενε παιδί με άλλη γυναίκα.


Τέλος, σε διαφορετικό, πιο ανάλαφρο μήκος κύματος, ο «δικός» μας Ακύλλας Καραζήσης μιλάει για τα φοιτητικά χρόνια στη Χαϊδελβέργη, εκεί όπου πήγε για να ξεφύγει από τη Θεσσαλονίκη της χούντας και κατέληξε να βρει τον εαυτό του, παίζοντας κιθάρα σε μια μπάντα ονόματι Σαχάρα, συχνάζοντας στο Κλαμπ των Μοναχικών Καρδιών και πρεσβεύοντας τον «καταθλιπτικό μινιμαλισμό», ενώ το θέατρο ήταν ακόμη πολύ μακριά από τις επιδιώξεις του και καμία όρεξη δεν είχε ν' ασχοληθεί με αυτό – ασχέτως του αν στην πορεία, επιστρέφοντας στην Ελλάδα, αναθεώρησε και το ερωτεύτηκε.

«Αυτοκρατορία»: Σκηνοθετώντας την αφήγηση της ίδιας σου της ζωής Facebook Twitter
Σε αυτό το είδος θεάτρου-ντοκουμέντου ο σκηνοθέτης επιχειρεί καταρχάς να ανιχνεύσει τον παλμό και την ταυτότητα της σύγχρονης Ευρώπης μέσα από τις μικροαφηγήσεις απλών ανθρώπων, που είτε γεννήθηκαν σε αυτή είτε κατέφθασαν στους κόλπους της, αναζητώντας σωτηρία Φωτο: Marc Stephan

Σε αυτό το είδος θεάτρου-ντοκουμέντου ο σκηνοθέτης επιχειρεί καταρχάς να ανιχνεύσει τον παλμό και την ταυτότητα της σύγχρονης Ευρώπης μέσα από τις μικροαφηγήσεις απλών ανθρώπων, που είτε γεννήθηκαν σε αυτή είτε κατέφθασαν στους κόλπους της, αναζητώντας σωτηρία (ο Ραμί π.χ. ζει εδώ και χρόνια στη Γαλλία). Ταυτόχρονα, σε θεατρικό επίπεδο ανιχνεύει τα όρια μεταξύ βιώματος και ερμηνείας, μεταξύ ανθρώπου και ηθοποιού.


Κάθε ομιλητής, όποτε έρχεται η σειρά του σε αυτό το γαϊτανάκι ιστοριών, στέκεται μπροστά στην κάμερα –την χειρίζονται μόνοι τους, κινηματογραφώντας ο ένας τον άλλο– και το πρόσωπό του «σκαρφαλώνει» σε μια μεγάλη οθόνη πάνω από την κουζινούλα. Χάρη σε αυτά τα γκρο-πλαν ο θεατής έχει τη δυνατότητα να παρατηρεί κάθε έκφραση, κάθε σφίξιμο του στόματος, κάθε σκοτείνιασμα του βλέμματoς.


Πώς σκηνοθετείς την αφήγηση της ίδιας της ζωής σου; Σε τι βαθμό μπορείς να διατηρήσεις νωπή και να αναπαράγεις –κάθε φορά «σαν να είναι αληθινή»– τη συγκίνηση, την οδύνη, την απόγνωση που αισθάνθηκες όταν πρωτοαντίκρισες τον χαμένο αδελφό σου σε έναν διαδικτυακό τόπο με φωτογραφίες δολοφονημένων Σύριων; Ο Ραμί επαναλαμβάνει ενώπιόν μας τη διαδικασία «εντοπισμού» και τα ασπρόμαυρα πορτρέτα αληθινών νεκρών γεμίζουν την οθόνη. Η μακάβρια πινακοθήκη παγώνει στο παραμορφωμένο πρόσωπο του αγνοούμενου αδελφού του: είναι ή δεν είναι; Ακόμη και σήμερα ο Ραμί δεν μπορεί να πει με σιγουριά...

Έχουμε εδώ να κάνουμε με την απόλυτη ταύτιση ηθοποιού και ρόλου, όπως θα την ονειρευόταν ο Στανισλάφσκι ή μήπως με τον ιδανικό μπρεχτικό ηθοποιό που μπορεί άνετα να μπαινοβγαίνει στον ρόλο του, σχολιάζοντας τα κοινωνικά μεγέθη; Ίσως τελικά αυτό να είναι το σημείο τομής, όπως το είχε συνοψίσει περίφημα ο Αμερικανός σκηνοθέτης και δάσκαλος Τζόζεφ Τσέικιν: «Η υποκριτική είναι επίδειξη του εγώ, με ή χωρίς μεταμφίεση». Πάντα θα διακρίνουμε το «εγώ», εφόσον κάθε αισθητική επιλογή –ύφους, εκφράσεων, παύσεων, ρυθμού– του ηθοποιού λειτουργεί αποκαλυπτικά ως προς την προσωπικότητά του. Ακόμη και το «γυμνό» έχει τους κανόνες και τις απαιτήσεις του.

Η αφοπλιστική απλότητα του Ράμο και του Ραμί εναλλάσσεται με την αθόρυβα περίτεχνη τοποθέτηση της Μόργκενστερν. Ο τρόπος που η ηθοποιός στέκεται μπροστά στην κάμερα αποδεικνύεται υποδειγματικός: μια τέλεια συναρμογή έκθεσης και κάλυψης, ταύτισης και απόστασης, μια αδιόρατη αίσθηση σαρκασμού από τη μία (απέναντι στο καθεστώς Τσαουσέσκου ή απέναντι στον άπιστο σύζυγο) και μια απίστευτα εκλεπτυσμένη αντίληψη του τραγικού στην καθημερινή ζωή (για να επανέλθουμε στον Μέτερλινκ) από την άλλη. Να διαθέτεις την τρομερή ευφυΐα και ικανότητα να αφηγείσαι το πιο σπαρακτικό γεγονός (την κόρη που έχασες δικαστικώς μετά το διαζύγιο) χωρίς ίχνος προφανούς συγκίνησης – αλλά με μια θύελλα μελαγχολίας κρυμμένη στην άκρη των χειλιών σου.


Η Ιστορία, μοιάζει να μας ξαναλέει ο Ράου σε αυτή την άκρως συγκινητική παράσταση, δεν είναι μόνο μάχες, συνθήκες και επαναστάσεις: είναι ταυτόχρονα οι μικρές ή μεγάλες ήττες των ανθρώπων που δίνουν τους προσωπικούς τους αγώνες στο διπλανό κράτος, στο διπλανό σπίτι – σε μια μικρή και βρόμικη κουζίνα γεμάτη αντικείμενα και αναμνήσεις.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ