Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους

Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους Facebook Twitter
Όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ του ντοκιμαντέρ, η Ελίζα ήθελε να εστιάσει στη γυναικεία μοναξιά στα βουνά και στη μεταφυσική της γυναικείας ύπαρξης μέσα σε ένα άγριο και μοναχικό τοπίο. Ήθελε μέσα από την έρευνα να προκύψει όμως και κάτι παραστατικό.
0

Μεγάλη αλλαγή πλεύσης επιχειρεί φέτος η Ελίζα Σόρογκα. Έναν χρόνο μετά τη βράβευσή της στη διεθνή έκθεση Arte Laguna της Βενετίας για την περφόρμανς «Γυναίκες σε Αγωνία», η νεαρή performance artist επιστρέφει στις «Ρίζες» της, με το ομώνυμο δίπτυχο που παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Από τη σύγχρονη καταναλωτική μανία και την αστική αλλοτρίωση του Λονδίνου, όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια, η Σόρογκα βρίσκεται ξαφνικά στα απομακρυσμένα χωριά της Ηπείρου, απ' όπου έλκει την καταγωγή της, για να μελετήσει τους κατοίκους τους.

Και πάλι, βέβαια, η γυναίκα είναι στο επίκεντρο αυτής της μελέτης, της οποίας το αποτέλεσμα είναι ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας 30 λεπτών και μια ζωντανή πενηντάλεπτη περφόρμανς που θα παρουσιαστούν μαζί στο φεστιβάλ, αλλά, όπως προβλέπει και η ίδια η καλλιτέχνις, το μέλλον μπορεί να τους επιφυλάσσει ξεχωριστή πορεία.

Αυτό που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη της Ελίζας από όλη αυτή την πορεία δημιουργίας του πρότζεκτ και τη συναναστροφή της με αυτές τις γυναίκες είναι η σημασία που φαίνεται ότι δίνουν, μέσα από τα λεγόμενά τους, στην έννοια της παραδοσιακής οικογένειας, των παιδιών και της αγάπης – κι ας μην ειπώθηκε από κάποια κάτι συγκεκριμένο, σχετικά. Αυτό δηλαδή που η δική μας καθημερινότητα και κοινωνική ζωή το αμφισβητεί πια καθημερινά.

Όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ του ντοκιμαντέρ που συν-σκηνοθετεί με την Αίγλη Δράκου, η Ελίζα ήθελε να εστιάσει στη γυναικεία μοναξιά στα βουνά και στη μεταφυσική της γυναικείας ύπαρξης μέσα σε ένα άγριο και μοναχικό τοπίο. Ήθελε μέσα από την έρευνα να προκύψει όμως και κάτι παραστατικό, μια documentary performance, και κάπως να τα δέσει, χωρίς να ξέρει αρχικά ποια θα ήταν η ακριβής μορφή και πού θα την οδηγούσε.

Το υλικό του ντοκιμαντέρ τελικά «πάτησε» αυτούσιο, με δική του αφηγηματική γραμμή, και η Ελίζα θεώρησε ότι όφειλε να διαχωρίσει τη ζωντανή περφόρμανς από το κινηματογραφημένο υλικό, ώστε να μην αποδυναμωθούν σε μια ενδεχόμενη ταυτόχρονη παρουσίαση. Έτσι προέκυψε το δίπτυχο που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, το δεύτερο, ζωντανό μέρος του οποίου εστιάζει στο ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι (χωρίς μουσικά όργανα) και τη μοναδική αφηγηματική του δύναμη.

Κι αν το θέμα φαίνεται κάπως φολκλόρ για μια τόσο νεαρή καλλιτέχνιδα (οι πρώτες εικόνες μου έφεραν αμυδρά στο μυαλό το μικρού μήκους «Balkan Erotic Epic» της Μαρίνα Αμπράμοβιτς – καμία σχέση βέβαια η προσέγγιση και το νόημα), η τεχνική της συνδυάζει παραδοσιακά και αβανγκάρντ στοιχεία, τόσο ως προς την κινηματογράφηση του ντοκιμαντέρ όσο και στο στήσιμο του υλικού που θα δούμε ζωντανά.

Γιατί όμως στράφηκε στις «Ρίζες»; «Ο τρόπος που αντιμετωπίζω το θέμα της παράδοσης είναι με μια σύγχρονη ματιά» επιβεβαιώνει η ίδια. «Ήταν μία ανάγκη αφενός βιογραφική, η αναζήτηση των ριζών. Κατάγομαι από τη Μηλέα Θεσπρωτίας, ένα χωριό στην οροσειρά Μουργκάνα. Έχω ακούσματα περισσότερο, παρά βιώματα από εκεί. Ο πατέρας μου είναι συλλέκτης πολυφωνικών τραγουδιών και ασχολείται πολύ με τα γενεαλογικά δέντρα. Ήταν μια αναζήτηση ταυτότητας για μένα. Εφόσον ζούσα τόσα χρόνια στο Λονδίνο, είδα τι συμβαίνει στην Αγγλία, έμαθα τα ρεύματα και χρειαζόμουν μια στροφή για να δω τι γίνεται στο χωριό μου. Έψαχνα να βρω την ουσία και ίσως κάποια αντίθεση με όλη αυτή την πληροφορία που συνέλεγα σε ένα τόσο πολυπολιτισμικό περιβάλλον, όπως αυτό του Λονδίνου».

 

Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους Facebook Twitter
Ελίζα Σόρογκα: «Εφόσον ζούσα τόσα χρόνια στο Λονδίνο, είδα τι συμβαίνει στην Αγγλία, έμαθα τα ρεύματα και χρειαζόμουν μια στροφή για να δω τι γίνεται στο χωριό μου. Έψαχνα να βρω την ουσία και ίσως κάποια αντίθεση με όλη αυτή την πληροφορία που συνέλεγα σε ένα τόσο πολυπολιτισμικό περιβάλλον».

 

Η ματιά του σκηνικού είναι άχρονη, το background που αυτές τις μέρες στήνεται στον χώρο Β της Πειραιώς 260 θα λέγαμε ότι προσεγγίζει το «άπειρο», με την έννοια ότι δεν υπάγεται σε συγκεκριμένο τόπο ή χρόνο – κάπως σαν το infinity background που χρησιμοποιούν οι φωτογράφοι «για να χάνεται το μάτι».

«Η παραδοσιακή φορεσιά ιδωμένη σε ένα τέτοιο σκηνικό είναι από μόνο του ένα σύγχρονο στοιχείο, το πρώτο και εμφανές. Δεν έχω φτιάξει δηλαδή ένα σκηνικό σαν σπίτι γιαγιάς» εξηγεί η Ελίζα. «Έπειτα οι μαρτυρίες των Κυράδων της Άνω Δερόπολης ακούγονται προηχογραφημένες. Αντί να τις αφηγηθούν ζωντανά, έχω εισαγάγει αυτή την πινελιά που ενισχύει το σύγχρονο περιβάλλον. Τις βλέπουμε μεν μπροστά μας αλλά δεν κουνάνε τα χείλη τους».

Αλλά και στο ντοκιμαντέρ καταγραφής χρησιμοποιήθηκαν σύγχρονα μέσα και προσεγγίσεις. Στον ρυθμό του μοντάζ υπάρχουν επιρροές από τον ιαπωνικό χορό butoh. «Μας ενδιέφερε να δούμε πώς κυλάει ο χρόνος στη ζωή αυτών των γιαγιάδων. Έχουμε ένα πλάνο όπου μία από αυτές κάνει περίπου τρία λεπτά μέχρι να βάλει τη ζακέτα της».

Πόσο εύκολο ήταν όμως για την καλλιτέχνιδα να προσεγγίσει γυναίκες μεγάλης ηλικίας, που έχουν ζήσει κι έχουν παλέψει όλη τους τη ζωή σε άγριες, αφιλόξενες συνθήκες, για τις ανάγκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ που πιθανότατα δεν θα είναι εύκολα αντιληπτό από εκείνες; «Στο πρώτο ρεπεράζ που κάναμε για το ντοκιμαντέρ, ήταν μιλημένες και ήξεραν, μέσω της οικογένειάς μου. Δεν υπήρξε ο φόβος ότι θα τους κάνουμε κακό. Αλλά και στο Πάπιγκο κάναμε τη θέση μας ξεκάθαρη και πήραμε την προφορική άδειά τους, όπως και των απογόνων τους. Ξέχασαν αμέσως ότι τους κινηματογραφούσαμε, χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι τους κοροϊδέψαμε.

»Τώρα με τις γυναίκες της Άνω Δερόπολης υπήρξε εμπιστοσύνη μέσω του Αλέξανδρου Λαμπρίδη που έχει τη μουσική διεύθυνση της παράστασης και με έφερε σε επαφή μαζί τους. Ο Αλέξανδρος κάνει έρευνα, ψάχνει να βρει τα χαμένα τραγούδια και να τα φέρει στις νέες γενιές. Δεν υπάρχει άλλος που να το κάνει με τόση αγάπη».

Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους Facebook Twitter
Από τη σύγχρονη καταναλωτική μανία και την αστική αλλοτρίωση του Λονδίνου, όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια, η Σόρογκα βρίσκεται ξαφνικά στα απομακρυσμένα χωριά της Ηπείρου, απ' όπου έλκει την καταγωγή της, για να μελετήσει τους κατοίκους τους.

Αυτό που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη της Ελίζας από όλη αυτή την πορεία δημιουργίας του πρότζεκτ και τη συναναστροφή της με αυτές τις γυναίκες είναι η σημασία που φαίνεται ότι δίνουν, μέσα από τα λεγόμενά τους, στην έννοια της παραδοσιακής οικογένειας, των παιδιών και της αγάπης – κι ας μην ειπώθηκε από κάποια κάτι συγκεκριμένο, σχετικά. Αυτό δηλαδή που η δική μας καθημερινότητα και κοινωνική ζωή το αμφισβητεί πια καθημερινά. «Τα πάντα ξεκινάνε από εκεί γι' αυτές, αυτή είναι η βάση όλων, να βρεις ένα καλό παιδί. Δεν σημαίνει φυσικά ότι εγώ το παίρνω και το εφαρμόζω προφανώς, αλλά με έβαλε πολύ σε σκέψεις».

Το αμέσως επόμενο πρότζεκτ της Ελίζας θα υλοποιηθεί ξανά στην Ελλάδα και μόλις πήρε το πράσινο φως. Πρόκειται για μια ανάθεση του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο των πρόσφατων παρεμβάσεων που έχουν ξεκινήσει στις γειτονιές, για τις οποίες ζητούνται ιδέες από τους ίδιους τους δημότες.

Μεγαλωμένη στο Παγκράτι, η Ελίζα πρότεινε κάτι που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον: Μαζί με τον graphic designer Νίκο Γεωργόπουλο και τον web developer Θοδωρή Τσίρκα, θα συλλέξουν μαρτυρίες από μόνιμους κατοίκους του Παγκρατίου οι οποίοι έχουν συνδέσει κάποιο σημείο της γειτονιάς με μία ανάμνηση. Στο σημείο θα τοποθετηθεί ένα αυτοκόλλητο που θα έχει ένα μικρό λινκ ή/και ένα QR code, ώστε να μπορεί όποιος βρεθεί εκεί να ακολουθήσει τον σύνδεσμο και να ακούσει ηχογραφημένη την αληθινή ιστορία από τον άνθρωπο που την αφηγήθηκε, σε μια εμβέλεια δέκα μέτρων από το σημείο όπου συνέβη.

Σκεφτείτε ένα παγκάκι στο Παγκράτι και ένα ζευγάρι που αφηγείται το πρώτο του ραντεβού που έγινε εκεί, πριν από 40 χρόνια. Από αρχές Νοεμβρίου και για έναν χρόνο, θα ψάχνουμε κάτι που σίγουρα θα γίνει viral στην πόλη.

 

Info

Ελίζα Σόρογκα – Ρίζες

Πειραιώς 260 (Β)

7/7 - 9/7, 21:00, 9/7, 18:00

Περφόρμανς

Σύλληψη – Σκηνοθεσία - Παραγωγή: Ελίζα Σόρογκα

Μουσική διεύθυνση: Αλέξανδρος Λαμπρίδης

Σχεδιασμός φωτισμού: Ελευθερία Ντεκώ

Σκηνογραφία - Ενδυματολογική επιμέλεια: Εύα Γουλάκου

Casting: Αλέξανδρος Λαμπρίδης

Σχεδιασμός ήχου - Σύνθεση: Δημήτρης Μυγιάκης

Επιμέλεια ήχου: Γιώργος Κατσιάνος

Βοηθός σκηνογράφου: Ιωάννα Παπαδογιάννη

Κατασκευή σκηνικού: Δημήτρης Λαζούλος

Συντονισμός παραγωγής: Ειρηάννα Δραγώνα

Αφήγηση - Μουσική ερμηνεία: Οι «Κυράδες της Άνω Δερόπολης» (Κατίνα Ρούτζιου, Αναστασία Κάλη, Βασιλική Ζώκου, Βασιλική Μπιτσιούνη, Ευτυχία Λιάζου, Σοφία Ζάχου, Σταυρούλα Κιτσάκη, Χριστίνα Ντρίγιου) - Το πολυφωνικό σύνολο «Χαονία» με δύο «Ισοκράτισσες» (Αλίκη Γκανά, Άρτεμις Ίσου, Δάφνη Τσιάβου, Κατερίνα Ευθυμίου, Ουρανία Μπατσινίλα, Πένυ Σπυροπούλου, Σοφία Ίσου). Στον ρόλο της Θανάσως η Μαρία Σαρέλη.

Ντοκιμαντέρ

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Ελίζα Σόρογκα

Συν-σκηνοθεσία - Διεύθυνση φωτογραφίας: Αίγλη Δράκου

Μοντάζ: Σμαρώ Παπαευαγγέλου

Σχεδιασμός ήχου / μιξάζ: Δημήτρης Μυγιάκης

Color Correction: 'Αγγελος Μάντζιος

Γραφιστική υποστήριξη: Αργύρης Αγγελή

 

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είναι τρομακτικό να σε αγγίζουν και να έχεις τα μάτια κλειστά - και κάπως λυτρωτικό

I Was There / Είναι τρομακτικό να σε αγγίζουν και να έχεις τα μάτια κλειστά - και κάπως λυτρωτικό

Συμμετείχαμε σε μερικές από τις πρωτοποριακές, τολμηρές, διαδραστικές περφόρμανς που παρουσιάζονται στο «Performance Shop» της Λίας Χαράκη, το «κατάστημα πώλησης τέχνης» που λειτουργεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT