Αποχαιρετισμός στη Σίλβια Μάιλς, cult ηθοποιάρα και αειθαλές party animal

Αποχαιρετισμός στη Σίλβια Μάιλς, cult ηθοποιάρα και αειθαλές party animal Facebook Twitter
Στο ρόλο της «μεγαλοαστής» πόρνης στον «Καουμπόι του μεσονυχτίου» όπου κέρδισε την πρώτη από τις δύο υποψηφιότητές της για το Όσκαρ Β' γυναικείου ρόλου.
0

Φορτωμένη με πλατινέ ξανθιά χαίτη, έντονο μακιγιάζ και μια ιδιαίτερη ένρινη φωνή, η Σίλβια Μάιλς, που πέθανε χθες,  ήταν 45 χρονών όταν υποδύθηκε την «μεγαλοαστή» πόρνη με το κανίς ανά χείρας στον «Καουμπόι του μεσονυχτίου» του 1969, κερδίζοντας για την αξέχαστη ερμηνεία της την πρώτη από τις δύο υποψηφιότητές της για το Όσκαρ Β' γυναικείου ρόλου.

Η δεύτερη θα ερχόταν έξι χρόνια μετά για μια πεντάλεπτη μόλις σκηνή πλάι στον Ρόμπερτ Μίτσαμ στην κινηματογραφική μεταφορά της κλασικής αστυνομικής νουβέλας του Ρέιμοντ Τσάντλερ, «Αντίο γλυκιά μου». «Όταν μου αρέσει ένας άντρας, το ταβάνι είναι το όριο», ήταν η πιο χαρακτηριστική της ατάκα στην ταινία.

Ενδιάμεσα – και ενώ η σεξουαλική επανάσταση έφτανε στην ακμή της - είχε κατοχυρώσει μια τολμηρή και ασυμβίβαστη περσόνα εντός και εκτός οθόνης (και θεατρικής σκηνής). Υπό την αιγίδα του Άντι Γουόρχολ, έπαιξε στην (αυστηρώς ακατάλληλη) «Κάψα» (Heat) του Πολ Μόρισι, δίπλα στον Τζο Νταλεσάντρο. Στις ευρωπαϊκές αφίσες της ταινίας αλλά και σε περιοδικά πόζαρε γυμνή (μαζί με διάφορους άντρες, επίσης γυμνούς), γεγονός που προκάλεσε έντονη κριτική στους θεατρικούς κύκλους της Νέας Υόρκης. Η ίδια είχε δηλώσει τότε στην εφημερίδα New York Post: «Και πού βλέπετε το κακό; Εξάλλου όλοι αυτοί [οι γυμνοί άνδρες] είναι φίλοι μου».

Ουδείς πάντως αμφισβητούσε τις υποκριτικές της ικανότητες. «Η Σίλβια Μάιλς έχει αναπτύξει μια πραγματικά ξεχωριστή περσόνα» έγραφε η κριτική των New York Times για την ταινία. «Φαίνεται υπέροχη, ακόμα κι όταν μοιάζει εξουθενωμένη, και επειδή ακριβώς είναι εξαίρετη ηθοποιός, αυτομάτως εργάζεται δέκα φορές πιο σκληρά από όλους τους υπόλοιπους συντελεστές προκειμένου να δώσει ζωή στην ταινία».

Αποχαιρετισμός στη Σίλβια Μάιλς, cult ηθοποιάρα και αειθαλές party animal Facebook Twitter
Με τον Τζο Νταλεσάντρο στην "Κάψα" του 1972.

Ήδη από τότε, είχε αποκτήσει τη φήμη της ψυχής όλων ανεξαιρέτως των πάρτι στην περιοχή του Μανχάταν. Πολύ αργότερα, θα υπερασπιζόταν την έντονη κοινωνική ζωή της, λέγοντας σε μια συνέντευξη στο CNN το 1994: «Είναι απλούστατο. Βγαίνω έξω διαρκώς διότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να γνωρίσω κόσμο».

Η Σίλβια Μάιλς γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1924 (παρότι για πολλά χρόνια η ίδια παρουσίαζε ως έτος γεννήσεως της το 1932) και μεγάλωσε στη μποέμικη γειτονιά του Γκρίνουιτς Βίλατζ. Σπούδασε στο Actors Studio και στη συνέχεια καθιερώθηκε ως πρωτοποριακή μορφή του θεατρικού κυκλώματος του Off Broadway.

Η παρουσία της στη μεγάλη οθόνη υπήρξε σποραδική αν και πάντα αξιομνημόνευτη ανεξαρτήτως του ειδικού βάρους της εκάστοτε ταινίας. Η ίδια είχε περιγράψει τον ρόλο της στην ταινία τρόμου "The Sentinel" του 1977, ως «μια εντελώς τρελαμένη Γερμανίδα ζόμπι λεσβία πρώην μπαλαρίνα».

Είχε υποδυθεί τη μαμά της Μέριλ Στριπ στην «Διαβολογυναίκα», ενώ είχε εμφανιστεί και σε διάφορες τηλεοπτικές σειρές, με πιο «γλαφυρή» ίσως, την παρουσία της σε ένα επεισόδιο του "Sex and the City" όπου υποδύθηκε μια εκκεντρική κυρία που ψέκαζε με ναρκωτικά το παγωτό της.

Αποχαιρετισμός στη Σίλβια Μάιλς, cult ηθοποιάρα και αειθαλές party animal Facebook Twitter
Στο πάρτι μετά την απονομή τωψν βραβείων της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Νέας Υόρκης, το 2007.

Εκτός από ακούραστο party animal μέχρι και σε πολύ προχωρημένη ηλικία, η Σίλβια Μάιλς υπήρξε και πρωταθλήτρια στο σκάκι, έχοντας λάβει μέρος σε πολλά τουρνουά στη ζωή της. Παντρεύτηκε και χώρισε τρεις φορές, διατηρώντας το επώνυμο του πρώτου συζύγου της (το πατρικό της ήταν Λι) και έζησε όλη της σχεδόν τη ζωή στην περιμετρική ζώνη του Μανχάταν.

Παρά την αδυναμία στους προβολείς και τις εξόδους, ποτέ δεν έκατσε, όπως τόσοι άλλοι με πολύ λιγότερη κοσμική ζωή, να καταγράψει τις εμπειρίες της σε βιβλίο απομνημονευμάτων. Όταν ρωτήθηκε γιατί, σε μια συνέντευξή της το 2001, η απάντηση που έδωσε ήταν η εξής: «Διότι δεν έχω όλες τις απαντήσεις. Η ζωή μου παραμένει μυστήριο, ακόμα και για μένα».

Με στοιχεία από τους New York Times

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ταινίες που εξασφαλίζουν δέκα ξεχωριστές προβολές, απαραίτητες για κάθε σινεφίλ, από συγκινητικά δράματα και γαλλικά policier μέχρι καλαίσθητα ντοκιμαντέρ και ατμοσφαιρικά θρίλερ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή σκηνοθέτες μας σε μια χορταστική συνέντευξη για τη ζωή, το έργο και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει εδώ και έξι δεκαετίες πίσω από την κάμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ