Νίκος Μαστοράκης

Νίκος Μαστοράκης Facebook Twitter
Είμαι ντάλα γενιά Πολυτεχνείου. Ήμουν, μάλιστα, μέσα στο Πολυτεχνείο μέχρι που μπήκε το τανκς – όπως και στη Νομική. Ήμουν τρομερά πολιτικοποιημένος και για μένα ήταν εντελώς αυτονόητο, όπως και για όλους τους συνομηλίκους μου, ότι οφείλαμε να αντιδράσουμε.
0
  • Καταρχάς, δεν θεωρώ τον εαυτό μου Αθηναίο. Ήρθα στην Αθήνα το 1970, στα 15 μου, μεσούσης της Επταετίας. Είμαι ντάλα γενιά Πολυτεχνείου. Ήμουν, μάλιστα, μέσα στο Πολυτεχνείο μέχρι που μπήκε το τανκς – όπως και στη Νομική. Ήμουν τρομερά πολιτικοποιημένος και για μένα ήταν εντελώς αυτονόητο, όπως και για όλους τους συνομηλίκους μου, ότι οφείλαμε να αντιδράσουμε. Δεν ήταν ηρωισμός, γιατί, αντίθετα από σήμερα, θεωρούσαμε ότι ήμασταν α πριόρι κόντρα στις προηγούμενες γενιές. Υπήρχε απόλυτη έλλειψη ελευθερίας. Φυσικά και σκοτώθηκαν άνθρωποι. Αλλά για λίγες μέρες ζήσαμε μια «κομμούνα», αισθανθήκαμε μια ανάταση και το τελευταίο που σκεφτόμουν, προσωπικά, εκείνη τη στιγμή ήταν ο φόβος.
  • Έκανα τα δύο πρώτα χρόνια της Δραματικής Σχολής στο Θέατρο Τέχνης και με έδιωξαν γιατί ήμουν «αντιδραστικό» στοιχείο. Αυτό που με έκανε αντιδραστικό στοιχείο ήταν ότι ήμουν ανοιχτά ομοφυλόφιλος. Δεν έκρυψα ποτέ τι ήμουν και το να ζω όπως ζούσα ή όπως θα 'θελα να ζω ήταν για μένα κάτι δεδομένο. Ο Κουν και όλοι γύρω του ήταν εξαιρετικά ομοφοβικοί.

Άργησα πολύ να αποδεχτώ την ταυτότητα του σκηνοθέτη. Δεν ήμουν εγώ που την απέδωσα στον εαυτό μου αλλά οι άλλοι. Και ποτέ δεν είπα μέσα μου «τώρα έγινα σκηνοθέτης». Αυτό που είπα είναι ότι έγινα ένας επαγγελματίας σκηνοθέτης.

  • Αποφοίτησα από τη Σχολή Κατσέλη, αν και δεν πήγα ποτέ να πάρω το πτυχίο μου, και αμέσως έφυγα για τη Θεσσαλονίκη, το ΚΘΒΕ. Πρόλαβα τα τελευταία ίσως χρόνια αυτού που ονομάζουμε «η ερωτική Θεσσαλονίκη». Υπήρχε ακόμα η πνευματική πόλη, ζούσαν ακόμα οι ποιητές και οι συγγραφείς της, η Πατεράκη άνοιγε το θέατρό της, ιδρύθηκε το Θεατρικό Εργαστήρι, άνοιξε το πρώτο μπαρ στην Ελλάδα, ο Δον Κιχώτης. Ήταν σαν να είχα βρεθεί σε μια άλλη χώρα. Παράλληλα, το Κρατικό, με τον Σπύρο Ευαγγελάτο, περνούσε μια «χρυσή» εποχή.
  • Επέστρεψα στην Αθήνα μετά από τρία χρόνια. Η πόλη ζούσε την ευφορία της Μεταπολίτευσης, μια ελπίδα ότι αύριο θα γίνονταν όλα καλύτερα. Δεν έγιναν, αλλά αυτό τότε δεν το ξέραμε. Λίγο μετά ακολούθησα στη Βιέννη έναν έρωτα και έμεινα 10 χρόνια. Γράφτηκα στη Θεατρολογία και στην Ιστορία της Τέχνης, αλλά ήμουν πια μεγάλος για να αρχίσω από την αρχή. Η Βιέννη ήταν μια μητρόπολη, όσον αφορά την τέχνη. Καθώς δεν ήξερα γερμανικά, ξαφνικά βρέθηκα με ένα λεξιλόγιο μικρού παιδιού. Προσπαθούσα να εκφραστώ με ακρίβεια, αλλά αντελήφθην ότι όλα αυτά που έλεγα όσο ήμουν στην Ελλάδα ήταν μια πόζα, μια τάχα μου δήθεν διανόηση με τσιτάτα, και ξαφνικά έπρεπε να εκφραστώ με το ελάχιστο. Είδα τι σημαίνει «εκφράζομαι», να μπορείς με λίγες λέξεις να πεις πιο βαθιά πράγματα.
  • Από τη Βιέννη είχα την ευκολία να πετάγομαι όπου ήθελα για να βλέπω έργα τέχνης και παραστάσεις: Στρέλερ στο Μιλάνο, στο Βερολίνο για μία παράσταση του Στάιν, στο Παρίσι για τον Πατρίς Σερό. Οι σημαντικοί Ευρωπαίοι σκηνοθέτες αποτέλεσαν για μένα ένα εργαστήρι. Όσο περισσότερο ερχόμουν σε επαφή με το μεγάλο θέατρο, τόσο πιο πολύ το φοβόμουν κι έλεγα ότι είναι κάτι μεγαλύτερο από μένα.
  • Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, θεωρούσα ότι δεν θα ξαναπαίξω. Ότι, ίσως, θα έκανα μεταφράσεις. Μέχρι που μια μέρα μου τηλεφωνεί ο Βογιατζής. Παρόλο που τους είχα παρατήσει στις πρόβες της Σπασμένης Στάμνας για να φύγω στη Βιέννη, μου ζήτησε να παίξω ξανά. Έτσι βρέθηκα στη διανομή του Θείου Βάνια. Τον Λευτέρη τον ήξερα από 18 χρονών. Προσπάθησα να ξαναζεστάνω τη σχέση μου με την υποκριτική, αλλά δεν μου ήταν καθόλου ευχάριστο να παίζω κι αυτό είχε εξελιχθεί σε κρίσεις πανικού.
Νίκος Μαστοράκης Facebook Twitter
Έκανα τα δύο πρώτα χρόνια της Δραματικής Σχολής στο Θέατρο Τέχνης και με έδιωξαν γιατί ήμουν «αντιδραστικό» στοιχείο. Αυτό που με έκανε αντιδραστικό στοιχείο ήταν ότι ήμουν ανοιχτά ομοφυλόφιλος. Δεν έκρυψα ποτέ τι ήμουν και το να ζω όπως ζούσα ή όπως θα 'θελα να ζω ήταν για μένα κάτι δεδομένο. Ο Κουν και όλοι γύρω του ήταν εξαιρετικά ομοφοβικοί. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
 
  • Ένα βράδυ με πήγε η Αρβανίτη να μου δείξει τη β' σκηνή της και μου είπε: «Θα κάνεις κάτι». Στην αρχή είπα όχι, αλλά μετά σκέφτηκα «ας το δοκιμάσω». Έτσι έκανα το Τρίπτυχο, την πρώτη μου παράσταση ως σκηνοθέτη. Μετά με κάλεσε ο Μπαντής στο Εμπρός και την τρίτη χρονιά με φώναξαν για άλλα τρία έργα. Από κει και πέρα, κανείς δεν με ξαναφώναξε για ηθοποιό.
  • Άργησα πολύ να αποδεχτώ την ταυτότητα του σκηνοθέτη. Δεν ήμουν εγώ που την απέδωσα στον εαυτό μου αλλά οι άλλοι. Και ποτέ δεν είπα μέσα μου «τώρα έγινα σκηνοθέτης». Αυτό που είπα είναι ότι έγινα ένας επαγγελματίας σκηνοθέτης. Γιατί θεωρώ ότι σκηνοθέτης είναι κάποιος που έχει ένα όραμα, μια κοσμοθεωρία, που έχει κατασταλάξει σε κάποια πράγματα. Εγώ, κάθε φορά που ξεκινάω να κάνω μια παράσταση, δεν ξέρω πώς θα την κάνω κι εκπλήσσομαι με αυτά που έχω να προτείνω στους ηθοποιούς. Όταν μου έρχεται μια ιδέα, αναρωτιέμαι: «Λες να γίνει κάτι μ' αυτό;». Δεν έχω καμιά σιγουριά. Αν με ρωτήσεις τι είναι σκηνοθεσία, δεν ξέρω να σου απαντήσω.
  • Είμαι ο πιο αυστηρός κριτής του εαυτού μου και επειδή έχω ένα κομμάτι ανικανοποίητου, κρίνω τις παραστάσεις μου ποσοστιαία. Από τη στιγμή που μπαίνεις στη διαδικασία, ξέρεις από πολύ νωρίς αν η παράσταση θα είναι καλή, κακή ή μέτρια. Υπάρχουν παραστάσεις μου που δεν μου άρεσαν καθόλου κι έγιναν επιτυχία και παραστάσεις που μου άρεσαν πολύ και δεν πάτησε άνθρωπος.
  • Με ενδιαφέρει πάρα πολύ το νεοελληνικό ρεπερτόριο. Θεωρώ ότι πρέπει να στηρίζουμε τα νεοελληνικά έργα, γιατί η γραφή στο θέατρο είναι το πιο σημαντικό. Εγώ, σε σχέση με αυτά, νιώθω ένας απλός μεταπράτης. Πρέπει να υπάρχουν έργα, και τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχουν διεθνώς, γι' αυτό γίνονται μεταφορές βιβλίων και ταινιών.
  • Το θέατρο είναι σκηνοθεσία, πάνω απ' όλα. Στα κλασικά έργα αυτό που αντέχει είναι ότι μπορούμε να τα δούμε και έτσι κι αλλιώς. Δεν νομίζω ότι τα κείμενα καταστρέφονται, θα είναι εκεί και αύριο και σε εκατό χρόνια. Έχει όμως σημασία το πώς αντιλαμβάνεται η εποχή ένα κείμενο.
Νίκος Μαστοράκης Facebook Twitter
Στην Ασία βρήκα κάτι που με κάνει να αμφιβάλλω όλο και περισσότερο για τη δυτική σκέψη. Οι άνθρωποι είναι ευχαριστημένοι με τα ελάχιστα. Ξαναθυμήθηκα πώς ζούσα όταν ήμουν παιδί. Βρήκα μια ηρεμία στην κατάσταση της σιωπής. Ελάχιστα μιλάω και δεν κάνω νέους φίλους. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
 
  • Από το '90 ζω στην Αθήνα και είναι τα περισσότερα χρόνια που έχω ζήσει σε ένα μέρος. Παρ' όλα αυτά, δεν αντιλαμβάνομαι καν τις εξελίξεις που γίνονται και κάθε φορά που βγαίνω, εκπλήσσομαι πραγματικά. Αυτό συμβαίνει γιατί λείπω συχνά σε μεγάλα ταξίδια στην Ασία και γιατί βγαίνω όλο και λιγότερο. Έχω σταματήσει πια τα μπαρ, αν και μου άρεσαν κάποτε κι έβγαινα συνεχώς. Έχω μεγαλώσει, δεν αντέχω τη δυνατή μουσική, έχω κουραστεί, χόρτασα!
  • Στην Ασία βρήκα κάτι που με κάνει να αμφιβάλλω όλο και περισσότερο για τη δυτική σκέψη. Οι άνθρωποι είναι ευχαριστημένοι με τα ελάχιστα. Ξαναθυμήθηκα πώς ζούσα όταν ήμουν παιδί. Βρήκα μια ηρεμία στην κατάσταση της σιωπής. Ελάχιστα μιλάω και δεν κάνω νέους φίλους.
  • Το Μεφίστο ασχολείται με ένα θέμα πολύ σημερινό, την άνοδο του φασισμού. Επίσης, θέτει το ερώτημα τι γίνεται με τους καλλιτέχνες και την εξουσία. Τέλος, είναι ένα έργο πάρα πολύ γοητευτικό γιατί ασχολείται με τον κόσμο του θεάτρου, και μάλιστα με πρόσωπα που υπήρξαν. Με φοβίζει η άνοδος του φασισμού, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, που είναι τρομερή. Βλέπουμε ήδη τα αποτελέσματα. Στη Βουδαπέστη έδιωξαν τον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου γιατί ήταν ομοφυλόφιλος κι έβαλαν ακροδεξιό. Τα πράγματα επαναλαμβάνονται τραγικά.

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στην έντυπη LiFO τον Μάιο του 2014.

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT