Ένας νέος, εφιαλτικός κόσμος

ΛΑΙΕΝ Facebook Twitter
Η Oύρσουλα φον ντερ Λάιεν, σχεδόν απελπισμένη, αναζητεί επαφές με όλους, από τις ακροδεξιές Λεπέν και Μελόνι μέχρι τους σοσιαλιστές και τους φιλελεύθερους. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΚΑΙΡΟ η περίφημη Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ερωτοτροπεί πολιτικά με την ακροδεξιά πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βλέπει αυτό που βλέπουν όλοι όσοι παρατηρούν τι συμβαίνει στο εσωτερικό των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης: η ακροδεξιά, με διαφορετικές μορφές και εκφράσεις, αναμένεται να δείξει τα δόντια της την Κυριακή των επικείμενων ευρωεκλογών.

Η Λάιεν, σχεδόν απελπισμένη, αναζητεί επαφές με όλους, από τις ακροδεξιές Λεπέν και Μελόνι μέχρι τους σοσιαλιστές και τους φιλελεύθερους· η αγωνία της να βρει συμμάχους που θα τη στηρίξουν για μια νέα προσοδοφόρα θητεία στην Κομισιόν είναι κάτι περισσότερο από εμφανής.

Προκειμένου να πετύχει τον στόχο της αφήνει στην άκρη την πρακτική που ακολουθούσαν πάγια από παλιά ακόμα και συντηρητικοί πολιτικοί, δηλαδή καμία συμμαχία με την ακροδεξιά, μια τακτική που στη Γαλλία ονόμαζαν «τείχος προστασίας». Η Λάιεν γκρέμισε αυτόν τον τοίχο και είναι ικανή να συμμαχήσει ακόμα και με τον διάβολο γι’ αυτήν τη θέση. Προκειμένου να πετύχει τον στόχο της, συνομιλεί με την ακροδεξιά, δημιουργώντας συνθήκες νομιμοποίησής της.

Οι δημόσιες συζητήσεις για την επικείμενη άνοδο της ακροδεξιάς με κάθε μορφή και ιδιοτυπία που έχει στη χώρα μας απουσίασαν. Φερόμαστε να σαν μη βλέπουμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού έλκεται ολοένα περισσότερο από τον λαϊκισμό και την ακροδεξιά, την ξενοφοβία και την επιστροφή σε βαθιά συντηρητικές επιλογές.

Το περιοδικό «Politico», εδώ και αρκετό καιρό, καταγράφει την πορεία των κομμάτων στην Ευρώπη εν όψει των ευρωεκλογών. Όλες οι καμπύλες των δημοσκοπήσεων δείχνουν ότι η ακροδεξιά επελαύνει, συχνά παραπέμποντας στις άγριες εποχές του Μεσοπολέμου. Ακόμα και το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, που εδώ και χρόνια κερδίζει την πρώτη θέση στο Ευρωκοινοβούλιο, φαίνεται να υποχωρεί· οι πληροφορίες λένε πως μετά την Κυριακή των ευρωπαϊκών εκλογών είναι πολύ πιθανό τα (ευτυχώς) διασπασμένα ακροδεξιά και λαϊκιστικά κόμματα αθροιστικά σε ολόκληρη την Ευρώπη να αποτελούν ίσως και την πρώτη δύναμη. Είναι σχεδόν ανατριχιαστική μια τέτοια εξέλιξη.

Είναι αλήθεια ότι από το 1999, που δεν είναι και τόσο μακριά, το πολιτικό κέντρο της Ευρώπης έχει μετατοπιστεί προς τα δεξιά. Η κυριαρχία των σοσιαλιστών είχε τελειώσει, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα αναδείχθηκε πρώτη δύναμη και ως τώρα τη διατηρεί. Οι εκλογές της Κυριακής αναμένεται να επιβεβαιώσουν ότι το κέντρο στην Ευρώπη έχει γείρει ακόμα πιο δεξιά. Σοσιαλιστικά, φιλελεύθερα και αριστερά κόμματα συνεχίζουν να περνούν μια μεγάλη κρίση ταυτότητας και το ένα μετά το άλλο τα ακροδεξιά σχήματα απειλούν να κυριαρχήσουν στην άλλοτε πιο δημοκρατική ήπειρο.

Ακροδεξιά και λαϊκιστικά κόμματα έχουν εδραιώσει την επιρροή τους στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Σε έξι από αυτές (Ιταλία, Φινλανδία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Κροατία και Τσεχία) η ακροδεξιά ήδη κυβερνά, στη Σουηδία οι εθνικιστές είναι η δεύτερη μεγαλύτερη δύναμη στο Κοινοβούλιο της χώρας, στην Ολλανδία ο ακροδεξιός Βίλντερς είναι στα πρόθυρα της εξουσίας για τον σχηματισμό της πιο συντηρητικής κυβέρνησης που είχε ποτέ η χώρα στην ιστορία της.

Ο κόσμος αλλάζει δραματικά και αυτό συμβαίνει ακόμα και σε χώρες που είχαν βαθιά δημοκρατική παράδοση. Η Λεπέν δεν θα πάει απλώς καλά στις επικείμενες ευρωεκλογές αλλά ήδη ετοιμάζεται για την ανάληψη της προεδρίας της χώρας της – στη Γαλλία αναζητούν ήδη λύση για να αντιμετωπίσουν αυτόν τον κίνδυνο, αλλά δεν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι αυτό είναι πιθανό να αποφευχθεί. Ο Μακρόν δεν φαίνεται να τα καταφέρνει αυτή την φορά. Σε αυτόν τον νέο κόσμο σε ελάχιστα χρόνια αναμένεται να κυριαρχούν ο Τραμπ (η επανεκλογή του οποίου θεωρείται σίγουρη), η Λεπέν, ο ακροδεξιός ηγέτης του AfD στη Γερμανία και μερικοί γραφικοί λαϊκιστές και ακροδεξιοί σε πολλές άλλες χώρες.

Εν όψει αυτής της εφιαλτικής πραγματικότητας, η χώρα μας δεν αποτελεί όαση δημοκρατίας. Η ακροδεξιά μπορεί έχει πολλές διαφορετικές εκφράσεις, να είναι πολυδιασπασμένη, να μην έχει έναν ηγέτη που να μπορεί να τις βάλει όλες κάτω από την ίδια πολιτική στέγη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μεγάλες πληθυσμιακά ομάδες πολιτών δεν έχουν κάνει ανάλογες επιλογές. Η ελληνική κοινωνία ακολουθεί τις ευρωπαϊκές, γέρνει ολοένα περισσότερο προς την ακροδεξιά.

Η προεκλογική περίοδος κινήθηκε κυρίως γύρω από την κινδυνολογία Μητσοτάκη για σταθερότητα, τις επισκέψεις Κασσελάκη στα τηλεοπτικά πρωινάδικα και την αγωνία του Ανδρουλάκη να κερδίσει τουλάχιστον τη δεύτερη θέση. Οι δημόσιες συζητήσεις για την επικείμενη άνοδο της ακροδεξιάς με κάθε μορφή και ιδιοτυπία που έχει στη χώρα μας απουσίασαν. Φερόμαστε να σαν μη βλέπουμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού έλκεται ολοένα περισσότερο από τον λαϊκισμό και την ακροδεξιά, την ξενοφοβία και την επιστροφή σε βαθιά συντηρητικές επιλογές. Τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης στον κλειστό μικρόκοσμό μας δεν μεταφέρουν τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, και ας είναι όλα αυτά εξαιρετικά ανησυχητικά και για τη χώρα μας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ευρωεκλογές 2024: Ο Όρμπαν πρωτοστατεί στη διαφήμιση δαπάνη

Διεθνή / Ευρωεκλογές 2024: Ο Όρμπαν κάνει την πιο δαπανηρή προεκλογική διαφημιστική εκστρατεία

 Τις τελευταίες εβδομάδες, οι αγορές πολιτικών διαφημίσεων από το Fidesz και τον Βίκτορ Όρμπαν ξεπέρασαν ακόμη και τις αντίστοιχες δαπάνες ολόκληρων χωρών, όπως η Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ευρωεκλογές 2024: Το ένα τέταρτο των πολιτικών δωρεών στην ΕΕ πάει σε εξτρεμιστικά και λαϊκιστικά κόμματα, αποκαλύπτουν στοιχεία

Ευρωεκλογές 2024 / Ευρωεκλογές 2024: Το ένα τέταρτο των πολιτικών δωρεών στην ΕΕ πάει σε εξτρεμιστικά και λαϊκιστικά κόμματα

Στοιχεία από 200 κόμματα σε 25 χώρες υποδηλώνουν ότι οι σκληροπυρηνικές ομάδες είχαν αυξηθεί ως αποδέκτες δωρεών τα τελευταία χρόνια, αυξάνοντας τα κέρδη πριν από τις Ευρωεκλογές
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ