Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
H Άλις Μονρό με τις τρεις κόρες της, Σίλα, Τζένι και Άντρεα Σκίνερ. Φωτ.: Courtesy Munro Family
0

Η ΚΑΝΑΔΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Άλις Μονρό, βραβευμένη το 2013 με Νόμπελ Λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή στις 13 Μαΐου του 2024. Μόλις δύο μήνες μετά, η μικρότερη κόρη της Άντρεα Σκίνερ δημοσίευσε στην εφημερίδα «Toronto Star» ένα άρθρο όπου αποκάλυπτε τη σεξουαλική κακοποίηση που δέχτηκε το καλοκαίρι του 1976 σε ηλικία 9 ετών από τον δεύτερο σύζυγο της μητέρας της (αν και δεν είχαν επίσημα παντρευτεί) Τζέραλντ Φρέμλιν. Η μητέρα της άργησε να πληροφορηθεί το γεγονός, αλλά και όταν, μετά από κάποια χρόνια, της το γνωστοποίησε, αυτή όχι μόνο δεν εγκατέλειψε τον σύντροφό της αλλά αποδέχτηκε τις δικαιολογίες του που ούτε λίγο ούτε πολύ έριχναν το φταίξιμο στο εννιάχρονο κορίτσι. Αυτή η αποκάλυψη σόκαρε όχι μόνο τους λογοτεχνικούς κύκλους αλλά και την καναδική κοινωνία που έχει αναγάγει την αναμφισβήτητα σπουδαία συγγραφέα σε εθνική ηρωίδα. 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μετά τον χωρισμό της από τον επί εικοσαετία σύζυγό της Τζέιμς Μονρό, αποφασίστηκε ότι οι τρεις τους κόρες, Σίλα, Τζένι και Άντρεα Σκίνερ, θα ζούσαν με τον πατέρα τους και τη δεύτερη σύζυγό του στη Βικτόρια της Βρετανικής Κολομβίας, ενώ τα καλοκαίρια θα τα περνούσαν με τη μητέρα τους στο Κλίντον, μια μικρή πόλη στο νότιο Οντάριο· σε αυτή την περιοχή η συγγραφέας τοποθέτησε πολλές από τις ιστορίες της, ως εκ τούτου οι Καναδοί την αποκαλούν «Alice Munro Country». Ένα καλοκαιρινό βράδυ που η Άλις έλειπε, ο Φρέμλιν βρήκε την ευκαιρία να χωθεί στο κρεβάτι της Άντρεα· της έπιασε το χέρι και έτριψε με αυτό τα γεννητικά του όργανα. Κατόπιν τη φοβέρισε να μην το πει στη μητέρα της, γιατί κάτι τέτοιο θα τη σκότωνε. 

Αυτό που κάνει σήμερα τους πάντες να αναρωτιούνται είναι για ποιον λόγο η Μονρό αντέδρασε όπως αντέδρασε, γιατί δεν προστάτευσε το παιδί της, γιατί δεν εγκατέλειψε τον άντρα της.

Το εννιάχρονο κορίτσι φοβήθηκε, ωστόσο, όταν επέστρεψε στο πατρικό της, είπε στον ετεροθαλή αδελφό της Άντριου τι της είχε συμβεί. Εκείνος το μετέφερε στη δική του μητέρα, που με τη σειρά της ειδοποίησε τον πατέρα του κοριτσιού, ο οποίος αρνήθηκε να αντιδράσει. Δεν ήθελε να ταράξει τη σχέση της πρώην συζύγου του με τον νέο της σύντροφο για να μην τον κατηγορήσει ότι επιδίωκε να τη διαλύσει. Έτσι, η Μονρό δεν πληροφορήθηκε το γεγονός. Τα παιδιά συνέχισαν να επισκέπτονται τη μητέρα τους τα επόμενα καλοκαίρια, αλλά η μεγαλύτερη αδελφή, Σίλα, είχε σαφείς οδηγίες να μην αφήνει ποτέ την Άντρεα μόνη με τον Φρέμλιν. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Η 9χρονη τότε Άντρεα Σκίνερ με τη γάτα της. Φωτ.: Courtesy Munro Family

Μέσα στα χρόνια, εκείνος εξακολούθησε να την παρενοχλεί. Π.χ. μια φορά πήγαν μαζί για μπάνιο σε ένα ποτάμι της περιοχής και της πρότεινε να κάνουν σεξ γιατί, όπως της εκμυστηρεύτηκε, η ερωτική του ζωή με την Άλις περνούσε κρίση. Εκείνη κατάφερε να τον αποφύγει και μόνο όταν έφτασε στην εφηβεία καταλάγιασαν οι πιέσεις που της ασκούσε σε κάθε ευκαιρία. Παρόλο που η κατάσταση της είχε προκαλέσει προβλήματα όπως αϋπνία, βουλιμία, ημικρανίες, μείωση των επιδόσεων στο σχολείο, δεν μίλησε ποτέ για όλα αυτά στη μητέρα της, μόνο το 1992, όταν έφτασε στην ηλικία των 25 ετών, μέσα από ένα γράμμα. Αφορμή τής είχε δώσει ένα διήγημα που η Μονρό της διάβασε για ένα νέο κορίτσι που δεν μίλησε ποτέ για το δικό του τραύμα, αλλά, όπως της ομολόγησε, φοβόταν ότι θα έριχνε σ' εκείνη το φταίξιμο. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από το γράμμα της Άντρεα στη μητέρα της.
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από το γράμμα της Άντρεα στη μητέρα της.

Η αντίδραση της Μονρό ήταν να απομονωθεί στο σπίτι της στο Vancouver Island. Όταν την επισκέφθηκε η Άντρεα, ήρθε αντιμέτωπη με μια συναισθηματικά ανώριμη συμπεριφορά. Θεωρούσε ότι επρόκειτο για μια τακτική του πρώην συζύγου της που σκοπό είχε να την ταπεινώσει. Και σαν να μην έφτανε αυτό, αντιμετώπισε την κόρη της σαν ερωτική αντίζηλο, αν και της αποκάλυψε κι άλλες ύποπτες «φιλίες» του Φρέμλιν με ανήλικα. «Το έμαθα πολύ αργά» είπε, όπως και ότι τον αγαπούσε πάρα πολύ, για να συμπληρώσει με ολίγη από φεμινισμό ότι «η μισογυνική μας κουλτούρα αξιώνει από μένα να αρνηθώ τις ανάγκες μου και να θυσιαστώ για τα παιδιά μου ώστε να επανορθώσω για τις αδυναμίες των ανδρών».

Από την πλευρά του, εκείνος ομολόγησε την πράξη του, στέλνοντας γράμμα στον Τζέιμς Μονρό, όπου παρομοίαζε την Άντρεα με τη Λολίτα του Ναμπόκοφ, η οποία, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, εισέβαλε στο δωμάτιό του αναζητώντας ερωτική συντροφιά. Κατά τ' άλλα, είπε πως ένιωθε ανέντιμος, αηδιασμένος με τον εαυτό του που υπήρξε άπιστος στην Άλις.

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από την απάντηση του Τζέρι Φρέμλιν.
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από την απάντηση του Τζέρι Φρέμλιν.

Όπως συνήθως συμβαίνει, η οικογένεια έκανε σαν να μη συνέβη ποτέ τίποτα. Όταν η Άντρεα, ώριμη πλέον, έγινε μητέρα δίδυμων παιδιών το 2002, απαίτησε από τη μητέρα της να μην την επισκεφθεί μαζί με τον Φρέμλιν, και εκείνη διαμαρτυρήθηκε, λέγοντας ότι δεν είχε άλλον τρόπο να τη δει, καθώς η ίδια δεν οδηγούσε. Αυτό προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου έκρηξη της Άντρεα και το τέλος στη σχέση μάνας - κόρης. 

Το 2004, μετά από δηλώσεις της Μονρό στο περιοδικό «New York» περί εξαιρετικών σχέσεων και με τις τρεις κόρες της και περί του πόσο ευτυχισμένη και τυχερή ένιωθε που είχε στη ζωή της τον Φρέμλιν, η Άντρεα αποφάσισε να αντιδράσει. Συγκέντρωσε παλιά γράμματά του και τα παρέδωσε στις αστυνομικές αρχές. Όταν πήγαν να τον συλλάβουν η συγγραφέας αντέδρασε με οργή χαρακτηρίζοντας την κόρη της ψεύτρα. Εν τέλει ο ογδοντάχρονος Φρέμλιν ομολόγησε το 2005 την ενοχή του και καταδικάστηκε σε 2 χρόνια με αναστολή. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
H Άλις Μονρό το 1994.

Η υπόθεση δεν είδε το φως της δημοσιότητας τότε και κάθε απόπειρα της Άντρεα να μιλήσει δημόσια έβρισκε τοίχο. Ακόμα και ο βιογράφος της Μονρό, ο Ρόμπερτ Θάκερ, αρνήθηκε να συμπεριλάβει αυτά τα γεγονότα στο βιβλίο του, προφασιζόμενος ότι ενδιαφερόταν αποκλειστικά για το λογοτεχνικό της έργο. Ωστόσο, η θεματική της Άλις Μονρό την περίοδο μετά τις αποκαλύψεις της κόρης της αφορούσε κακοποιημένα παιδιά και άπονες μάνες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το διήγημα «Vandals» που δημοσιεύτηκε το 1993 στον «New Yorker», όπου κατά κάποιον τρόπο σκιαγραφείται η δική της ιστορία. Αυτό που κάνει σήμερα τους πάντες να αναρωτιούνται είναι για ποιον λόγο η Μονρό αντέδρασε όπως αντέδρασε, γιατί δεν προστάτευσε το παιδί της, γιατί δεν εγκατέλειψε τον άντρα της. Και από εκεί που θεωρούνταν συμπονετική και φιλεύσπλαχνη, «Αγία Άλις», κινδυνεύει να μείνει στην ιστορία ως άσπλαχνη μητέρα. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
O Φρέμλιν ήταν ο μόνος που «την έκανε να νιώθει ασφάλεια».

Συγγραφείς που δήλωναν επηρεασμένοι από το έργο της πλέον την αμφισβητούν, το Πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο έκανε ανενεργή την έδρα δημιουργικής γραφής που φέρει το όνομά της, ορυμαγδός αρνητικών σχολίων στο διαδίκτυο ακυρώνει τη φήμη της. Οι πιο ψύχραιμοι ξαναδιαβάζουν τις ιστορίες της με άλλο μάτι. Η Μονρό μεγάλωσε υπό συνθήκες ακραίας φτώχειας, με βάναυσους γονείς. Η ταξική υπεροχή του Τζέιμς Μονρό τής υπενθύμιζε ανέκαθεν την κοινωνική και συναισθηματική της αναπηρία. Ο Φρέμλιν, από τον οποίο ήταν εξαρτημένη λόγω πλήθους πρακτικών καθημερινών προβλημάτων τα οποία ήταν ανίκανη να αντιμετωπίσει μόνη, ήταν ο μόνος που την έκανε να νιώθει ασφάλεια. Ίσως εκεί να βρίσκεται και η απάντηση στο γιατί στάθηκε αδύνατο να αποδράσει από αυτόν. 

Με στοιχεία από New York Times



 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεξουαλικοποίηση παιδιών

Οπτική Γωνία / Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ηοw much is too much?

Οπτική Γωνία / Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ