Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Ηοw much is too much? Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα, βέβαια, όλο αυτό είναι απλώς ένα πορνό τρόμου και κλειδαρότρυπας. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΤΟ 2015 ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ που συζητιέται σχεδόν δέκα χρόνια τώρα, σαν να κυκλοφόρησε χθες. Το «Λίγη ζωή» της Hanya Yanaghihara ξεκινά μάλλον αθώα, μιλώντας για τέσσερις φίλους που αποφοιτούν από το πανεπιστήμιο και προσπαθούν να φτιάξουν τη ζωή τους, όντες νέοι και χωρίς πολλά λεφτά, στη Νέα Υόρκη.

Μοιάζει με ιστορία ενηλικίωσης, αλλά μόνο αυτό δεν είναι: στην καρδιά του βιβλίου βρίσκεται η τραυματική, πέρα από κάθε φαντασία, παιδική ηλικία του Jude. Mέσα από τα flashbacks του ήρωα ζούμε μια ανατριχιαστικά περιγραφική ιστορία παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης από μια σειρά άντρων που, αντί να τον φροντίζουν, τον βίαζαν και τον βασάνιζαν – ένας καλόγερος που τον εξέδιδε, μια ιστορία αυτοτραυματισμού και φρικιαστικής ψυχολογικής βίας.

Διαβάζοντάς το, ένιωσα πως διαβάζω κάτι σαν πορνό μιζέριας και κακοποίησης, ένα κρεσέντο άρρωστων λεπτομερειών, σχεδιασμένων να κάνουν τον αναγνώστη να κλάψει ή να φρίξει, ή και τα δυο μαζί.

Το βιβλίο πήρε εξαιρετικές κριτικές, έγινε μπεστ-σέλερ παγκοσμίως και συνεχίζει να συζητιέται μέσω του ΤikΤok και των social media. Σε αυτό βοήθησε και η πολυαναμενόμενη θεατρική διασκευή του έργου στο West End με τον James Norton στον ρόλο του Luke, σε σκηνοθεσία του Ivo van Hove. To έργο είχε διάρκεια τρεις ώρες και σαράντα λεπτά. Η κριτική της «Guardian» είχε τίτλο: «Τέσσερις ώρες βαρβαρότητας και μιζέριας – για ποιον λόγο;». Η κριτική των «New York Times», «How much is too much?».

Οι συνέπειες αυτής της μακροχρόνιας κιτρινίλας είναι ήδη ορατές γύρω μας, και όχι τίποτε άλλο αλλά δεν διαφαίνεται και καμία πιθανότητα αλλαγής σύντομα. Το ΜeΤoo και το «νέο κύμα φεμινισμού» δεν πλησίασαν, φαίνεται, ακόμα την ελληνική τηλεόραση.

Αυτή είναι μια ερώτηση που γίνεται όλο και πιο πιεστική σε μια εποχή που η σεξουαλική κακοποίηση μοιάζει να είναι παντού ή έστω να δημοσιοποιείται και να συζητιέται. Πώς γράφουμε ή μιλάμε για τη σεξουαλική βία ή, μάλλον, πόσες λεπτομέρειες αρκούν; Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;  

Από τη μια είναι σημαντικό να αφήσεις τη φρίκη να φανεί σε όλη της τη διάσταση: ο κόσμος όλος παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τη δίκη Πελικό, την υπόθεση της 71χρονης μητέρας και γιαγιάς από ένα μικρό χωριό της Γαλλίας που ανακάλυψε τυχαία ότι για πάνω από δέκα χρόνια ο σύζυγός της τη νάρκωνε και καλούσε άντρες να τη βιάζουν αναίσθητη. Είναι πραγματικά τρομακτικό το πώς οι 51 κατηγορούμενοι ισχυρίζονται πως νόμιζαν ότι «κοιμάται» ή «πως ήταν ένα παιχνίδι που έπαιζε με τον άντρα της». Διαβάζουμε για τα προφίλ των βιαστών, τα επαγγελματά τους και την ηλικία τους: πενήντα ένας άντρες, ανάμεσά τους πολιτικοί μηχανικοί, συνταξιούχοι, εργάτες, οδηγοί νταλίκας, ένας δημοσιογράφος, από 26 εως 71 ετών, κάποιοι με παιδιά και εγγόνια. \

Αυτό όμως που ξεχωρίζει είναι η επιμονή της Πελικό να παίξουν τα βίντεο των βιασμών της στο δικαστήριο για να «αλλάξει πλευρά η ντροπή», όπως είπε. «Νιώθω σαν να δικάζομαι εγώ», δήλωσε. Η Πελικό ήθελε να βγουν όλες οι λεπτομέρειες της περιπέτειάς της στη φόρα. Ήταν επιλογή της, θεωρώντας πως μόνο έτσι θα δικαιωθεί. 

Στον αντίποδα της δίκης Πελικό βρίσκεται η εγχώρια «δημοσιογραφική» και όχι μόνο αντιμετώπιση των σεξουαλικών εγκλημάτων στη χώρα μας είτε αφορούν ενήλικες είτε παιδιά. Εδώ δεν υπάρχει καμία απολύτως επιλογή. Το θύμα συνήθως φωτογραφίζεται παρά τη θέλησή του, διασύρεται, και οι πράξεις βίας αναλύονται με κάθε λεπτομέρεια ξανά και ξανά, ακόμα και όταν αφορούν παιδιά, όπως έγινε στην περίπτωση της 12χρονης στον Κολωνό, στο όνομα της «ενημέρωσης».

Στην πραγματικότητα, βέβαια, όλο αυτό είναι απλώς ένα πορνό τρόμου και κλειδαρότρυπας. Το αποτέλεσμα είναι μια τρομακτική εξοικείωση με τη σεξουαλική κακοποίηση που σερβίρεται από τα ελληνικά ΜΜΕ ως ένα ακόμα προϊόν προς καθημερινή κατανάλωση. Οι συνέπειες αυτής της μακροχρόνιας κιτρινίλας είναι ήδη ορατές γύρω μας, και όχι τίποτε άλλο αλλά δεν διαφαίνεται και καμία πιθανότητα αλλαγής σύντομα. Το ΜeΤoo και το «νέο κύμα φεμινισμού» δεν πλησίασαν, φαίνεται, ακόμα την ελληνική τηλεόραση.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορίες κλεμμένης παιδικής αθωότητας

Βιβλίο / Ιστορίες κλεμμένης παιδικής αθωότητας

Η διαχείριση του ανεπούλωτου τραύματος που αφήνει η κακοποίηση ενός παιδιού, η χαμένη παιδικότητα και τα μυστικά μιας οικογένειας που τη βασανίζει για τρεις γενιές ο νόμος της σιωπής είναι τα μοτίβα στο «Έλα να παίξουμε!» του Δημήτρη Χριστόπουλου.
M. HULOT
AI: Όλο και πιο διαδεδομένες γίνονται οι εικόνες σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων που παράγονται με τεχνητή νοημοσύνη

Τech & Science / AI: Όλο και πιο διαδεδομένες οι αληθοφανείς εικόνες σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων που παράγονται με τεχνητή νοημοσύνη

Το Internet Watch Foundation αναφέρει ότι το υλικό που παράγεται με AI είναι τόσο αληθοφανές που δεν μπορούν να το ξεχωρίσουν από πραγματικές περιπτώσεις κακοποίησης
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ