Η πόλη που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει

Η πόλη που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει Facebook Twitter
Η πόλη μοιάζει κούφια, σαν κάποιος να την άδειασε και να την ξαναγέμισε με πλαστικά λουλούδια και πάνκεϊκ. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΤΟ 2009 Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ (The Boy) κυκλοφόρησε το «Please, make me dance». To τελευταίο τραγούδι του δίσκου, το «Σ’ αγαπάω να της λες», είναι το μόνο τραγούδι που ένιωσα ποτέ πως μιλά για την Αθήνα όπως τη νιώθω εγώ. «Είναι φέρετρο να μένει κανείς σε αυτή την πόλη / που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει».

Η Αθήνα μού προκαλεί πια τρομερή αμηχανία, κάπως σαν να βλέπεις τυχαία στον δρόμο μια παλιά σου φίλη και να είναι αγνώριστη, με πρόσωπο παραμορφωμένο από τις πλαστικές, και την ώρα που σου μιλάει να μην ακούς τι λέει αλλά να κοιτάς το πρόσωπό της υπνωτισμένος και να αναρωτιέσαι: «Μα γιατί το έκανε αυτό;». 

Το καλοκαίρι που μας πέρασε κατάλαβα πως ασυναίσθητα απέφευγα πια να κατεβαίνω στο κέντρο για ψώνια. Είχε παντού ουρές και ενθουσιώδεις τουρίστες, πανευτυχείς και χαμογελαστούς, σαν κάτι πλαστικά σκυλάκια με κουνιστά χαρούμενα κεφαλάκια που κολλούσαν παλιά στα ταμπλό των αυτοκινήτων.

Η Αθήνα πρέπει να είναι η μόνη πόλη που καταφέρνει να είναι gentrified και παράλληλα ταλαιπωρημένη και κατουρημένη. 

«Δεν βρίσκω να αγοράσω καρπούζι», μας έλεγε συνωμοτικά μια συνάδελφος που έμενε στο Κουκάκι. «Τα ψωνίζουν όλα οι τουρίστες. Αδειάζουν τα σούπερ μάρκετ και τα τρώνε στο Airbnb τους», πρόσθετε έξαλλη. «Έρχονται οι τουρίστες και μας παίρνουν τις ντομάτες», λέγαμε στο γραφείο και γελάγαμε.

Η πόλη μοιάζει κούφια, σαν κάποιος να την άδειασε και να την ξαναγέμισε με πλαστικά λουλούδια και πάνκεϊκ. Το Σύνταγμα και το Μοναστηράκι έχουν αρχίσει πλέον να μου θυμίζουν τη γειτονιά γύρω από τη Leicester Square στο Λονδίνο: μια πελώρια μαύρη τρύπα που οι ντόπιοι κοροϊδεύουν, γεμάτη κράχτες, παμπ και φαστ-φουντ από αλυσίδες, σουβενίρ, τύπους ντυμένους με στολές Μickey Μouse και μιλιούνια τουρίστες. Την ίδια ώρα πνιγόμαστε στην αισθητική τελειότητα κάποιου νέου μαγαζιού με φυσικά κρασιά, με καφέ τρίτου κύματος και φυτά εσωτερικού χώρου που θα μπορούσε να είναι στη Λιουμπλιάνα, στο Βερολίνο ή στο Σαν Φρανσίσκο. 

Άρχισα να αναρωτιέμαι αν άλλαξε η πόλη ή εγώ, μέχρι που βρέθηκα στην Ομόνοια. Η Αθήνα πρέπει να είναι η μόνη πόλη που καταφέρνει να είναι gentrified και παράλληλα ταλαιπωρημένη και κατουρημένη. Προφανώς, το ζήτημα είναι πιο βαθύ εδώ, κάτι σαν αυτοματισμός. Ποιος ξέρει πόσα χρόνια και στρώματα μπογιάς και χλωρίνης πρέπει να περάσουν από πάνω – αν φτάνουν κι αυτά. Όπως πήγα να μπω στο μετρό, έπεσα στα σπασμένα πλακάκια του πεζοδρομίου – αυτό το «τέλειο» που πατάς στη μια πλευρά και η άλλη κάνει πλατς και το μισό σου πόδι σου χώνεται στη νερολακκούβα. 

Το ίδιο απόγευμα ξαναμπήκα στον προαστιακό μετά από χρόνια. Στη Δουκίσσης Πλακεντίας κάθισα δίπλα σε δυο απορημένους τουρίστες που πήγαιναν στον Πειραιά. Τα ρολόγια ήταν σταματημένα, οι πίνακες άδειοι. Τηλεματική δεν υπάρχει. Στα τρένα που φτάνουν δεν αναγράφεται καν ο προορισμός, πολλές φορές δεν γνωρίζεις πού πάει το τρένο ή από πού έρχεται. Άνω Λιόσια; Πειραιάς; Αεροδρόμιο; Το υπερπέραν; Ποιος ξέρει. 

Δεν πήγα πουθενά. Μια ζωή εδώ / και τώρα το μόνο που μου απομένει / είναι αυτή η πανάκριβη μπόχα / Η μονάκριβή μου αγάπη / Η πουτάνα./ Η καριόλα./ Αυτή η πόλη που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει.

The Boy - Σ' αγαπάω να της λες

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ