Όλη η χώρα «σερίφηδες» και ψευτοαφεντικά

Όλη η χώρα «σερίφηδες» και ψευτοαφεντικά Facebook Twitter
Η Ελλάδα είναι μεγαλωμένη και ποτισμένη με το «ξέρεις ποιος είμαι εγώ» (υπονοούμενο εξουσίας της οποίας θα γίνει τιμωρητική χρήση). Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0



ΠΡΙΝ ΑΠΟ 10 ΧΡΟΝΙΑ
 ένας 19χρονος πήδηξε από τρόλεϊ στο Περιστέρι, όταν εμφανίστηκε μπροστά του ελεγκτής. Σκοτώθηκε, επειδή δεν είχε εισιτήριο.

Πριν από 7 χρόνια μία νεαρή γυναίκα κρατήθηκε παράνομα μέσα σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ από τον οδηγό και τους υπαλλήλους ελέγχου, επειδή δεν είχε ακυρώσει το εισιτήριό της.

Πριν από λίγες μέρες, μερικοί ανεγκέφαλοι άψυχοι στρίμωξαν σε ένα τρέιλερ μετανάστες.

Προχθές το βράδυ, δύο μέλη πληρώματος πλοίου γκρέμισαν από τον καταπέλτη και σκότωσαν έναν άνθρωπο.

Η αδιόρατη χθόνια γραμμή που «ενώνει» όλα τα παραπάνω, σκόρπια μέσα στον χρόνο, αλλά με σαφή τελεσίγραφη κλιμάκωση- είναι η ιδέα που υπάρχει για την (όποια) εξουσία στην Ελλάδα, άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτό που πολλοί σιχαίνονται να ακούν, δηλαδή το πατριαρχικό πλαίσιο και την τοξική αρρενωπότητα. Η εμμονική προσήλωση στο σχήμα, το σύμβολο ή απλώς τον «αέρα» εξουσίας που αποπνέεται από κάποιον διορισμένο ή αυτόκλητο φορέα της. Ο τρόμος και η ακούσια υποταγή σε όποιον είναι / φαντάζει «παράγοντας», «αφεντικό», «σερίφης». Όλα παράγωγα του ίδιου ανθρωποκτόνου φαύλου κύκλου.

Παντού στον κόσμο, υπάρχουν θεσμικές θέσεις (!), οργανώσεις, επιχειρήσεις, σύλλογοι και ομάδες, αλλά κυρίως άτομα που θεωρούν προσόν του όποιου προϊστάμενου το «μπραβιλίκι». Τις φωνές, τις κραυγές, τις τοξικές συμπεριφορές, τη μαγκιά, το macho στιλ, ακόμα και τη βία.

Η Ελλάδα είναι μεγαλωμένη και ποτισμένη με το «ξέρεις ποιος είμαι εγώ» (υπονοούμενο εξουσίας της οποίας θα γίνει τιμωρητική χρήση) και το «ποιος κάνει κουμάντο εδώ» (δηλωτικό της επικράτειας αρμοδιότητας και ελέγχου του εκάστοτε προνομιούχου ή επίδοξου προνομιούχου) - το «Έλληνας, μάγκας και νταής» δεν γράφτηκε τυχαία.

Κι όσο άρρωστα, παβλοφικά ανεξερεύνητα πολλοί άνθρωποι ακόμη «μασάνε» ή ηδονίζονται με αυτά τα δύο –εξαρτάται από την πλευρά της εξουσίας στην οποία βρίσκονται-, τόσο άρρωστα, τοξικά και πλανημένα υπάρχουν φορείς που αυτό το μοντέλο διοίκησης το θεωρούν αποτελεσματικό. Αξιόπιστο. Αλάνθαστο.

Ας επιμείνουμε λίγο στο παραπάνω, ειδικά στο τελευταίο σκέλος του: όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού στον κόσμο, υπάρχουν θεσμικές θέσεις (!), οργανώσεις, επιχειρήσεις, σύλλογοι και ομάδες, αλλά κυρίως άτομα που θεωρούν προσόν του όποιου προϊστάμενου το «μπραβιλίκι». Τις φωνές, τις κραυγές, τις τοξικές συμπεριφορές, τη μαγκιά, το macho στιλ, ακόμα και τη βία.

(Σ.Σ. Δεν πάνε πολλά χρόνια που από άνδρα συνάδελφο είχα ακούσει ότι «οι δουλειές και οι οικογένειες διοικούνται σωστά μόνο με δικτατορία. Οι δημοκράτες και οι ‘να το συζητήσουμε’ πεθαίνουν στη στροφή». Προς μεγάλη μου έκπληξη η διοίκηση της εταιρείας που εργαζόμουν τότε τον θεωρούσε έξοχο προϊστάμενο, αξιόπιστο, «άνδρα που μπορούσες να ακουμπήσεις πάνω του», όπως τόνιζαν ανησυχητικά συχνά οι συνεργάτες του).

Χρόνια μετά κόσμος αυτοκτονεί και κόσμος δολοφονείται από τον εκφασισμό των συμπεριφορών στη δημόσια και την ιδιωτική σφαίρα. Κόσμος παραιτείται και κόσμος λυγίζει από ψυχοσωματικά από πρακτικές που αρρωσταίνουν και οδηγούν στον θάνατο όλους όσοι δεν μεγάλωσαν με δικτατορία, δεν ανατράφηκαν με το ιδανικό της «ισχυρότερης φωνής» και του A-male, δεν χάνονται στη στροφή καμίας αντιπαράθεσης.

Χρόνια μετά για πολυεθνικές και μικρότερης κλίμακας εταιρείες γράφονται έρευνες και διεξάγονται μελέτες για τη βία και την τοξικότητα με την οποία κυβερνιούνται και –παραδόξως- μακροημερεύουν. Ακόμα και σε μέρες που τίποτα δεν μένει κρυφό, για τη σημασία της μικρο-εξουσίας, των τοξικών παραγώγων και των εγκληματικών προεκτάσεών της δεν μιλήσαμε ποτέ σοβαρά. Με εκπαίδευση, εφαρμογή νόμων και επαγρύπνηση.

Ακόμα πιο απλά: ποιον αποφασίζεις να κάνεις προϊστάμενο; Με τι χαρακτηριστικά; Τι είδους ανθρώπους διορίζεις σε θέσεις που μπορεί να κριθεί η ζωή (κυριολεκτικά) άλλων ανθρώπων; Τι τους επιτρέπεις και τι τους απαγορεύεις δια ροπάλου; Τι είδους υποκείμενο είσαι και εσύ που εμπιστεύεσαι το κύρος σου σε κοινούς τραμπούκους; Σε ανεγκέφαλα εξουσιομανή μπράτσα; 

Ένα βήμα πίσω, μια ματιά γύρω. Σε όλες εκείνες τις φορές που ήρθαμε αντιμέτωποι με έναν νταή – από μία δημόσια υπηρεσία μέχρι το περίπτερο και από τον ιδιωτικό τομέα μέχρι τον δρόμο που περπατάμε, από τον πολιτικό λόγο που αρθρώνεται στην χώρα και τον τρόπο που γίνονται οι "πολιτικές" δουλειές, μέχρι τις ζωές που ζουν τα παιδιά στα σχολεία,το ηλικιακό όριο κατέβαινε, είχε από καιρό χωθεί στα σχολεία και τώρα πια ανεξέλεγκτο μας «μιλάει» από παντού.

Η κτηνωδία στον Πειραιά μπορεί να «διαβαστεί» με πολλούς τρόπους  – όμως, ο κυριότερος θα είναι πάντα αυτός που σκότωσε ακόμα έναν άνθρωπο και μας έπεισε οριστικά ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι να φοβόμαστε όλ@ ανεξαιρέτως.

Άλλωστε, αν κάτι έγινε σαφές από προχθές, αμετάκλητα πλέον, είναι δεν χρειάζεται να είσαι μετανάστης, ΛΟΑΤΚΙ+, γυναίκα, ΑμΕΑ, Ρομά για να τσαντίσεις τον «σερίφη». Αρκεί που αναπνέεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι στην ευχή μάς έχει συμβεί σε αυτή τη χώρα κι έχουμε απαξιώσει τόσο την ανθρώπινη ζωή;

Οπτική Γωνία / Τι στην ευχή μάς έχει συμβεί σε αυτή τη χώρα κι έχουμε απαξιώσει τόσο την ανθρώπινη ζωή;

Το περιστατικό με τον επιβάτη που πέταξαν στη θάλασσα χτες βράδυ στον Πειραιά δύο μέλη του πληρώματος του Blue Horizon, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί, είναι ένα ακόμα τραγικό σύμπτωμα μιας κοινωνίας σε πλήρη αποσύνθεση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ