Όλη η χώρα «σερίφηδες» και ψευτοαφεντικά

Όλη η χώρα «σερίφηδες» και ψευτοαφεντικά Facebook Twitter
Η Ελλάδα είναι μεγαλωμένη και ποτισμένη με το «ξέρεις ποιος είμαι εγώ» (υπονοούμενο εξουσίας της οποίας θα γίνει τιμωρητική χρήση). Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0



ΠΡΙΝ ΑΠΟ 10 ΧΡΟΝΙΑ
 ένας 19χρονος πήδηξε από τρόλεϊ στο Περιστέρι, όταν εμφανίστηκε μπροστά του ελεγκτής. Σκοτώθηκε, επειδή δεν είχε εισιτήριο.

Πριν από 7 χρόνια μία νεαρή γυναίκα κρατήθηκε παράνομα μέσα σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ από τον οδηγό και τους υπαλλήλους ελέγχου, επειδή δεν είχε ακυρώσει το εισιτήριό της.

Πριν από λίγες μέρες, μερικοί ανεγκέφαλοι άψυχοι στρίμωξαν σε ένα τρέιλερ μετανάστες.

Προχθές το βράδυ, δύο μέλη πληρώματος πλοίου γκρέμισαν από τον καταπέλτη και σκότωσαν έναν άνθρωπο.

Η αδιόρατη χθόνια γραμμή που «ενώνει» όλα τα παραπάνω, σκόρπια μέσα στον χρόνο, αλλά με σαφή τελεσίγραφη κλιμάκωση- είναι η ιδέα που υπάρχει για την (όποια) εξουσία στην Ελλάδα, άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτό που πολλοί σιχαίνονται να ακούν, δηλαδή το πατριαρχικό πλαίσιο και την τοξική αρρενωπότητα. Η εμμονική προσήλωση στο σχήμα, το σύμβολο ή απλώς τον «αέρα» εξουσίας που αποπνέεται από κάποιον διορισμένο ή αυτόκλητο φορέα της. Ο τρόμος και η ακούσια υποταγή σε όποιον είναι / φαντάζει «παράγοντας», «αφεντικό», «σερίφης». Όλα παράγωγα του ίδιου ανθρωποκτόνου φαύλου κύκλου.

Παντού στον κόσμο, υπάρχουν θεσμικές θέσεις (!), οργανώσεις, επιχειρήσεις, σύλλογοι και ομάδες, αλλά κυρίως άτομα που θεωρούν προσόν του όποιου προϊστάμενου το «μπραβιλίκι». Τις φωνές, τις κραυγές, τις τοξικές συμπεριφορές, τη μαγκιά, το macho στιλ, ακόμα και τη βία.

Η Ελλάδα είναι μεγαλωμένη και ποτισμένη με το «ξέρεις ποιος είμαι εγώ» (υπονοούμενο εξουσίας της οποίας θα γίνει τιμωρητική χρήση) και το «ποιος κάνει κουμάντο εδώ» (δηλωτικό της επικράτειας αρμοδιότητας και ελέγχου του εκάστοτε προνομιούχου ή επίδοξου προνομιούχου) - το «Έλληνας, μάγκας και νταής» δεν γράφτηκε τυχαία.

Κι όσο άρρωστα, παβλοφικά ανεξερεύνητα πολλοί άνθρωποι ακόμη «μασάνε» ή ηδονίζονται με αυτά τα δύο –εξαρτάται από την πλευρά της εξουσίας στην οποία βρίσκονται-, τόσο άρρωστα, τοξικά και πλανημένα υπάρχουν φορείς που αυτό το μοντέλο διοίκησης το θεωρούν αποτελεσματικό. Αξιόπιστο. Αλάνθαστο.

Ας επιμείνουμε λίγο στο παραπάνω, ειδικά στο τελευταίο σκέλος του: όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού στον κόσμο, υπάρχουν θεσμικές θέσεις (!), οργανώσεις, επιχειρήσεις, σύλλογοι και ομάδες, αλλά κυρίως άτομα που θεωρούν προσόν του όποιου προϊστάμενου το «μπραβιλίκι». Τις φωνές, τις κραυγές, τις τοξικές συμπεριφορές, τη μαγκιά, το macho στιλ, ακόμα και τη βία.

(Σ.Σ. Δεν πάνε πολλά χρόνια που από άνδρα συνάδελφο είχα ακούσει ότι «οι δουλειές και οι οικογένειες διοικούνται σωστά μόνο με δικτατορία. Οι δημοκράτες και οι ‘να το συζητήσουμε’ πεθαίνουν στη στροφή». Προς μεγάλη μου έκπληξη η διοίκηση της εταιρείας που εργαζόμουν τότε τον θεωρούσε έξοχο προϊστάμενο, αξιόπιστο, «άνδρα που μπορούσες να ακουμπήσεις πάνω του», όπως τόνιζαν ανησυχητικά συχνά οι συνεργάτες του).

Χρόνια μετά κόσμος αυτοκτονεί και κόσμος δολοφονείται από τον εκφασισμό των συμπεριφορών στη δημόσια και την ιδιωτική σφαίρα. Κόσμος παραιτείται και κόσμος λυγίζει από ψυχοσωματικά από πρακτικές που αρρωσταίνουν και οδηγούν στον θάνατο όλους όσοι δεν μεγάλωσαν με δικτατορία, δεν ανατράφηκαν με το ιδανικό της «ισχυρότερης φωνής» και του A-male, δεν χάνονται στη στροφή καμίας αντιπαράθεσης.

Χρόνια μετά για πολυεθνικές και μικρότερης κλίμακας εταιρείες γράφονται έρευνες και διεξάγονται μελέτες για τη βία και την τοξικότητα με την οποία κυβερνιούνται και –παραδόξως- μακροημερεύουν. Ακόμα και σε μέρες που τίποτα δεν μένει κρυφό, για τη σημασία της μικρο-εξουσίας, των τοξικών παραγώγων και των εγκληματικών προεκτάσεών της δεν μιλήσαμε ποτέ σοβαρά. Με εκπαίδευση, εφαρμογή νόμων και επαγρύπνηση.

Ακόμα πιο απλά: ποιον αποφασίζεις να κάνεις προϊστάμενο; Με τι χαρακτηριστικά; Τι είδους ανθρώπους διορίζεις σε θέσεις που μπορεί να κριθεί η ζωή (κυριολεκτικά) άλλων ανθρώπων; Τι τους επιτρέπεις και τι τους απαγορεύεις δια ροπάλου; Τι είδους υποκείμενο είσαι και εσύ που εμπιστεύεσαι το κύρος σου σε κοινούς τραμπούκους; Σε ανεγκέφαλα εξουσιομανή μπράτσα; 

Ένα βήμα πίσω, μια ματιά γύρω. Σε όλες εκείνες τις φορές που ήρθαμε αντιμέτωποι με έναν νταή – από μία δημόσια υπηρεσία μέχρι το περίπτερο και από τον ιδιωτικό τομέα μέχρι τον δρόμο που περπατάμε, από τον πολιτικό λόγο που αρθρώνεται στην χώρα και τον τρόπο που γίνονται οι "πολιτικές" δουλειές, μέχρι τις ζωές που ζουν τα παιδιά στα σχολεία,το ηλικιακό όριο κατέβαινε, είχε από καιρό χωθεί στα σχολεία και τώρα πια ανεξέλεγκτο μας «μιλάει» από παντού.

Η κτηνωδία στον Πειραιά μπορεί να «διαβαστεί» με πολλούς τρόπους  – όμως, ο κυριότερος θα είναι πάντα αυτός που σκότωσε ακόμα έναν άνθρωπο και μας έπεισε οριστικά ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι να φοβόμαστε όλ@ ανεξαιρέτως.

Άλλωστε, αν κάτι έγινε σαφές από προχθές, αμετάκλητα πλέον, είναι δεν χρειάζεται να είσαι μετανάστης, ΛΟΑΤΚΙ+, γυναίκα, ΑμΕΑ, Ρομά για να τσαντίσεις τον «σερίφη». Αρκεί που αναπνέεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι στην ευχή μάς έχει συμβεί σε αυτή τη χώρα κι έχουμε απαξιώσει τόσο την ανθρώπινη ζωή;

Οπτική Γωνία / Τι στην ευχή μάς έχει συμβεί σε αυτή τη χώρα κι έχουμε απαξιώσει τόσο την ανθρώπινη ζωή;

Το περιστατικό με τον επιβάτη που πέταξαν στη θάλασσα χτες βράδυ στον Πειραιά δύο μέλη του πληρώματος του Blue Horizon, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί, είναι ένα ακόμα τραγικό σύμπτωμα μιας κοινωνίας σε πλήρη αποσύνθεση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Βασιλική Σιούτη / Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Το Μέγαρο Μαξίμου πόνταρε στο επικοινωνιακό φρεσκάρισμα της κυβέρνησης, αλλά, αντί γι’ αυτό, βρέθηκε να αντιμετωπίζει νέες κρίσεις που προέκυψαν από τον ανασχηματισμό.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας

Ρεπορτάζ / Ναυάγιο Sea Diamond: Ξανά στις δικαστικές αίθουσες

Δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια από τη δραματική βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην καλντέρα της Σαντορίνης, η υπόθεση εξακολουθεί να εξετάζεται. Την Πέμπτη, στο Αστικό Εφετείο Πειραιά, θα υπάρξει νέα συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Λυκούργος Πορφύρης: «Αν το βασικό σου κριτήριο στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ»

Κοκέτα / Λυκούργος Πορφύρης: «Η ταμπέλα του όμορφου υπάρχει ως φετίχ για τον αλφισμό»

Ο Λυκούργος είναι καλλιτέχνης και queer ακτιβιστής γύρω από την αναπηρία που ζει μεταξύ Όσλο και Αθήνας, βασικά, είναι ένας πολύ ωραίος τύπος και μας τα είπε όλα έτσι ακριβώς όπως τα σκέφτεται. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ