Πόλεμος στην Ουκρανία: Νέα Γιάλτα ή νέα διλήμματα;

Πόλεμος στην Ουκρανία: νέα Γιάλτα ή νέα διλήμματα; Facebook Twitter
O Oυίνστον Τσόρτσιλ, ο Φράνκλιν Ρούσβελτ και ο Ιωσήφ Στάλιν στη Γιάλτα το 1945.
0

ΣΤΙΣ 3 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1945, στη Γιάλτα, στη νότια Κριμαία, εκεί όπου σήμερα διαδραματίζονται τα πολεμικά γεγονότα, η ομώνυμη συμφωνία καθόρισε τις σφαίρες επιρροής του μεταπολεμικού κόσμου αλλά και την ανάγκη του δυτικού κόσμου για μια έντιμη ειρήνη, όπως εκφράστηκε από τον Ρούσβελτ.

Η τόσο σημαντική Συμφωνία της Γιάλτας, υποτιμημένη από την ελληνική βιβλιογραφική μελέτη, έχει παρουσιαστεί στα ελληνικά πράγματα κυρίως για το κομμάτι του μοιράσματος των σφαιρών επιρροής, θέμα που αφορούσε καίρια και την Ελλάδα.

Στην πραγματικότητα η Γιάλτα ήταν μια τεράστια νίκη της σοβιετικής διπλωματίας που εκμεταλλεύτηκε την ανάγκη των δυτικών κρατών για ειρήνη αλλά και τη φυσική αδυναμία των συνομιλητών του Στάλιν. Ο ίδιος κέρδισε στο διαπραγματευτικό τραπέζι την Πολωνία, ένα τσαρικό αλλά και σοβιετικό απωθημένο, και κυρίως τη Ρουμανία, που, αν και δεν είχε φιλοκομμουνιστικές δυνάμεις να κυριαρχούν, δόθηκε στη σοβιετική σφαίρα επιρροής. Το αντάλλαγμα ήταν το μεσογειακό απωθημένο του Τσόρτσιλ, η Ελλάδα.

Η Ουκρανία κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα μόνιμο πολεμικό θέρετρο με κλιμακώσεις και υφέσεις, με ημιμόνιμες πολιτικές καταστάσεις, με λαϊκές δημοκρατίες που θα αναγνωρίζει η Ρωσία μόνο και δορυφορικά κράτη και, εν τέλει, με μια ζώνη κυριαρχίας θολή και εκτός διεθνούς πραγματικότητας.

Γύρω από το διαπραγματευτικό τραπέζι που θα καθόριζε τη μεταπολεμική ειρήνη με τα ανάλογα τιμήματά της κάθισε ο Αμερικανός Πρόεδρος Φραγκλίνος Ρούσβελτ, που προσπαθούσε να κρύψει τη βαριά του παράλυση βοηθούμενος από έναν βαρύ ατσαλένιο μηχανισμό στήριξης, ο Στάλιν, που υπέφερε από χρόνια ψωρίαση, αμυγδαλίτιδα και ρευματισμούς, ενώ τον ταλαιπωρούσαν και τα κολλημένα δάχτυλα στο αριστερό του πόδι. Τέλος, ο Τσόρτσιλ είχε γίνει υπέρβαρος, με αποτέλεσμα συχνά να μη χωράει σε καρέκλες, ο «μαύρος σκύλος» της κατάθλιψης τον κυνηγούσε χρόνια, έπαιρνε βαρβιτουρικά για τον ύπνο, ενώ η σχέση του με το αλκοόλ παρέμενε προβληματική ‒ το υπερβολικά αραιωμένο Johnnie Black μαύρο και η παλαιωμένη Pol Roger σαμπάνια ήταν τα αγαπημένα του ποτά.

Ο πιο ακμαίος ηγέτης του δυτικού κόσμου, ο στρατηγός Ντε Γκολ της Γαλλίας, αποκλείστηκε από τη συνάντηση. Ο αποκλεισμός αυτός θα βάραινε πάντα τον ίδιο, τόσο σε σχέση με την πολιτική του πορεία όσο και με την καχύποπτη στάση του απέναντι στη Μεγάλη Βρετανία, αλλά και τη γαλλική πολιτική σκηνή για πολλά χρόνια.

Η «έντιμη ειρήνη» της Γιάλτας είχε πολλαπλό τίμημα, βασίστηκε στην ισχύ, έθεσε τα θεμέλια ενός σκληρού Ψυχρού Πολέμου, αποφάσισε ερήμην των λαών, από την άλλη εξασφάλισε μια ειρήνη που αν και δεν ήταν γενικευμένη, απομάκρυνε το ενδεχόμενο μιας εκτεταμένης παγκόσμιας σύρραξης και μιας ισορροπία του τρόμου στη χρήση των πυρηνικών.

Το 2022, ο Πούτιν, εκφράζοντας μετατσαρικά και μετασοβιετικά οράματα, θέλει να επιβάλει μια κυριαρχία στη «νοτιοδυτική Ρωσία», όπως χαρακτήριζε την Ουκρανία ο Στάλιν, εκτελώντας την ιντελιγκέντσιά της και επιβάλλοντας τον τρομερό δολοφονικό λιμό των τριών εκατομμυρίων νεκρών, για να τη θέσει στη σοβιετική κυριαρχία.

Απέναντί του βρίσκονται ο εμφανώς ταλαιπωρημένος και γηραιός Αμερικανός Πρόεδρος, ο Βρετανός πρωθυπουργός, θαυμαστής του Τσόρτσιλ, και ο ακμαίος και με ανανεωμένη λαϊκή εντολή Γάλλος Πρόεδρος, τον οποίον ο Πούτιν είχε τοποθετήσει στο μακρύ τραπέζι των διαπραγματεύσεων, εκείνο της απαξίωσης.

Πόλεμος στην Ουκρανία: νέα Γιάλτα ή νέα διλήμματα; Facebook Twitter
Πούτιν και Μακρόν στο μακρύ τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Υπάρχουν τα νέα δεδομένα για μια νέα Γιάλτα, προφανώς όμως όχι στην ίδια περιοχή, που πλέον δοκιμάζεται πολεμικά; Θα ήταν μια τεράστια υποχώρηση για τον δυτικό κόσμο και για το διεθνές σύστημα έννομης τάξης, το οποίο θα εξέπιπτε πάλι από τον κόσμο της ισχύος. Κυρίως όμως θα ήταν μια ανισομερής διαπραγμάτευση ενός κόσμου που, πέρα απ’ όλες τις παθογένειες, εφαρμόζει δημοκρατικούς κανόνες απέναντι σε έναν κόσμο που όχι μόνο έχει απολέσει τα όποια δημοκρατικά προσχήματα αλλά κάνει συστηματικό υβριδικό και όχι μόνο πόλεμο στο δημοκρατικό κεκτημένο, χρηματοδοτώντας και καλύπτοντας ακραία κινήματα σε όλη την Ευρώπη. 

Αν δεν υπάρξουν, βέβαια, διαπραγματεύσεις, η Ουκρανία κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα μόνιμο πολεμικό θέρετρο με κλιμακώσεις και υφέσεις, με ημιμόνιμες πολιτικές καταστάσεις, με λαϊκές δημοκρατίες που θα αναγνωρίζει η Ρωσία μόνο και δορυφορικά κράτη και, εν τέλει, με μια ζώνη κυριαρχίας θολή και εκτός διεθνούς πραγματικότητας.

Το κυριότερο είναι ότι η ίδια η Ρωσία θα βρεθεί μόνιμα εκτός του διεθνούς συστήματος ‒συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια στον αθλητισμό εξάλλου και σε άλλες παγκόσμιες διοργανώσεις‒, κάτι που δεν ξέρουμε τι επιπλοκές θα προκαλέσει τελικά, με τις δύο μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης, Ρωσία και Ουκρανία, αποσαθρωμένες και αλληλοεξοντωμένες.

Και το ερώτημα που τίθεται μοιάζει αμείλικτο: τι θα θυσιαστεί αυτήν τη φορά, η ειρήνη ή η δημοκρατία; Η Γιάλτα παρέδωσε το σύνολο της ανατολικής Ευρώπης σε ένα καθεστώς ανελευθερίας για πάνω από μισό αιώνα. Ήταν το τίμημα για την ειρήνη που ήθελε ο Ρούσβελτ. Σήμερα στην Ουκρανία το διακύβευμα είναι προς τα πού θα γείρει η ζυγαριά, προς τη δημοκρατία και την ελευθερία ή προς την επιβολή της ισχύος και της ανελευθερίας. Το δίλημμα που απέφυγε η Γιάλτα επανέρχεται σήμερα στη «μαύρη Γη» της Ουκρανίας, όπως την περιέγραφε ο Ηρόδοτος.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ