Τι χρειάζονται οι ποιητές σε καιρούς γενοκτονιών;

Μικρόψυχοι κύκλοι και μεγάλοι ποιητές Facebook Twitter
Τον Οκτώβριο του 2023, ο Mosab Abu Toha και η οικογένειά του αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους και να μετακομίσουν σε προσφυγικό καταυλισμό.
0


ΤΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΘΛΙΒΕΡΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ
με την ακύρωση της συμμετοχής του Παλαιστίνιου ποιητή Mosab Abu Toha στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις, ενώ ήρθε στο φως ένα ανεκδιήγητο γαϊτανάκι αστοχιών και λανθασμένων χειρισμών εκ μέρους της οργανωτικής επιτροπής του Κύκλου Ποιητών που διοργανώνει το φεστιβάλ. Οι παλινωδίες του Κύκλου Ποιητών που ακολούθησαν, μετά και την αντίδραση του Παλαιστίνιου ποιητή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανέδειξαν και αρκετά ερωτήματα, όπως το ποιος μπορεί να είναι ο δημόσιος ρόλος ενός ποιητή σήμερα, ποια η θέση του μπροστά στις τραγωδίες του λαού του και κατά πόσο η ποίηση μπορεί να ενώνει τους λαούς.

Ο 31χρονος Mosab Abu Toha από τη Γάζα, φιναλίστ του National Book Critics Circle Award for Poetry (και κάτοχος του Palestine Book Award και του American Book Award), ουδέποτε ενημερώθηκε για την από κοινού παρουσία του σε εκδήλωση με την Ισραηλινή ποιήτρια Tal Nitzan, ενώ μετά την απόφαση της δεύτερης να μη συμμετάσχει για λόγους ασφαλείας, ο Κύκλος Ποιητών αποφάσισε να ακυρώσει και τη δική του συμμετοχή, ωσάν να μην έχει αυθύπαρκτη ποιητική οντότητα αλλά να είναι απόλυτα εξαρτημένος από την παρουσία της Ισραηλινής.

Η σελίδα του Τοha στο Facebook είναι ένα χρονολόγιο της φρίκης που συντελείται στη Γάζα: βομβαρδισμοί, μακελειά σε προσφυγικούς καταυλισμούς, αεροπορικές επιθέσεις σε κλινικές και καταφύγια, εκτοπισμένοι και πολιορκημένοι πληθυσμοί, πτώματα, τραυματίες, ανάπηροι, αλλά και ποιήματα· ποιήματα, όμως, που περιγράφουν αποκλειστικά τη σφαγή που πραγματοποιείται εις βάρος του λαού του.

Ο Κύκλος Ποιητών, σε μια πρώτη δημόσια ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία αργότερα, υπό το βάρος των αντιδράσεων, αναίρεσε προχωρώντας στη διαγραφή της, ανέφερε πως «κάποιος που βρίσκεται σε πόλεμο είναι λογικό να εκλαμβάνει τα γεγονότα με ευαισθησία και ένταση και να τα ερμηνεύει διαφορετικά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα», κάτι εξόχως συγκαταβατικό έως προσβλητικό προς το πρόσωπο του ποιητή. Στο τελευταίο, δε, δελτίο Τύπου που εξέδωσε στις 17 Ιουνίου, στο οποίο προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να αποδώσει ευθύνες ακόμα και στον ίδιο τον Mosab Abu Toha, καταλήγει πως «εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται όμως πως κακώς ενεπλάκη στην πολιτική επικαιρότητα».

Στην επιστολή αντίδρασής του προς τον Κύκλο Ποιητών, ο Mosab Abu Toha είναι πολύ δριμύς και συγκλονίζει με όσα λέει: «Είστε εναντίον της ποίησης όταν εμποδίζετε έναν ποιητή όπως εμένα από το να μοιραστεί την ιστορία τη δική του και του λαού του σε τόσο σκοτεινούς καιρούς. Αντί να δίνετε τον λόγο σε ποιητές που μπορούν να μιλήσουν για την καταστροφή της πατρίδας τους εδώ και 76 χρόνια, αντί να προσκαλείτε ποιητές που γράφουν ποιήματα για τις πληγές τους και τις εμπειρίες του εκτοπισμού, της απαγωγής και αργότερα της εξορίας τους, ακυρώνετε έναν ποιητή που ουρλιάζει στίχους κάτω από τα συντρίμμια του σπιτιού του, ανάμεσα σε πυροβολισμούς, με δεμένα τα μάτια και με χειροπέδες στα χέρια, ενώ θρηνεί για την οικογένεια, τους φίλους και τους γείτονές του που υποφέρουν και ματώνουν για περισσότερο από εννέα μήνες»

Τον Οκτώβριο του 2023, ο Mosab Abu Toha, η σύζυγός του και τα παιδιά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους και να μετακομίσουν σε προσφυγικό καταυλισμό. Το μέρος όπου ζούσαν πριν ισοπεδώθηκε εντελώς από τους Ισραηλινούς. Στις 19 Νοεμβρίου 2023, ο Toha συνελήφθη από τον ισραηλινό στρατό. Στις 21 Νοεμβρίου αφέθηκε ελεύθερος αφού είχε ξυλοκοπηθεί και μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο εξαιτίας των τραυμάτων του.  

Ποια θα έπρεπε να είναι η στάση ενός ποιητή όταν η οικογένειά του εκτοπίστηκε, ο ίδιος διώχθηκε και κακοποιήθηκε και από τύχη διασώθηκε κι όταν ο λαός του δολοφονείται; Να μείνει αμέτοχος; Να γράφει για άλλα, ανεπίκαιρα και λιγότερο επίπονα θέματα, σαν να μη συντελείται καμία γενοκτονία δίπλα του; Σαν να μη δολοφονούνται αθώα παιδιά καθημερινά; Να συμμετέχει σε ειρηνευτικές εκδηλώσεις και διαδικασίες που βαυκαλίζονται πως μπορούν να ενώσουν λαούς; Η σελίδα του Toha στο Facebook είναι ένα χρονολόγιο της φρίκης που συντελείται στη Γάζα: βομβαρδισμοί, μακελειά σε προσφυγικούς καταυλισμούς, αεροπορικές επιθέσεις σε κλινικές και καταφύγια, εκτοπισμένοι και πολιορκημένοι πληθυσμοί, πτώματα, τραυματίες, ανάπηροι, αλλά και ποιήματα· ποιήματα, όμως, που περιγράφουν αποκλειστικά τη σφαγή που πραγματοποιείται εις βάρος του λαού του.

Μικρόψυχοι κύκλοι και μεγάλοι ποιητές Facebook Twitter
Ο Παλαιστίνιος ποιητής Mosab Abu Toha, η σύζυγός του και τα παιδιά τους.

«Τι είναι σπίτι», αναρωτιέται σε ένα από αυτά τα ανατριχιαστικά ποιήματα. «Είναι ο φούρνος που φτιάχναμε ψωμί και ψήναμε κοτόπουλο πριν μία βόμβα μετατρέψει σε στάχτες το σπίτι μας», καταλήγει. Σε ένα άλλο ποίημά του, με τον τίτλο «Τι θα έπρεπε οι οικογένειες να κάνουν κατά τη διάρκεια μιας γενοκτονίας», γράφει: 

Δοκιμάστε να μείνετε σε διαφορετικά σπίτια
Έτσι ώστε να μην πεθάνετε όλοι
Όπως ένας ταξιδιώτης
Που δεν βάζει όλα τα πολύτιμα αναμνηστικά
Σε μία μόνο βαλίτσα

«Τι χρειάζονται οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς», υποτίθεται πως αναρωτιόταν ο Γερμανός ποιητής Φρίντριχ Χέλντερλιν, σε μία φράση που έχει διαστρεβλωθεί κατά κόρον, ενώ υποστήριζε ακριβώς το αντίθετο. Οι ποιητές χρειάζονται ακριβώς σε τέτοιους καιρούς, σκοτεινούς, σύμφωνα και με τον Toha. Περισσότερο από ποτέ σήμερα μάς είναι πολύτιμοι τέτοιοι ποιητές. «Κι οι ποιητές τι χρειάζουνται σ' ένα μικρόψυχο καιρό;/ Ακριβώς στα σκοτάδια της νυχτός έχει χρέος ο ποιητής,/ σαν ιερέας του Διόνυσου που είναι,/ να τραγουδήσει και να μην αδρανεί», είναι εξάλλου η συνέχεια του ποιήματος του Χέλντερλιν. (Friedrich Holderlin, 1770-1843: «Εγκώμιο, Τρεις Ύμνοι, Τρία Σχόλια», μτφρ.: Τάκης Παπατσώνης, Ίκαρος, 1993).

Η «Φούγκα του θανάτου» του Πάουλ Τσέλαν, που διέψευσε τον αφορισμό του Αντόρνο για το κατά πόσο μπορούν να γραφτούν ποιήματα μετά το Άουσβιτς, η εμπύρετη προεπαναστατική ποίηση του Μαγιακόφσκι και της Αχμάτοβα που έκαναν πράξη την ποίηση ως «πνεύμα της αιώνιας εξέγερσης», η ποίηση του Πάμπλο Νερούδα που ξεσήκωνε τα πλήθη εν μέσω δικτατορίας στη Χιλή, ο Γιάννης Ρίτσος, ο Μανόλης Αναγνωστάκης, o Άρης Αλεξάνδρου, ο Μιχάλης Κατσαρός, ο Νίκος Καρούζος και τόσοι άλλοι στα καθ’ ημάς που έγραφαν ποίηση όπως ανέπνεαν και ζούσαν, ως αναπόσπαστο στοιχείο της ύπαρξής τους: έχουν υπάρξει όντως ποιητές που ήταν η έμπρακτη απόδειξη για ό,τι έχει πει ο Άρης Αλεξάνδρου στο ποίημα «Συνομιλώ άρα υπάρχω»: «Προορισμός της ποίησης είναι να επισπεύσει/ την τελική κατάργηση της τάξης των ποιητών/ να συντελέσει στην τελειοποίηση της γλώσσας/ τόσο που οι λέξεις άνθρωπος και ειρήνη/ ν’ αποτελούν συνωνυμία (Άρης Αλεξάνδρου, «Ποιήματα, 1941-1974», Ύψιλον, Αθήνα, 1991).

Μέχρι, λοιπόν, οι λέξεις «άνθρωπος» και «ειρήνη» να καταστούν συνώνυμες, οι ποιητές που νιώθουν στο πετσί τους τη φρίκη και την κτηνωδία, τον παραλογισμό του πολέμου, την απόπειρα αφανισμού του λαού τους και την εξολόθρευση των φίλων, των συγγενών και της οικογένειάς τους, θα ουρλιάζουν με τα ποιήματά τους αλλά και με τον δημόσιο λόγο τους, προσπαθώντας να αφυπνίσουν για τη γενοκτονία στην οποία η ανθρωπότητα κωφεύει. Κι ο Mosab Abu Toha σε κάθε περίπτωση δικαιούται να αρνείται να παραστεί σε οποιαδήποτε εκδήλωση μαζί με έναν εκπρόσωπο του λαού που προσπαθεί να εξαλείψει από προσώπου γης τον δικό του, χωρίς να τον προσβάλλουμε με μικρόψυχες κατηγορίες για υπερβολική ευαισθησία και δυσκολία κατανόησης των γεγονότων, που πόρρω απέχουν από τον σημαίνοντα ρόλο του ποιητή και την αναγκαιότητα της ποίησης στις εποχές που ζούμε.


 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ