Τουρίστες
Η κολεκτίβα Depression Era στο φεστιβάλ Culturescapes της Βασιλείας
Στην έκθεση "Πτώση των Ηρώων" (σε επιμέλεια Culturescapes και Kateryna Botanova), πήραν μέρος με ένα συλλογικό έργο τα μέλη της κολεκτίβας:
Πέτρος Μπαμπασίκας, Παύλος Φυσάκης, Γιώργος Πρίνος, Γιώργος Δρίβας, Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Σπύρος Στάβερης, Δημήτρης Τσουμπλέκας, Αγγελική Σβορώνου, Γιάννης Χατζηασλάνης, Χρυσούλα Βούλγαρη, Κώστας Καψιάνης, Γιώργος Μουτάφης, Ζωή Χατζηγιαννάκη, Μαρία Μαυροπούλου, Μαρίνος Τσαγκαράκης, Georges Salameh, Ειρήνη Βουρλούμη, Δημήτρης Ραπακούσης, Πάσκουα Βοργιά.
Τουρίστες
μία καμπάνια
Οι "Τουρίστες" είναι ένα συλλογικό έργο για εκείνους που διασχίζουν την Αθήνα και την Ελλάδα και για εκείνους που τους προσεγγίζουν ή απλά τους βλέπουν να περνούν. Το έργο είναι επινόηση της ομάδας Depression Era. Οργανώθηκε και αναπτύχθηκε ως μια ανατρεπτική τουριστική καμπάνια.
Οι "Τουρίστες" εκπέμπουν Καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, Πολιτική, Ήλιο και Θάλασσα: Ήρωες και Καραγκιόζηδες: Τέχνη και Ιστορία: Λάφυρα και Τουίτ: Τουρισμό και Πόλεμο.
Η πρώτη εκδοχή των "Τουριστών" παρουσιάστηκε το 2015 στην Αθήνα. Μετά από συλλογική έρευνα και σειρά εργαστηρίων εξελίχθηκε με την παραγωγή εικόνων, βίντεο και κειμένων από μέλη του Depression Era. Την άνοιξη του 2017 τα έργα συγκεντρώθηκαν σε μια καμπάνια εικόνας και λόγου – αφισοκόλλησης στο δημόσιο χώρο και δημοσιεύσεων με την ταυτότητα "Make Yourselves at Home" στο διαδίκτυο. Τον περασμένο Οκτώβριο μεικτά και πρωτότυπα έργα των "Τουριστών" εκτέθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Βασιλείας σε διάλογο με αρχαιολογικά ευρήματα από την ανατολική Μεσόγειο, καθώς και σε δημόσιους χώρους της πόλης, στα πλαίσια της έκθεσης "Πτώση των Ηρώων" του φεστιβάλ CULTURESCAPES. Η έκθεση ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες.
Ποιό είναι το σύγχρονο "Ταξίδι στην Ανατολή" των Δυτικών; Και πώς διασταυρώνεται με εκείνους που ταξιδεύουν στην αντίθετη κατεύθυνση;
Οι "Τουρίστες" ανταποκρίνονται στην Ιστορία-εν-τω-γίγνεσθαι: στις προσφυγικές ροές από την Ασία και την Αφρική προς την Ευρώπη καθώς και στην ταυτόχρονη έκρηξη του παγκόσμιου τουρισμού στη Μεσόγειο. Πρόκειται για δυο ανεξάρτητα γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας που όμως συγκλίνουν σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, κατασχετικών επενδύσεων, παράπλευρων συγκρούσεων και πολιτιστικού προστατευτισμού. Οι "Τουρίστες" βρίσκονται συνεχώς σε κίνηση. Μετέχουν σε μια πολωμένη δημόσια σφαίρα όπου ο λόγος είναι υπερ-απλουστευμένος, σε μέγιστη επιτάχυνση, εν δυνάμει ακραίος και διχαστικός. Βρίσκονται σε υπερένταση και αγωνία. Η ταυτότητα και η ιθαγένειά τους είναι ρευστές. Μιμούνται την κοινωνική αλληλεγγύη. Αποξενωμένοι, δεν μπορούν να αντιληφθούν την Ιστορία περισσότερο από μια καρτ-ποστάλ, ένα σλόγκαν, μια δημοσίευση 140 χαρακτήρων.
Στο Σουπερμάρκετ της Κρίσης, η κάθε σκέψη, ντοκουμέντο, ή εκπομπή είναι Trailer.
Στους τοίχους της Αθήνας και της Κεντρικής Ευρώπης, σε αίθουσες γκαλερί, απέναντι στις κωμικές ή τραγικές παραστάσεις εμπορικών, ερωτικών και πολεμικών συναντήσεων των μελανόμορφων αγγείων, οι εικόνες και οι φράσεις των "Τουριστών" αποκαλύπτουν πολλαπλές πραγματικότητες: ειδυλλιακά τοπία σπαρμένα με χαλάσματα ανείπωτης βίας: πορτρέτα γυναικών, παιδιών και ανδρών σε παράξενους τόπους: εικόνες ξένων στη χώρα τους, επισκεπτών ανάμεσα σε ερείπια, χαμένων ή απάτριδων: χαρακτήρες δικτυωμένους, αντιφατικούς, οκνηρούς και μαχόμενους, παραιτημένους και αντιστεκόμενους. Δεν είναι σίγουρο αν αυτό που βλέπουμε είναι τουριστική διαφήμιση ή δελτίο καταστροφών.
Μετέωροι ανάμεσα σε έναν 21ο αιώνα που προχωρά ραγδαία και σε έναν 20ο που δεν έχει ακόμα τελειώσει, οι "Τουρίστες" είναι νεότατοι και υπερήλικες. Προσβλέπουν σε ένα λαμπρό μέλλον που βρίσκεται ήδη πίσω τους. Οι μεγάλοι γυρεύουν έναν τόπο να ξαποστάσουν. Οι μικροί "να δούν με μάτια αθόλωτα από την οργή".
Πέτρος Μπαμπασίκας
Οκτώβριος 2017