ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

TO BLOG ΤΟΥ M.HULOT
Facebook Twitter

Η Κάτια Ταραμπάνκο, η Bjork και λίγο φως

Η Κάτια Ταραμπάνκο, η Bjork και λίγο φως

Το μουσικό μου 2023 μέσα από πέντε επιλογές.

Η Κάτια Ταραμπάνκο, η Bjork και λίγο φως Facebook Twitter
Ο $ulee (δεξιά) και ο BabyJ (αριστερά) έξω απ΄το στούντιό τους στη Θεσσαλονίκη. Φωτό: M.Hulot/Lifo

  

Η αλήθεια είναι ότι είχε αρκετά ενδιαφέρουσες ελληνικές κυκλοφορίες αυτή η χρονιά, σε όλα τα είδη, αλλά αυτή δεν είναι μια λίστα με τα καλύτερα της χρονιάς, είναι μια λίστα με αυτά που έγιναν προσωπικό κόλλημα και άκουσα περισσότερο το 2023.

 

1. Το «Late Birthdays Mix» του $ulee και όλες οι φετινές κυκλοφορίες του στην $TELTHRECORD$ και την Capital Music

Στις 12 Φεβρουαρίου ανέβηκε στο YouTube ένα mixtape του $ulee που περιείχε κάποια από τα κομμάτια που είχε ηχογραφήσει εκείνη την περίοδο, μόνος του ή με συμμετοχές φίλων [του xristbrxzy, του X26, του jimmyaiso, του Skive(!)], με αυτοσχεδιαστικούς στίχους και after hours υποβλητική ατμόσφαιρα που έκανε τον ήχο ακαταμάχητο. Ένα mixtape με 13 κομμάτια που διαρκούν 18’ και 43’’, τόσο εθιστικό που δεν υπήρξε ούτε μια φορά που να πάτησα το play και να μην το άφησα να παίξει μέχρι το τέλος. Το «Late Birthday Mix» ξεκίνησε πολύ εντυπωσιακά μια χρονιά που τον έβαλε δυναμικά στο game, λίγο πριν μπει κι επίσημα στο roster της Capital.

$ulee, Late Birthday Mix

Τα τέσσερα κομμάτια του «S.M.G. EP» που κυκλοφόρησε τον Μάιο ήταν ακόμα πιο ιδιοσυγκρασιακά, με απίστευτο replay value, με αναφορές (συνειδητές και ασυνείδητες) στους καλλιτέχνες που τον διαμόρφωσαν και ιδιαίτερο χιούμορ που χρειάζεται αρκετές ακροάσεις για να το πιάσεις. Περιέχει και το μεγαλύτερο χιτ του μέχρι τώρα, το «Κάτια Ταραμπάνκο», το οποίο μπορεί να είχε το μεγαλύτερο virality, αλλά τα highlight του EP είναι το «Αθήνα» και το «Πλυντήριο». Το «Πλυντήριο» είναι -για διάφορους λόγους- το κομμάτι που άκουσα τις περισσότερες φορές στο Spotify ολόκληρη τη χρονιά.

Αντιγράφω από το ΡΑΠ ΚΑΦΕΝΕΙΟ Β’ ΕΘΝΙΚΗ το σχόλιο του Νικόλαου Καρακάση για τον $ulee, ο οποίος γράφει με ενθουσιασμό που θυμίζει άλλες εποχές, όταν η μουσική έκανε τον κόσμο να παθιάζεται:   

«Για να είμαστε ειλικρινείς, πρέπει να έχεις πολύ υψηλό IQ για να καταλάβεις τον $ulee. Το χιούμορ του είναι εξαιρετικά λεπτό, και χωρίς μία βάση στη κωμωδία ο τυπικός ακροατής δε θα καταλάβει σχεδόν καμία μπάρα. Υπάρχει επίσης η νιχιλιστική οπτική του $ulee, η οποία είναι επιδέξια συνυφασμένη με τον στίχο του -η προσωπική του φιλοσοφία αντλεί πολλά στοιχεία από τον Αριστοφάνη, για παράδειγμα. Οι fans καταλαβαίνουν αυτά τα πράγματα, έχουν τη διανοητική ικανότητα να εκτιμήσουν πραγματικά το βάθος αυτών των αστείων, να συνειδητοποιήσουν ότι δε λέει απλώς αστεία -λένε κάτι βαθύ για τη ΖΩΗ. Κατά συνέπεια, οι άνθρωποι που αντιπαθούνε τον $ulee είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ηλίθιοι - φυσικά δε θα εκτιμούσαν, για παράδειγμα, το χιούμορ στην υπαρξιακή ατάκα του $ulee “τόσους βλάκες που έχω χέσει, νόμιζα έχω δυσκοιλιότητα”, η οποία από μόνη της είναι μια αινιγματική αναφορά στο έπος του Ομήρου “Οδύσσεια”. Πραγματικά μειδιώ αυτή τη στιγμή και μόνο που φαντάζομαι έναν από αυτούς τους εθισμένους απλοϊκούς να ξύνουν το κεφάλι τους από σύγχυση καθώς η ιδιοφυΐα του $ulee ξεδιπλώνεται στα ακουστικά τους. Τι ανόητοι... πόσο τους λυπάμαι. 😂 Και ναι, παρεμπιπτόντως, έχω τατουάζ $telthrecords. Και όχι, δεν μπορείτε να το δείτε. Είναι μόνο για τις κυρίες - και ακόμη και αυτές πρέπει από πριν να αποδείξουν ότι είναι σε απόσταση 5 μονάδων IQ από το δικό μου (κατά προτίμηση χαμηλότερα)». 

Η Κάτια Ταραμπάνκο, η Bjork και λίγο φως Facebook Twitter
2023, η λίστα με όσα άκουσα πιο πολύ στο Spotify. Καμία σχέση με "ελληνικό drill", βέβαια.

Τον Ιούνιο ανέβηκε στο Spotify το «GLA MAFIA EP» σε συνεργασία με τον BabyJ, ένα λεκτικό ping pong με πιο βαρύ, σκοτεινό ήχο από τις ατομικές δουλειές τους σε παραγωγή GLA. Τέσσερα κομμάτια που πρέπει να ακούσεις αρκετά για να αποκαλυφθεί η δυναμική τους, αλλά έτσι κι αλλιώς όλες οι κυκλοφορίες της $TELTH λειτουργούν αθροιστικά, είναι αδύνατο να τις εκτιμήσεις αν δεν τις ακούσεις πολλές φορές.  

Ακολούθησε το διπλό single, το «Pasta/Downtown» -που είναι και το πρώτο βίντεό του στο κανάλι της Capital στο YouTube- και το "τζαζ" «Polo».  

$ulee, Pasta/Downtime

2. Ο ήχος της $TELTHRECORD$. Το «JIMMY SICK, Pt.1» και το «Glue/CTM» του jimmyaiso και τα «Reborn» και «GLA Mafia» του BabyJ.

Το άλμπουμ «JIMMY SICK, Pt.1» του jimmyaiso (7 κομμάτια, 13 λεπτά) ήταν ένα αυγουστιάτικο πυροτέχνημα, παρότι ήταν εντελώς αναμενόμενο μετά το καταπληκτικό περσινό ντεμπούτο του «ARCHIVES, Pt.1». Μέχρι τον Οκτώβριο που κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Reborn» του BabyJ ο ήχος της $TELTHRECORD$ -που φέρνει στην Ελλάδα την σκηνή των Μίσιγκαν-Ντιτρόιτ-Φλιντ και τον ήχο του Σικάγο, αλλά και το σούπερ τραπ του Yeat και του Playboi Carti- είχε δημιουργήσει άτυπα ένα κίνημα από νεαρούς ράπερ και παραγωγούς που δρουν κυρίως στο SoundCloud που μπορεί να είναι ακόμα αθέατοι, αλλά φτιάχνουν πραγματικά νέο ήχο. Ή, έστω κάτι που δεν έχει κορεστεί στο ελληνικό ραπ. 

jimmyaiso, Glue/CTM 

BabyJ, Kira/Sauce

3. Ο Just Knite. Το «Bjork» και το άλμπουμ του «7.70 MICROMIX.x».

Ο Just Knite είναι ένα δυνατό αθηναϊκό αντίβαρο στον ήχο της θεσσαλονικιώτικης $THELTHRECORD$, ένα παιδί 20 χρονών από τους Γόννους της Λάρισας, ένα χωριό στους πρόποδες του Ολύμπου, που εδώ και έναν χρόνο ζει στην Αθήνα και δημιουργεί την weird μουσική του. Το «7.70 MICROMIX.x» είναι το δεύτερο άλμπουμ του που κυκλοφόρησε στο Spotify το 2023, το πρώτο ήταν το «AGENDA2.0», -και τα δύο με τίτλους που προδίδουν την προϋπηρεσία του στο SoundCloud. «Ηχογραφώ στο σπίτι, δεν μπαίνω στο στούντιο για κανέναν λόγο, εκτός και αν είναι να δώσω συμβουλές ως excutive producer» λέει. «Οι στίχοι μου κατά 95% είναι freestyle, αλλά σίγουρα αν δω κάτι περίεργο, κάτι που μπορώ να βγάλω out of context και να προκαλεί την προσοχή μου, θα σταθώ και θα το σημειώσω. Οπότε συνήθως έχω γραμμένα δύο ή τρία concepts, ούτε καν στίχους, και με βάση αυτά τα ερεθίσματα που έχω εκείνη τη στιγμή λέω ό,τι μου βγει». Οι ήχοι, οι μουρμουριστοί στίχοι, η αισθητική στα artwork είναι όλα δικά του.  

Το «Bjork» είναι το πιο πρόσφατο κομμάτι του, που απ’ τον τίτλο και μόνο κερδίζει πόντους.

Just Knite, Bjork

4. Ο Nephew Dizz.

Δεν ξέρω γιατί αυτό το πολύ δημιουργικό παιδί παραμένει μόνο για μυημένους στο super trap, φουλ αδικημένος, παρότι είναι στον χώρο αρκετό καιρό και κυκλοφορεί άλμπουμ σαν το «Noob Nephew 2» -που αν είχε το support που του αξίζει θα μπορούσε να είχε σκίσει. Είναι ελάχιστα τα άλμπουμ που είναι τόσο ολοκληρωμένα στο νέο ραπ -τουλάχιστον ηχητικά- φέτος, ακόμα και από ράπερ που ηχογραφούν σε μεγάλες εταιρείες. Στο «Noob Nephew 2» -που το κυκλοφόρησε μόνος του την τελευταία μέρα του 2022- από τη μία έχει μια επιτηδευμένη εμμονή με το σεξ και το φλεξ, αλλά όταν αφήνει την τρυφερότητά του να φανεί (γιατί φαίνεται ότι πασχίζει να την κρύψει) αποκαλύπτεται ένα μοναχικό, ταλαντούχο παιδί που απλά ζητάει να εκτιμηθεί σε έναν κόσμο που σου επιβάλλεται να είσαι σκληρός και αμείλικτος για να επιβιώσεις. Ή για να κάνεις κλικ και like. Το «Saint Laurent» και -κυρίως- το «Φως» είναι από τα πιο όμορφα κομμάτια που άκουσα φέτος.   

Nephew Dizz, SLX

5. Το άλμπουμ «Fashion 2 Habits» του yvng j.

Το πρώτο άλμπουμ του 20χρονου yvng j από τη Ρόδο «Fashion 2 Habits» είναι ένα πρωτόλειο μίγμα από τις μουσικές αναφορές του, με αγγλικούς στίχους που εναλλάσσονται με ελληνικούς, παραμορφωμένοι από mumble και autotune που δεν καταλαβαίνεις ούτε τι λένε ούτε σε ποια γλώσσα τους ραπάρει, αλλά με μια δομή που όσο κυλάει το άλμπουμ κάνουν τα κομμάτια εθιστικά, ειδικά αν τα ακούσεις μετά τα μεσάνυχτα. Αυτό το ανολοκλήρωτο και «σπιτικό» που σου δημιουργείται σαν αίσθηση κάνει το άλμπουμ αυτό που θα ήθελε ο δημιουργός του να είναι: «underground», όσο και να έχει εξαφανιστεί στην κυριολεξία ως όρος το 2023.      

Nothing Days

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ