Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη

Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Ο Σαίξπηρ αναδεικνύει αριστοτεχνικά την επίδραση ενός αποχαλινωμένου και εμμονικού μυαλού στον κόσμο γύρω του. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου
5

Κομμένα δάχτυλα, ζαρωμένα πλάσματα, μάτια δίχως βλέφαρα. Γυναίκες με γένια στέλνουν προφητικούς χαιρετισμούς: Ο γενναίος στρατηγός, λένε, θα γίνει βασιλιάς.


Πράγματι. Για να το πετύχει, όμως, θα χρειαστεί να διαπράξει φόνο. Πράξη τόσο βέβηλη, που αποσυντονίζεται η Φύση. Η γη τρέμει, οι κουκουβάγιες σκοτώνουν τα γεράκια, τα άλογα τρελαίνονται και τρώνε το ένα το άλλο.


Η εγκληματική παράνοια απλώνεται παντού. Πράξεις αφύσικες γεννούν αφύσικες διαταραχές. Μια χώρα έχει χάσει τον ύπνο της. Το πολύτιμο έχει γίνει ευτελές και η ανθρώπινη ζωή ασήμαντη. Το γάλα, χολή. Οι υπήκοοι πεθαίνουν προτού καν αρρωστήσουν.¹ Τίποτε, όμως, δεν σταματάει τον σφετεριστή. Κανένας φόνος δεν είναι αρκετά απεχθής, καμία σφαγή αδιανόητη προκειμένου να διατηρήσει τον θρόνο του. Άξιοι στρατηγοί, αθώες γυναίκες, μικρά παιδιά, όλα τα αλέθει ο μαύρος μύλος του Μακμπέθ. Ασφαλείς είναι μόνον οι νεκροί. Όλοι οι άλλοι, ακόμα κι εμείς, κινδυνεύουμε: «Ενόσω βλέπω ανθρώπους ζωντανούς, οι μαχαιριές / καλύτερα σ' αυτούς ταιριάζουνε παρά σε μένα» θα πει ο ίδιος.

Αυτός ο «γεννημένος δολοφόνος» είναι ταυτόχρονα «γεννημένος ποιητής». Κάνει το φριχτό να ακούγεται ωραίο, κι ας νιώθει μονίμως φοβισμένος, επιδιώκοντάς το. Τα «μαρτύρια της ψυχής», όπως τα αποκαλεί, δεν μπορούν να ανατρέψουν την πορεία προς τον όλεθρο, που μοιάζει προαποφασισμένη.


«Η θηριωδία του Μακμπέθ ως φονικής μηχανής ξεπερνάει ακόμα κι εκείνη των σπουδαίων σαιξπηρικών χασάπηδων, όπως ο Μαυριτανός Ααρών και ο Ριχάρδος ο Γ» σημειώνει ο Χάρολντ Μπλουμ για τον ήρωα.² Και είναι πράγματι σοκαριστική η κόκκινη θύελλα που μαίνεται ασύστολα μέσα του: αυτό που κερδήθηκε βάναυσα ζητάει διαρκώς κι άλλο αίμα για να τραφεί.


Πώς εξηγείται, συνεπώς, η προθυμία μας να ταυτιστούμε μαζί του; Πέραν του καλού και του κακού, γιατί ο Μακμπέθ μάς έλκει; Τόνοι μελάνης έχουν χυθεί επί του θέματος.

Ίσως είναι η ακόρεστη δύναμη της φαντασίας του, που τολμά να οραματιστεί τα πιο τολμηρά και ανομολόγητα σχέδια. Ίσως είναι η ταχύτητα της δράσης του, που δεν αφήνει τις σκέψεις να μουχλιάσουν στη στασιμότητα της περισυλλογής αλλά τις εκθέτει άμεσα στη θέρμη της παραφοράς. Ίσως είναι η ποιητική φύση των λόγων του, που παρουσιάζουν ακόμα και την πιο ανήθικη ή αποκρουστική επιθυμία ως κάτι όμορφο, σαγηνευτικό. Αυτός ο «γεννημένος δολοφόνος» είναι ταυτόχρονα «γεννημένος ποιητής».² Κάνει το φριχτό να ακούγεται ωραίο, κι ας νιώθει μονίμως φοβισμένος, επιδιώκοντάς το. Τα «μαρτύρια της ψυχής», όπως τα αποκαλεί, δεν μπορούν να ανατρέψουν την πορεία προς τον όλεθρο, που μοιάζει προαποφασισμένη.


Ο Σαίξπηρ αναδεικνύει αριστοτεχνικά την επίδραση ενός αποχαλινωμένου και εμμονικού μυαλού στον κόσμο γύρω του: στην ξέρα αυτή του χρόνου, όχι μόνον «η Φύση έχει όψη νεκρού» αλλά «με κάθε νέα μέρα, νέες χήρες ολολύζουν / νέα ορφανά θρηνούν, νέες μάστιγες / ραπίζουν κατά πρόσωπο τον ουρανό».

Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Ποια είναι η κινητήριος δύναμη πίσω απ' όλα αυτά τα πήγαινε-έλα, τις ομίχλες και τις κουρτίνες; Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου


Αυτήν τη ζοφερότητα, αυτή την αγωνία, αυτόν τον τρόμο που εκλύεται σε όλα τα επίπεδα εμείς ουδέποτε τα εισπράττουμε ως θεατές της παράστασης του Εθνικού. Ο Μακμπέθ που ενσαρκώνει ο Δημήτρης Λιγνάδης χαρακτηρίζεται από μια ανεξήγητη στασιμότητα. Δεν ακολουθεί καμία εξελικτική πορεία. Η μία άψυχη στιγμή διαδέχεται την άλλη. Η εντυπωσιακά μειωμένη εσωτερική έντασή του θαμπώνει ανεπανόρθωτα την ταυτότητα του ήρωα.


Με κάθε νέο μονόλογο, η ελπίδα αναπτερώνεται. «Τώρα θα βρει το νήμα» ευχόμαστε. Κι όμως, αυτό δεν συμβαίνει ποτέ. Το ένα ποιητικό διαμάντι πέφτει στο πάτωμα μετά το άλλο. Αδυνατώντας να δαμάσει τον ρυθμό του λόγου που εκφέρει, όχι μόνο δεν εμπνέει την ταραχή, το δέος ή τη συγκίνηση αλλά ούτε και κανένα άλλο συναίσθημα.


Η ίδια απουσία νοήματος, ρυθμού και παλμού χαρακτηρίζει το σύνολο της παράστασης. Ποια είναι η κινητήριος δύναμη πίσω απ' όλα αυτά τα πήγαινε-έλα, τις ομίχλες και τις κουρτίνες; Τι είναι αυτό που κατατρώει τον Μακμπέθ; Τι συνδέει εκείνον και το σύμπαν του με το δικό μας έκρυθμο εδώ και τώρα; Ποτέ δεν λαμβάνουμε απάντηση στα ερωτήματα αυτά και το σύμπαν του Μακμπέθ το γνωρίζουμε μόνον σε μια χαρτονένια εκδοχή του.


Κέλυφος δίχως ψυχή, πόζα δίχως ουσία. Περνώντας από τη σκηνή της πειθούς (όπου η λαίδη ατσαλώνει τη θέληση του συζύγου της) στη σκηνή του φόνου (που συμβαίνει εκτός σκηνής) και κατόπιν στη σκηνή της ανακάλυψης (όταν η είδηση της βασιλοκτονίας σκάει σαν βόμβα στο κάστρο), συνειδητοποιούμε ότι όλες οικοδομήθηκαν επιπόλαια, χωρίς να εξερευνηθούν τα ρήγματα που επιφέρει μια τόσο κατάφωρη διασάλευση της ηθικής και φυσικής τάξης. Ούτε ο κρίσιμος δισταγμός πριν από το γεγονός ούτε η αναστάτωση μετά παρουσιάζονται με την ένταση που τους αξίζει. Συνεπώς, εξορίζεται το σασπένς και υπονομεύεται καταλυτικά η βαρύτητα των πράξεων.

Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Ο Μακμπέθ που ενσαρκώνει ο Δημήτρης Λιγνάδης χαρακτηρίζεται από μια ανεξήγητη στασιμότητα. Δεν ακολουθεί καμία εξελικτική πορεία. Η μία άψυχη στιγμή διαδέχεται την άλλη. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου


Το εύρημα του ημίγυμνου βασιλιά Ντάνκαν (Γιώργος Μπινιάρης) να προχωράει κατά πάνω μας μονολογώντας θυμίζει άγαρμπη απαγγελία σχολικού ποιήματος. Η σκηνή του δείπνου, στημένη τόσο άχαρα, προκαλεί αμηχανία με τη δυσλειτουργικότητα των ευρημάτων της.


Πού είναι ο αποτροπιασμός που εγείρεται από τον σφαγιασμό ενός αθώου παιδιού, του γιου του Μακντάφ; Πού είναι η αγανάκτηση των ευγενών της Σκωτίας, οι οποίοι βλέπουν τη χώρα τους να βυθίζεται στην άβυσσο; Πώς αισθανόμαστε ότι σφίγγει ο κλοιός γύρω από τον αδηφάγο Μακμπέθ; Γιατί διακόπτεται η μονομαχία του με τον Μακντάφ μόνο και μόνο για να αποδοθεί –σχεδόν κωμικά– η αντίδρασή του στην είδηση της αυτοκτονίας της συζύγου του; Τόσοι τόνοι κόκκινου επάνω στη σκηνή, κι ούτε μια στιγμή δεν νιώθουμε το αίμα να κυλάει γύρω μας. Η αίσθηση της βίας, τόσο κρίσιμη για το έργο, απουσιάζει πανηγυρικά.


Ακόμα κι αν ένα από τα ζητούμενα της παράστασης ήταν να σχολιάσει την έννοια της θεατρικότητας –βλ. το περίφημο απόσπασμα για τη ζωή που ακούγεται στην έναρξη, τα κοστούμια φτιαγμένα από το ίδιο ύφασμα με την πανταχού παρούσα αυλαία, τους δυνατούς προβολείς–, ούτε αυτή η ιδέα διερευνάται σε βαθύτερο επίπεδο. Δεν αρκούν μερικά ωραία «κάδρα» για να ξεχάσουμε τη δίψα μας.

Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Η Μαρία Κίτσου, ταλαντούχα, αλλά αβοήθητη εδώ σκηνοθετικά, βάζει τα δυνατά της ως λαίδη Μακμπέθ, διασφαλίζοντας μετριότατα, δυστυχώς, αποτελέσματα. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου


Η Μαρία Κίτσου, ταλαντούχα, αλλά αβοήθητη εδώ σκηνοθετικά, βάζει τα δυνατά της ως λαίδη Μακμπέθ, διασφαλίζοντας μετριότατα, δυστυχώς, αποτελέσματα. Από τη μια καλείται –αστόχως– να τοποθετήσει τη φωνή της υψηλότερα από το φυσικό της, από την άλλη οι υφολογικές μεταπτώσεις της προδίδουν τις προθέσεις της σε ακραίο βαθμό. Όταν πίσω από κάθε αλλαγή «ακούμε» την οδηγία που την προκάλεσε (π.χ. «τώρα που θα μιλάς για το λιώσιμο του βρεφικού κρανίου, κάνε τη μελιστάλαχτη»), τότε μάλλον εξοντώνεται κάθε προοπτική μυστηρίου και ενδιαφέροντος.


Οι Τρεις Μάγισσες –Ράνια Οικονομίδου, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Βασίλης Καραμπούλας– επωμίζονται πληθώρα ρόλων, μια ιδέα που ενέχει θεωρητικά το στοιχείο της πρωτοτυπίας, στην πράξη όμως προκαλεί ελαφριά δραματουργική σύγχυση. Η τελευταία, φυσικά, αποδεικνύεται αμελητέα μπροστά στις αλλεπάλληλες απογοητεύσεις και ματαιώσεις που βιώνουμε ως θεατές αυτού του κούφιου «Μακμπέθ».


Μοναδική, ίσως, παρηγοριά μας στέκεται η μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου: φέρνει το κείμενο στο σήμερα, διατηρώντας ακέραιη την ποιητική ορμή του. Δύσκολο επίτευγμα...

Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Αυτήν τη ζοφερότητα, αυτή την αγωνία, αυτόν τον τρόμο που εκλύεται σε όλα τα επίπεδα εμείς ουδέποτε τα εισπράττουμε ως θεατές της παράστασης του Εθνικού. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου
Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Δεν αρκούν μερικά ωραία «κάδρα» για να ξεχάσουμε τη δίψα μας. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου
Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου
Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Η σκηνή του δείπνου, στημένη τόσο άχαρα, προκαλεί αμηχανία με τη δυσλειτουργικότητα των ευρημάτων της. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου
Κέλυφος δίχως ψυχή: Κριτική για τον «Μακμπέθ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη Facebook Twitter
Τόσοι τόνοι κόκκινου επάνω στη σκηνή, κι ούτε μια στιγμή δεν νιώθουμε το αίμα να κυλάει γύρω μας. Η αίσθηση της βίας, τόσο κρίσιμη για το έργο, απουσιάζει πανηγυρικά. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου

1. Στο πρώτο μέρος του κειμένου έχουν χρησιμοποιηθεί ατόφιες ή ελαφρώς παραλλαγμένες φράσεις από τη μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου.

2. Harold Bloom, «Shakespeare - The Invention of the Human»

 

Μακμπέθ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη

Έως 8/3 στο Εθνικό Θέατρο και από 12/3 έως 12/4 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Θέατρο
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η νέα εποχή του Εθνικού Θεάτρου υπό τον Δημήτρη Λιγνάδη: Τα έργα, οι σκηνοθέτες, οι ηθοποιοί, οι αλλαγές

Culture / Η νέα εποχή του Εθνικού Θεάτρου υπό τον Δημήτρη Λιγνάδη: Τα έργα, οι σκηνοθέτες, οι ηθοποιοί, οι αλλαγές

Στην αίθουσα εκδηλώσεων του κτιρίου Τσίλερ πραγματοποιήθηκε σήμερα η πρώτη συνέντευξη τύπου του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ