High Flying Bird στο Netflix: Η εξαιρετική ταινία του Σόντεμπεργκ με φόντο τα παρασκήνια του NBA

High Flying Bird στο Netflix: Η εξαιρετική ταινία του Σόντεμπεργκ με φόντο τα παρασκήνια του NBA Facebook Twitter
Κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας είναι ο ελαφρώς κλονισμένος αλλά πάντα δαιμόνιος ατζέντης ανερχόμενων αστέρων του NBA, Ρέι Μπερκ, τον οποίο υποδύεται ο σπουδαίος ηθοποιός Αντρέ Χόλαντ
1

Η ταινία του Στίβεν Σόντεμπεργκ που προσγειώθηκε στο Netflix λίγες μέρες πριν από το All-Star Game ανάμεσα στις ομάδες του Giannis (Αντετουκόμπο) και του Lebron (Τζέιμς), έχει να κάνει με το σύμπαν του NBA –και ειδικότερα με ένα δυνάμει ιδανικό παράλληλο σύμπαν όπου οι παίκτες παίρνουν ξανά τον έλεγχο του παιχνιδιού από το εταιρικό σύστημα εκμετάλλευσης– αλλά σαφώς δεν ανήκει στο είδος της «αθλητικής» ταινίας και όσοι περιμένουν να δουν συναρπαστικές φάσεις στο παρκέ, μάλλον θα απογοητευτούν.

Αντιθέτως, θα επιβραβευτούν και με το παραπάνω όσοι περιμένουν ένα σύγχρονο, φιλόδοξο, συναρπαστικό δράμα ιδιοφυών διαλόγων και εξαιρετικών ερμηνειών από έναν από τους πιο δημιουργικούς και παραγωγικούς σκηνοθέτες των καιρών μας.

Η ταινία μοιάζει εντυπωσιακή στην όψη και γεμάτη σύγχρονους προβληματισμούς για σύγχρονα ζητήματα που υπερβαίνουν τον χώρο του επαγγελματικού μπάσκετ.

Κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας (την αποκαλούμε τηλεταινία ή όχι; Προβλήθηκε πάντως και σε κάποιες αίθουσες στην Αμερική, έτσι για το ξεκάρφωμα) είναι ο ελαφρώς κλονισμένος αλλά πάντα δαιμόνιος ατζέντης ανερχόμενων αστέρων του NBA, Ρέι Μπερκ, τον οποίο υποδύεται ο σπουδαίος ηθοποιός Αντρέ Χόλαντ, γνωστός κυρίως από τις εμπνευσμένες ερμηνείες του στις σειρές "The Knick" (επίσης του Σόντεμπεργκ) και "Castle Rock" και στην προπέρσινη «οσκαρική» ταινία "Moonlight".

Στον (βραβευμένο με Όσκαρ) σεναριογράφο του "Moonlight" Ταρέλ Άλβιν Μακ Κρέινι ανήκει και το σενάριο της ταινίας, η οποία επιχειρεί να διανοηθεί τι θα γινόταν αν κατά τη διάρκεια μιας γενικής απεργίας στον χώρο του επαγγελματικού μπάσκετ, οι παίκτες με κάποιο τρόπο ανακτούσαν από τα «κουστούμια» (που όπως λέει ο Ρέι το μόνο που θέλουν είναι να πουλάνε αθλητικά παπούτσια και να προκαλούν ραπ στίχους ως γκρίζα διαφήμιση) τον έλεγχο της καριέρας τους και χρησιμοποιούσαν γι' αυτό τον σκοπό τις δυνατότητες του ίντερνετ και ειδικά τα social media αλλά και πλατφόρμες όπως το Netflix.

Η συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει χρησιμοποιήσει σε διάφορες παραγωγές της μια τέτοια επιδεικτική αυτο-αναφορικότητα ως κλείσιμο του ματιού στον θεατή, εδώ όμως ταιριάζει απόλυτα ως δραματική ειρωνεία.

High Flying Bird στο Netflix: Η εξαιρετική ταινία του Σόντεμπεργκ με φόντο τα παρασκήνια του NBA Facebook Twitter
«Επινόησαν ένα παιχνίδι πάνω από το παιχνίδι»: Ο Κάιλ ΜακΛάχλαν και η γνωστή από το the Wire, Σόνια Σον

Ο Σόντεμπεργκ γύρισε την ταινία χρησιμοποιώντας εξολοκλήρου σχεδόν τις δυνατότητες που παρέχει το iPhone διεισδύοντας στα γυάλινα εταιρικά περιβάλλοντα και τις σουίτες του Μανχάταν αλλά και στα κοινοτικά γυμναστήρια του Νότιου Μπρονξ όπου «βασιλεύει» ο παλαίμαχος κόουτς Σπένς, μέντορας του Ρέι, ο οποίος πετάει και την πιο εμβληματική ίσως ατάκα της ταινίας: «Επινόησαν ένα παιχνίδι πάνω από το παιχνίδι». Πήραν δηλαδή (οι «λευκοί» επιχειρηματικοί κύκλοι) το μπάσκετ από το φυσικό του πλαίσιο και το έκαναν κορυφαία μπίζνα.

Ας μην φανταστεί κανείς πάντως ότι λόγω της μεθόδου κινηματογράφησης (διευθυντής φωτογραφίας είναι ο ίδιος ο Σόντεμπεργκ με το συνηθισμένο ψευδώνυμο του Πίτερ Άντριους), πρόκειται για κάποιο φετιχιστικά ψηφιακό, τύπου «σινεμά βεριτέ» προϊόν – καμία σχέση.

Η ταινία μοιάζει εντυπωσιακή στην όψη και γεμάτη σύγχρονους προβληματισμούς για σύγχρονα ζητήματα που υπερβαίνουν τον χώρο του επαγγελματικού μπάσκετ. 

Το μόνο στοιχείο ατόφιου ρεαλισμού και προσέγγισης ντοκιμαντέρ, είναι κάποιες εμβόλιμες ατάκες (σε ασπρόμαυρο φόντο) από πραγματικούς σταρ του NBA όπως ο Ρέτζι Τζάκσον, ο Καρλ-Άντονι Ταόυνς και ο Ντόνοβαν Μίτσελ που προσφέρουν τη δική τους μαρτυρία για το σύγχρονο επαγγελματικό μπάσκετ, τονίζοντας μάλιστα σε κάποιο σημείο ότι στην εποχή των social media, ο παίκτης / σταρ δεν είναι ποτέ εκτός εργάσιμου ωραρίου και πρέπει να προσέχει διαρκώς τι κάνει και τι λέει σε δημόσιους χώρους.

Εκτός της συναρπαστικής διαδρομής που σου προσφέρει η ταινία κατά τη διάρκειά της, σου αφήνει και μπόλικη τροφή για σκέψη εκ των υστέρων, σε σχέση με τον επαγγελματικό αθλητισμό, τον καπιταλισμό, τις ταξικές διαφορές, τις ουτοπίες και τα οράματα που επιμένουν, τις στρατηγικές και τις τακτικές που απαιτούνται για να αλλάξουν τα πράγματα.

Σου αφήνει επίσης και μια συγκεκριμένη πρόταση για περεταίρω μελέτη: το κλασικό βιβλίο – εγχειρίδιο χειραφέτησης – μανιφέστο υπέρβασης του Χάρι Έντουαρντς (ο οποίος κάνει κι ένα πέρασμα στο φινάλε), με τίτλο "The Revolt of the Black Athlete" (Η εξέγερση του μαύρου αθλητή) που πέρσι συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από την κυκλοφορία του και στο οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η ιδέα της ανυψωμένης «μαύρης γροθιάς» του Τόμι Σμιθ και του Τζον Κάρλος στο βάθρο των Ολυμπιακών αγώνων του 1968.

 

High Flying Bird trailer

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

1 σχόλια