Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Μπορεί ο Σκαλενάκης να μην έκανε ποτέ μια ταινία, που θα σφράγιζε για πάντα την εγχώρια κινηματογραφία (όπως έκαναν άλλοι συνοδοιπόροι του στα σίξτις), έκανε όμως ταινίες που είχαν πολλά επιμέρους προτερήματα – και αυτό δεν πρέπει να παραβλεφθεί.
0

Ο σκηνοθέτης και δάσκαλος του κινηματογράφου Γιώργος Σκαλενάκης μπορεί να έφυγε από τη ζωή, στα 88 του, πριν τρία χρόνια, όμως οι ταινίες του είναι πάντα παρούσες στην τηλεόραση (κάποιες τουλάχιστον απ' αυτές) και στο YouTube (όταν δεν τις κατεβάζουν).

Ο κόσμος τις βλέπει και τις ξαναβλέπει γιατί είναι άψογα γυρισμένες, έχουν «αέρα», χάρη, δροσιά, λαμπερούς πρωταγωνιστές και επίσης ξεχωριστή μουσική. Χοντρικά, είναι προϊόντα ενός Έλληνα σκηνοθέτη, που ήξερε να κάνει κινηματογράφο όσο ελάχιστοι άλλοι, συνάδελφοί του, στη δεκαετία του '60.

Μπορεί ο Σκαλενάκης να μην έκανε ποτέ μια ταινία, που θα σφράγιζε για πάντα την εγχώρια κινηματογραφία (όπως έκαναν άλλοι συνοδοιπόροι του στα σίξτις), έκανε όμως ταινίες που είχαν πολλά επιμέρους προτερήματα – και αυτό δεν πρέπει να παραβλεφθεί.

Με σπουδές στην πρώην Τσεχοσλοβακία, στην περίφημη σχολή FAMU (μία από τις παλιότερες κινηματογραφικές ακαδημίες της Ευρώπης) κι έχοντας ως συμμαθητές μεγάλες μορφές του τσεχοσλοβάκικου σινεμά, όπως τους Miloš Forman και Ivan Passer, o Σκαλενάκης μπλέκει από νωρίς με τις παραγωγές, συμμετέχοντας ως ηθοποιός σε ταινίες άλλων και γυρίζοντας ο ίδιος φιλμ μικρού μήκους.

Ο σοσιαλιστικός κινηματογράφος του Σκαλενάκη μπαίνει μπροστά. Η κάμερα έξω από τα στούντιο να καταγράφει σκηνές από τη λαϊκή Αθήνα και τον Πειραιά της εποχής με το μιούζικαλ να αποχτά πλέον εθνικά χαρακτηριστικά.

Το 1963 του δίνεται μάλιστα η δυνατότητα να γυρίσει και την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, την Prazské Blues (Τα Μπλουζ της Πράγας), η οποία διακρίνεται για τα πολλά και πρωτότυπα χαρακτηριστικά της, αποτελώντας σταθμό για τον τσεχοσλοβάκικο κινηματογράφο των αρχών του '60.

Ο Σκαλενάκης κινηματογραφεί, βασικά, το πώς διασκέδαζαν οι ξένοι φοιτητές στην Πράγα της εποχής, καταγράφοντας το μοντέρνο κλίμα που αρχίζει να αναπτύσσεται στα νεανικά κυκλώματα της πόλης στις αρχές των σίξτις (πρωταγωνιστούσαν ερασιτέχνες ηθοποιοί, Τσεχοσλοβάκοι και αλλοδαποί), παράλληλα με την αποκάλυψη (είναι η σωστή λέξη) της μεγάλης τσεχοσλαβακικής τζαζ της περιόδου.

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Prazské Blues

Να πούμε λοιπόν πως στην ταινία Prazské Blues συμμετείχαν μουσικοί που έκαναν τρανό όνομα αργότερα στα πάλκα και την τζαζ δισκογραφία όπως ο φλαουτίστας Jiří Stivín, η τραγουδίστρια Jarmila Veselá, ο ντράμερ Alan Vitouš (αδελφός του διάσημου μπασίστα των Weather Report Miroslav Vitouš), αλλά κι ένα από τα πολύ σημαντικά γκρουπ της εποχής, οι SHQ του τενορίστα και βιμπραφωνίστα Karel Velebný μέλη των οποίων ήταν (ανάμεσα σε άλλους) οι Jan Konopásek βαρύτονο σαξόφωνο, Rudolf Dašek ηλεκτρικές κιθάρες και Ladislav "Laco" Déczi τρομπέτα (όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα της czech jazz αντιλαμβάνονται το «βάρος» αυτών των ονομάτων). Στιγμές από το soundtrack του Pražské Βlues ακούγονται στο LP-συλλογή "Československý Džez 1963" [Supraphon], με την ταινία να θεωρείται, το ξαναλέμε, μνημείο του μοντέρνου νεανικού κλίματος της περιόδου.

Λάτρης της τζαζ, και γενικότερα της μουσικής (και) ως ακρογωνιαίο κινηματογραφικό στοιχείο, ο Σκαλενάκης φύλαξε τις υπόλοιπες ιδέες του για την ελληνική πλέον παραγωγή.

Τον Απρίλιο του 1965, επί Ένωσης Κέντρου, ο Γιώργος Σκαλενάκης έρχεται στην Ελλάδα (ως ένας σκηνοθέτης που διέπρεπε στην Πράγα), στο πλαίσιο των τότε επαναπατρισμών (σε ατομική βάση) από τις χώρες του πρώην eastern μπλοκ. Μάλιστα πολύ γρήγορα θα βρεθεί να σκηνοθετεί την πρώτη ελληνική ταινία του, για τους παραγωγούς Δαμασκηνό-Μιχαηλίδη, την περίφημη Διπλοπενιές, με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ – και βεβαίως με την απαστράπτουσα μουσική τού Σταύρου Ξαρχάκου ως συμπρωταγωνίστρια.

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Αλίκη Βουγιουκλάκη – Δημήτρης Παπαμιχάηλ. Φωτογράφιση για το περιοδικό ΓΥΝΑΙΚΑ (1968). Η Αλίκη κρατά το εξώφυλλο του άλμπουμ «Διπλοπενιές» και ο Δημήτρης βάζει το δίσκο στο πικάπ!

Ο σοσιαλιστικός, να τον πούμε έτσι, κινηματογράφος του Σκαλενάκη μπαίνει μπροστά. Η κάμερα έξω από τα στούντιο να καταγράφει σκηνές από τη λαϊκή Αθήνα και τον Πειραιά της εποχής με το μιούζικαλ να αποχτά πλέον εθνικά χαρακτηριστικά. Εν αντιθέσει, δηλαδή, με το επιθεωρησιακό μιούζικαλ του Δαλιανίδη, που ήταν εμβόλιμο στις μικροαστικές κινηματογραφημένες περιπέτειες, ο Σκαλενάκης κάνει τη δική του παρέμβαση στο είδος, καθώς οι μουσικές, οι μουσικές του Ξαρχάκου εν προκειμένω, αποκτούν κυρίαρχο ρόλο, συντονίζοντας με τον ρυθμό τους τον ίδιο το ρυθμό της ταινίας.

Επ' αυτού υπάρχει η εντυπωσιακή σκηνή-βιντεοκλίπ, όταν ο Παπαμιχαήλ τραγουδά το «Μάτια βουρκωμένα» (στους ρόλους των μπουζουξήδων το τρίο Σταμάτης Κόκοτας – Βασίλης Αυλωνίτης – Πέτρος Λοχαΐτης), με τον Σκαλενάκη να κινηματογραφεί με δύναμη το ρυθμό του τραγουδιού, έτσι όπως εκείνος αποτυπωνόταν στον χασάπη που κρεμάει τα κρέατα στα τσιγκέλια, στις μαθήτριες που τρέχουν πηδώντας... κάτω στον Πειραιά στα Καμίνια, στους οικοδόμους που δουλεύουν στις ταράτσες και τα μπαλκόνια των πολυκατοικιών, στους ψαράδες που τραβάνε τη βάρκα τους στη στεριά κ.λπ. Η κίνηση-κινητικότητα αυτού του κλιπ είναι... τζαζ, κατ' ευθείαν βγαλμένη από τα κλαμπ της Πράγας.

 

Μάτια Βουρκωμένα

Μπορεί ο Σκαλενάκης να μην βοηθήθηκε από το σενάριο του Αλέκου Σακελλάριου, ώστε να φτιάξει μια ταινία που να τοποθετείται ψηλά και σαν σύνολο, όμως οι Διπλοπενιές του χαιρετίστηκαν, ως κάτι νέο, ακόμη και από την αυστηρή κριτική της εποχής. Όπως έγραφε και ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος στην εφημερίδα Ελευθερία (16 Μαρτίου 1966):

«Είχαμε σημειώσει παλιότερα ότι το είδος που οι Έλληνες παραγωγοί έσπευσαν να επονομάσουν μιούζικαλ είναι στην πραγματικότητα φαρσοειδείς ίντριγκες αρκετά χαλαρές, ώστε να παραγεμίζονται με αυθαίρετα, τις πιο πολλές φορές, επιθεωρησιακά νούμερα. Το χρώμα, η επίδειξη πλούτου, οι ωραίες μισόγυμνες κοπέλες, αποτελούν τα όπλα αυτών των ταινιών(...).
Η κατεύθυνση του Σκαλενάκη είναι εντελώς διαφορετική, Είναι αλήθεια ότι προσπαθεί, όπως λέει ο ίδιος, να συλλάβει το ρυθμό σαν έκφραση της ζωής, να αναδείξει τη στενή σχέση που έχει με το χορό η καθημερινή ανθρώπινη κίνηση.(...)
Ο Σκαλενάκης πιστεύει στην κατεύθυνση αυτή και διαθέτει εύστοχο μάτι, ελευθερία και φαντασία στην κινηματογραφική του έκφραση (ανάλογη σχεδόν με του Ρίτσαρντ Λέστερ) και ιδίως θαυμάσια αίσθηση των αοράτων ρευμάτων του χορού μέσα στην αληθινή ζωή (στη γραμμή του Τζέρομ Ρόμπινς του Γουέστ Σάιντ Στόρυ), αλλά με απλότητα και καθημερινότητα στη θέση του δράματος. Όλα αυτά τα είδαμε και τα χειροκροτήσαμε, αλλά στην τσέχικη ταινία του την Τελευταία Στάση Ρυθμός. Στις Διπλοπεννιές δεν βρήκαμε παρά ελάχιστα ψήγματα από τις αρετές αυτές».

Η ταινία πήγε καλά εισπρακτικά όχι μόνο στην Ελλάδα (6η σε εισιτήρια και εισπράξεις την περίοδο 1965-66), αλλά και στο εξωτερικό, εκεί όπου προβλήθηκε με τον τίτλο Dancing the Sirtaki.Μάλιστα στις Κάννες έγινε κι ένα σχετικό επιτυχημένο πάρτι, με την Αλίκη να λάμπει ανάμεσα σε φίρμες πρωταγωνιστές της εποχής.

Οι Διπλοπενιές, σήμερα, προβάλλονται τακτικά στην τηλεόραση, αλλά με εντελώς αλλαγμένους και μάλλον γελοίους τίτλους αρχής (έχουν μονταριστεί ακόμη και εικόνες της σημερινής νυχτερινής Αθήνας!), ενώ δεν ξέρω αν έχουν υπάρξει αλλοιώσεις και μέσα στην ταινία. Τέλος πάντων...

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Έλενα Ναθαναήλ, Σπύρος Φωκάς, Θόδωρος Ρουμπάνης, «Ντάμα Σπαθί» (1966)

Την περίοδο 1966-67 ο Σκαλενάκης γυρίζει άλλες δύο ταινίες. Την αισθηματική περιπέτεια Ντάμα Σπαθί και την κομεντί Αχ! Αυτή η Γυναίκα μου.

Η πρώτη είχε εκτυφλωτικό νεανικό καστ (Έλενα Ναθαναήλ, Σπύρος Φωκάς, Θόδωρος Ρουμπάνης), αλλά και μερικά από τα ωραιότερα φυσικά πλάνα (Ναύπλιο) που είδαμε ποτέ στο ελληνικό σινεμά (έξοχη η φωτογραφία του Ανδρέα Αναστασάτου, βραβευμένη από την Ένωση Κριτικών). Βεβαίως και εδώ η μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου είχε διακριτό ρόλο.

Ο Σκαλενάκης σκηνοθετεί με μεγάλη δεξιοτεχνία ένα τυπικό σενάριο ερωτικού τρίο (Γιάννης Τζιώτης), δίνοντας στην ταινία του έναν σπάνιο όσο και αυστηρό κοσμοπολίτικο αέρα, όχι τόσο λαϊκό όσο στις Διπλοπενιές του, αλλά πάντως ελκυστικό ακόμη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου το γεγονός πως η Ντάμα Σπαθί προβλήθηκε σε Ευρώπη και Αμερική με τους τίτλους Love Cycles, Queen of Clubs, Reine de Trefles κ.λπ.

 

Πρωινό - Γ. Μαρκόπουλος. Από την ταινία Ντάμα Σπαθί

Στο Αχ! Αυτή η Γυναίκα μου, πάλι με το δίδυμο Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ, ο Σκαλενάκης δείχνει πως μπορεί να κάνει εξ ίσου καλά και στούντιο σινεμά – μια κομεντί με ψυχή και με πολύ γέλιο εν προκειμένω, βγαλμένη βασικά από ηθοποιούς που δεν ήταν κωμικοί. Βοηθούν και οι υπόλοιποι ρόλοι (Γιάννης Μιχαλόπουλος, Σαπφώ Νοταρά), όμως και πάλι τα μουσικά κλιπ είναι εκείνα που τα σπάνε. Ο Σκαλενάκης σκηνοθετεί με μαεστρία την lounge-jazz του Πλέσσα και την κίνηση των πρωταγωνιστών του, δείχνοντας στοιχεία μετρ.

Στα σίξτις, όπου ουσιαστικά ολοκληρώνεται η κινηματογραφική καριέρα του Γιώργου Σκαλενάκη, θα γυριστούν ακόμη τέσσερις ταινίες του. Η Βυζαντινή Ραψωδία, η γνωστή σε όλους μας Επιχείρησις Απόλλων, η Θυμήσου, Αγάπη μου... και Το Νησί της Αφροδίτης. Και αυτές οι ταινίες ήταν ιδιαίτερες, δείχνοντας πως ο Σκαλενάκης ήταν σκηνοθέτης με όραμα, που βασικά αδικήθηκε από τα σενάριά του. Να πούμε λίγα λόγια και γι' αυτές...

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Θόδωρος Ρουμπάνης, «Βυζαντινή Ραψωδία» (1968)

Η Βυζαντινή Ραψωδία ήταν η πιο φιλόδοξη ταινία του ελληνικού σινεμά, στη δεκαετία του '60. Ταινία εποχής, βυζαντινής εποχής, με ωραία ανασύσταση και με πρωταγωνιστές (Θόδωρος Ρουμπάνης, Μπέτυ Αρβανίτη, Κώστας Καρράς), που είχαν τον τρόπο να μεταφέρουν στο πανί το δράμα και την ίντριγκα. Ερωτική ιστορία κατά βάση, πάλι σε σχήμα τρίο, πάλι σε σενάριο του Τζιώτη (που αργότερα έγραφε τα σενάρια του Όμηρου Ευστρατιάδη) ήταν γυρισμένη και αυτή στο Ναύπλιο (στο Παλαμήδι), όπως και άλλες ταινίες του Σκαλενάκη. Μουσική στην ταινία είχε γράψει ο πρωταγωνιστής Θόδωρος Ρουμπάνης, που κατόρθωσε ως παραγωγός να σπρώξει την ταινία και στο εξωτερικό, όπου προβλήθηκε με τον τίτλο Imperiale. (Μάλιστα ήταν και υποψήφια για ξενόγλωσσο Όσκαρ, χωρίς να μπει στην τελική πεντάδα). Αρκετά χρόνια αργότερα (1978) είχε κυκλοφορήσει και το σάουντρακ στη μικρή εταιρεία Seagull, με τη μουσική του Ρουμπάνη, σε ενορχήστρωση και μουσική  διεύθυνση Πάνου Τριανταφυλλίδη και με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης υπό τον Lehman Engel. Φοβερά πράγματα, αλλά η ταινία δεν περπάτησε. Επειδή την είδα πρόσφατα θα πω πως ήταν μάλλον δυσκίνητη, με κάπως αφελές σενάριο. Είχε όμως τρομερές λήψεις και έξοχη φωτογραφία (Νίκος Καβουκίδης).

Μεγάλη επιτυχία μέσα κι έξω από τη χώρα γνώρισε, όμως, η κορυφαία... τουριστική ταινία Επιχείρησις Απόλλων, ένα μιούζικαλ βασικά που γύρισε με πολύ κέφι ο Σκαλενάκης το 1968, με πρωταγωνιστές την Έλενα Ναθαναήλ και τον Γερμανό Thomas Fritsch. Η ταινία έχει χάρη και ομορφιά, μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου, τραγούδι του Βαγγέλη Παπαθανασίου και ακόμη χορογραφίες του Γιώργου Εμιρζά και κοστούμια του Διονύση Φωτόπουλου. Ο λαϊκός και συνάμα κοσμοπολίτικος κινηματογράφος του Σκαλενάκη, κι εδώ, στα ωραιότερά του.

 

Ζάβαρα Κάτρα Νέμια - Γ. Μαρκόπουλος - Επιχείρηση Απόλλων

Μία κάπως περίεργη και μάλλον άγνωστη ταινία του Σκαλενάκη ήταν η Θυμήσου, Αγάπη μου... (1969), στην οποία πρωταγωνιστούσαν οι Μπέτυ Αρβανίτη, Κώστας Καρράς, Γιώργος Τζώρτζης και Βέρα Κρούσκα. Την ταινία την είχα δει πριν μερικούς μήνες στο YouTube (τώρα έχει κατέβει) κι είχα πάθει πλάκα από τη φωτογραφία του Νίκου Γαρδέλη (γυρίσματα σε κότερο και στο Ναύπλιο ξανά), που έφερνε στο νου μου το Μαχαίρι στο Νερό του Πολάνσκι! Ενδιαφέρουσα ήταν επίσης και η ελαφρά μουσική του Μιχάλη Καρρά, ενώ αν εξαιρέσεις την Κρούσκα όλοι οι άλλοι ρόλοι ήταν διεκπεραιωτικοί. Πολύ τολμηρή ταινία για την εποχή της, είχε κάποια επιμέρους καλά χαρακτηριστικά, αλλά το απρόσωπο σενάριο του Γιάννη Τζιώτη δεν βοηθούσε καθόλου. Η ταινία αποδοκιμάστηκε στο 10ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη κι έκτοτε παραμένει στα αζήτητα, παρότι παίχτηκε και έξω (Elsa, Un Amore).

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Η ελληνική αφίσα της ταινίας «Θυμήσου, Αγάπη μου…» (1969)
Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Η ξένη αφίσα της ταινίας που της είχαν δώσει τον τίτλο «Elsa, Un Amore»

Τέλος, μνεία στην ταινία Το Νησί της Αφροδίτης (1969) με την Κατίνα Παξινού, σε μουσική Μίμη Πλέσσα και με τον Μιχάλη Βιολάρη να τραγουδά «Αν βουληθώ»... Ο Σκαλενάκης κινηματογραφεί με σύνεση το διάσημο θεατρικό του Αλέξη Πάρνη, που παιζόταν, στις αρχές του '60 συνεχώς στα θέατρα της ΕΣΣΔ (πάνω από 22 χιλιάδες παραστάσεις γράφει η Βικιπαίδεια) και που αφορούσε στον ένοπλο αγώνα των Κυπρίων απέναντι στους Άγγλους (στα χρόνια της πρώτης ΕΟΚΑ).

Ο γιος μιας Κύπριας απαγχονίζεται από τους Άγγλους, αλλά η ίδια δεν αφήνει να συμβεί το ίδιο και σ' έναν Βρετανό αξιωματικό, που έχει πιαστεί αιχμάλωτος για αντίποινα. Η εμφάνιση της Κατίνας Παξινού στο ρόλο της μάνας είναι αρκετή, για να προσδώσει στην ταινία του Σκαλενάκη ένα ειδικό ενδιαφέρον.

Το μοντέρνο, λαϊκό και κοσμοπολίτικο σινεμά του Γιώργου Σκαλενάκη Facebook Twitter
Η Κατίνα Παξινού στο «Νησί της Αφροδίτης» (1969)
Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ