H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
1
H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Ζαν Μορό, Θόδωρος Ρουμπάνης

Δεν ήταν η πρώτη φορά που η Ζαν Μορό θα ερχόταν στην Αθήνα, τον Οκτώβριο του 1965. Θα ήταν όμως η πρώτη που θα ερχόταν για το γύρισμα μιας ταινίας, τον Ναύτη του Γιβραλτάρ του Άγγλου σκηνοθέτη Τόνι Ρίτσαρντσον, με σενάριο δανεισμένο από τη νουβέλα τής Μαργκερίτ Ντυράς με τον ίδιο τίτλο.

Όπως είχε γράψει και η εφημερίδα Ελευθερία, στο φύλλο της 22ας Οκτωβρίου 1965:

«Ο Όρσον Ουέλλες και η Ζαν Μορώ αναμένονται στην Αθήνα. Είναι οι πρωταγωνιστές της ταινίας Ο Ναύτης του Γιβραλτάρ του Τόνι Ρίτσαρντσον, που σκηνές της θα γυριστούν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα σε ορισμένα νησιά του Αιγαίου. Υπολογίζεται ότι το γύρισμα αυτών των σκηνών θα διαρκέσει 20 μέρες. Την Ζαν Μορώ και τον Όρσον Ουέλλες θα συνοδεύουν οι ξένοι ηθοποιοί Ίαν Μπάνεν, Φάουστο Τότσι, και Μάσσιμο Σερκιέλι. Θα έρθει επίσης και ο διευθυντής φωτογραφίας του συνεργείου Ραούλ Κουτάρ. Στην ταινία θα παίξει και ο νέος έλλην ηθοποιός Θ. Ρουμπάνης.

Η Ζαν Μορώ έχει ξαναέλθει πριν από τρία χρόνια στην Ελλάδα, με την συνοδεία του διευθυντού του μεγάλου παρισινού οίκου ραπτικής Πιέρ Καρντέν. Είχε τότε πραγματοποιήσει μεγάλη κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά, όπου η παρουσία της μαζί με τον Πιέρ Καρντέν είχε απασχολήσει τις στήλες του διεθνούς Τύπου. Ο Όρσον Ουέλλες έρχεται στην Ελλάδα για πρώτη φορά».

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Στη Λαγουδέρα, στην Ύδρα, η Ζαν Μορό, μαζί με τον Θόδωρο Ρουμπάνη και τον πρωταγωνιστή Ίαν Μπάνεν

Τα γυρίσματα της ταινίας τού Τόνι Ρίτσαρντσον ήταν περιπετειώδη, αφού κάποια στιγμή η Ζαν Μορό αρρώστησε, ενώ χαρακτηρίστηκαν και από τις διάφορες ερωτικές ιστορίες που συνέβησαν ή εξελίχθηκαν κατά τη διάρκειά τους.

Αυτά τα «σκάνδαλα» δεν περνούσαν ούτε τότε απαρατήρητα από τον Τύπο και για να φτάσει, μάλιστα, να τα σχολιάσει ακόμη και ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος στην κριτική του για την ταινία (5 Απριλίου 1967), και πάλι στην Ελευθερία, φανταστείτε τι έκταση είχαν πάρει:

«Ο Τύπος μάς τάραξε στις πληροφορίες, εδώ και μερικούς μήνες, για όλες τις ιδιωτικές ερωτικές περιπλοκές που συνέβησαν κατά το γύρισμα του Ναύτη του Γιβραλτάρ. Ο Άγγλος Τόνι Ρίτσαρντσον ήλθε στη Μεσόγειο για το γύρισμα της ταινίας, στην οποία έπαιξε και η σύζυγός του Βανέσα Ρεντγκρέιβ. Όμως ο Ρίτσαρντσον χώρισε με τη Βανέσα εξαιτίας της πρωταγωνίστριας Ζαν Μορό, με την οποία άλλωστε έπλεξε τρυφερό ειδύλλιο κι ένας κομπάρσος-ναύτης του Γιβραλτάρ, ο Θόδωρος Ρουμπάνης».

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Η Ζαν Μορό στα μπουζούκια, δίπλα στον Γιώργο Ζαμπέτα!

Και συνεχίζει σε σχέση με την ταινία ο Μπακογιαννόπουλος:

«Οι αντιστοιχίες των ερωτικών αυτών παιχνιδιών με το θέμα και τα επεισόδια της ταινίας είναι κάτι παραπάνω από συμπτωματικές. Ο Ρίτσαρντσον διαλέγοντας το μυθιστόρημα της Μαργκερίτ Ντυράς αισθανόταν σίγουρα να προσελκύεται από τρία στοιχεία γοητευτικά και μαζί διαλυτικά. Πρώτον, το κάλεσμα του νότου, του φωτός και της θάλασσας, που τρώει τα σκληρά πλαίσια μιας ζωής τυπικής και βγάζει αμετάκλητα στη επιφάνεια τις πιο βαθιές και απωθημένες επιθυμίες. Δεύτερον, τον έρωτα μέσα από το άγνωστο πρόσωπο μιας γυναίκας με αστάθμητες κινήσεις, που το μυστήριό της τρέφεται και φουσκώνει μαζί με τα τρία λευκά πανιά στον πελαγίσιο άνεμο. Και τρίτον την αναζήτηση, θελκτική, εκνευριστική και εξαντλητική, το πανάρχαιο αυτό παιχνίδι του ανθρώπου, του εξερευνητή, του θαλασσοπόρου, που άλλοτε κρύφτηκε κάτω από το πρόσχημα του κέρδους, κι άλλοτε ντύθηκε το αίνιγμα ενός προσώπου.(...)

cover
Μαργκερίτ Ντυράς, Ο Ναύτης του Γιβραλτάρ, εκδόσεις Έξαντας

Το κεντρικό λοιπόν πρόβλημα, τόσο για την πλούσια Αμερικανίδα, όσο και για τον Άγγλο, που απαρνήθηκε ξαφνικά την τυπική ζωή, για την ατέρμονη περιπέτεια είναι καθαρά υπαρξιακό, και σχετίζεται με το κυνήγι μιας αδέσμευτης, ακηλίδωτης από συμβιβασμούς ευτυχίας.(...)».

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο της Ντυράς, που έχει κυκλοφορήσει από τον Εξάντα, το 1986, αλλά έχω δει την ταινία πριν χρόνια και, απ' όσο μπορώ να ανακαλέσω, βλέπεται μόνο σαν μια απλή ερωτική περιπέτεια, χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις. Μένουν φυσικά τα θαυμάσια ελληνικά πλάνα, βεβαίως η μουσική του Antoine Duhamel (με το τραγούδι του C. Bassiak) και οπωσδήποτε η παρουσία της Ζαν Μορό, που τότε βρισκόταν στη χρυσή εποχή της και ήταν χάρμα ιδέσθαι.

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Η Ζαν Μορό στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, 27 Οκτωβρίου 1965
H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Η Ζαν Μορό στην παραλία της Αγίας Μαρίνας (μετά τη Βάρκιζα), στη διάρκεια των γυρισμάτων του Ναύτη του Γιβραλτάρ
Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017, απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία γενικώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ