Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Αδιευκρίνιστες ασθένειες που κλόνιζαν περιοδικά την υγεία του ήταν ο βασικός λόγος που σπάνια παρέδιδε ολοκληρωμένα σενάρια. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

«Φίλε μου, εγώ θα σε κάνω σταρ του σινεμά!» Αυτό αναφώνησε ο Ρόμπερτ Τάουν όταν είδε τον κολλητό του από τα τέλη των ’50s Τζακ Νίκολσον να κάνει ολόκληρη σκηνή σε ένα ζαχαροπλαστείο, παριστάνοντας με μεγάλη πειστικότητα, θεαματικά νεύρα και αυτόν τον μοναδικό «τελικά, δεν με νοιάζει» τρόπο του τον θιγμένο σε έναν καβγά με υπάλληλο.

Και το κατάφερε, κόβοντας και ράβοντας σενάρια πάνω στο ιδιοσυγκρασιακό DNA ενός ηθοποιού γιατί διέκρινε μια αίσθηση του σασπένς που δεν είχε ξαναδεί σε άλλον ή αλλού στην ήδη στιβαρή θητεία του σε ταινίες μικρής εμβέλειας, αλλά απαιτητικών χρόνων παράδοσης, στα ’60s. Προσέθεσε το δικό του άγγιγμα στο «Drive, he said», την πρώτη σκηνοθεσία του Νίκολσον, και μαζί με τον Χαλ Άσμπι συνέθεσαν το υπέροχο «Τελευταίο Απόσπασμα», το πρώτο από τα Όσκαρ που έπρεπε να πάρει ο Νίκολσον, αλλά τελικά έχασε από τον Τζακ Λέμον για το εμμηνοπαυσιακό «Σώσε τον τίγρη».

Ήδη είχε συλλάβει το περίγραμμα του «Chinatown» σε ασαφείς κουβέντες με τον Τζακ για έναν αστυνομικό στο Λος Άντζελες πριν από τον πόλεμο, διαβάζοντας Τσάντλερ και αποκτώντας ενδιαφέρον για την περίπτωση του Μαλχόλαντ, του ανθρώπου που φρόντισε την ύδρευση και εν τέλει την αλματώδη ανάπτυξη της πόλης, ώστε να γίνει αυτό που έγινε με τα χρόνια. Σκέφτηκε την Τζέιν Φόντα για τον ρόλο της ξανθιάς και απευθύνθηκε στον παραγωγό Ρόμπερτ Έβανς, ο οποίος του χρωστούσε μια χάρη από παλιά, και πάλι για τις σωτήριες υπηρεσίες που του παρείχε.

Γέννημα-θρέμμα της Καλιφόρνιας, μεγαλωμένος στο Σαν Πέδρο και στην Πομόνα, συμφοιτητής του Ρίτσαρντ Τσάμπερλεν, ο Ρόμπερτ Σουόρτς, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, σπούδασε υποκριτική με τον Νίκολσον και εγκατέλειψε νωρίς το όνειρο του ηθοποιού για να σπουδάσει στο μεγάλο σχολείο σβελτάδας και παραγωγικότητας του Ρότζερ Κόρμαν, με την πένα του να πιάνει φωτιά από τον όγκο δουλειάς και μερικές φορές να τα βρίσκει σκούρα.

Εκτός από νουάρ που ανακεφαλαιώνει το είδος με σπάνια φινέτσα, μια εναλλαγή αιχμηρών διαλόγων και των ιδιοφυούς αντίληψης σιωπών, του «αρνητικού διαστήματος», όπως τις αποκαλούσε, ο Τάουν αντέστρεψε τη φορά των χαρακτήρων στο θέμα, συνοδεύοντας την πλούσια πλοκή και τους πρωταγωνιστές σε μια κλιμάκωση αποκαλυπτική, εξόχως σκοτεινή και αρχαιοελληνικά τραγική –έφερε το Λος Άντζελες στο νερό και όχι το αντίθετο, που θα ήταν το προφανές– και δημιούργησε μια αξέχαστη, ανατριχιαστική σκηνή, την αλήθεια της Έβελιν για την κόρη της, ενώ ο Γκίτις του Νίκολσον την προκαλεί χτυπώντας την, για να καταλάβει τι εννοεί, με σοκαριστική αντίδραση.

Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Με τους Tom Cruise και Robert Duvall στο πλατό της ταινίας Days of Thunder, 1990. Φωτ.: Don Simpson/ Jerry Bruckheimer Films

Την ίδια στιγμή που η πλοκή πυκνώνει η ταινία λειτουργεί ως μακρινός απόηχος μιας εναλλακτικής πραγματικότητας. Είναι μια υπόθεση που καίει όποιον την ακουμπάει κι ένα σχόλιο για τη ματαιότητα των καλών προθέσεων, με αυτό το περίφημο «Ξέχασέ το, εδώ είναι Chinatown» να απαντά στα ανεξήγητα, τρομερά παιγμένο και τόσο έξοχα γραμμένο. Προς τιμήν του, ο Τάουν δέχθηκε την πρόταση του Πολάνσκι να μη σκοτωθεί ο κακός αλλά να θυσιαστεί το θύμα.

Ήταν το πρώτο και μοναδικό του Όσκαρ, το μόνο κερδισμένο από τις 11 υποψηφιότητες του «Chinatown» που έπεσε πάνω σε ένα αριστούργημα εκείνη τη χρονιά, τον «Νονό 2», ακριβώς μισό αιώνα πριν. Το πενιχρής εμπορικής και κριτικής αποδοχής sequel του, «The two Jakes», σε σκηνοθεσία Νίκολσον και πάντα σε σενάριο Τάουν, δεν προχώρησε σε βάθος την ιστορία και τις συνέπειές της, με αποτέλεσμα να μη γυριστεί το τελευταίο μέρος της σχεδιασμένης τριλογίας, και είναι κρίμα που τελικά δεν ευοδώθηκαν τα σχέδια του Τάουν να γυρίσει ένα prequel που συζητούσε με τον Ντέιβιντ Φίντσερ το 2019.

Είχε όμως προλάβει να θίξει το αγαπημένο του θέμα, τον μοναχικό, ρομαντικό, σκληρό αγώνα επιβίωσης ενός συγγραφέα στο Λος Άντζελες, διασκευάζοντας και σκηνοθετώντας, αν και με εσφαλμένη επιλογή όσον αφορά το πρόσωπο του πρωταγωνιστή τον Κόλιν Φάρελ, το «Ask the dust» του αγαπημένου του συγγραφέα Τζον Φάντε, κλείνοντας αυτοαναφορικά και προσωπικά την καριέρα του, τιμώντας παράλληλα τον μέντορά του.

Γέννημα-θρέμμα της Καλιφόρνιας, μεγαλωμένος στο Σαν Πέδρο και στην Πομόνα, συμφοιτητής του Ρίτσαρντ Τσάμπερλεν, ο Ρόμπερτ Σουόρτς, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, σπούδασε υποκριτική με τον Νίκολσον και εγκατέλειψε νωρίς το όνειρο του ηθοποιού για να σπουδάσει στο μεγάλο σχολείο σβελτάδας και παραγωγικότητας του Ρότζερ Κόρμαν, με την πένα του να πιάνει φωτιά από τον όγκο δουλειάς και μερικές φορές να τα βρίσκει σκούρα. Ξεκινώντας τη θητεία του το 1960 με την «Τελευταία γυναίκα στη Γη», παραδέχθηκε πως ο αμφιβόλου ποιότητας «Τάφος της Λιγείας» ήταν η δυσκολότερη ας πούμε καλλιτεχνική αποστολή που ανέλαβε ποτέ!

Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Πήρε την τρίτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ για το σούπερ σενάριο του «Shampoo» και συνέχισε να συγγράφει με τον Γουόρεν Μπίτι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Αδιευκρίνιστες ασθένειες που κλόνιζαν περιοδικά την υγεία του ήταν ο βασικός λόγος που σπάνια παρέδιδε ολοκληρωμένα σενάρια, προτιμώντας τον πιο αποσπασματικό και θεωρητικά λιγότερο υπεύθυνο ρόλο του script doctor για άλλους, παρεμβαίνοντας χειρουργικά συνήθως την τελευταία στιγμή σε προβληματικά σενάρια ακόμη και γνωστότατων συναδέλφων του.

«Σκούπισε» το ερωτικό τρίγωνο του «Μπόνι και Κλάιντ» και έκανε το φινίρισμα στον συγκλονιστικό θάνατο του Μπράντο στον κήπο – ο Φράνσις Φορντ Κόπολα τον ευχαρίστησε προσωπικά για τη συμβολή του, όταν παρέλαβε το Όσκαρ του το 1973. Συνήθως χωρίς να αναγράφεται στους επίσημους τίτλους, έβαλε το χέρι του στο «The Yakuza» του Πολ Σρέιντερ και στο «8 Million ways to die» του Όλιβερ Στόουν, πήρε την τρίτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ για το σούπερ σενάριο του «Shampoo» και συνέχισε να συγγράφει με τον Γουόρεν Μπίτι την «Υπόθεση Πάραλαξ», το «Heaven can wait», τους «Κόκκινους», ακόμη και τη διασκευή του «Love Affair».

Προτού ο Τομ Κρουζ εμπιστευθεί οριστικά τον Κρίστοφερ Μακουόρι για τη συνολική διεκπεραίωση του φορτωμένου κύκλου εργασιών του, ο Τάουν εργάστηκε ως σύμβουλος στο «Days of thunder» και έγραψε τα δυσνόητα σενάρια των δύο πρώτων «Επικίνδυνων Αποστολών»· προφανώς έκανε και λίγο το κέφι του, ειδικά εκεί που ο Χαντ πασχίζει να καταλάβει τι στο καλό συμβαίνει και η πράκτορας Μαξ Μιτσόπολις της Βανέσα Ρεντγκρέιβ τον κοιτάζει στο διπλανό κάθισμα του αυτοκινήτου και διστάζει να διακόψει τις τρελαμένες σκέψεις του, σαν να ερεθίζεται από τη συγκινητική άγνοιά του.

Ο Τάουν δεν δίσταζε να αποχωρεί από ταινίες που δεν του άρεσαν, όπως το «New Centurions» του Τζόζεφ Γουάνμπακ. Τόσο πολύ τσαντίστηκε από την αντιμετώπιση που είχε το σενάριό του για τον «Greystoke» του Χιου Χάντσον, που, αντί να βγάλει το όνομά του, το αντικατέστησε με το μυστηριώδες P.H. Vazak. Μετά την τέταρτη και φαρμακερή υποψηφιότητα για Όσκαρ αποκαλύφθηκε πως ο Τάουν είχε δώσει στο στούντιο το όνομα του τσοπανόσκυλού του!

Η υποτιμητική συμπεριφορά ουδόλως επηρέασε τη φήμη του: είχε ήδη περάσει στη σφαίρα του χολιγουντιανού θρύλου, με το ταλέντο του να εμπλουτίζει με αντιστικτική βαρύτητα την πλοκή και τους χαρακτήρες, χωρίς να διακόπτει τη ροή και το νόημα, ειδικά στο δύσκολο έργο της προσαρμογής στο πνεύμα άλλων συγγραφέων. Εκτός από το «Ask the dust», σκηνοθέτησε δυο αθλητικά δράματα πολύπλοκων σχέσεων, το «Personal Best» και το «Without Limits» για τον παραγνωρισμένο δρομέα μεσαίων αποστάσεων Στιβ Πριφοντέν, καθώς και το αισθησιακό, «μπαρουτοκαπνισμένο» «Tequila Sunrise», περισσότερο στα κυβικά και στο γούστο του, ένα βαρύ και επικίνδυνο τρίγωνο ανάμεσα στον Μελ Γκίμπσον, στη Μισέλ Φάιφερ και στον Κερτ Ράσελ.

Εφάμιλλης σπουδαιότητας, αν και διαφορετικής προσέγγισης στον τρόπο που συνεργάζονταν με τους σκηνοθέτες, με τους Τονίνο Γκουέρα και Ζαν Κλοντ Καριέρ, το περιοδικό «Vulture» τον κατέταξε στην τρίτη θέση των καλύτερων σεναριογράφων του Χόλιγουντ όλων των εποχών, μετά τον Μπίλι Γουάιλντερ και τους Τζόελ και Ίθαν Κόεν, παραγνωρίζοντας ωστόσο την απίστευτα ευρεία και ανυπολόγιστης σημασίας «αόρατη» συνεισφορά του στη σεναριακή κατασκευή που ανέκαθεν θεωρούσε συντριπτικά ανεπαρκέστερη του σκηνοθετικού οράματος για το φιλμ.

Tequila Sunrise (1988)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ