Στιβ Μάρτιν: Ο «ηλίθιος» που βρήκε την ηρεμία

Στιβ Μάρτιν: Ο «ηλίθιος» που βρήκε την ηρεμία Facebook Twitter
«Ο θάνατος πάνω στο πάλκο είναι πολύ χειρότερος από τον κανονικό», δηλώνει με πεποίθηση ο Στιβ Μάρτιν. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Το καλόβολο παιδί που μαγεύτηκε από μικρό με τα ταχυδακτυλουργικά κόλπα και μοίραζε χάρτες στην Disneyland για 25 σεντς: ο ηλίθιος με την υπερβολική αυτοπεποίθηση, πρωταγωνιστής σε μια ενδελεχώς προβαρισμένη, ελεύθερα εκτελεσμένη σπουδή για τον παραλογισμό τού να ανεβαίνεις σε μια σκηνή και να δίνεις μια κωμική παράσταση λέγοντας αστεία για να κάνεις πάση θυσία το κοινό να σε αγαπήσει αυτόματα. «Ο θάνατος πάνω στο πάλκο είναι πολύ χειρότερος από τον κανονικό», δηλώνει με πεποίθηση ο Στιβ Μάρτιν.

Λόγω του πολέμου του Βιετνάμ και της παρατεταμένης ενηλικίωσης της πρώτης χειραφετημένης γενιάς στην ιστορία της καταγεγραμμένης ποπ κουλτούρας, η δεκαετία του ’60 ολοκληρώθηκε γύρω στο 1975 και ο Μάρτιν πάσχιζε να γίνει καλλιτεχνικά αντιληπτός, με αποκορύφωμα τις αμήχανες εμφανίσεις του στο Playboy Club, εκεί όπου σύχναζαν οι ήρωές του, είδωλα της παιδικής του ηλικίας, εδραιωμένοι κύριοι της show business που δεν έπιαναν ούτε νότα από το σωματικό χιούμορ του και παραξενεύονταν που έβλεπαν έναν αλλόκοτο τύπο, όχι και τόσο πιτσιρικά όσο υποδείκνυαν οι κουταμάρες του, να χτυπιέται και να παίζει μπάντζο με ψεύτικο βέλος στους κροτάφους και πολύχρωμα μπαλονάκια στο κεφάλι, με κεντρικό θέμα προσχηματικό και καινοτομία την υπερκινητικότητα, σαν να τον είχε κεραυνοβολήσει μια ανεξήγητη ηλεκτρική ενέργεια, συνδυασμός σαχλαμάρας και ιδιοφυΐας, οξεία αλλεργική αντίδραση στον κομφορμισμό, στον οργανωμένο προγραμματισμό και οποιαδήποτε καθωσπρέπει συμπεριφορά έχει προηγηθεί, χωρίς βρισιές και προσβολές, πάντα με ένα μπάντζο συνοδεία και βασικά με αστεία ακραίου αυτοσαρκασμού, για να μην αισθάνεται άβολα ο θεατής.

Γίνεται σαφές πως στο μεγάλο πορτρέτο του Στιβ Μάρτιν δεν χωράει όλη του η πολύπλευρη, αχανής δραστηριότητα και η αναμφισβήτητη ιδιοφυΐα του.

Πάνω που ο Στιβ Μάρτιν αντιλήφθηκε πως είναι άστοχο να χαραμίζεται σε λάθος χώρους βρήκε το κοινό του, μικρότερο σε μέγεθος και σίγουρα hipper και νεαρότερο, κουρεύτηκε και ντύθηκε με κοστούμια για να κάνουν αντίθεση με τα εφηβικά του καμώματα, και με γκρίζα μαλλιά και περισσότερη τύχη γνώρισε την πρώτη του ανταπόκριση, κυρίως στο θρυλικό στέκι Troubadour, και πολύ γρήγορα διαπίστωσε πως δεν είναι μόνος και ανάδελφος στο στυλ που λάνσαρε.

Στιβ Μάρτιν: Ο «ηλίθιος» που βρήκε την ηρεμία Facebook Twitter
Με τον Michael Caine στο «Dirty Rotten Scoundrels» (1988).

Με την πρεμιέρα του Saturday Night Live οι όμοιοι και ισάξιοί του βαφτίστηκαν μπροστά στο αμερικανικό τηλεοπτικό κοινό, αλλά ο Μάρτιν πρόλαβε και ξεχώρισε με τις εμφανίσεις του στα βραδινά shows του Τζόνι Κάρσον και των υπολοίπων. Έγινε ο πρώτος κωμικός με πλατινένιο άλμπουμ και καθιερώθηκε ως ο Wild and Crazy Guy, ένας αγρίως τρελός που γεμίζει στάδια για πρώτη φορά στην ιστορία της «όρθιας κωμωδίας» και ακόμη και στον κολοφώνα της δόξας του συνηθίζει να βγαίνει έξω μετά την παράσταση, για μια μπίρα, κουβέντα και γνωριμίας με το πολυπληθές κοινό του. Τα έχασε φυσικά με την επιτυχία, ήταν κάτι που κανείς δεν περίμενε, εκτός ίσως από την αδελφή του, και το πώς θα συνέχιζε μετατράπηκε σε υπαρξιακό ερώτημα.

Η απάντηση ήταν απλή: με το μπαμ, ήρθε η ώρα να αποχωριστεί τον σκελετό του προγράμματος που πρόβαρε, χωρίς ιδιαίτερη ανταπόκριση, από την παιδική του ηλικία. Το μυαλό του τελικά δεν κλονίστηκε από το τρύπημα του βέλους: σαν τον Μπόουι με τον Ζίγκι, ο διαστημάνθρωπος Στιβ Μάρτιν είχε τη γενναιότητα και τη διορατικότητα να μην παίξει ποτέ ξανά εκείνον τον χαρακτήρα και, γενικότερα, να μην ανέβει μόνος του στη σκηνή για παρόμοια shows. Πολύ γρήγορα προέκυψε μια άλλη καριέρα που θα τον έκανε γνωστό σ’ εμάς. Στο σινεμά ξεκίνησε με το Jerk – τεράστια επιτυχία. Ο τρελός έγινε ο εθνικός Ηλίθιος, ένας τέρμα αφελής τύπος που, όποια βλακεία κι αν έκανε, τη γλίτωνε από θαύμα, σκορπίζοντας απλόχερα γέλια.

Στο δεύτερο μέρος, που ουσιαστικά αποτελεί ξεχωριστή ταινία, ο σκηνοθέτης Μόργκαν Νέβιλ υιοθετεί διαφορετικό ύφος. Ο άγνωστος και λαοφίλητος Μάρτιν των ’70s παραχωρεί τη θέση του στον εξίσου μυστηριώδη, ανθρώπινο, πράο και πολύ πιο ευτυχισμένο Στιβ του σήμερα. Κανείς από τους μόνιμους συνεργάτες, τους αγαπητούς του συναδέλφους (από τον Τζέρι Σάινφελντ ως την Νταϊάν Κίτον) και τον στενό του κύκλο δεν μπορεί να απαντήσει με σιγουριά ποια ψυχή κρύβεται πίσω από το κατασταλαγμένο φαινόμενο, τον απόμακρο διανοούμενο που, ενώ σκέφτεται τα πάντα στην παραμικρή τους λεπτομέρεια, δεν διστάζει να ακολουθήσει το ένστικτό του και να παραδοθεί σε κλασικά ανέκδοτα για να βγάλει γέλιο, τον συγγραφέα και συλλέκτη έργων τέχνης από τα νεανικά του χρόνια που έχει μελετήσει όσο λίγοι την τέχνη του, έναν πραγματικό καλλιτέχνη που μοιάζει συνηθισμένος και βαρετός.

Στιβ Μάρτιν: Ο «ηλίθιος» που βρήκε την ηρεμία Facebook Twitter
Στην κωμική σειρά μυστηρίου Only murders in the building, έκανε το θριαμβευτικό pitch του σε μια γενιά που μάλλον δεν τον είχε πάρει χαμπάρι ως τώρα.

Όλοι, ωστόσο, συμφωνούν πως η εμφανής και συχνά εκκωφαντική μοναχικότητά του αναδίδει μια λαχτάρα για αγάπη που μπορεί να ξεκλειδώσει, όπως υποστηρίζει ορθώς η Τίνα Φέι, μόνο ο καλύτερός του φίλος και εγκάρδιος συνοδοιπόρος του, ο Μάρτιν Σορτ, με τον οποίο μοιράζεται τη σκηνή για παραστάσεις μοναδικής χημείας και σκίζουν· με την προσθήκη της Σελίνα Γκόμεζ στην παράδοξη μέθοδο των τριών λαγωνικών της νεοϋορκέζικης πολυκατοικίας, στην κωμική σειρά μυστηρίου Only murders in the building, έκανε το θριαμβευτικό pitch του σε μια γενιά που μάλλον δεν τον είχε πάρει χαμπάρι ως τώρα.

Μαζί με τον Καναδό κωμικό αναλύουν τα αστεία και την πιθανή απήχησή τους, μιλάνε κάνοντας μια χαλαρή αναδρομή που λειτουργεί ως εκ βαθέων συνέντευξη, ενώ κάθονται αναπαυτικά στον καναπέ, ταΐζουν άλογα στο τέλος μιας ποδηλατάδας και οδηγούν στους δρόμους του Λος Άντζελες για να πάνε τα άπλυτα στο καθαριστήριο. Περισσότερο και από τη σύζυγό του, ο Σορτ αποτελεί την καλόβολη νέμεση ενός χαρακτήρα πεισματικά κλειστού, διακριτικού και ευγενικού, αν και ακροβολισμένου στις αδιαπέραστες σκέψεις του, όπως οι πρωταγωνιστές των πινάκων του Έντουαρντ Χόπερ που τόσο αγάπησε και μάζεψε ο ήρωας του ντοκιμαντέρ.

Έκπληκτος και ο ίδιος από την οικογενειακή του ευτυχία και την ηρεμία που κατακλύζει το άλλοτε φουρτουνιασμένο του μυαλό, ο Μάρτιν δεν έχει σταματήσει να αναρωτιέται πώς θα διαφοροποιήσει το υλικό και τις ιδέες του: ένα από τα τρέχοντα πρότζεκτ του είναι η αφήγηση της φιλμογραφίας του μέσα από σκιτσογραφημένα απομνημονεύματα! Καθημερινά σκαρφίζεται λεζάντες, παράλληλα τρέχουν οι άλλες του δουλειές, ο ίδιος βρίσκεται σε κατάσταση δημιουργικού ζεν και ο μύθος του βαθαίνει, αντί να αγχώνεται με σπασμωδικές κινήσεις εντυπωσιασμού – τι αντίθεση από την πρώτη του περίοδο.

Κι ενώ το Steve ξοδεύει λιγότερο χρόνο στη φιλμογραφία του Μάρτιν, από την πρώτη πικρή γεύση με την αποτυχία, λόγω του παραγνωρισμένου, αριστουργηματικού meta μιούζικαλ του Χέρμπερτ Ρος, Pennies from Heaven, ως τις σπουδαίες ταινίες του, το All of Me (η επιτομή της physical comedy), τη Ροξάν και το Απατεώνες και Τζέντλεμεν (ας μην ξεχνάμε το Bowfinger), γίνεται σαφές πως στο μεγάλο πορτρέτο του Στιβ Μάρτιν δεν χωράει όλη του η πολύπλευρη, αχανής δραστηριότητα και η αναμφισβήτητη ιδιοφυΐα του – θα έπρεπε να γυριστούν ακόμη δύο ταινίες για μια οριστική βιογραφία.

Το ντοκιμαντέρ Steve προβάλλεται από την πλατφόρμα AppleTv+
Η τέταρτη σεζόν της σειράς Only Murders in the Building προβάλλεται από την πλατφόρμα Disney+

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM