16 παραστάσεις χορού για τον τρομακτικό πόθο ν' ανήκεις σε ένα τόπο

«Fall-into-place»: Η καλλιτεχνική διευθύντρια Φρόσω Τρούσα μας ξεναγεί στο 15ο Arc for Dance Festival Facebook Twitter
Είναι συγκινητικό ότι με ελάχιστους πόρους -σχεδόν ανύπαρκτους στο ξεκίνημά του- το φεστιβάλ στηρίχθηκε από καλλιτέχνες, επαγγελματίες του χορού και το κοινό, που αγκάλιασε αυτό το εγχείρημα όλα αυτά τα χρόνια.
0



ΑΠΟ ΤΙΣ 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
έως τις 2 Οκτωβρίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στο Θέατρο Ροές, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στο Dance Cultural Centre (DAN.C.CE) το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL γιορτάζει τα δεκαπέντε χρόνια δράσης του επιβεβαιώνοντας την πίστη του στην ανοιχτή δυναμική του χορού όπως αυτή εκφράζεται στη διαρκή αλληλεπίδρασή του με άλλες τέχνες και εκφράσεις, με μια σειρά παραστάσεων με κεντρικό σύνθημα «Fall-into-place».

«Γλώσσες πολλές, ανάμεσα στις οποίες και η ελληνική, συνδέουν την πτώση με τον τόπο σε μια παράξενη εικόνα ελεύθερης γείωσης των σωμάτων». Το ARCFEST15 ξεκινά από τη διαπίστωση αυτή, καθώς ταυτόχρονα συνδέεται με την πραγματικότητα που ορίζουν οι κάθε λογής κρίσιμες μετατοπίσεις, γεωπολιτικές ανακατατάξεις, περιβαλλοντικές αλλαγές, πολεμικές καταστροφές και μεταναστευτικές ροές. Σε αυτήν τη βίαιη κίνηση/πτώση των σωμάτων, το φεστιβάλ στοχάζεται «τον τρομακτικό πόθο του ανήκειν». Προτείνει τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους ο χορός μάς δείχνει τι σημαίνει να έχει και να αφήνει κανείς έναν τόπο, να βρίσκει δηλαδή το σημείο στο οποίο ταιριάζει μια δεδομένη στιγμή (fall into place) και να προχωρά χωρίς να το κατέχει.

Το 2008 αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα φεστιβάλ στην Αθήνα αφιερωμένο στον σύγχρονο χορό. Το ονομάσαμε «ARC» επειδή στόχος μας ήταν να γεφυρώσουμε μέσα από αυτή την αψίδα παραστάσεις νέων δημιουργών του εξωτερικού με τη δυναμική που πιστεύαμε ότι είχε και συνεχίζει να έχει η ελληνική χορευτική σκηνή.

Συναντήσαμε την καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Φρόσω Τρούσα για να μιλήσουμε για τη διοργάνωση.

— Πώς προέκυψε η θεματική και τι συνδέει τα έργα που θα παρουσιαστούν;
Φέτος το ARC γιορτάζει τα 15 χρόνια πορείας του. Η θεματική που συνδέει ως νήμα τα έργα που θα παρουσιαστούν τον προσεχή Σεπτέμβριο εστιάζει στη σύνθετη έννοια του «ανήκειν», μιας πρωταρχικής ανάγκης που όμως νοηματοδοτείται και μεταφράζεται για τον καθένα ξεχωριστά και διαφορετικά. Αποφασίσαμε να δώσουμε χώρο σε αυτό το ζήτημα, καθώς μετά από δύο χρόνια εσωστρέφειας αλλά και ριζικών πολιτικοκοινωνικών αλλαγών καλούμαστε και πάλι να αντικρίσουμε ένα καίριο ερώτημα: Με ποιον τρόπο ποικίλες συνθήκες, όπως κοινωνικές, περιβαλλοντικές αλλά και γεωπολιτικές, ορίζουν ή μετατοπίζουν το πού και το πώς νιώθουμε ότι ανήκουμε κάπου ή και όχι; Πώς, μέσα σε αυτό το πλέγμα, ο χορός μετατρέπεται σε ένα ποιητικό μέσο όπου το σώμα μεταφέρει τις εμπειρίες του σε σχέση με τα βιώματά του που αναζητούν μία δίοδο έκφρασης;

“Fall-into-place”: Η καλλιτεχνική διευθύντρια Φρόσω Τρούσα μας ξεναγεί στο 15ο Arc for Dance Festival Facebook Twitter
Silvia Gribaudi | ARC FOR DANCE 2022

— Τι θα δούμε;
To φεστιβάλ φέτος θα παρουσιάσει συνολικά 16 παραστάσεις και ξεκινάει με την ενότητα ARC_for All, ένα συμπεριληπτικό εργαστήρι χορού και σύνθεσης χορογραφίας σε συνεργασία με τη Liminal (6-12/9). Περιλαμβάνει επίσης στο πρόγραμμά του virtual reality παραστάσεις στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ARC_hitects, 18/9), δημιουργίες νέων χορογράφων στο Θέατρο Ροές (Prime Movers, 24-25/9) και θα κορυφωθεί με τις παραστάσεις του κεντρικού φεστιβάλ, με 7 πρωτότυπα χορευτικά έργα (3 στην παγκόσμια πρεμιέρα τους και 4 σε πρώτη παρουσίασή τους στην Αθήνα) που θα παρουσιαστούν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (MAIN FESTIVAL, 29/9-2/10). Οι παραστάσεις του κεντρικού φεστιβάλ θα μεταδοθούν ζωντανά διαδικτυακά (ARC_Flow), ενώ το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ συμπληρώνουν masterclasses και σεμινάρια για επαγγελματίες χορευτές (ARC_hothouse, 27/9-1/10) στον χώρο του Dance Cultural Centre (DAN.C.CE).

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν φέτος στο 15o ARC FOR DANCE FESTIVAL προσβλέπουν να μας ταξιδέψουν στις διαφορετικές εκδοχές αυτής της συνθήκης μέσα από σωματικές αφηγήσεις. Αναφέρω ενδεικτικά τον Alessandro Carboni που θα τον συναντήσουμε στο ΕΜΣΤ στις 18/9, τον Ηλία Λαζαρίδη που παρουσιάζει για πρώτη φορά έργο του στην Ελλάδα, τη Silvia Gribaudi που με το χιούμορ που τη διακατέχει θα μας ταξιδέψει στο δικό της χορευτικό σύμπαν, τον Andreas Hannes με την παράσταση «Warping Soul», την Αναστασία Βαλσαμάκη με το «Body Monologue» που έκανε πρεμιέρα στο ARC to 2019 και το «Idiot-Syngcrasy» των Igor x Moreno τους οποίους θα απολαύσουμε μέσω VR προβολής, μια πρωτοποριακή προσέγγιση παρουσίασης που έχει ξεκινήσει το ευρωπαϊκό δίκτυο Aerowaves τα τελευταία δυο χρόνια, την Εύα Γεωργιτσοπούλου, τη Δάφνη Αντωνιάδου κ.ά.  

“Fall-into-place”: Η καλλιτεχνική διευθύντρια Φρόσω Τρούσα μας ξεναγεί στο 15ο Arc for Dance Festival Facebook Twitter
Alessandro Carboni, The angular| ARC FOR DANCE 2022

— Ας πάμε πίσω, πώς ξεκίνησε η ιδέα του ARC, ποια ήταν η διαδρομή και τι συνέβη στον χορό σε όλα αυτά τα χρόνια;
Το 2008 αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα φεστιβάλ στην Αθήνα αφιερωμένο στον σύγχρονο χορό. Το ονομάσαμε «ARC» επειδή στόχος μας ήταν να γεφυρώσουμε μέσα από αυτή την αψίδα παραστάσεις νέων δημιουργών του εξωτερικού με τη δυναμική που πιστεύαμε ότι είχε και συνεχίζει να έχει η ελληνική χορευτική σκηνή. Ήταν μια ανάγκη να νιώσουμε μέρος ενός ευρύτερου δικτύου, ενισχύοντας την ελληνική χορευτική σκηνή με έργα από ταλαντούχους καλλιτέχνες, καθένας από τους οποίους φέρει διαφορετικές και πρωτότυπες κινητικές προσεγγίσεις. Οι κεντρικές θεσμικές διοργανώσεις της χώρας, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών και το Φεστιβάλ Καλαμάτας, μας έφερναν ήδη σε επαφή με μεγάλες παραγωγές και αναγνωρισμένες ομάδες χορού. Όμως, έλειπε αυτό το ενδιάμεσο σκαλοπάτι που θα έδινε πάτημα σε νεότερους χορογράφους να αναδείξουν το έργο τους στο ευρύτερο κοινό κάτω από την ομπρέλα ενός φεστιβάλ. Είναι συγκινητικό ότι με ελάχιστους πόρους –σχεδόν ανύπαρκτους στο ξεκίνημά του– το φεστιβάλ στηρίχθηκε από καλλιτέχνες, επαγγελματίες του χορού και το κοινό,  που αγκάλιασε αυτό το εγχείρημα όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα, το 2017 είχαμε τη χαρά να λάβουμε στήριξη από την Περιφέρεια Αττικής με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020 και έτσι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις δράσεις του συνθέτοντας ένα πολυποίκιλο πρόγραμμα διάρκειας ενός μήνα σε διαφορετικούς χώρους της Αθήνας και του Πειραιά.

— Τι κάνουν οι νέες ομάδες χορού και τι θέλουν να μας δείξουν στην Ελλάδα;
Στη διαδρομή του φεστιβάλ είδαμε νέους χορογράφους να ανοίγουν τα φτερά τους, να πετυχαίνουν και να γίνονται γνωστά τα έργα τους σε μεγαλύτερες διοργανώσεις και φεστιβάλ του εξωτερικού. Τέτοιες μικρές αλλά σημαντικές «νίκες» μάς έδιναν χαρά και πίστη σε αυτό που γινόταν μέσω του ARC.

Ταυτόχρονα αναπτύσσαμε ολοένα και περισσότερες συνεργασίες με φορείς και δίκτυα του εξωτερικού που ενδιαφέρονταν για έργα χορογράφων που φιλοξενούσαμε. 

Στην πορεία είδαμε να γίνονται περισσότερες ζυμώσεις και να δυναμώνει η χορευτική σκηνή, με αποτέλεσμα να συμπεριλαμβάνονται ολοένα και περισσότεροι νέοι καλλιτέχνες στα δρώμενα της χώρας. Εξίσου σπουδαίο είναι ότι πολλοί Έλληνες χορογράφοι αναγνωρίζονται πλέον από ξένα φεστιβάλ και πολιτιστικούς οργανισμούς, με αποτέλεσμα ο ελληνικός χορός να έχει μια δυνατή και ισότιμη φωνή στον διεθνή χώρο χάρη στον προσωπικό αγώνα κάθε καλλιτέχνη. Χιλιοειπωμένο μεν, αλλά ως χώρα εξακολουθούμε να στερούμαστε μιας γενικότερης βασικής υποδομής στον χώρο του χορού, τη στιγμή που σε δεκάδες ευρωπαϊκές χώρες και πόλεις υπάρχουν θέατρα και χώροι που στηρίζουν την παρουσία του χορού, ο οποίος αναγνωρίζεται ως ισότιμη με τις άλλες τέχνη. Ενώ υπάρχουν πολλές σχολές που εκπαιδεύουν χορευτές επαγγελματικά, ο αριθμός τους είναι τελείως δυσανάλογος με τις δυνατότητες που έχουν να εργαστούν.

“Fall-into-place”: Η καλλιτεχνική διευθύντρια Φρόσω Τρούσα μας ξεναγεί στο 15ο Arc for Dance Festival Facebook Twitter
Έμμα Σακελλάρη, Remembering a line dance 2 | ARC FOR DANCE 2022

— Τι νομίζετε ότι θα έπρεπε να υπάρχει;
Θα έπρεπε να υπάρχει ένα δίκτυο εντός της χώρας, όχι μόνο της Αθήνας δηλαδή, που να καλωσορίζει όλους τους επαγγελματίες σε διαφορετικά πλαίσια, όπως θεατρικές σκηνές, residencies, ομάδες από χορευτές και χορογράφους. Κι όμως, καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο να βρουν οι νέες ομάδες, οι χορευτές και οι εν δυνάμει χορογράφοι χώρο για να κάνουν επαγγελματικά αυτό που σπούδασαν. Γι' αυτό δεν είναι αξιοπερίεργο το ότι πολλοί καλλιτέχνες επιλέγουν να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους στο εξωτερικό όπου, αν είσαι διατεθειμένος να δουλέψεις, υπάρχουν πολύ περισσότερα σκαλοπάτια ευκαιριών.

— Έχετε το DAN.C.CE Unitiva, που είναι μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου σύγχρονου χορού Aerowaves, πώς σκοπεύετε να συνεχίσετε;
Μέχρι στιγμής το 2022 αποδεικνύεται μια πολύ έντονη χρονιά. Ως DAN.C.CE Unitiva, υλοποιήσαμε φέτος τον Απρίλιο το 10ο Spring Forward, σε συνεργασία με το ευρωπαϊκό δίκτυο Aerowaves και την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ελευσίνα 2023. Ήταν μαγική εμπειρία. Μέσα σε μόλις 4 ημέρες παρουσιάστηκαν στο κοινό 25 παραστάσεις και στην πόλη της Ελευσίνας παλλόταν η καρδιά του χορού. Εκεί συναντήθηκαν πάνω από 300 επαγγελματίες του χώρου από όλο τον κόσμο για να τις παρακολουθήσουν, ενισχύοντας έμπρακτα τη δικτύωση μεταξύ φορέων και καλλιτεχνών. Θα μου μείνει αξέχαστο το φινάλε της διοργάνωσης στο ανοιχτό θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου, με 2.000 θεατές να σηκώνονται όρθιοι και να τραγουδούν τη μελωδία του «Μπολερό» στο έργο του Jesus Rubio Gamo.  

Αυτό το διάστημα, ολοκληρώνουμε την προετοιμασία του φετινού ARC που θα ξεκινήσει στις 6 Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 2 Οκτωβρίου, και ομολογώ ότι είναι υπέροχο να βλέπεις ένα ακόμα φεστιβάλ να περνάει από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση χάρη σε μια υπέροχη ομάδα συνεργατών, καλλιτεχνών και εθελοντών!

Ακολούθως, την ερχόμενη χρονιά  θα διοργανώσουμε το 3ο Moving Colors Fest, ένα φεστιβάλ σύγχρονου χορού που απευθύνεται σε νεανικό κοινό και στην πορεία ένα καινούργιο project που έχουμε στα σκαριά το οποίο αφορά VR παραστάσεις σε απομακρυσμένες περιοχές. Αν είχαμε ένα σύνθημα για τη νέα χρονιά, νομίζω θα ήταν αυτό: «Να φτάσει ο χορός παντού».

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ