«Τhe Doctor»: Όλοι οι σύγχρονοι προβληματισμοί σε μια παράσταση

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Ο θεατής νιώθει ότι παρακολουθεί μια ανθρωποφαγική διαδικασία –και όχι μια πολύπλοκη διαμάχη–, όπου οι «κακοί» υπέρμαχοι των ταυτοτήτων και οι αδίστακτοι συνάδελφοι της Ρουθ, όλοι πραγματικοί «killers», την κατασπαράσσουν σε δημόσια θέα, οδηγώντας την στην αυτοκτονία. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

«Είμαι γιατρός»: Αυτή είναι η τελευταία φράση που βγαίνει από τα χείλη της Ρουθ Γουλφ προτού αυτοκτονήσει. «Είμαι γιατρός»: Αυτή είναι η φράση που επαναλαμβάνει, ξανά και ξανά, κατά τη διάρκεια του έργου, κάθε φορά που καλείται να υπερασπιστεί τον εαυτό της ενώπιον των κατηγόρων της. «Είμαι γιατρός»: Αυτή είναι η αποστολή της, η χαρά και η αγωνία της, η κοσμοθεωρία της. Τέλος, είναι γιατρός: κι αυτό σημαίνει ότι ουδόλως την απασχολεί το χρώμα του δέρματος, οι πολιτικές πεποιθήσεις, οι σεξουαλικές προτιμήσεις, η κοινωνική καταγωγή ή η οικονομική επιφάνεια του/της ασθενούς της.

Ακριβώς γι’ αυτό, ακριβώς επειδή η Ρουθ Γουλφ σκέφτεται και ενεργεί ως γιατρός, θα εμποδίσει την είσοδο του ιερέα Ράις στο δωμάτιο της Έμιλι Ρόναν, της δεκατετράχρονης που πεθαίνει από σήψη λόγω των επιπλοκών μιας αυτοσχέδιας άμβλωσης. Όσον αφορά τη Ρουθ, κανένας δεν έχει δικαίωμα –ας είναι κι ο Θεός ο ίδιος– να ταράξει τα ύστατα λεπτά γαλήνης που απομένουν στην ανυποψίαστη κοπέλα. Η αιφνίδια εμφάνιση του ιερέα ενώπιόν της θα πρόδιδε την κρισιμότητα της κατάστασης και θα οδηγούσε την άτυχη σε άγριο θάνατο. Ο εκπρόσωπος του Θεού, όμως, έχει διαφορετική άποψη: αν δεν προσφέρει στην Έμιλι την τελευταία μετάληψη, αν δεν ανακουφιστεί η αμαρτωλή ψυχή της, τότε είναι που η νεαρή πραγματικά θα υποφέρει – τα πύρινα δεινά της κολάσεως.  

Το έργο, ενώ ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις, στην πορεία υποκύπτει σε φλυαρία και παραδίδεται σε δραματουργικό «ξεχείλωμα».

Η Ρουθ υπερισχύει, ο ιερέας εκδιώκεται, οι παριστάμενοι γιατροί διχάζονται: έπραξε σωστά η διευθύντριά τους ή μήπως ξεπέρασε τα όρια; Το περιστατικό μαθεύεται, το σκάνδαλο δεν αργεί να ξεσπάσει. Η κοινή γνώμη παίρνει φωτιά. Οι χριστιανικές οργανώσεις την κατηγορούν για ασέβεια απέναντι στο ιερό δικαίωμα της μετάληψης. Οι εβραϊκές οργανώσεις τη στηρίζουν, επιμένοντας ότι η Ρουθ στοχοποιείται ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, επειδή είναι μια Εβραία γυναίκα σε επιφανή θέση. Το ζήτημα παίρνει ολοένα ευρύτερες διαστάσεις: μήπως η πράξη της Ρουθ υποκρύπτει και ρατσιστικά κίνητρα; Θα φερόταν με τον ίδιο βίαιο τρόπο στον ιερέα Ράις αν ο τελευταίος δεν ήταν μαύρος; Μήπως η Ρουθ έχει ασυνείδητες προκαταλήψεις λόγω της υψηλής μορφωτικής και κοινωνικής θέσης της; Με ποιο κριτήριο επιλέγει τους γιατρούς που εργάζονται στο ίδρυμα; Μήπως δείχνει προτίμηση στους Εβραίους; Γιατί προσλαμβάνει τόσο πολλές γυναίκες; Ποια η θέση της στο ακανθώδες ζήτημα της άμβλωσης; Είναι pro-choice ή pro-life; Και ποιον ρόλο έπαιξε ως προς αυτό το γεγονός το ότι και η ίδια είχε κάνει έκτρωση στην εφηβεία της;

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Αρκούντως αμφιλεγόμενος ο Νίκος Χατζόπουλος στον ρόλο του ιερέα. Φωτ.: Έφη Γούση

Ο ξέφρενος, επιθετικός χορός που στήνεται γύρω της οδηγεί τη Ρουθ σε αυξανόμενη απόγνωση. Μόνη εναντίον όλων, θα πέσει θύμα της cancel culture, θα συκοφαντηθεί, θα παραιτηθεί, θα χάσει όλα όσα πάλεψε μια ζωή για να αποκτήσει. Ο συγγραφέας στέκεται κριτικά απέναντι στις πολιτικές της ταυτότητας, θέτοντας ζωτικά ερωτήματα. Είναι, τελικά, αναγκαίες οι ταυτότητες; Δημιουργούν και ισχυροποιούν ομάδες, προστατεύουν μειονότητες, ευνοούν τη διεκδίκηση δικαιωμάτων εκ μέρους των μη προνομιούχων και των περιθωριοποιημένων ή, αντιθέτως, συνθέτουν τεχνητές, δήθεν καθολικής ισχύος οντότητες, εμμένουν στην περιορισμένη οπτική τους, βάζουν «ετικέτες», ακυρώνουν την πολυπλοκότητα και τη ρευστότητα της υπάρξης, το διαρκές «γίγνεσθαι», προτάσσοντας ένα παγιοποιημένο, οριστικό και αμετάλλακτο «είναι»;

«Δεν αντέχω άλλο αυτή την ατελείωτη κατάτμηση των ανθρώπων σε φυλές και μικρότερες φυλές μικρότερων φυλών... Κόβετε την ανθρωπότητα στη μέση τόσες φορές, που στο τέλος θα πάψει να υπάρχει», διαμαρτύρεται αγανακτισμένη η Ρουθ ενώπιον του τηλεοπτικού πάνελ ακτιβιστών και πανεπιστημιακών που την ανακρίνει αναζητώντας τα βαθύτερα κίνητρά της. Εκείνη επιμένει: «Είμαι γιατρός, δεν ανήκω σε ομάδες». Παρόλο που το κείμενο τείνει σαφώς προς το μέρος της, αναδεικνύοντας το υψηλό τίμημα το οποίο πληρώνει για την ακεραιότητά της (ακόμη και ο ιερέας, στο τέλος, το αναγνωρίζει αυτό), ο Icke αποθαρρύνει την αγιοποίηση της Ρουθ. Αρνείται να την παρουσιάσει ως αθώο θύμα των όρνεων της πολιτικής ορθότητας ή ως μάρτυρα της επιστήμης που ηττάται από τους φανατικούς της θρησκείας. Αφήνει, δηλαδή, ανοιχτό το ενδεχόμενο αποδόμησης της ηρωίδας, φυτεύοντας τον σπόρο της αμφιβολίας στο μυαλό του θεατή: είναι πράγματι η οπτική της Ρουθ τόσο συμπεριληπτική όσο ισχυρίζεται η ίδια ή μήπως χρωματίζεται ασυνείδητα από τα προνόμια της φυλής και της τάξης της; Διαθέτει όντως μια τόσο διευρυμένη συνείδηση ή είναι χάρη στην –υψηλή και οχυρωμένη– θέση εξουσίας της που θέτει εαυτόν υπεράνω πάσης φύσεως διαχωρισμών;

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Στην παράσταση του Αμφι-θεάτρου, όμως, παίζουν όλοι/-ες τόσο εριστικά, καθίστανται τόσο αντιπαθείς, ώστε δεν μπορούμε να μπούμε σε δίλημμα: είναι προαποφασισμένη η αρνητική «όψη» των αντιπάλων της Ρουθ, είναι όλες/-οι τέρατα. Φωτ.: Έφη Γούση

Ετούτη η ευαίσθητη ισορροπία αποδεικνύεται κρίσιμη όσον αφορά την επιτυχή έκβαση της (όποιας) σκηνικής παρουσίασης του έργου. Χρειάζεται ένας επιδέξιος χειρισμός των φωνών, έτσι ώστε να διατηρηθεί ζωντανή και γόνιμη η αντιπαράθεση, να βιώσει πράγματι το κοινό έναν εσωτερικό διχασμό. Στην παράσταση του Αμφι-θεάτρου, όμως, παίζουν όλοι/-ες τόσο εριστικά, καθίστανται τόσο αντιπαθείς, ώστε δεν μπορούμε να μπούμε σε δίλημμα: είναι προαποφασισμένη η αρνητική «όψη» των αντιπάλων της Ρουθ, είναι όλες/-οι τέρατα. Επιθυμούν να την ισοπεδώσουν και το επιτυγχάνουν δίχως ενδοιασμούς. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εξουδετερώνεται το σημαντικότερο ζητούμενο ενός έργου, το οποίο δεν έχει να προσφέρει πολλά άλλα, αν όχι αυτή την κινητοποίηση της κριτικής μας ικανότητας.

Προφανώς, η σκηνοθετική οδηγία της ψυχρότητας και της αποστασιοποίησης υπήρξε καθοριστική όσον αφορά το συνολικό αποτέλεσμα. Γίνεται εξαρχής φανερό ότι όλα εδώ εκτυλίσσονται μέσα από μια κλινική ματιά, σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον (αυτό που στοιχειοθετεί σκηνογραφικά η Εύα Μανιδάκη) και διαμέσου ενός «παγωμένου» ερμηνευτικού στυλ που υιοθετείται αρχικά ακόμη και από την πρωταγωνίστρια. Θα έλεγε κανείς ότι η κατεύθυνση και η αισθητική αυτή όχι μόνο συνάδει με το βλέμμα της κεντρικής ηρωίδας και με τον κόσμο όπου εκείνη κατοικεί αλλά, ταυτόχρονα, ξορκίζει τον συναισθηματισμό, τοποθετώντας εύστοχα τον θεατή στη θέση του κοινωνικού επιστήμονα που καλείται να εξετάσει ανεπηρέαστος τις συμπεριφορές των ηρώων στο προσωπικό του μικροσκόπιο. 

Κι ενώ ακούγεται έξοχο ως πρόθεση, στην πράξη, έτσι όπως υλοποιείται σκηνικά, η αποστασιοποίηση καταντά απωθητική στρυφνότητα που αποδεκατίζει τη δυνατότητα αναστοχασμού. Ο θεατής, δηλαδή, νιώθει ότι παρακολουθεί μια ανθρωποφαγική διαδικασία –και όχι μια πολύπλοκη διαμάχη–, όπου οι «κακοί» υπέρμαχοι των ταυτοτήτων και οι αδίστακτοι συνάδελφοι της Ρουθ, όλοι πραγματικοί «killers», την κατασπαράσσουν σε δημόσια θέα, οδηγώντας την στην αυτοκτονία. 

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Φωτ.: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Αυτό είναι το ένα μεγάλο πρόβλημα. Το άλλο αφορά το ίδιο το έργο, το οποίο, ενώ ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις, στην πορεία υποκύπτει σε φλυαρία και παραδίδεται σε δραματουργικό «ξεχείλωμα»: γιατί χρειάζεται να παρακολουθήσουμε τόσο αναλυτικά όλες τις ενδονοσοκομειακές διαβουλεύσεις, τις διαδικασίες και τις ψηφοφορίες, τις ατελείωτες συζητήσεις για το πρωτόκολλο; Ακόμη και η παρέμβαση της αριβίστριας υπουργού Υγείας θα μπορούσε να περιοριστεί, είναι όλα όσα λέει τόσο αφόρητα προβλέψιμα ώστε μας εξαντλεί.   

Η ακατάσχετη παράθεση κοινωνικών ζητημάτων δοκιμάζει επίσης τις αντοχές του θεατή: μα πόσα κολοσσιαία θέματα να διαχειριστεί κανείς σε ένα βράδυ; Αν στο πρώτο μέρος έχουμε αντισημιτισμό, σεξισμό, ρατσισμό, αμβλώσεις, παιδική κακοποίηση και εκκλησιαστική διαφθορά, τότε στο δεύτερο πρέπει να προσθέσουμε απαραιτήτως τρανσφοβία, νόσο Αλτσχάιμερ, ευθανασία και αυτοκτονία μέσω exit hood (πλαστικής σακούλας στο κεφάλι). Ένας βομβαρδισμός από hashtags, τα οποία, ακριβώς επειδή εκτοξεύονται προς το μέρος μας με τέτοια επιπολαιότητα, ενεργοποιούν τη διαβόητη ασπίδα απάθειας με την οποία έχουμε πλέον μάθει να «περιδιαβαίνουμε» καθημερινά τις δυσάρεστες ειδήσεις στο κινητό μας.

Επιδιώκοντας να σμιλέψει υποκριτικά την περιπέτεια (με την αριστοτελική έννοια) της Ρουθ, η Στεφανία Γουλιώτη κατασκευάζει μια μάσκα ειρωνείας επενδυμένη με εσάνς υπερβολικής αυτοπεποίθησης στα όρια της αλαζονείας, μεταδίδοντας έτσι την αίσθηση ενός ανθρώπου που δεν αμφισβητεί εύκολα τον εαυτό του. Σταδιακά, όσο καταρρέει το σύμπαν της και οι βεβαιότητές της κλονίζονται, η μάσκα αυτή αρχίζει να ραγίζει και να σπάει σε χίλια κομμάτια. Η εν λόγω πορεία, όμως, αποδίδεται από την ηθοποιό εξωτερικά: ουδόλως νιώθουμε να συμμετέχουμε στη διαδικασία – το σπάσιμο της μάσκας φαντάζει τόσο τεχνητό, ώστε μας αφήνει απογοητευτικά ασυγκίνητους.

Αρκούντως αμφιλεγόμενος ο Νίκος Χατζόπουλος στον ρόλο του ιερέα, ενώ η Μαριάννα Δημητρίου και η Αμαλία Νίνου σκιαγραφούν δύο ιδιαιτέρως συμπαθείς χαρακτήρες.

Τέλος, στα ελάχιστα θετικά στοιχεία της παράστασης, το παιχνίδι με το φύλο και το χρώμα των ηθοποιών (καθ’ υπόδειξη του συγγραφέα) αιφνιδιάζει καίρια τον θεατή, κάνοντάς τον να απολέσει, έστω προσωρινά, τα εδραιωμένα κριτήρια αναγνώρισης των άλλων.   

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFΟ δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Ευαγγελάτου: Ο ιερός χώρος της Επιδαύρου έχει γίνει πιο ανοιχτός σε περισσότερους πειραματισμούς

Πολιτισμός / Κατερίνα Ευαγγελάτου στον Guardian: Ο ιερός χώρος της Επιδαύρου έχει γίνει πιο ανοιχτός σε πειραματισμούς

Οι δηλώσεις της Καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο αφιέρωμα του Guardian - «Συναρπάζει το κοινό και ωθεί ορμητικά το θέατρο προς τον 21ο αιώνα»
LIFO NEWSROOM
85’ με την Εύα Μανιδάκη

Design / Eύα Μανιδάκη: «Η Επίδαυρος είναι ένα θέατρο που μπορεί εύκολα να καταπιεί τα πάντα»

Λίγο πριν αναχωρήσει για την Επίδαυρο, όπου την περιμένει το σκηνικό που έχει φτιάξει για τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη, η αρχιτέκτονας και σκηνογράφος μιλά στην LiFO για την αγάπη της για το θέατρο και την αρχιτεκτονική.
M. HULOT
5 Μήδειες

Portraits 2024 / 5 έξοχες Μήδειες στην Επίδαυρο

Σε μια από τις πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου, την κατά Κάστορφ «Μήδεια», η Μαρία Ναυπλιώτου, η Στεφανία Γουλιώτη, η Ευδοκία Ρουμελιώτη, η Αγγελική Παπούλια και η Σοφία Κόκκαλη προσέγγισαν το πολύπτυχο πρόσωπο της ηρωίδας με ένστικτο, δύναμη, συναίσθημα και πρωτόγνωρη πίστη, εγγράφοντας αλησμόνητες ερμηνείες σε μια ανεπανάληπτη νεωτερική και ποιητική προσέγγιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο μέρες με καύσωνα στα γυρίσματα της δεύτερης σεζόν του «Maestro»

Αποκλειστικό / Δύο μέρες με καύσωνα στα γυρίσματα της δεύτερης σεζόν του «Maestro»

Πολύμηνα γυρίσματα σε Αθήνα και Παξούς και καταιγιστικές εξελίξεις έρχονται στον ακόμα πιο σκοτεινό και φιλόδοξο δεύτερο κύκλο της σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, που φέρνει τους ήρωες αντιμέτωπους με τις συνέπειες των πράξεών τους.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
ΧΟΥΒΑΡΔΑΣ

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Χωρίς την τέχνη, δεν υπάρχει η ζωή»

Η νέα δημιουργία του σπουδαίου σκηνοθέτη, «Μυστήριο 76: Don’t Look Back» φέρει τη σκηνοθετική αλλά και τη συγγραφική του υπογραφή, και μετατρέπει τις αποθήκες του Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας στο ξενοδοχείο-φάντασμα Hotel Spectre.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ