Η ιερή μανία που κλυδωνίζει συθέμελα τις βεβαιότητες

Βάκχες Facebook Twitter
Πώς σηματοδοτείται η συνάντηση με τον Διόνυσο; Πώς μπορεί να αποτυπωθεί σκηνικά η πορεία εκτροπής και ανασύνταξης του οργανωμένου σώματος; Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Κι αν έχουμε την τύχη, λίγες φορές στη ζωή μας, να συναντήσουμε τον Διόνυσο, τότε (θα) είμαστε ευλογημένοι.

Ο Διόνυσος είναι θεός, είναι μυστήριο, είναι μυστηριώδης. Είναι ένας θεός πάσχων κι ένας θεός θριαμβεύων. Πεθαίνει πολλές φορές, διαμελίζεται και ξαναγεννιέται. Ο Δίας τον έσωσε από τη φωτιά, η Αθηνά κράτησε την παλλόμενη καρδιά του στα χέρια της όταν τον καταβρόχθισαν οι Τιτάνες.

Ο Διόνυσος είναι η Φύση, τα υγρά της, το μέλι, το γάλα, το κρασί, οι χυμοί των δέντρων, το αίμα των ζώων, τα ποτάμια, η λάβα, η αδιάλειπτη ζωή που πάλλεται μέσα από μορφές ορατές και αόρατες, τρελά σωματίδια, πρωτεϊκή ενέργεια. Άπιαστος, ασύλληπτος, ακατάσχετος, βλαστική ή σπερματική ροή, δυνάμεις που διαλύονται και ανασυγκροτούνται, επιφοιτήσεις εν αιθρία, εξαίφνης παρουσία και εξαίφνης απουσία, όλες οι αντιθέσεις, το άγριο και το μαλακό, η χαρά και η οδύνη, το εδώ και το επέκεινα, το ανεντόπιστο.

Η ριζοσπαστική πολυμορφία του δεν γνωρίζει φραγμούς: ταύρος, λιοντάρι, μυρωδιά καμένου κισσού, ευωδία αμπελιού, σεισμός, παφλασμός, αλαλαγμός, ερωτική κραυγή, κυνηγετική ιαχή, ποδοβολητό κοπαδιού.

Δεν είναι μόνο ο παροπλισμένος Διόνυσος που γειώνει τη διαδικασία: είναι η παράσταση στο σύνολό της που μαρτυρά μια ουσιαστική, κατάφωρη αδυναμία επικοινωνίας με το πνεύμα και το σώμα των «Βακχών».

Οι ακόλουθες του Διόνυσου εγκαταλείπουν σπίτια, συζύγους, παιδιά, ξεχύνονται στους δρόμους, στα βουνά, βάζουν στεφάνια στα μαλλιά, γητεύουν φίδια, θηλάζουν τετράποδα νεογνά, συνομιλούν με δέντρα, πέτρες, ορυκτά, πουλιά. Ανοίγονται στο θαυμαστό, στο άγνωστο, σε θεσπέσιες μουσικές, σε ξέφρενους χορούς, σε ολονύχτιες τελετές, σε παράτολμες αποστολές, στις ηδονές της ιερής μανίας, στα σαρωτικά πάθη της βακχείας. Αψηφούν το αποδεκτό, το επιτρεπτό, το ενδεδειγμένο, ακολουθούν τον θεό, αφοπλίζουν και αφοπλίζονται, χάνουν τα κελύφη των φύλων τους, σπαράζουν ολόγυμνες σε μια στέπα ή ίπτανται ανεξιχνίαστες πάνω από τις στέγες, παγώνουν σφίγγοντας τις γροθιές τους ή φλέγονται τρώγοντας τσουκνίδες.

Βάκχες Facebook Twitter
Ο ξιφομάχος Πενθέας του Αργύρη Πανταζάρα στοιχειοθετείται με τα πλέον αναμενόμενα χαρακτηριστικά, υπακούει δηλαδή στα φαινομενολογικά γνωρίσματα του ρόλου, είναι σοβαρός, βλοσυρός, αιχμάλωτος της ναρκισσιστικής ακαμψίας του. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ένα σύννεφο από ακρίδες, ένα βαμπίρ που βγαίνει νύχτα, παρά φύσιν παντρολογήματα, ναρκωτικά που προκαλούν ερωτικούς σπασμούς, μοριακές ρωγμές, προσθαλασσώσεις και απογειώσεις πάνω σε ένα μεταβαλλόμενο πλάνο σύστασης. Οράματα, παραισθήσεις, «αδέσποτη φωτιά», σπαραγμός ζώων, ωμοφαγία: καταστροφή ή απελευθέρωση, απελευθέρωση μέσω καταστροφής του εγώ και βρώσης του άλλου.

Πώς σηματοδοτείται η συνάντηση με τον Διόνυσο; Πώς μπορεί να αποτυπωθεί σκηνικά η πορεία εκτροπής και ανασύνταξης του οργανωμένου σώματος; Λόγος, μουσική, κίνηση, άπασες οι τεχνικές και οι τέχνες του θεάτρου ανήκουν στον Διόνυσο που εδώ, στις «Βάκχες», εμφανίζεται για πρώτη φορά σε όλη την τρομακτική μεγαλοδυναμία του, εμπνευστής της πιο βαθιάς γνώσης που προσφέρει η τραγωδία.

Το ζητούμενο δεν είναι, φυσικά, να παρουσιάσουμε επί σκηνής τον «Διόνυσο». Γιατί ο Διόνυσος δεν «αναπαρίσταται». Η αμηχανία του Κωνσταντίνου Αβαρικιώτη στην έναρξη της παράστασης αποδεικνύεται χαρακτηριστική ως προς αυτό. Είτε κάνει το φάντασμα, φορώντας ένα λευκό σεντόνι και ψελλίζοντας «μπου!», είτε παριστάνει την αγελάδα φωνάζοντας «μουυυ!», είτε σκάει στα γέλια επιδεικτικά, είτε χτυπάει παλαμάκια για να ανάψουν τα φώτα, είτε δίνει σήμα στους μουσικούς, σε κάθε περίπτωση φαντάζει άσκοπα εκτεθειμένος και αδιέξοδα παραδομένος σε μια κλοουνερί που δεν αποφέρει καρπούς· ούτε καν ως «μεταμοντέρνο» σχόλιο για την εξαφάνιση του Διόνυσου στη σύγχρονη εποχή δεν λειτουργεί, εφόσον, όπως αποδεικνύεται, καμία τέτοια πρόθεση δεν υφίσταται εκ μέρους του σκηνοθέτη.

Βάκχες Facebook Twitter
Τι είναι, δηλαδή, η βακχεία, αυτή η ιερή μανία που κλυδωνίζει συθέμελα τις βεβαιότητες του αυτάρεσκου υποκειμένου, ωθώντας το σε μια υπέρβαση των περιχαρακωμένων ορίων του; Είναι απλώς μια ντουζίνα ψευτοδαιμονισμένα κορίτσια που χοροπηδούν ημίγυμνα και μπογιατισμένα μέσα στις σερπαντίνες; Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Κάθε άλλο. Ο τελευταίος επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία με τον πλέον συμβατικό και, ακόμη χειρότερα, με τον πλέον άνευρο τρόπο. Δεν είναι μόνο ο παροπλισμένος Διόνυσος που γειώνει τη διαδικασία: είναι η παράσταση στο σύνολό της που μαρτυρά μια ουσιαστική, κατάφωρη αδυναμία επικοινωνίας με το πνεύμα και το σώμα των «Βακχών».

Μπορεί με πάθος να τινάζει τα μακριά μαλλιά του πέρα δώθε ο Τειρεσίας της Μαριάννας Δημητρίου, αλλά, φευ, η ηθοποιός ακκίζεται άρρυθμα, εκφέρει έναν λόγο εκκωφαντικά ακατέργαστο, καταφεύγει σε θεατράλε υπερβολές, μας αποξενώνει ανεπίστρεπτα.

Ο ξιφομάχος Πενθέας του Αργύρη Πανταζάρα (φαντάζομαι η ενδυματολόγος γοητεύτηκε από την αυστηρότητα της στολής του εν λόγω αθλήματος) στοιχειοθετείται με τα πλέον αναμενόμενα χαρακτηριστικά, υπακούει δηλαδή στα φαινομενολογικά γνωρίσματα του ρόλου, είναι σοβαρός, βλοσυρός, αιχμάλωτος της ναρκισσιστικής ακαμψίας του, όμως μέχρι εκεί: σε όλη τη διάρκεια παραμένει μονοσήμαντος, χωρίς ουδέποτε να ραγίζει, χωρίς ουδέποτε να φανερώνει το πένθος του Πενθέα, την κατάρρευση του αλαζόνα ορθολογιστή που σαρώνεται από την ορμητική εισβολή των ασυνείδητων επιθυμιών του, όπως αυτές ενεργοποιούνται μέσα από το άγγιγμα του Διόνυσου και σηματοδοτούνται θεατρικά από την εκθηλυσμένη μεταμφίεσή του.

Δεν είναι, όμως, το σημαντικό εδώ να μιλήσουμε διεξοδικά για κάθε ρόλο και να καταγράψουμε την αδυναμία των ηθοποιών, να πούμε παραδείγματος χάριν ότι η Αλεξία Καλτσίκη προσπάθησε με θέρμη να μεταδώσει την οδύνη της Αγαύης, αλλά ηττήθηκε μαχόμενη. Γιατί όλα όσα συμβαίνουν στη σκηνή σε μια παράσταση κατευθύνονται και νοηματοδοτούνται από ένα πλαίσιο, το πλαίσιο της σκηνοθετικής ανάγνωσης. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση ετούτο το πλαίσιο δεν υπήρχε ή, μάλλον, υπήρχε στην πιο κυριολεκτική, απομαγεμένη εκδοχή του.

Βάκχες Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
Βάκχες Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
Βάκχες Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Στερούμενα ζωογόνας πνοής, εσωτερικού παλμού, γονιμοποιού σύλληψης, βαθιάς επένδυσης στα μείζονα διακυβεύματα του έργου, εναγώνιας αναρώτησης επ’ αυτών, όλα τα στοιχεία, τα σημαίνοντα, τα σύμβολα, όλα τα πρόσωπα και οι πράξεις τους εμφανίζονται έωλα, έρημα, γυμνά, ανήμπορα να συνθέσουν έναν κόσμο πειστικό, γοητευτικό, πολυδιάστατο, ικανό να προσδώσει στα αντικείμενα και στα σώματα κάτι πέρα από την πεζή, οφθαλμοφανή διάστασή τους.

Τι είναι, δηλαδή, η βακχεία, αυτή η ιερή μανία που κλυδωνίζει συθέμελα τις βεβαιότητες του αυτάρεσκου υποκειμένου, ωθώντας το σε μια υπέρβαση των περιχαρακωμένων ορίων του; Είναι απλώς μια ντουζίνα ψευτοδαιμονισμένα κορίτσια που χοροπηδούν ημίγυμνα και μπογιατισμένα μέσα στις σερπαντίνες ή ερεθίζονται αυτοχαϊδευόμενες στα πατώματα υπό τον ήχο των κρουστών; Υπάρχει πιο στερεοτυπική εικόνα για τις Βάκχες άραγε;

H κορυφαία παραδειγματική σκηνή επιτελεστικότητας των φύλων και των ταυτοτήτων, η τελευταία συνάντηση θεού και βασιλιά, εκεί όπου ο τελευταίος καταδύεται για πρώτη φορά στην πιο φιμωμένη, στην πιο οχυρωμένη, στην πιο επικίνδυνη περιοχή του είναι του, συρρικνώνεται εδώ σε μια «χειραψία», μια ανάλαφρη συνάντηση αταίριαστων συγγενών, που καταλήγει με τον έναν από τους δύο, το «κορόιδο», να πιάνεται στη φάκα.

Μα όπου κι αν κοιτάξουμε, τοίχο θα συναντήσουμε, γραμμή φυγής πουθενά. Ένας ακυρωμένος Διόνυσος, ένα μουτρωμένο, αύθαδες πριγκιπόπουλο (Πενθέας), ένα νεανικό ξεσάλωμα, μπόλικο body-painting, ευσυνείδητα τύμπανα εξ Ανατολής και μια τεράστια «κουρτίνα» με τα χρώματα του ουράνιου τόξου ν’ ανεμίζει, διατυμπανίζοντας τις αρχές της συμπερίληψης, της ενότητας και της ελευθερίας.  

Μα το queer δεν ενσαρκώνεται έτσι μαγικά, επειδή κάποιος κρεμάει τη σημαία του gay pride από την πύλη του παλατιού ή επειδή φοράει τρέντι γοβάκια στον Διόνυσο (μία ακόμη στερεοτυπική απεικόνιση του θεού). Το queer δεν έχει να κάνει με τυπικά «διαπιστευτήρια», αναδύεται μονάχα μέσα από μια αυθεντικά διαφορετική και αντι-κυρίαρχη προσέγγιση των κλασικών κειμένων.

Βάκχες Facebook Twitter
Το queer δεν έχει να κάνει με τυπικά «διαπιστευτήρια», αναδύεται μονάχα μέσα από μια αυθεντικά διαφορετική και αντι-κυρίαρχη προσέγγιση των κλασικών κειμένων. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Αν ο Διόνυσος είναι το κατεξοχήν queer, τότε όποια επιθυμεί να γίνει ακόλουθός του, να πιστέψει στη θρησκεία του, οφείλει να τον αναζητήσει πέρα από κάθε προσχηματισμένη τάξη, πέρα από κάθε κανονιστική ερμηνεία, ανατρέποντας κάθε εδραιωμένη αντίληψη που εγκλωβίζει το έργο σε οικεία, αναμασημένα σχήματα, αναζητώντας νέες μορφές, νέες γλώσσες που εισρέουν και εκρέουν μέσα από απρόβλεπτες περιελίξεις, περιπτύξεις και μεταμορφώσεις.

Όμως εδώ είδαμε να συμβαίνει το αντίθετο: όχι ένα ευφάνταστο γίγνεσθαι-γυναίκα, γίγνεσθαι-ζώο, γίγνεσθαι-φυτό, γίγνεσθαι-Άλλο, αλλά ένα προβλέψιμο, συντηρητικό, άτολμο γίγνεσθαι-όμοιο, γίγνεσθαι-ανούσιο και, ως εκ τούτου, γίγνεσθαι-ανιαρό.

Η παράσταση ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 2 & 3 Αυγούστου. 

Πρόγραμμα Περιοδείας

9-10/8 - Αρχαίο Αμφιθέατρο Κουρίου, Λεμεσός
29/8 - Θέατρο «Ειρήνη Παπά», Χιλιομόδι
1/9 - Παλαιό Ελαιουργείο, Ελευσίνα
6/9 - Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
11/9 - Ανοιχτό Θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης», Χίος
18/9 - Κηποθέατρο Παπάγου
20/9 - Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», Βύρωνας
25, 26, 27, 28, 29/9 - Σχολείον της Αθήνας - Ειρήνη Παπά 

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου θέλει να μετουσιώσει την ευριπίδεια τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης αλλά και της βαρβαρότητας σε μια καλλιτεχνική εμπειρία με ενορχηστρωτή τον ίδιο τον Διόνυσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Θέατρο / Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου που έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Το φετινό καλοκαίρι θα το θυμόμαστε για χρόνια για τον παρατεταμένο καύσωνα και την «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Οι δύο παραστάσεις της στην Επίδαυρο συζητήθηκαν όσο λίγες, ενθουσίασαν, προκάλεσαν σχόλια και αντιδράσεις, έδωσαν ερμηνείες συγκλονιστικές, όπως αυτή της Έβελυν Ασουάντ που, ως Κασσάνδρα, συντάραξε με το αραβικό μοιρολόι και έκανε πολύ κόσμο να ψάξει το όνομά της.
M. HULOT
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ