Η πιο πολιτική σεζόν της Στέγης

Η πιο πολιτική σεζόν της Στέγης Facebook Twitter
«Άκου, μπαλαμέ, εύχομαι κάποια στιγμή να γίνουμε ένα», τραγουδούσαν οι Έλληνες Ρομά ερασιτέχνες ηθοποιοί του Romάlαnd, έχοντας συνεργαστεί με τους δύο σκηνοθέτες για να αφηγηθούν επί σκηνής τις ιστορίες τους. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Στις μέρες μας, ακόμα και ο τρόπος που μιλάς, περπατάς ή αναπνέεις (οφείλει να) αποτελεί πολιτική θέση και η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έχει δείξει τον δρόμο από τις πρώτες μέρες της λειτουργίας της.

Είτε επιλέγοντας να φωταγωγήσει το κτίριο της Συγγρού είτε σχολιάζοντας την επικαιρότητα στα social media, συνήθως βρίσκει αφορμές σε σημαντικά κοινωνικά ζητήματα και ο χωρίς περιστροφές τρόπος που το κάνει είναι από μόνος του πολιτική θέση, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι αυτό δεν θεωρείται δεδομένο για τους περισσότερους μεγάλους πολιτιστικούς θεσμούς της χώρας. Οι κυνικοί θα πουν ότι το διακύβευμα δεν είναι το ίδιο για ένα μικρό θέατρο ή ένα μικρό μουσείο όπως για ένα ισχυρό ίδρυμα που μπορεί να έχει την «πολυτέλεια» να απομακρύνει κάποιους με τη στάση του ή να αγνοεί το hate speech, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει από απειλές μέχρι καλέσματα σε μποϊκοτάρισμα – και ενδεχομένως να έχουν δίκιο.

Ωστόσο, όπως πολλές φορές έχουν δηλώσει και οι ίδιοι οι άνθρωποι της Στέγης, το να τηρείς ξεκάθαρη πολιτική θέση απέναντι στα πράγματα πρέπει καταρχάς να προέρχεται εκ των έσω, πρέπει να το πιστεύεις πραγματικά· έπειτα, οφείλεις να είσαι συνεπής σε αυτή σου την απόφαση, όποιο κι αν είναι το τίμημα.

Πέρα από τις θεατρικές δουλειές με σαφές πολιτικό πρόσημο, η ίδια η επιλογή των προσώπων που βρέθηκαν τη φετινή σεζόν στις σκηνές της Στέγης διόλου τυχαία δεν ήταν, ακόμα κι αν τα έργα που παρουσίασαν περιλάμβαναν έμμεσο ή και καθόλου πολιτικό σχόλιο.

Κι όλα αυτά τα «γύρω-γύρω» είναι σημαντικότατα μεν, αλλά το περιτύλιγμα, καθώς η Στέγη είναι ένα ίδρυμα πολιτισμού, οπότε παίρνει πολιτική θέση πρωτίστως με τον ίδιο τον καλλιτεχνικό της σχεδιασμό – και αυτό είναι κάτι που έγινε σαφές ειδικά με την επιλογή του φετινού ρεπερτορίου, σε μια σεζόν εξαιρετικά δύσκολη, με τη διεθνή γεωπολιτική συγκυρία να επηρεάζει διαρκώς την ελληνική καθημερινότητα και την τοξικότητα να έχει εισχωρήσει βαθιά στον δημόσιο λόγο.

Η πιο πολιτική σεζόν της Στέγης Facebook Twitter
Η σεζόν ξεκίνησε στη Μικρή Σκηνή με το Σπίτι του Δημήτρη Καραντζά, το πρωτότυπο έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε ο πολυπράγμων δημιουργός έπειτα από ανάθεση της Στέγης, μια παραβολή για τη βία και τον εθισμό μας σε αυτή. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η σεζόν ξεκίνησε στη Μικρή Σκηνή με το Σπίτι του Δημήτρη Καραντζά, το πρωτότυπο έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε ο πολυπράγμων δημιουργός έπειτα από ανάθεση της Στέγης, μια παραβολή για τη βία και τον εθισμό μας σε αυτή. «Είναι μια στάση το να εθελοτυφλούμε απέναντι στη βία, να μη μετατοπιζόμαστε», είπε ο Καραντζάς στην Αργυρώ Μποζώνη, στην πρώτη παρουσίαση του έργου του.

«Μια μέρα μπορεί να ξυπνήσουμε και να δούμε τα οπίσθια μιας τηλεστάρ, ένα ναυάγιο με 800 νεκρούς, έναν ηθοποιό στη Βουλή, μια διαφήμιση για αύξηση πέους και έναν πόλεμο στο ίδιο σκρολάρισμα και κατά κάποιον τρόπο η ψυχολογία μας θα παραμείνει η ίδια. Ο τρόμος είναι να βρεθείς κάπου όπου δεν θα έχεις πληροφορία, που δεν θα αποφασίσει ο αλγόριθμος τι θα σου δείξει σήμερα. [..] Η ταχύτητα της πληροφορίας μάς επηρεάζει και μας κάνει δέσμιους μιας πραγματικότητας που πρέπει να εκπληρώσουμε».

Παράλληλα, στην Κεντρική Σκηνή οι Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης επιχείρησαν ένα τολμηρό πείραμα που σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως – και για πολλούς από εμάς αποτέλεσε την αφορμή για μια αξέχαστα συγκινητική παράσταση. «Άκου, μπαλαμέ, εύχομαι κάποια στιγμή να γίνουμε ένα», τραγουδούσαν οι Έλληνες Ρομά ερασιτέχνες ηθοποιοί του Romάlαnd, έχοντας συνεργαστεί με τους δύο σκηνοθέτες για να αφηγηθούν επί σκηνής τις ιστορίες τους.

Τα τεράστια ποσοστά της ρομαφοβίας στην ελληνική κοινωνία είναι μονάχα η αφορμή για την αναγκαιότητα αυτού του εγχειρήματος, που ταξίδεψε και εκτός Ελλάδας. «Δεν τους αγιογραφούμε, τους δίνουμε τη δυνατότητα να πουν την ιστορία τους. Αυτό που μπορεί να κάνει το θέατρο ή η θεατρική σκηνή είναι να επιτρέψει να φωτιστεί και αυτή η οπτική γωνία, που δεν είναι μέρος της mainstream αφήγησης, η οποία συνήθως αποκλείει όλες τις μειονότητες της χώρας», εξηγούσαν οι σκηνοθέτες.

Η πιο πολιτική σεζόν της Στέγης Facebook Twitter
Η παράσταση του Πορτογάλου Τιάγκο Ροντρίγκες ήταν ένα βραδυφλεγές, δυστοπικό θρίλερ που κορυφώθηκε σε ένα αξέχαστο ημίωρο καλογραμμένης alt right. Φωτ.: Joseph Banderet

Λίγο καιρό αργότερα οι υπεύθυνοι προγραμματισμού της Στέγης επεφύλασσαν στο ελληνικό κοινό ακόμα έναν πολιτικά φορτισμένο δυναμίτη: ήδη από την ανακοίνωση και μόνο του τίτλου της παράστασης Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες είχαν ξεκινήσει οι αντιδράσεις και ένας πόλεμος από ακροδεξιά τρολ στα social media, που ανερυθρίαστα δήλωναν θιγμένα, επιχειρώντας να επανοικειοποιηθούν τον χαρακτηρισμό του φασίστα.

Η παράσταση του Πορτογάλου Τιάγκο Ροντρίγκες, νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, ήταν ένα βραδυφλεγές, δυστοπικό θρίλερ που κορυφώθηκε σε ένα αξέχαστο ημίωρο καλογραμμένης alt right, πολλαπλά φοβικής ρητορικής ενός εκ των πρωταγωνιστών, που στόχο είχε να τεστάρει τα όρια αν(τ)οχής του κοινού. «Ελλάδα και Πορτογαλία διατηρούν ακόμα ζωντανές μνήμες από τις δικτατορίες που πέρασαν. Σήμερα αντιμετωπίζουν και οι δύο μια αναβίωση της ακροδεξιάς απειλής, όπως αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με τη γλώσσα του θεάτρου, της τέχνης γενικότερα, μπορείς να πεις με δυνατή φωνή πράγματα που πολύ πιθανό να λογοκρίνονταν σε ένα μέσο, να επέφεραν μέχρι και νομικές συνέπειες», έλεγε σχετικά ο σκηνοθέτης στον Θοδωρή Αντωνόπουλο.

Ένα πανέξυπνο, ύπουλο χαστούκι, απόλυτα επίκαιρο στην Ευρώπη του Βίλντερς, της Μελόνι, του Όρμπαν, της Λεπέν και της τρομακτικής επανόδου της ακροδεξιάς, που σε όσους το είδαν θα μείνει αξέχαστο. 

H Στέγη τον Μάρτιο έκανε ένα ακόμα σχόλιο ενάντια στην έμφυλη βία, την πατριαρχία και τον σεξισμό με τo TACK της Βάνιας Τέρνερ. Το ντοκιμαντέρ σε παραγωγή του Onassis Culture, που αποσπά βραβεία όπου και αν προβάλλεται, ακολουθεί την ολυμπιονίκη Σοφία Μπεκατώρου και την Αμαλία, νεαρή πρωταθλήτρια της ιστιοπλοΐας, στην πρώτη γραμμή μιας κομβικής αλλαγής στην ελληνική κοινωνία, σε μια δίκη-ορόσημο, την πρώτη του ελληνικού #MeToo.

Πριν από λίγες μέρες το ρεπερτόριο της Κεντρικής Σκηνής έκλεισε με τη συνεργασία της Στέγης με τον σπουδαίο σκηνοθέτη και δάσκαλο Θεόδωρο Τερζόπουλο, που παρουσίασε στο ελληνικό κοινό μια πολιτικά φορτισμένη, εμπόλεμη ανάγνωση του Περιμένοντας τον Γκοντό. Το διαχρονικό σχόλιο του Μπέκετ για το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης, ντυμένο με ήχους από βομβαρδισμούς και σειρήνες, «κούμπωσε» με τις καθημερινές υπαρξιακές αγωνίες που μας βασανίζουν, ειδικά με δυο πολέμους να βρίσκονται σε εξέλιξη στη γειτονιά μας τα τελευταία χρόνια.

Η πιο πολιτική σεζόν της Στέγης Facebook Twitter
Το διαχρονικό σχόλιο του Μπέκετ για το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης, ντυμένο με ήχους από βομβαρδισμούς και σειρήνες, «κούμπωσε» με τις καθημερινές υπαρξιακές αγωνίες που μας βασανίζουν, ειδικά με δυο πολέμους να βρίσκονται σε εξέλιξη στη γειτονιά μας τα τελευταία χρόνια. Φωτ.: Johanna Weber

Πέρα όμως από τις θεατρικές δουλειές με σαφές πολιτικό πρόσημο, η ίδια η επιλογή των προσώπων που βρέθηκαν τη φετινή σεζόν στις σκηνές της Στέγης διόλου τυχαία δεν ήταν, ακόμα κι αν τα έργα που παρουσίασαν περιλάμβαναν έμμεσο ή και καθόλου πολιτικό σχόλιο. Από την Τίλντα Σουίντον, που φόρεσε τα κοστούμια από τις ταινίες του Παζολίνι, ως την Πάτι Σμιθ και τη Laura Jane Grace και από τον Γιάννη Αγγελάκα και τη Λένα Πλάτωνος ως τον Νικ Κέιβ, όλες οι μεγάλες παραγωγές που παρουσίασε αυτήν τη σεζόν η Στέγη είχαν ως πρωταγωνιστές καλλιτέχνες που έχουν αρθρώσει κατά καιρούς ξεκάθαρο πολιτικό λόγο, με γνωστή θέση και στάση απέναντι σε όλα τα φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα εδώ και δεκαετίες.

Η σεζόν κλείνει για τη Στέγη με το Respublika, το φιλόδοξο κοινωνικό πείραμα του Λούκας Τβαρκόβσκι που παρουσιάζουμε διεξοδικά στο παρόν τεύχος. Η ουτοπία που ο Πολωνός καλλιτέχνης έπλασε μέσα στην καραντίνα μαζί με μια χούφτα ταλαντούχων καλλιτεχνών στην απομόνωση των δασών της Λιθουανίας οραματίζεται δικαιοσύνη, έχει επιρροές από σπουδαίους θεωρητικούς του κινηματικού χώρου και καλεί το ελληνικό κοινό να επιστρέψει σε μια περιοχή της Αττικής που έχει συνδεθεί αναπόσπαστα με την έκρηξη της rave κουλτούρας των ’90s και την ελευθεριότητα που αυτή πρέσβευε. Το κάλεσμα που μας απευθύνει ο Τβαρκόβσκι γι’ αυτή την εμπειρία ολοκληρώνει με τον καλύτερο τρόπο την πιο πολιτική σεζόν της Στέγης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο» να σκοτώνεις φασίστες

Θέατρο / Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο να σκοτώνεις φασίστες» στο θέατρο

Με αφορμή το βαθιά πολιτικό, ρηξικέλευθο όσο και «προκλητικό» ήδη από τον τίτλο του έργο που ανεβάζει στη Στέγη (4-8/12), ο κορυφαίος Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής από το 2021 του Φεστιβάλ της Αβινιόν μιλά για τη σύγχρονη φασιστική απειλή και τη δέουσα «απάντηση» τόσο του δημοκρατικού τόξου όσο και της τέχνης σε αυτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Καραντζάς

Θέατρο / Δημήτρης Καραντζάς: «Θέλω να μιλήσω για την απόλυτη βία τού να ζεις»

Δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη του δουλειά, ο Δημήτρης Καραντζάς γράφει και σκηνοθετεί στη Στέγη ένα πρωτότυπο έργο, μια περφόρμανς-παραβολή για τη βία και τον εθισμό μας σε αυτή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Πιο εύκολα θα έρθουν οι Ρομά κοντά στην ελληνική κοινωνία παρά η κοινωνία σε αυτούς»

Θέατρο / «Πιο εύκολα θα έρθουν οι Ρομά κοντά στην ελληνική κοινωνία παρά η κοινωνία σε αυτούς»

Οι Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης ανεβάζουν Έλληνες Ρομά στη σκηνή της Στέγης και μας καλούν να ακούσουμε προσεκτικά τις ιστορίες τους στην παράσταση «Romáland».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ