«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Aπό την παράσταση «Η τάξη μας» του Ταντέους Σλομποντζιάνεκ που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
1

Το θεατρικό έργο «Η τάξη μας» του Ταντέους Σλομποντζιάνεκ, το οποίο ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, γραμμένο μόλις το 2009, βασίζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα, σε μία από τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης Ιστορίας της Πολωνίας. Στο πογκρόμ και στην εξολόθρευση σχεδόν ολόκληρης της εβραϊκής κοινότητας της μικρής πόλης Γεντβάμπνε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η χώρα βρισκόταν υπό γερμανική κατοχή, από τους ίδιους τους Πολωνούς κατοίκους της. Δηλαδή καθημερινοί άνθρωποι στράφηκαν εναντίον συμπολιτών, γειτόνων, ίσως και φίλων ή συμμαθητών τους στο σχολείο, απλώς και μόνο λόγω του διαφορετικού τους θρησκεύματος, εξολοθρεύοντάς τους με έναν από τους πιο ειδεχθείς τρόπους. Αφανίζοντας διά παντός μια κοινότητα που είχε παρουσία εκεί από τον 18ο αι. και αριθμούσε, σύμφωνα με απογραφή του 1921, τουλάχιστον 757 άτομα, αριθμός που αντιστοιχούσε στο 62% του πληθυσμού. Μια σημαντική παρουσία, χαρακτηριστικό αρκετών κωμοπόλεων της προπολεμικής Πολωνίας.


Η ναζιστική Γερμανία εισέβαλε στην Πολωνία την 1η Σεπτεμβρίου του 1939 καταλαμβάνοντας ολόκληρη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της ανατολικής πλευράς, όπου βρίσκεται το Γεντβάμπνε. Μόλις 17 ημέρες αργότερα έλαβε χώρα η σοβιετική εισβολή. Ακολούθησε εκεχειρία μεταξύ των δύο δυνάμεων και η ανατολική Πολωνία παρέμεινε στα χέρια των Σοβιετικών. Αυτό ανακούφισε, όπως ήταν φυσικό, τους Εβραίους της μικρής πόλης και της ευρύτερης επαρχίας, έτσι κάποιοι από αυτούς έσπευσαν να ενταχθούν στη στρατονομία του Κόκκινου Στρατού, κίνηση που λίγο αργότερα θα στρεφόταν εναντίον τους. Ανέλαβαν διάφορα πόστα και σύμφωνα με τη μαρτυρία τουλάχιστον ενός ντόπιου συνεισέφεραν στην απέλαση χιλιάδων εθνικιστών Πολωνών, που οι Σοβιετικοί εξόρισαν στη Σιβηρία. Παρ' όλα αυτά, οι τελευταίοι, ως στρατός κατοχής, δεν έκαναν διακρίσεις μεταξύ Εβραίων και Χριστιανών στην αντιμετώπιση του άμαχου πληθυσμού. Σε καθημερινή βάση τρομοκρατούσαν τους ανθρώπους, διαρπάζοντας υλικά αγαθά και τρόφιμα για ιδία χρήση και κατανάλωση. Η μυστική αστυνομία συνελάμβανε πολίτες, τους οποίους άλλοτε εκτελούσε και άλλοτε βασάνιζε. Αυτή ήταν η κατάσταση μέχρι τον Ιούνιο του 1941. Στις 22 του ίδιου μήνα η Γερμανία εισέβαλε στη Σοβιετική Ένωση και ανακατέλαβε ολόκληρη την Πολωνία. Αμέσως ξεκίνησε μια ανελέητη προπαγάνδα εναντίον του εβραϊκού πληθυσμού, διαδίδοντας ότι οι Εβραίοι συμμετείχαν στα εγκλήματα των Σοβιετικών και ενθαρρύνοντας τους ντόπιους σε πράξεις βίας εις βάρος τους.

Τουλάχιστον 40 άρρενες Πολωνοί συμμετείχαν στο έγκλημα, αλλά το υπόλοιπο χωριό κράτησε ουδέτερη και παθητική στάση απέναντι στο συμβάν. Πάντως, ο ισχυρισμός ότι το μισό χωριό δολοφόνησε το άλλο μισό δεν ευσταθούσε.


Στις 10 Ιουλίου του 1941 με διαταγή του δημάρχου Μαριάν Κάρολακ μια ομάδα Πολωνών, με τη συνεργασία Γερμανών παραστρατιωτικών, συγκέντρωσε στην κεντρική πλατεία του Γεντβάμπνε όλους τους Εβραίους της πόλης, καθώς και όσους από τα γύρω χωριά είχαν αναζητήσει καταφύγιο σε αυτήν, τους οποίους εξανάγκασε σε πράξεις εξευτελισμού. Και όχι μόνο, καθώς υβρίζονταν και ξυλοκοπούνταν, όπως ακριβώς συνέβη στην περίφημη συγκέντρωση αρρένων Εβραίων στην πλατεία Ελευθερίας στη Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια ανάγκασαν 40 από αυτούς με επικεφαλής τον ραβίνο να μεταφέρουν ένα άγαλμα του Λένιν σε παρακείμενο αχυρώνα, όπου εντέλει τους εκτέλεσαν. Στον ίδιο αχυρώνα όπου οδήγησαν και τους υπόλοιπους περίπου 300 Εβραίους, τους κλείδωσαν, άναψαν φωτιά με κηροζίνη από ρωσικά αποθέματα και τους έκαψαν ζωντανούς. Οι δράστες ήταν κυρίως Πολωνοί, ενώ οι Γερμανοί στρατιώτες απλώς παρακολουθούσαν και σκότωναν επιτόπου όσους αποπειρόνταν να ξεφύγουν. Ο Ράινχαρντ Χάιντριχ, βασικό στέλεχος του Ναζιστικού Κόμματος και πρωτεργάτης του Ολοκαυτώματος, είχε δώσει σαφείς εντολές στους αξιωματικούς που τοποθετήθηκαν στην Πολωνία να «καθαρίσουν» τη χώρα από τους Εβραίους και γι' αυτό μεγάλωσε σε αριθμό το τάγμα των «Einsatzkommandos». Ο Αρθούρος Νέμπε, άνθρωπος-κλειδί της γερμανικής Κεντρικής Ασφάλειας, ο οποίος ανέλαβε να φέρει εις πέρας το εγχείρημα, βασίστηκε στην ένθερμη συμμετοχή των ίδιων των Πολωνών, των οποίων τα αντισημιτικά αισθήματα ήταν ιδιαιτέρως υψηλά, πράγμα θετικό για τους Γερμανούς, καθώς δεν ήθελαν τα Ες-Ες να αφήσουν τα ίχνη της συνενοχής τους. Τα πτώματα εντοπίστηκαν χρόνια αργότερα σε δύο ομαδικούς τάφους.

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Φωτογραφίες Εβραίων που ζούσαν στο Γεντβάμπνε


Το 1949 η κομμουνιστική κυβέρνηση της Πολωνίας αναζήτησε τους ενόχους και συνεργάτες των Γερμανών σε αυτή την κτηνώδη πράξη, οδηγώντας σε δίκη 22 κατηγορούμενους. Παρ' όλα αυτά, η υπόθεση δεν έτυχε φυσιολογικής εξέλιξης. Κάποιοι από τους κατηγορούμενους υπέστησαν βία κατά την ανάκριση, με αποτέλεσμα στο δικαστήριο να αρνηθούν τα εγκλήματα που είχαν «ομολογήσει» κάτω από μη νόμιμες συνθήκες. Εφόσον, λοιπόν, οι ομολογίες είχαν αποσπαστεί με βία, δεν μπορούσαν να θεωρηθούν αληθείς. Συμπληρωματικά, κανένας Πολωνός απ' όσους έκρυψαν Εβραίους δεν κλήθηκε να καταθέσει, ούτε Γερμανοί που ενδεχομένως ήταν παρόντες στο συμβάν, ούτε έγινε προσπάθεια να βρεθεί ο φυγόδικος δήμαρχος Κάρολακ. Το δικαστήριο δέχτηκε ότι το πογκρόμ έγινε υπό την απειλή και την τρομοκρατία των δυνάμεων κατοχής και τελικά μόνο 12 κρίθηκαν ένοχοι για εσχάτη προδοσία, ενώ ένας καταδικάστηκε σε θάνατο.


Οι έρευνες που διεξήγαγαν οι γερμανικές Αρχές το 1960 κατέληξαν στο ότι ηθικός και φυσικός αυτουργός των πογκρόμ στην Πολωνία ήταν ο παραστρατιωτικός Ειδικών Υπηρεσιών της Γκεστάπο και των Ες-Ες Χέρμαν Σάπερ. Κατά την ακροαματική διαδικασία του 1964 ψευδόρκησε και μετά από διάφορες αναβολές και άλλες δικαστικές πλάνες μόνο το 1976 κατάφεραν να τον καταδικάσουν σε μόλις έξι χρόνια φυλάκιση, ποινή την οποία δεν εξέτισε, καθώς πήρε εξιτήριο λόγω προβλημάτων υγείας. Ο φάκελος σήμερα θεωρείται χαμένος και το πιθανότερο είναι ότι καταστράφηκε.

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Στους ομαδικούς τάφους η ιατροδικαστική έρευνα υπολόγισε τα θύματα σε 300 με 400.


Στην Πολωνία η έρευνα για εγκλήματα των ναζί ήταν επίσης λογοκριμένη για περισσότερα από 40 χρόνια και μόνο μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ ξεκίνησε επίσημα από την πολωνική κυβέρνηση, η οποία την ανέθεσε στο Ινστιτούτο Εθνικής Μνήμης (Instytut Pamięci Narodowej – IPN). Εξετάστηκαν περί τους 111 μάρτυρες από την Πολωνία, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, παρόλο που είχαν περάσει κοντά 60 χρόνια από το συμβάν και οι λίγοι επιζώντες ήταν πολύ μικρής ηλικίας κατά τη διάρκεια του πολέμου. Στους ομαδικούς τάφους η ιατροδικαστική έρευνα υπολόγισε τα θύματα σε 300 με 400. Το ΙΡΝ σταδιακά από το 2001 και ύστερα κατέθετε τα συμπεράσματά του στο πολωνικό Κοινοβούλιο: επρόκειτο για μια θηριωδία στην οποία συμμετείχαν Πολωνοί πολίτες.


Τα χρόνια που ακολούθησαν η δημόσια συζήτηση έφερε σε αντιπαράθεση κάποιους από τους σημαντικότερους ιστορικούς και διανοούμενους της χώρας, ιδιαίτερα μετά το 2001, με την έκδοση του βιβλίου του Αμερικανού, πολωνοεβραϊκής καταγωγής, ιστορικού Γιαν Γκρος με τον τίτλο «Γείτονες» (πολωνικός τίτλος: Sąsiedzi). Ο Γκρος, βασισμένος στη μαρτυρία του επιζώντος Szmul Wasersztajn, ο οποίος κατέθεσε το 1945 αλλά δεν ήταν παρών στα φοβερά γεγονότα του 1941, καθώς είχε προλάβει να κρυφτεί, ισχυριζόταν ότι η μισή πόλη εναντιώθηκε της άλλης μισής. Το βιβλίο κατάφερε να προσελκύσει το δημόσιο ενδιαφέρον για το ιστορικό συμβάν, ωστόσο ο Γκρος κατέδειξε τη χειρότερη πλευρά της πολωνικής κοινωνίας.

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Ο Γιαν Γκρος και το βιβλίο του "Γείτονες"


Στις 9 Ιουλίου του 2002 εκδόθηκε το τελικό επίσημο πόρισμα, σύμφωνα με το οποίο η αποτρόπαιη εκείνη πράξη έγινε υπό την καθοδήγηση και την απειλή του γερμανικού κατοχικού στρατού και τα θύματα αριθμούσαν περί τα 340 και όχι τα 1.600, όπως ισχυριζόταν στο βιβλίο του ο Γκρος. Τουλάχιστον 40 άρρενες Πολωνοί συμμετείχαν στο έγκλημα, αλλά το υπόλοιπο χωριό κράτησε ουδέτερη και παθητική στάση απέναντι στο συμβάν. Πάντως, ο ισχυρισμός ότι το μισό χωριό δολοφόνησε το άλλο μισό δεν ευσταθούσε.

Δεκάδες άρθρα είδαν το φως της δημοσιότητας έκτοτε, η συζήτηση όλα αυτά τα χρόνια δεν λέει να κλείσει. Το 2001 ο Πρόεδρος της χώρας Αλεξάντερ Κβασνιέφσκι παρευρέθηκε σε ειδική τελετή μνήμης, όπου παραδέχτηκε ότι οι εγκληματίες ήταν Πολωνοί υπό την καθοδήγηση των Γερμανών κατακτητών, που όμως διέπραξαν έγκλημα εναντίον του εβραϊκού έθνους αλλά και εναντίον της Πολωνίας. Επικεντρώνοντας την ομιλία του στην ιδέα της συλλογικής ευθύνης, ζήτησε δημόσια συγγνώμη παρουσία επιζώντων των πογκρόμ και θρησκευτικών ηγετών. Η πλειονότητα των κατοίκων απείχε. Σε γκάλοπ εφημερίδας τον Μάρτιο του 2001 μόλις το 40% των ερωτηθέντων συμφωνούσε με την απόφαση του Προέδρου να ζητήσει δημόσια συγγνώμη, αν και η πλειονότητα καταδίκασε τη θηριωδία και τη συμμετοχή των κατοίκων του Γεντβάμπνε στο πογκρόμ του 1941. Παράλληλα, τοποθετήθηκε πλάκα ιστορικής μνήμης.


Το 2011 ο Πρόεδρος Μπρόνισλαφ Κομορόφσκι ζήτησε εκ νέου δημόσια συγγνώμη με αφορμή την 70ή επέτειο της σφαγής. Κάποιοι ζωγράφισαν στους τοίχους σβάστικες και έγραψαν «Ήταν εύφλεκτοι».

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Σβάστικες και με σπρέι γραμμένη η φράση «Ήταν εύφλεκτοι».

Ιnfo:

Η τάξη μας
του Ταντέους Σλομποτζιάνεκ

27.04.2017 έως 28.05.2017

Εθνικό Θέατρο

Kτίριο Τσίλλερ - Κεντρική Σκηνή

Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, τηλ. 210.5288170-171

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 20:00
Κυριακή στις 19:00

Παίζουν: Γαλανάκης Κώστας, Κωνσταντίνου Καίτη, Μαγουλιώτης Βασίλης, Μαυρόπουλος Αλέξανδρος, Οικονομίδου Ράνια, Πυρπασόπουλος Γιώργος

Θέατρο
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες που ένα θύμα του Ολοκαυτώματος έθαψε ως αποδεικτικό στοιχείο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες που ένα θύμα του Ολοκαυτώματος έθαψε ως αποδεικτικό στοιχείο

Σε ένα εβραϊκό γκέτο της Πολωνίας ένας φωτορεπόρτερ φωτογραφίζει από το 1940 μέχρι το 1944 με κίνδυνο της ζωής του για να αφήσει ένα ιστορικό αρχείο του μαρτυρίου τους
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ
Σπάνιες ηχογραφημένες μαρτυρίες του Ολοκαυτώματος για πρώτη φορά στη δημοσιότητα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σπάνιες ηχογραφημένες μαρτυρίες του Ολοκαυτώματος για πρώτη φορά στη δημοσιότητα

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Akron μετά από πολύχρονες προσπάθειες αποκαθιστούν εκατοντάδες συνεντεύξεις με θύματα των στρατοπέδων συγκέντρωσης, μέρος της έρευνας ενός εργατικού ψυχολόγου
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Να το δείτε όλοι όσοι μπορείτε. Το είδα όταν παίχτηκε από το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου (ΘΟΚ) πριν έναμισι χρόνο και ήταν ότι πιο συγκλονιστικό έχω δει τα τελευταία χρόνια στο θέατρο. Όλο το θέατρο έκλαιγε, και οι ηθοποιοί μαζί, έχει πολλά χρόνια αλήθεια να μην μπορώ να ξεπεράσω ένα θεατρικό έργο και να το συζητάμε με την παρέα μου ακόμα μετά από τόσο καιρό. Είμαι σίγουρη ότι το Εθνικό θα αποδώσει το έργο εξισου καλά με το ΘΟΚ οπότε μην το χάσετε, θεατρόφιλοικαι μη.Υγ. Δεν ευχαριστιέμαι συχνά το θέατρο, θα με έλεγες μάλλον ιδιότροπη και βαρέθηκα σε έργα που είχαν λάβει διθυραμβικές κριτικές.