Ο Γιάννης Σκουρλέτης εξηγεί γιατί ξαναδιαβάζει Γιώργο Ιωάννου

Ο Γιάννης Σκουρλέτης εξηγεί γιατί ξαναδιαβάζει Γιώργο Ιωάννου Facebook Twitter
0

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις του φετινού χειμώνα έχει τίτλο Είσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα. Πρόκειται για μία εικαστική performance της ομάδας Bijoux de Kant και είναι βασισμένη σε κείμενα του πεζογράφου, ποιητή και μεταφραστή Γιώργου Ιωάννου σε σύνθεση και σκηνοθεσία του Γιάννη Σκουρλέτη. Ο οποίος εξηγεί στην συνέντευξη που ακολουθεί γιατί επέλεξε να ξαναδιαβάσει και να ανεβάσει Γιώργο Ιωάννου σήμερα...

 

Από πού είναι ο τίτλος της παράστασης ;

Είναι ένας στίχος από το ποίημα Στρατόπεδο Παύλου Μελά της συλλογής του Γιώργου Ιωάννου, Τα χίλια δένδρα. Στην παράσταση το ποίημα αυτό ακούγεται ως ομώνυμο τραγούδι.

 

Είναι ενδιαφέρον ότι επέλεξες τον Ιωάννου, έναν λογοτέχνη που ανήκει στην μυθολογία της Θεσσαλονίκης

Γιατί ο Ιωάννου είναι πολύ σημαντικός! Είναι αυτός που φέρνει στα ελληνικά γράμματα τον αστικό μοντερνισμό. Δηλαδή, αυτός που φτιάχνει μια ηθογραφία, αλλά ιδωμένη μέσα από ένα προσωπικό βίωμα. Αυτό το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον. Σου μιλάει για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης, για την ιστορία, αλλά το περνάει μέσα από το δικό του κόσμο. Αυτό είναι πολύ ιδιαίτερο και παρόλο που δεν είμαι από τη Θεσσαλονίκη, τον διάβαζα από πολύ μικρός. Μου θύμιζε πολύ «Ελλάδα», και τώρα που τίθεται το θέμα ποιά είναι η ελληνική μνήμη, προσπαθώ κι εγώ μέσα από αυτόν, να  ανιχνεύσω αυτήν τη μνήμη. Όπως λέει και ο ίδιος ο Ιωάννου, αν δεν υπάρχει μνήμη δεν υπάρχει και γλώσσα. Αυτή η απώλεια είναι που με ενδιαφέρει. Γι’ αυτό φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Η απώλεια της γλώσσας, δηλαδή η απώλεια της μνήμης. Η bijoux de Kant επιχειρεί μια νέα ανάγνωση του έργου του Ιωάννου, ανιχνεύοντας τα ψήγματα του ρομαντικού λόγου μέσα σε αυτό. Μας ενδιαφέρει να ανιχνεύσουμε τη μνήμη μας. Να βρούμε την προσωπική μας λάσπη. Γι’ αυτό δεν βάζουμε  λούστρο στην παράσταση, την θέλουμε άκομψη, άγρια, άτεχνη ίσως.  Όπως  ήταν και η  ζωή του Ιωάννου, μετέωρη ανάμεσα στην ποίηση, και στην  αναπόδραστη  πραγματικότητα και  αδιαμφισβήτητη κυριαρχία των κοινωνικών στερεοτύπων και συμβάσεων.  

 

 Από ποιο του βιβλίο αντλείς τα κείμενα στα οποία βασίζεται η παράσταση;

Είναι μια σύνθεση κειμένων αλλά και σκόρπιες φράσεις, από τη Σαρκοφάγο, την  Καταπακτή, το Δικό μας αίμα, από το Για ένα φιλότιμο, από ποιήματα, αποσπάσματα από  μεταφράσεις της Παλατινής Ανθολογίας, αλλά κυρίως βασίζεται στο μοναδικό του ανέκδοτο και άπαιχτο θεατρικό μονόλογο Η μεγάλη Άρκτος. Εκεί δείχνει τη ζωή ενός μοναχικού ανθρώπου που περιμένει τη ξαφνική επίσκεψη της μητέρας του και προσπαθεί να συμμαζέψει πράγματα που θα εκθέσουν αυτό που είναι. Μαζεύει φωτογραφίες πεθαμένων, γιατί λέει «συγχύζεται» η μητέρα του. Μιλάει για τη ζωή του, πώς βιάστηκε από τον πατριό του, πώς βρέθηκε εδώ που βρέθηκε. Η μητέρα αποτελεί την προσωποποίηση αυτής της μεροληπτικής, στερημένης φαντασίας πραγματικότητας που βαραίνει σε όλη τη ζωή του συγγραφέα σα μια δαμόκλειο σπάθη αόρατη ή σα σύννεφο απειλητικό, έτοιμο να ξεσπάσει από ώρα σε ώρα. Ο φόβος της εισβολής της πραγματικότητας σε αυτό το σπίτι που συνιστά ένα άσυλο είναι διαρκής και διατρέχει υπόγεια όλο το έργο ως το τέλος, ως μια ενεδρεύουσα συνθήκη απειλής.

Σε αυτό το σπίτι που ταυτόχρονα εκτός από άσυλο είναι και το πεδίο αγώνα του συγγραφέα επιχειρείται η υπέρβαση της πραγματικότητας και της συγκρουσιακής έντασης μ’ αυτήν. Εδώ, σ’ αυτό το ησυχαστήριο-κολαστήριο, ο συγγραφέας- καταφεύγει μακριά από την πραγματικότητα που ωστόσο αδιάκοπα τον απειλεί με την ξαφνική βίαιη, αγενή και απρόσκλητη εμφάνισή της έξω από την πόρτα του. Ως εκ τούτου δεν είναι ποτέ αεροστεγώς προστατευμένος από αυτήν την εξωτερική πραγματικότητα, αφού κυοφορεί εντός του τον φόβο της. Οι ενοχές και η σφοδρότητα των επιθυμιών συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα και οδηγούν τον συγγραφέα σε μία σπασμωδική παρακμιακή λύση στο πρόβλημά του: την παρενδυσία

 

 Πως οδηγήθηκες στη μορφή της παράστασης;

Πρόκειται για ένα σύγχρονο θέαμα, με τρεις performers και πρωτότυπη μουσική. Η παράσταση εξελίσσεται μέσα σε ένα κοτέτσι στο οποίο ζουν τρία πλάσματα. Η Μεγάλη Άρκτος την οποία υποδύεται ο Στράτος Τζώρτζογλου, το νέο παλληκάρι  - η προσωποποίηση της αρχαιοελληνικής καλοκαγαθίας, τα σπαράγματα της μνήμης, η εξιδανικευμένη νεότητα, μια ισόρροπη αρμονία εύρωστου σώματος και ευαίσθητου ποιητικού πνεύματος-, το οποίο υποδύεται ο Ιούλιος Τζιάτας και η κότα Καίτη, αχώριστη σύντροφος «όλων των μαχαιρωμένων και σφαγμένων που περιμένουν την καταιγίδα των δακρύων που θα ξεπλύνει τα αίματα» και υποδύεται η Λένα Δροσάκη. Ο ρόλος της Καίτης  προέκυψε από μια πληροφορία που είχα από τον ποιητή Γιάννη Κοντό,  ότι ο Ιωάννου είχε κατοικίδιο μια κότα που είχε αγοράσει στην οδό Αθηνάς. Την είχε ονομάσει Καίτη και είχε γράψει και μια ωδή γι’ αυτήν. Την ερωτεύτηκε παράφορα, έγινε η φιλενάδα του, ο εξομολόγος του. Το κοτέτσι  λειτουργεί ως ένα ψυχικό τοπίο. Θελήσαμε να συναντήσουμε τις προσωπικές μας μνήμες, να συναντήσουμε μια ξεχασμένη Ελλάδα, και πέρα από γραφικότητες να απαντήσουμε με μια σύγχρονη θεατρική φόρμα. Τα τρία αυτά πρόσωπα διαγράφουν ως τρεις πόλοι μια τριγωνομετρία ψυχολογίας στο μεταφορικό εμβαδό της οποίας διαδραματίζεται το έργο και προκύπτει η προβληματική του που αφορά στην πάλη ενός ανθρώπου ανάμεσα στις επιθυμίες του και την πραγματικότητα. Πρόκειται επομένως για μια συγκρουσιακή κατάσταση που λαμβάνει χώρα σε ένα κοτέτσι που είναι ταυτόχρονα και σπίτι αυτών των τριών ατόμων, που αν και φαίνονται να μη συνειδητοποιούν ο ένας την ύπαρξη του άλλου, χορεύουν το ίδιο ματωμένο ζεϊμπέκικο.

συνέντευξη: Χρήστος Παρίδης     φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ                                             

 

 

BIJOUX DE KANT

ΕΙΣΑΙ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΓΥΡΩ ΣΟΥ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΤΣΟΠΑΝΟΣΚΥΛΑ

σκηνοθεσία και εικαστική επιμέλεια: Γιάννης Σκουρλέτης

παίζουν: Στράτος Τζώρτζογλου, Ιούλιος Τζιάτας, Λένα Δροσάκη

μουσική: Κώστας Δαλακούρας

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ  Πειραιώς 206, Ταύρος

από τις 3 Ιανουαρίου μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου  

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 21:30

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ