Ο Λαπαθιώτης, ο Ιωάννου και ένα βραβευμένο queer μανιφέστο που απέκτησε την φήμη του «ρεμπέτικου porn»

Ο Λαπαθιώτης, ο Ιωάννου και ένα βραβευμένο queer μανιφέστο που απέκτησε την φήμη του «ρεμπέτικου porn» Facebook Twitter
0

Ο Γείτονάς μου ο Λαπαθιώτης ξεκίνησε πέρσι τέτοια εποχή, μέσα στο λιοπύρι της καλοκαιρινής Αθήνας, στο bijoux de kant hood, τον τρίτο όροφο μιας παλιάς πολυκατοικίας στην οδό Αθηνάς, κάπως συνωμοτικά. Αρχικά για δύο παραστάσεις, μετά προστέθηκε και τρίτη, έγινε το αδιαχώρητο και τον Οκτώβριο επανήλθε για να παιχτεί όλη σχεδόν την σεζόν με εντυπωσιακή πορεία, με ασφυκτικά γεμάτο χώρο και φανατικό κοινό που έφευγε ενθουσιασμένο και επέστρεφε να την ξαναδεί (κάποιοι ακόμα και τέσσερις φορές!). Η παράσταση που έγινε μια μεγάλη word of mouth επιτυχία και χαρακτηρίστηκε ως «ρεμπέτικο porn», απόκτησε cult status, χάρισε το βραβείο ερμηνείας σε αντρικό ρόλο στον πρωταγωνιστή της, τον Αντώνη Γκρίτση, στα φετινά Queer Theatre Awards και έχει τόση δυναμική που θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν, από τον Οκτώβριο, στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.    

«Ήταν αναπάντεχη η πορεία της παράστασης αυτής, ούτε εμείς το περιμέναμε» λέει ο Γιάννης Σκουρλέτης, ο σκηνοθέτης της. «Κάναμε τις πρώτες παραστάσεις και άρχισε να ανεβαίνει όλο αυτό και να έρχεται κόσμος, και ήταν εντυπωσιακό. Ο τρόπος που την επικοινωνήσαμε έχει επίσης ενδιαφέρον, γιατί έδειξε ότι τελικά υπάρχουν και άλλοι τρόποι πέρα από τους mainstream. Υπάρχουν και άλλοι δρόμοι, σε σχέση με το πώς διαμορφώνεται το θεατρικό τοπίο. Λειτούργησε πολύ το στόμα με στόμα, κάτι που υπήρχε και παλιότερα και τα τελευταία χρόνια είχε χαθεί. Είναι μια συγκινητική παράσταση, η ιδέα της μοναξιάς είναι κάτι πανανθρώπινο, είναι ένα ζήτημα που μας αφορά και μας ακουμπά όλους. Το θυμικό λειτουργεί εκείνη τη στιγμή και επειδή αυτό είχε και μία έντονη αναφορά και στο αισθητικό κομμάτι και στον προβληματισμό της παράστασης, σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με μια ελληνικότητα, με κάποιες ισχυρές εγγραφές που έχουμε ως εθνική ταυτότητα, όλο αυτό το πράγμα δημιουργούσε μια φόρτιση και έναν δυνατό κραδασμό ακόμα και σε ανθρώπους που δεν είχαν ούτε τη γνώση ούτε την εξοικείωση με αυτού του είδους το θέατρο. Γιατί έχει ένα σύγχρονο θεατρικό λεξιλόγιο, δηλαδή δεν είναι μια παράσταση που βρίσκεται κοντά στη ηθογραφία». 

Η ελληνικότητα δεν είναι μια ταυτότητα τελικά, αλλά είναι μια επαναδιαπραγμάτευση διαρκής, του ποιος είσαι. Άλλωστε το τι είναι ελληνικό πια είναι διαμεσολαβημένο μέσα από έναν ευρωπαϊκό πολιτισμό, μία μεγέθυνση. Τα λέει και ο Εγγονόπουλος αυτά, ρωτάει "τι σημαίνει Αναγέννηση; Τι αναγεννήθηκε; ένα πράγμα που ήδη υπήρχε;"

«Παρουσιάζει την ελληνικότητα μέσα από έναν άλλο δρόμο» λέει ο Αντώνης Γκρίτσης. «Μιλάει και για την Αθήνα, το σπίτι του Λαπαθιώτη, και ξύπναγε μια πλευρά του απόκληρου, του κοινωνικά αποκλεισμένου, του περιθωρίου, - όλοι μας έχουμε τέτοια στοιχεία με έναν τρόπο. Την χαρακτήρισαν “queer μανιφέστο” και η αλήθεια είναι ότι συμπυκνώνει την queer αισθητική, την συστήνει, εξοικειώνει και εξηγεί πολλά πράγματα για αυτή. Κι αυτό ακριβώς είναι το queer: αυτό που μπορεί να έρθει και η μαμά της φίλης μου και να συμμετέχει, να καταφέρει να γίνει μέρος του».

Ο Λαπαθιώτης, ο Ιωάννου και ένα βραβευμένο queer μανιφέστο που απέκτησε την φήμη του «ρεμπέτικου porn» Facebook Twitter
Έχεις την εντύπωση ότι μέσα από την αστική ηθογραφία που κάνει ο Ιωάννου επανεφευρίσκει έναν νέο ρομαντισμό: του απόκληρου, του κοινωνικά αποκλεισμένου, του Βρικόλακα, του βαμπίρ, του Όσκαρ Ουάιλντ, του Βύρωνα ακόμα, γιατί και οι δύο ήταν κυνηγημένοι και κατατρεγμένοι στην εποχή τους. Βέβαια, ο Λαπαθιώτης ήταν πολύ χειραφετημένος, υποστήριζε πολύ δυναμικά και την σεξουαλικότητα και την επιλογή του. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ / LIFO

Γιάννης: «Καταλαβαίνω συχνά ότι το σύγχρονο θέατρο έχει κάποιες στιγμές παγιδευτεί και το να ασχοληθεί με ζητήματα ελληνικότητας θεωρείται ταμπού. Πρέπει τα πάντα να έχουν τη μυρωδιά μιας εισαγόμενης καταγραφής. Και ξέρεις γιατί οτιδήποτε ελληνικό ήταν για χρόνια ένα θέμα ταμπού; Επειδή άγγιζε ζητήματα πολιτικής και ταυτότητας που έμπλεκαν πολλά ζητήματα. Αλλά όταν αντιμετωπίσεις πηγαία και με καθαρό τρόπο αυτή την αλήθεια και δεις την ταυτότητά σου, δεις το πρόσωπό σου στον καθρέφτη, και γίνεις πολύ προσωπικός, γίνεσαι τελικά και πολύ δημόσιος, γίνεσαι και διεθνής. Βεβαίως και μας απασχολεί και η Πίνα Μπάους και το Βούπερταλ και η Φόλξμπύνε, όλα μπαίνουν στη μεταμοντέρνα σούπα και μαγειρεύονται, αλλά πρέπει νομίζω να επιστρέφει κανείς στον πυρήνα του». 

Αντώνης:«Ύστερα, η οδός Αθηνάς είναι ένας δρόμος που φέρει μια μυθολογία που μοιραία σε βάζει στην ατμόσφαιρα της παράστασης. Και είναι σημαντικό το ότι έγινε εδώ. Ο κόσμος ερχόταν, ζούσε το σκηνικό για το οποίο μιλούσαμε έχοντας εισπράξει όλο αυτό που έφερε η παράσταση και μετά έβγαινε πάλι σε αυτόν τον δρόμο, τον ζούσε, και καταλάβαινε ότι τελικά δεν έχει αλλάξει και πολύ από τότε. Η ελληνικότητα δεν είναι μια ταυτότητα τελικά, αλλά είναι μια επαναδιαπραγμάτευση διαρκής, του ποιος είσαι. Άλλωστε το τι είναι ελληνικό πια είναι διαμεσολαβημένο μέσα από έναν ευρωπαϊκό πολιτισμό, μία μεγέθυνση. Τα λέει και ο Εγγονόπουλος αυτά, ρωτάει “τι σημαίνει Αναγέννηση; Τι αναγεννήθηκε; ένα πράγμα που ήδη υπήρχε;”».

Γιάννης: «Στις “Κόρες” λέγαμε ότι ο ναός του Ηφαίστου στο Θησείο ήταν βυζαντινός ναός, εκκλησία που λειτουργούσε κανονικά όταν συστάθηκε το ελληνικό κράτος, ενώ η στοά του Αττάλου ήταν ερείπια. Και οικοδομήθηκε η στοά του Αττάλου για να χρησιμοποιηθεί ως χρηστικός χώρος και ο χώρος που ήταν ήδη χρηστικός, ο ναός του Ηφαίστου, καταργήθηκε κι έγινε μνημείο. Τον κατέστησαν ερείπιο για να μπορούν οι Βαυαροί, οι Άγγλοι, οι Γάλλοι να βλέπουν αυτό που είχαν στο μυαλό τους ότι ήταν: ένα θαυμάσιο ερείπιο. Βέβαια, ο πατέρας του Όθωνα ήταν αυτός που έσωσε την Καπνικαρέα. Ήθελαν να την γκρεμίσουν επειδή είχε τη βυζαντινή παράδοση της Αθήνας, η οποία έπρεπε να ισοπεδωθεί. Ο Μεταξάς έβγαλε νόμο να κοπούν οι φοίνικες της Αθήνας για να μην μοιάζει με ανατολίτικη πρωτεύουσα, ενώ είναι ενδημικό φυτό ο φοίνικας, όλη η Αθήνα έχει φοίνικες. Και φτιάχτηκε ένα τρίγωνο, το περίφημο ιστορικό τρίγωνο, και περιχαρακώθηκε με πολύ συγκεκριμένες δομές: με το τρίπτυχο Ακαδημία-Πανεπιστήμιο-Μητρόπολη. Όλα αυτά έχουν δομήσει μία εικόνα η οποία έχει δομηθεί από ξένους. Και τελικά το δίλημμα αν ανήκουμε στην Ανατολή ή στη Δύση είναι ένα ψευτοδίλημμα γιατί είμαστε αυτοί που είμαστε και καλό είναι να το αποδεχτούμε. Και να καταλάβουμε ότι και ο εμφύλιος που βιώσαμε, βιώνουμε και θα βιώνουμε εσαεί είναι ένα ευρωπαϊκό ζήτημα. Ο ελληνικός εμφύλιος είναι ένα ευρωπαϊκό ζήτημα, δεν είναι ένα ελληνικό ζήτημα. Είναι θέμα ταυτότητας των ιδίων και πώς θέλουν να την ορίσουν».  

Ο Λαπαθιώτης, ο Ιωάννου και ένα βραβευμένο queer μανιφέστο που απέκτησε την φήμη του «ρεμπέτικου porn» Facebook Twitter
Καταλαβαίνω συχνά ότι το σύγχρονο θέατρο έχει κάποιες στιγμές παγιδευτεί και το να ασχοληθεί με ζητήματα ελληνικότητας θεωρείται ταμπού. Πρέπει τα πάντα να έχουν τη μυρωδιά μιας εισαγόμενης καταγραφής. Και ξέρεις γιατί οτιδήποτε ελληνικό ήταν για χρόνια ένα θέμα ταμπού; Επειδή άγγιζε ζητήματα πολιτικής και ταυτότητας που έμπλεκαν πολλά ζητήματα. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ / LIFO

Αντώνης: «Για μένα η παράσταση ήταν μια συγκινητική εμπειρία. Και πώς ήμουν ο ίδιος μέσα σε αυτό και πώς το περνούσα κάθε φορά, αλλά και η ανταπόκριση του κόσμου και όλο αυτό το πράγμα όπως το στήσαμε με το Γιάννη. Πρέπει να πούμε ότι ο Ναπολέων μας έδωσε τη σκέψη να ασχοληθούμε με έναν κύκλο, με τα εθνικά πορτρέτα, κι αυτός είναι το πρώτο εθνικό πορτρέτο. Το δεύτερο που θα έρθει αμέσως μετά είναι το “Μπολιβάρ” του Εγγονόπουλου. Ο μεγάλος αδικημένος στην περίπτωση του Ναπολέοντα είναι Γιώργος Ιωάννου, γιατί ακούγεται μονίμως “ο Ναπολέων αυτό, ο Ναπολέων εκείνο”, αλλά όλο αυτό που μαθαίνουμε για τον Ναπολέοντα είναι διαμεσολαβημένο μέσα από τον Γιώργο Ιωάννου, που είναι πάλι ο μεγάλος αφανής ήρωας της ιστορίας. Κι εγώ κάνω τον Ιωάννου στην παράσταση, δεν κάνω τον Λαπαθιώτη».  

— Έχοντας φύγει όμως από την παράσταση, πάντως, έχεις πάρει Λαπαθιώτη περισσότερο...

Αντώνης: «Γιατί αυτή είναι η συγγένεια αυτών των ανθρώπων: είναι το ίδιο αίμα, οπότε, ακόμα κι αν υπάρχουν οι μάσκες πίσω από όλα αυτά, αποκαλύπτεται ότι είναι ένας και μόνο άνθρωπος. Και νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό που ο Ιωάννου συνεχίζει μία παράδοση ρομαντισμού. Έχεις την εντύπωση ότι μέσα από την αστική ηθογραφία που κάνει ο Ιωάννου επανεφευρίσκει έναν νέο ρομαντισμό: του απόκληρου, του κοινωνικά αποκλεισμένου, του Βρικόλακα, του βαμπίρ, του Όσκαρ Ουάιλντ, του Βύρωνα ακόμα, γιατί και οι δύο ήταν κυνηγημένοι και κατατρεγμένοι στην εποχή τους. Βέβαια, ο Λαπαθιώτης ήταν πολύ χειραφετημένος, υποστήριζε πολύ δυναμικά και την σεξουαλικότητα και την επιλογή του. Ο μπαμπάς ήταν υπουργός στην κυβέρνηση του Τρικούπη και πήγαινε στα έδρανα της Βουλής με το φίλο του και παρακολουθούσε τις ομιλίες του. Ήταν άλλη κατάσταση. Τι queer και τι gay parade, είχε επιβάλλει και ο ίδιος την προσωπικότητά του, και το λέει και στο κείμενο της παράστασης, ότι παρόλο που όλοι ήξεραν, ήταν ένα πρόσωπο κοινής αποδοχής. Ο Ιωάννου, πάλι, ήταν πολύ φοβικός, πολύ αντικοινωνικός, φοβισμένος». 

Ο Λαπαθιώτης, ο Ιωάννου και ένα βραβευμένο queer μανιφέστο που απέκτησε την φήμη του «ρεμπέτικου porn» Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ / LIFO

— Ήταν και δημόσιος υπάλληλος, δεν τον έπαιρνε και για πολλά…

Γιάννης: «Του έλεγαν “Γιώργο έχουμε ΠΑΣΟΚ, είναι η Μελίνα Μερκούρη υπουργός πολιτισμού, μην κρύβεις την Ελευθεροτυπία”, κι αυτός την δίπλωνε τρεις φορές και την έβαζε μέσα σε ένα μαύρο φακελάκι. Δούλευε στην Μητροπόλεως, στο υπουργείο παιδείας, έκανε την ανθολόγηση των ποιημάτων στα σχολικά βιβλία, στα ανθολόγια λογοτεχνίας. Εξαιτίας του μπήκε ο Λαπαθιώτης στα σχολικά βιβλία. Αργότερα, όταν ήταν κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία, τον έβγαλε ξανά ένας υπουργός της. “Άσε να φυλάω τα ρούχα μου” είχε πει, “δεν ξέρεις τι γίνεται”. Είχαν ζήσει εμφύλιο, δύσκολα χρόνια, και μια διαδρομή, από Θεσσαλονίκη-Αθήνα είναι όλη η γεωγραφία ενός έθνους, της χώρας. Η ζωή του η ίδια ήταν αυτό το ταξίδι, μέσα στην παρανομία και το φοβικό που έφτιαξαν αυτές οι δεκαετίες. Και παρόλο που έζησε και έγραψε στην Αθήνα και για την Αθήνα ο Ιωάννου, παρέμεινε Θεσσαλονικιός. Έχει αυτή την ομίχλη της Θεσσαλονίκης, είναι χαρακτηριστικός εκπρόσωπος αυτής της γενιάς. Είναι ωραίο που όλοι αυτοί, ο Ασλάνογλου, ο Ιωάννου, ο Πεντζίκης, ο Χριστιανόπουλος ήταν με έναν τρόπο “η επαρχιακή λογοτεχνία”, όπως τη χαρακτήρισε ο Μαρωνίτης που είχε τη μεγάλη έριδα με τον Ιωάννου. Αλλά είναι ωραίο που σαν να έχει έρθει με έναν τρόπο το μη αθηναϊκό να ορίσει το αθηναϊκό. "

Αντώνης: «Η γενιά του ’30 ήταν μια επαναδιαπραγμάτευση, ο Εγγονόπουλος πάλι είναι το περιθώριο της γενιάς του ’30, ο ίδιος δεν θεωρούσε τον εαυτό του μέρος αυτής της γενιάς. Θεωρούσε τη μόνη σχέση με αυτή τη γενιά μέσω του Ανδρέα Εμπειρίκου γιατί ήταν μια γενιά πολύ δυναμική και δεν ταίριαζε σε αυτό το διακριτικό προφίλ που είχε ο Εγγονόπουλος. Δέχτηκε και αυτός πολλή κατακραυγή και για τη ζωγραφική του αλλά και για την ποίησή του, με έναν τρόπο ταμπουρώθηκε. Οπότε είναι κι αυτός ένας περιθωριακός μέσα στην καρδιά της γενιάς του ’30».

Ο Λαπαθιώτης, ο Ιωάννου και ένα βραβευμένο queer μανιφέστο που απέκτησε την φήμη του «ρεμπέτικου porn» Facebook Twitter
Είναι μια συγκινητική παράσταση, η ιδέα της μοναξιάς είναι κάτι πανανθρώπινο, είναι ένα ζήτημα που μας αφορά και μας ακουμπά όλους. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ / LIFO

Info:

Η παράσταση «Ο γείτονάς μου ο Ναπολέων» που θα ξεκινήσει στις 2 Οκτωβρίου στο υπόγειο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη ανανεωμένο, με μεγαλύτερη διάρκεια και με επιπρόσθετα και άλλα κείμενα του Ιωάννου. Το Μπολιβάρ του Εγγονόπουλου θα παίζεται από 12 Ιανουαρίου στον ίδιο χώρο από Τετάρτη μέχρι Κυριακή.

 

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ