Ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» και η χαμένη τιμή της άρχουσας τάξης

Ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» και η χαμένη τιμή της άρχουσας τάξης Facebook Twitter
Η μετάβαση όλων των προσώπων από το περιβεβλημένο με αγνότητα και λευκότητα περιβάλλον των Ασπροκοράκων στο «ύποπτο» καμπαρέ όπου τραγουδά η Ρόζα μοιάζει σχεδόν μοιραία. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Το 1944, λίγους μήνες πριν από την απελευθέρωση και την αποχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων από την Ελλάδα, ανεβαίνει στην Αθήνα από το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» του Αλέξη Σολομού, στο καλοκαιρινό θέατρο της Μαρίκας Κοτοπούλη, στην Κυψέλη. Είναι το πρώτο έργο που γράφει ο Σολομός, αυτή η μεγάλη προσωπικότητα του ελληνικού θεάτρου, που τα κείμενά του και σήμερα είναι ένας ποταμός αναστοχασμού και γνώσης.

Σε αυτή την παράσταση κάνει ο Μάνος Χατζιδάκις την πρώτη του εμφάνιση ως συνθέτης, παίζουν για πρώτη φορά η Αλέκα Κατσέλη, ο Γιάννης Γκιωνάκης και ο Δημήτρης Νικολαΐδης, ενώ τη διανομή συμπληρώνουν σταθεροί συνεργάτες του Κουν, ο Λυκούργος Καλλέργης, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος και η Βάσω Μεταξά.

Ο Αλέξης Σολομός, που είχε φοιτήσει στο Κολλέγιο Αθηνών, όπου γνώρισε τον Κουν, ο οποίος ήταν καθηγητής του και τον μύησε στην τέχνη του θεάτρου, σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, ενώ μετά τον πόλεμο συνέχισε τις σπουδές του στη Royal Academy of Dramatic Art στην Αγγλία, στο Τμήμα Δραματικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Yale και στο εργαστήριο Dramatic Workshop of the New School for Social Research του Έρβιν Πισκάτορ, στη Νέα Υόρκη. 

Αυτός ο ανοιχτόμυαλος αστός με τον «Τελευταίο Ασπροκόρακα» γράφει ένα έργο στο οποίο ανατέμνει τις συνήθειες, τις προκαταλήψεις και τις απόψεις της τάξης του περί εθνικού μεγαλείου, σε μια χώρα που βγαίνει από τη γερμανική Κατοχή εντελώς ταλαιπωρημένη, πεινασμένη και σχεδόν διαλυμένη, για να μπει λίγο αργότερα σε μια από τις πιο μαύρες σελίδες της ιστορίας της, στον Εμφύλιο. 

Πνεύμα ανήσυχο και καλλιεργημένο, στην Κατοχή δούλεψε ως ηθοποιός, ενδυματολόγος, μεταφραστής και κριτικός κινηματογράφου. Στην επαγγελματική σκηνή εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1937, ως ενδυματολόγος στον «Μακμπέθ» του Σαίξπηρ με τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη. Συνιδρυτής του περιοδικού «Τετράδιο» (1944) και συνεργάτης αθηναϊκών εφημερίδων, αφού έγραψε τα έργα «Ο τελευταίος Ασπροκόρακας» και «Το μονοπάτι της λευτεριάς», το οποίο παίχτηκε από τον θίασο του Γιώργου Παππά και της Μελίνας Μερκούρη, άρχισε τη σκηνοθετική του σταδιοδρομία το 1947 στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο και στην Αθήνα, με πρώτη παράσταση την «Κληρονόμο» στο θέατρο Μουσούρη. Πολυμαθής και πολυσπουδασμένος, ο Σολομός υπήρξε δύο φορές διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθέτησε περίπου 200 έργα στο Εθνικό, στο ΚΘΒΕ, στην ΕΛΣ και στον δικό του θίασο, που ονομαζόταν «Προσκήνιο»

Αλέξης Σολωμός
Ο Αλέξης Σολoμός

Αυτός ο ανοιχτόμυαλος αστός με τον «Τελευταίο Ασπροκόρακα» γράφει ένα έργο στο οποίο ανατέμνει τις συνήθειες, τις προκαταλήψεις και τις απόψεις της τάξης του περί εθνικού μεγαλείου, σε μια χώρα που βγαίνει από τη γερμανική Κατοχή εντελώς ταλαιπωρημένη, πεινασμένη και σχεδόν διαλυμένη, για να μπει λίγο αργότερα σε μια από τις πιο μαύρες σελίδες της ιστορίας της, στον Εμφύλιο. 

Στο έργο του Σολομού πρωταγωνιστούν οι Ασπροκόρακες, τα τελευταία μέλη μιας ένδοξης ελληνικής οικογένειας με περισπούδαστα επιτεύγματα, που συνέρχονται σε οικογενειακό συμβούλιο γύρω από το επιβλητικό άγαλμα του αείμνηστου Ευστάθιου Ασπροκόρακα, του βιολόγου που αφιέρωσε τη ζωή του στην ανακάλυψη της πεντάποδης μύγας «Ασπροκόρακα». Το συμβούλιο αναθέτει στον γιο του, Νικηφόρο Ασπροκόρακα, να συνεχίσει τις έρευνες για τον εντοπισμό του σπάνιου εντόμου. Αλίμονο! Ο Νικηφόρος αρνείται, διότι είναι ερωτευμένος με τη Ρόζα, μια νέα που εργάζεται τις νύχτες σε κέντρο αμφιβόλου ηθικής. Απ’ τη μια ένα αυστηρό σπίτι κι απ’ την άλλη ένα γεμάτο μουσική και χορό κέντρο. Ποιος θα βγει άραγε νικητής; 

Ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» και η χαμένη τιμή της άρχουσας τάξης Facebook Twitter
Οι λευκοντυμένοι Ασπροκόρακες ετοιμάζονται για το οικογενειακό τους συμβούλιο. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Φτάνοντας στο θέατρο «Χώρος», στην πρόβα της παράστασης που σκηνοθετεί η Έλενα Μαυρίδου, στο πλαίσιο του αφιερώματος του Εθνικού Θεάτρου στο νεοελληνικό έργο, αναρωτιέμαι πώς θα φανεί σήμερα ένα έργο γραμμένο πριν από οκτώ δεκαετίες, που μιλά ωστόσο σαρκαστικά, αιχμηρά και κωμικά για ζητήματα που τοποθετούνται με ακρίβεια στο παρόν μας. Για τον συντηρητισμό και την υποκρισία της μεγαλοαστικής τάξης, αλλά και της ελληνικής «αγίας οικογένειας», η οποία θεωρεί το «όνομα», τους ένδοξους προγόνους και τις οικογενειακές παραδόσεις πιο σημαντικά από την αγάπη, τη χαρά της ζωής και τον έρωτα.

Με φόντο το πελώριο άγαλμα του προγόνου Ασπροκόρακα, που επιβάλλεται με τραχύτητα στον χώρο, η επιγραφή νέον του «Κρόου club» φέρνει σε πρώτο πλάνο τις αντιθέσεις που διατρέχουν το έργο. Οι λευκοντυμένοι Ασπροκόρακες ετοιμάζονται για το οικογενειακό τους συμβούλιο, ενώ η Ρόζα, η καλλιτέχνιδα της νύχτας, προβάρει το τραγούδι της. Σε αυτούς τους δυο σκηνικούς χώρους  διαδραματίζονται οι σοβαροφανείς, άλλοτε σπαρακτικά δραματικές και άλλοτε κωμικοτραγικές σκηνές, σε περιβάλλοντα που αν τους αφαιρέσουμε το περίβλημα δεν απέχουν από το σήμερα.

Στον πυρήνα της σκηνοθεσίας της Έλενας Μαυρίδου βρίσκεται ο σχολιασμός του Σολομού για το γεγονός ότι μπορούμε να γίνουμε ανθρωποφαγικοί όταν πρόκειται για την αξία μας στην κοινωνία. «Η κάθε φαμίλια, η κάθε συντεχνία, η κάθε ομάδα υπερασπίζεται ένα “πιστεύω” που, εκτός από την τάξη, σχετίζεται και με την ηθική. Όλες οι ομάδες συγκροτούνται μέσα στην κοινωνία για να έχουν μια αξία και μια δύναμη», λέει η Έλενα Μαυρίδου. «Το ότι υπάρχουν αυτοί οι Ασπροκόρακες που πιστεύουν σε κάτι που στο τέλος αποδεικνύεται ότι δεν είναι αληθινό, το γεγονός ότι οι έρευνες του προγόνου για τα πόδια της μύγας, που γίνονται σε ένα χωριό, στη Μηλιαρίτσα της Φθιωτιδοφωκίδας, δεν υφίστανται τελικά, δεν υφίσταται δηλαδή κανένα επιστημονικό εύρημα ή αποτέλεσμα, είναι κάτι κομβικό στο έργο αυτό, αφού και οι απόγονοι του “διάσημου βιολόγου” έχουν χτίσει ένα “οικόσημο ευγενούς καταγωγής” και μια μυθολογία γύρω από την αξία της οικογένειάς τους, που είναι στην ουσία ανύπαρκτη».

Ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» και η χαμένη τιμή της άρχουσας τάξης Facebook Twitter
Η ανθρωποφαγία των λευκών κορακιών καταστρέφει ό,τι υπάρχει γύρω της και δεν συγκρίνεται παρά μόνο με την αλαζονεία, τη σκληρότητα, την υποταγή σε αρχές ανύπαρκτες ουσιαστικά. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
Ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» και η χαμένη τιμή της άρχουσας τάξης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Σε μια σύνδεση με την εποχή μας, το έργο δείχνει πως κατασκευάζουμε πρόσωπα και προσωπικότητες με την ίδια ευκολία που στοχοποιούμε ομάδες ανθρώπων, ότι είμαστε ρατσιστές απέναντι σε ομάδες που είναι διαφορετικές από εμάς, δεν τις καταλαβαίνουμε και εύκολα τις περιθωριοποιούμε. Δείχνει την όψη της τοξικότητας της ελληνικής οικογένειας – ειδικά στην εποχή που την είδε ο Σολομός, με ανθρώπους σακατεμένους από τον πόλεμο να τρώγονται μεταξύ τους. 

Όπως είδε αυτός ο σπουδαίος διανοητής του θεάτρου μας και την πείνα μας για τη ζωή που δεν έχουμε, για ένδοξες στιγμές που θα μας κάνουν να νιώσουμε σημαντικοί, για τη διατήρηση μιας εικόνας εντελώς πλασματικής, που λειτουργεί «ανθρωποφαγικά» απέναντι στον έρωτα και την αγάπη, απέναντι σε όλα τα συναισθήματα. Φαίνεται αυτό από το επίθετο «Ασπροκόρακας» της οικογένειας, το οποίο φανερώνει την επιθυμία τους να διαφέρουν και να είναι ανώτεροι από τους κατώτερους άλλους, από τα κοπάδια των κοινών, μαύρων κορακιών που συγκροτούν την κοινωνία. Η ανθρωποφαγία των λευκών κορακιών καταστρέφει ό,τι υπάρχει γύρω της και δεν συγκρίνεται παρά μόνο με την αλαζονεία, τη σκληρότητα, την υποταγή σε αρχές ανύπαρκτες ουσιαστικά, αρχές που έχουν εφεύρει οι ίδιοι οι άνθρωποι-ασπροκόρακες προκειμένου να κρατήσουν με νύχια και με δόντια και να διαφημίσουν μια κοινωνική ταυτότητα γεμάτη έπαρση, ψέματα και ανοησίες.  

«Κατασκευάζουμε αφηγήματα γύρω από τους προγόνους μας −“ο αρχαίος πρόγονος”, ο “καταπληκτικός παππούς” που μνημονεύουμε− ανύπαρκτα πολλές φορές και ψευδή, προκειμένου να τους ανυψώσουμε στα μάτια μας, να δικαιολογήσουμε την ένδοξη καταγωγή μας που μας δίνει υπόσταση και τελικά καταλήγουμε να γινόμαστε απίστευτα τοξικοί γιατί λυγίζουμε κάτω από την ευθύνη να ανταποκριθούμε στο αφήγημα που έχουμε κατασκευάσει», λέει η σκηνοθέτιδα της παράστασης. «Επιχειρώ να φωτίσω το έργο με αλληγορίες. Η αγριάδα και η ωμότητα πολλών μας πράξεων είναι γύρω μας και μέσα μας. Αυτή η επιθυμία της “καταγωγής” βλέπουμε πόσο μπορεί να μας καταδυναστεύσει, το να μνημονεύεις ένα ένδοξο παρελθόν με το οποίο σήμερα δεν έχεις καμία σύνδεση. Εκεί αρχίζει η δυστοπία. Οι αξίες ανατρέπονται και δεν ξέρουμε πια τι είναι σημαντικό και τι όχι». 

Ο «Τελευταίος Ασπροκόρακας» και η χαμένη τιμή της άρχουσας τάξης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Η μετάβαση όλων των προσώπων από το περιβεβλημένο με αγνότητα και λευκότητα περιβάλλον των Ασπροκοράκων στο «ύποπτο» καμπαρέ όπου τραγουδά η Ρόζα μοιάζει σχεδόν μοιραία. Όλοι αναζητούν την ηδονή, όλοι εμπλέκονται με αυτή την όψη της ζωής, κάτω από την ηθικολογία και τον καθωσπρεπισμό. Οι «αξίες» που οι ίδιοι έχουν ορίσει ανατρέπονται, οι απαγορεύσεις που έχουν θέσει οι ίδιοι ακυρώνονται κάτω από την απελπισμένη ανάγκη για αγάπη, που λείπει από τη ζωή τους και που όταν πεταχτεί μέσα από το σκοτάδι σαν μικρή ακτίνα φωτός, γεννιέται ξανά η ελπίδα. Δεν είναι τυχαίο ότι το ηθικό πρόσωπο του έργου είναι η Ρόζα, η καλλιτέχνιδα του καμπαρέ, η γυναίκα που έχει επίγνωση της καταγωγής της, που έχει δεχθεί κάθε είδους κακοποίηση και έχει ακόμα βλέμμα καθαρό και κοιτάζει ψηλά. 

Ποτισμένη με κωμικά στοιχεία και μαύρο χιούμορ, με φαρσικές καταστάσεις και αναπάντεχες ανατροπές, η παράσταση «Ο τελευταίος Ασπροκόρακας», που κάνει πρεμιέρα στις 27 Νοεμβρίου 2024, αποτελεί ένα καίριο σχόλιο για τα μέλη της κοινωνίας στην οποία ανήκουμε όλοι. Τα κοπάδια των κοράκων τρέφονται μόνο με σάρκες. Η διαφορά είναι ότι «τα λευκά σπάνια κοράκια τρώνε τις σάρκες των άλλων με χρυσά μαχαιροπίρουνα». 

«Ο τελευταίος Ασπροκόρακας» του Αλέξη Σολομού | Εθνικό Θέατρο

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ