Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Το πέταγμα των πουλιών μοιάζει με μια τελετή μύησης και επανασύνδεσης του ανθρώπου με τον φυσικό κόσμο και την πρωτόγνωρη δύναμη που προκύπτει από αυτήν τη σχέση. Φωτ.: Freddie F./ LIFO

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας

0

Μετά τους Πέρσες και τον Προμηθέα Δεσμώτη ο Άρης Μπινιάρης καταπιάνεται πρώτη φορά με την αρχαία κωμωδία και επιστρέφει στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου την Παρασκευή 9 και το Σάββατο 10 Αυγούστου με τους Όρνιθες του Αριστοφάνη. Στην κορυφαία αυτή κωμωδία, αν και η πλοκή είναι φανταστική, η θεματική είναι αληθινή και ουσιώδης: οι Όρνιθες παρουσιάζουν μια καινούργια αρχή, η οποία πρέπει να γίνει έξω από την ανθρώπινη κοινωνία, μακριά από τον κορεσμό, την παρακμή και τη διαφθορά.

Η σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη αξιοποιεί το στοιχείο της τελετουργίας με στόχο να αναδειχθούν οι αλληγορικές προεκτάσεις του αριστοφανικού έργου, ενώ η μουσική και η κίνηση τοποθετούν στο επίκεντρο της παράστασης την ανθρώπινη κατάσταση, τη μεταμόρφωση και την αποκατάσταση μιας κοσμικής δικαιοσύνης. Με τον ανθρώπινο πολιτισμό να έχει φτάσει σε οριακή στιγμή, το πέταγμα των πουλιών μοιάζει με μια τελετή μύησης και επανασύνδεσης του ανθρώπου με τον φυσικό κόσμο και την πρωτόγνωρη δύναμη που προκύπτει από αυτήν τη σχέση.

«Σ’ εμάς τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους υπάρχουν κάποια ζητούμενα, είμαστε μεταξύ της ποίησης και του ανθρώπου που θα την ενσαρκώσει και, όπως λέγαμε και στη σχολή παλιά, είμαστε η γη πάνω στην οποία πατάνε τα πράγματα».

Ο Πάρις Μέξης είναι συνεργάτης του Άρη Μπινιάρη από τις Βάκχες και σε όλες σχεδόν τις παραστάσεις που έκανε έκτοτε. Έχει σχεδιάσει τα σκηνικά, τα κοστούμια, οτιδήποτε είναι η όψη της παράστασης, και ξεκινάει την κουβέντα με μια μεγάλη ατυχία που τους συνέβη μία εβδομάδα πριν παραδοθούν τα σκηνικά.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
«Σ’ εμάς τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους υπάρχουν κάποια ζητούμενα, είμαστε μεταξύ της ποίησης και του ανθρώπου που θα την ενσαρκώσει και, όπως λέγαμε και στη σχολή παλιά, είμαστε η γη πάνω στην οποία πατάνε τα πράγματα». Φωτ.: Freddie F./ LIFO

«Αυτήν τη στιγμή είμαστε υπό την επήρεια μιας φοβερής καταστροφής, η οποία συνέβη στον κατασκευαστή των σκηνικών μας, τον Παναγιώτη τον Λαζαρίδη· κάηκε ολοσχερώς το εργαστήριό τους στο Μαρκόπουλο», εξηγεί. «Μέσα στην ατυχία μας είμαστε τυχεροί, γιατί ενώ το ξύλινο κομμάτι του σκηνικού μας εξαϋλώθηκε, το μεταλλικό δεν υπέστη βλάβες, και χάρη στον αλτρουϊσμό κάποιων συναδέλφων του έχουμε βρει έναν τρόπο να ξαναφτιαχτεί το κομμάτι που λείπει και να μπορέσει και ο Παναγιώτης να επιστρέψει με τον γρηγορότερο δυνατό τρόπο.

Αυτή η παράσταση είναι πολύ δύσκολη, από τις πιο δύσκολες που έχω κάνει, γιατί αναμετριέσαι με πολλά πράγματα, μεταξύ άλλων και με τους Όρνιθες του Κουν. Ωστόσο, η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να πετύχει. Η Λυσιστράτη είναι ένα έργο γραμμικής αφήγησης, συμβαίνουν διάφορα και είναι διασκεδαστικό, ενώ οι Όρνιθες είναι ένα ποιητικό έργο, όπως και η Ειρήνη και ο Πλούτος. Από την άλλη, ξέρουμε ότι ο Άρης φτιάχνει κάθε φορά μια ιεροτελεστία. Αν αυτά τα πράγματα τα ενώσεις, κινδυνεύεις να φτάσεις στην αποξένωση.

Βάλαμε, λοιπόν, στο κοκτέιλ και το χιούμορ, φτιάξαμε μια αστεία παράσταση. Το χιούμορ υπονομεύει την ιεροτελεστία γιατί δουλεύει πάντα απομυθοποιητικά. Σχεδόν κάθε παράσταση του Άρη έχει έναν επί της ουσίας πειραματικό χαρακτήρα και δεν ξέρεις αν θα πετύχει, αλλά επειδή η πρόθεση είναι δυνατή, ξέρουμε πάντα πού πηγαίνουμε. Αυτήν τη στιγμή είχαμε μια ατυχία με αυτό που συνέβη στον κατασκευαστή μας και προσπαθούμε να αντιδράσουμε στο τεχνικό του κομμάτι, η παράσταση όμως είναι καλή, κι αυτό μπορώ να σου το πω με αγάπη, είδα πρόβα πρόσφατα. Αν με ρώταγες την προηγούμενη εβδομάδα, δεν θα ήξερα τι να σου πω.

Σ’ εμάς τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους υπάρχουν κάποια ζητούμενα, είμαστε μεταξύ της ποίησης και του ανθρώπου που θα την ενσαρκώσει και, όπως λέγαμε και στη σχολή παλιά, είμαστε η γη πάνω στην οποία πατάνε τα πράγματα. Για να μπορέσεις, λοιπόν, να φτιάξεις ένα πρόσφορο έδαφος για να αφηγηθείς ένα παραμύθι, το πλαίσιο αυτής της αφήγησης, βοηθάει να ξέρεις τι πας να κάνεις, ποιο είναι το παραμύθι, τι θες να πεις, σε ποιον κ.λπ. Ο Άρης έχει προσεγγίσει τους Όρνιθες από μια μεριά πολύ ιδιαίτερη.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Τα σχέδια για τα κράνη της παράστασης.

Το διαφορετικό είναι ότι έχει εστιάσει στο προσωπικό εσωτερικό ταξίδι που κάνει ένας άνθρωπος προκειμένου να φτάσει σε μια ανάταση. Αυτό υπάρχει στο έργο, είναι γραμμένο από τον Αριστοφάνη, αλλά για τον Άρη είναι το κέντρο βάρους. Υπάρχουν διάφορα πράγματα που μπορείς να πεις για τους Όρνιθες, υπάρχει το κωμικό στοιχείο, που είναι πολύ έντονο, η επιθεώρηση της εποχής και ο σχολιασμός κάποιων ανθρώπων, και αυτά μας έχουν απασχολήσει πολύ λιγότερο.

Ο Άρης ως δημιουργός εστιάζει στο αρχετυπικό, τον ενδιαφέρει πάρα πολύ η ιεροτελεστία, το κέντρο των αρχέγονων συναισθημάτων, οπότε και στη δική μας την περίπτωση έχει εστιάσει στο κομμάτι που αφορά τους χαρακτήρες και όχι τους μικρορόλους. Ας πούμε, υπάρχει ένας έμπορος στο πρωτότυπο έργο, σ’ εμάς είναι το λαμόγιο, ο άνθρωπος που θέλει να εκμεταλλευτεί κάποιον. Η παραγγελία για το πώς θα στηθεί το σκηνικό είναι “ένα μέρος στο οποίο θα συναντηθούν τα πουλιά και οι άνθρωποι”.

Καταλήξαμε να δημιουργήσουμε έναν στίβο μέσα στον οποίο θα γίνει αυτή η συνάντηση, ένα άλσος, δηλαδή το ήπιο κομμάτι όπου τελειώνει το δάσος και αρχίζει σιγά σιγά το κατοικημένο κομμάτι. Στο τέλος του δάσους, των δέντρων, λοιπόν, όπου κανονικά ζούνε τα πουλιά, γίνεται η συνάντησή τους με τους ανθρώπους. Αυτό το μεταίχμιο, αυτό το σημείο συνάντησης, είναι το σκηνικό μας. 

H πραγματικότητα είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των παραστάσεων παίζεται σε θέατρα σε όλη την Ελλάδα, άρα δεν σχεδιάζεις για την Επίδαυρο μόνο, σχεδιάζεις και όλα τα υπόλοιπα θέατρα που θα πας περιοδεία. Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου για μένα είναι μοναδικό σε όλο τον κόσμο, όχι ως θέατρο αλλά ως μνημείο της ανθρωπότητας. Το θεωρώ σημαντικότερο από την Ακρόπολη γιατί επιτελεί ακόμα τη λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκε, είναι ακόμα θέατρο.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Επίδαυρος, δέντρα, ορνιθοσκαλίσματα.

Το σημαντικότερο πράγμα που συμβαίνει στην Επίδαυρο είναι η σχέση που έχει το κοινό με αυτό που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και με τη φύση. Αυτό το τριπλό πράγμα δεν είναι ποτέ αμελητέο, από αυτό ξεκινάς. Η παλέτα μου για τα σκηνικά, τα κουστούμια, είναι δανεισμένη από τα χρώματα που υπάρχουν εκεί. Δεν είναι κάτι που κάνω πάντα και δεν το παίρνω ως δεδομένο, αλλά εδώ είχα τη δυνατότητα να το κάνω και το εκμεταλλεύτηκα. Στο πρακτικό κομμάτι, η παράσταση αυτή πρέπει να κουμπώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε κάθε θέατρο που θα τη φιλοξενήσει.

Τα κοστούμια είναι πουλιά κι αυτό είναι κάτι πολύ όμορφο. Ο Άρης ξεκίνησε με τη λογική ότι θα κάνουμε φαντασία, ότι θέλουμε πουλιά και όχι κάποιους που είναι σαν πουλιά. Εδώ συγγενεύουμε με τον Τσαρούχη ως σκέψη, κι εκείνος είχε μια παρόμοια παραγγελία: ήθελε να κάνει πουλιά και κατέληξε να φτιάξει μερικά από τα συγκλονιστικότερα κοστούμια που έχουν δημιουργηθεί ποτέ σε επίπεδο σύλληψης – πρόκειται για ένα ημιτελές κοστούμι, για μένα αυτός ήταν ο στόχος.

Τι θα πει ημιτελές κοστούμι, ημιτελές σκηνικό, ημιτελής σκηνογραφία; Η σκηνογραφία που συντελείται στο μυαλό του θεατή. Σου δίνει τόσα πράγματα ώστε να καταλάβεις πού βρίσκεσαι και τι βλέπεις, αλλά το υπόλοιπο κομμάτι, αυτό που λείπει, μπορείς να το συμπληρώσεις εσύ κι έτσι να γίνει δικό σου. Για μένα αυτό είναι το ζητούμενο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, λοιπόν, είχα να κάνω πουλιά και πήρα τα φτερά τους, τα ανακάλυψα από παλιές υδατογραφίες καταπληκτικά φτιαγμένες, τα εκτύπωσα σαν να έκανα ένα print δικό μας, μοναδικό, επιζωγράφισα τα σημεία που έλειπαν και με αυτό το φτέρωμα έφτιαξα κοστούμι, δηλαδή σακάκι και σορτς-παντελόνι.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Είσοδος.

Όλα τα φτερά που βρίσκονται στο κοστούμι, εκτός από τα τυπωμένα, βρίσκονται στο κεφάλι, το κεφάλι για μένα είναι το πιο ενδιαφέρον πράγμα σε ένα πουλί: επειδή έχει τα μάτια του χωρισμένα αναγκαστικά γυρίζει πότε από  τη μία πότε από την άλλη πλευρά το κεφάλι. Έχω φτιάξει ένα κεφάλι πουλίσιο κι εκεί είναι το πιο ορνιθικό στοιχείο του κοστουμιού. Κατά τα άλλα, είναι ένα κοστούμι το οποίο είναι άνετο, δροσερό, γεμάτο αεραγωγούς, γιατί λαμβάνουμε υπόψη και τα πρακτικά πράγματα.

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ένα κοστούμι πρέπει να είναι πάντοτε ασφαλές και τεχνικά άρτιο, για να μπορεί ο ηθοποιός να κάνει τη δουλειά του. Κι επειδή υπάρχει διαρκής κίνηση, διαρκής εγρήγορση, κόντυνα το παντελόνι για να αποκαλύψω τα πόδια του ανθρώπου, βάζοντας τον όγκο του κοστουμιού στο πάνω μέρος. Έτσι συμβαίνει και με το πουλί: το φτέρωμα είναι ψηλά και τα πόδια του πολύ λεπτά».

Το κοστούμι συνοδεύεται από μια μάσκα που μοιάζει με κράνος και ολοκληρώνει την εικόνα του πουλιού. «Από τα πιο δύσκολα πράγματα που μπορείς να δώσεις σε έναν ηθοποιό είναι μια μάσκα. Τη λέμε κράνος γιατί έτσι είναι η κατασκευή της», εξηγεί ο Πάρις. «Δεν είναι τυχαίο ότι αναπτύχθηκε ολόκληρη σχολή μασκών για χώρους όπως η Επίδαυρος και τα μεγάλα ανοιχτά θέατρα. Με το κράνος θέλαμε να πετύχουμε πολλά πράγματα, να έχουμε το μυθικό στοιχείο, την απόσταση, την ομοιογένεια.

Το πιο ενδιαφέρον απ’ όλα είναι ότι υποβάλλουμε τους ηθοποιούς σε περιορισμό, δίνοντάς τους ταυτόχρονα τη δυνατότητα να παίζουν με το κέντρο βάρους του προσώπου να είναι στο ράμφος. Τα φτερώματα είναι όλα πίσω, σαν λοφίο, ακριβώς όπως και στα πουλιά. Φοράς, λοιπόν, μια κατασκευή η οποία μπροστά έχει μια μύτη και πίσω ένα λοφίο κι έτσι αυτομάτως αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο κινείται το κεφάλι. Αυτό, λοιπόν, ήταν ζητούμενο και ως προς την κίνηση αλλά και εικαστικά, ως αποτέλεσμα…».

Πρώτοι σταθμοί περιοδείας
Παρασκευή 12 & Σάββατο 13 Ιουλίου: Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα
Δευτέρα 15 & Τρίτη 16 Ιουλίου: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης», Θεσσαλονίκη
Τετάρτη 17 Ιουλίου: Κηποθέατρο Αλκαζάρ, Λάρισα
Πέμπτη 18 Ιουλίου: Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα», Βόλος
Σάββατο 20 Ιουλίου: Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης, Πρέβεζα
Κυριακή 21 Ιουλίου: Αρχαίο θέατρο Οινιαδών, Μεσολόγγι
Παρασκευή 9 & Σάββατο 10 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ