Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Το πέταγμα των πουλιών μοιάζει με μια τελετή μύησης και επανασύνδεσης του ανθρώπου με τον φυσικό κόσμο και την πρωτόγνωρη δύναμη που προκύπτει από αυτήν τη σχέση. Φωτ.: Freddie F./ LIFO

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας

0

Μετά τους Πέρσες και τον Προμηθέα Δεσμώτη ο Άρης Μπινιάρης καταπιάνεται πρώτη φορά με την αρχαία κωμωδία και επιστρέφει στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου την Παρασκευή 9 και το Σάββατο 10 Αυγούστου με τους Όρνιθες του Αριστοφάνη. Στην κορυφαία αυτή κωμωδία, αν και η πλοκή είναι φανταστική, η θεματική είναι αληθινή και ουσιώδης: οι Όρνιθες παρουσιάζουν μια καινούργια αρχή, η οποία πρέπει να γίνει έξω από την ανθρώπινη κοινωνία, μακριά από τον κορεσμό, την παρακμή και τη διαφθορά.

Η σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη αξιοποιεί το στοιχείο της τελετουργίας με στόχο να αναδειχθούν οι αλληγορικές προεκτάσεις του αριστοφανικού έργου, ενώ η μουσική και η κίνηση τοποθετούν στο επίκεντρο της παράστασης την ανθρώπινη κατάσταση, τη μεταμόρφωση και την αποκατάσταση μιας κοσμικής δικαιοσύνης. Με τον ανθρώπινο πολιτισμό να έχει φτάσει σε οριακή στιγμή, το πέταγμα των πουλιών μοιάζει με μια τελετή μύησης και επανασύνδεσης του ανθρώπου με τον φυσικό κόσμο και την πρωτόγνωρη δύναμη που προκύπτει από αυτήν τη σχέση.

«Σ’ εμάς τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους υπάρχουν κάποια ζητούμενα, είμαστε μεταξύ της ποίησης και του ανθρώπου που θα την ενσαρκώσει και, όπως λέγαμε και στη σχολή παλιά, είμαστε η γη πάνω στην οποία πατάνε τα πράγματα».

Ο Πάρις Μέξης είναι συνεργάτης του Άρη Μπινιάρη από τις Βάκχες και σε όλες σχεδόν τις παραστάσεις που έκανε έκτοτε. Έχει σχεδιάσει τα σκηνικά, τα κοστούμια, οτιδήποτε είναι η όψη της παράστασης, και ξεκινάει την κουβέντα με μια μεγάλη ατυχία που τους συνέβη μία εβδομάδα πριν παραδοθούν τα σκηνικά.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
«Σ’ εμάς τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους υπάρχουν κάποια ζητούμενα, είμαστε μεταξύ της ποίησης και του ανθρώπου που θα την ενσαρκώσει και, όπως λέγαμε και στη σχολή παλιά, είμαστε η γη πάνω στην οποία πατάνε τα πράγματα». Φωτ.: Freddie F./ LIFO

«Αυτήν τη στιγμή είμαστε υπό την επήρεια μιας φοβερής καταστροφής, η οποία συνέβη στον κατασκευαστή των σκηνικών μας, τον Παναγιώτη τον Λαζαρίδη· κάηκε ολοσχερώς το εργαστήριό τους στο Μαρκόπουλο», εξηγεί. «Μέσα στην ατυχία μας είμαστε τυχεροί, γιατί ενώ το ξύλινο κομμάτι του σκηνικού μας εξαϋλώθηκε, το μεταλλικό δεν υπέστη βλάβες, και χάρη στον αλτρουϊσμό κάποιων συναδέλφων του έχουμε βρει έναν τρόπο να ξαναφτιαχτεί το κομμάτι που λείπει και να μπορέσει και ο Παναγιώτης να επιστρέψει με τον γρηγορότερο δυνατό τρόπο.

Αυτή η παράσταση είναι πολύ δύσκολη, από τις πιο δύσκολες που έχω κάνει, γιατί αναμετριέσαι με πολλά πράγματα, μεταξύ άλλων και με τους Όρνιθες του Κουν. Ωστόσο, η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να πετύχει. Η Λυσιστράτη είναι ένα έργο γραμμικής αφήγησης, συμβαίνουν διάφορα και είναι διασκεδαστικό, ενώ οι Όρνιθες είναι ένα ποιητικό έργο, όπως και η Ειρήνη και ο Πλούτος. Από την άλλη, ξέρουμε ότι ο Άρης φτιάχνει κάθε φορά μια ιεροτελεστία. Αν αυτά τα πράγματα τα ενώσεις, κινδυνεύεις να φτάσεις στην αποξένωση.

Βάλαμε, λοιπόν, στο κοκτέιλ και το χιούμορ, φτιάξαμε μια αστεία παράσταση. Το χιούμορ υπονομεύει την ιεροτελεστία γιατί δουλεύει πάντα απομυθοποιητικά. Σχεδόν κάθε παράσταση του Άρη έχει έναν επί της ουσίας πειραματικό χαρακτήρα και δεν ξέρεις αν θα πετύχει, αλλά επειδή η πρόθεση είναι δυνατή, ξέρουμε πάντα πού πηγαίνουμε. Αυτήν τη στιγμή είχαμε μια ατυχία με αυτό που συνέβη στον κατασκευαστή μας και προσπαθούμε να αντιδράσουμε στο τεχνικό του κομμάτι, η παράσταση όμως είναι καλή, κι αυτό μπορώ να σου το πω με αγάπη, είδα πρόβα πρόσφατα. Αν με ρώταγες την προηγούμενη εβδομάδα, δεν θα ήξερα τι να σου πω.

Σ’ εμάς τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους υπάρχουν κάποια ζητούμενα, είμαστε μεταξύ της ποίησης και του ανθρώπου που θα την ενσαρκώσει και, όπως λέγαμε και στη σχολή παλιά, είμαστε η γη πάνω στην οποία πατάνε τα πράγματα. Για να μπορέσεις, λοιπόν, να φτιάξεις ένα πρόσφορο έδαφος για να αφηγηθείς ένα παραμύθι, το πλαίσιο αυτής της αφήγησης, βοηθάει να ξέρεις τι πας να κάνεις, ποιο είναι το παραμύθι, τι θες να πεις, σε ποιον κ.λπ. Ο Άρης έχει προσεγγίσει τους Όρνιθες από μια μεριά πολύ ιδιαίτερη.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Τα σχέδια για τα κράνη της παράστασης.

Το διαφορετικό είναι ότι έχει εστιάσει στο προσωπικό εσωτερικό ταξίδι που κάνει ένας άνθρωπος προκειμένου να φτάσει σε μια ανάταση. Αυτό υπάρχει στο έργο, είναι γραμμένο από τον Αριστοφάνη, αλλά για τον Άρη είναι το κέντρο βάρους. Υπάρχουν διάφορα πράγματα που μπορείς να πεις για τους Όρνιθες, υπάρχει το κωμικό στοιχείο, που είναι πολύ έντονο, η επιθεώρηση της εποχής και ο σχολιασμός κάποιων ανθρώπων, και αυτά μας έχουν απασχολήσει πολύ λιγότερο.

Ο Άρης ως δημιουργός εστιάζει στο αρχετυπικό, τον ενδιαφέρει πάρα πολύ η ιεροτελεστία, το κέντρο των αρχέγονων συναισθημάτων, οπότε και στη δική μας την περίπτωση έχει εστιάσει στο κομμάτι που αφορά τους χαρακτήρες και όχι τους μικρορόλους. Ας πούμε, υπάρχει ένας έμπορος στο πρωτότυπο έργο, σ’ εμάς είναι το λαμόγιο, ο άνθρωπος που θέλει να εκμεταλλευτεί κάποιον. Η παραγγελία για το πώς θα στηθεί το σκηνικό είναι “ένα μέρος στο οποίο θα συναντηθούν τα πουλιά και οι άνθρωποι”.

Καταλήξαμε να δημιουργήσουμε έναν στίβο μέσα στον οποίο θα γίνει αυτή η συνάντηση, ένα άλσος, δηλαδή το ήπιο κομμάτι όπου τελειώνει το δάσος και αρχίζει σιγά σιγά το κατοικημένο κομμάτι. Στο τέλος του δάσους, των δέντρων, λοιπόν, όπου κανονικά ζούνε τα πουλιά, γίνεται η συνάντησή τους με τους ανθρώπους. Αυτό το μεταίχμιο, αυτό το σημείο συνάντησης, είναι το σκηνικό μας. 

H πραγματικότητα είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των παραστάσεων παίζεται σε θέατρα σε όλη την Ελλάδα, άρα δεν σχεδιάζεις για την Επίδαυρο μόνο, σχεδιάζεις και όλα τα υπόλοιπα θέατρα που θα πας περιοδεία. Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου για μένα είναι μοναδικό σε όλο τον κόσμο, όχι ως θέατρο αλλά ως μνημείο της ανθρωπότητας. Το θεωρώ σημαντικότερο από την Ακρόπολη γιατί επιτελεί ακόμα τη λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκε, είναι ακόμα θέατρο.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Επίδαυρος, δέντρα, ορνιθοσκαλίσματα.

Το σημαντικότερο πράγμα που συμβαίνει στην Επίδαυρο είναι η σχέση που έχει το κοινό με αυτό που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και με τη φύση. Αυτό το τριπλό πράγμα δεν είναι ποτέ αμελητέο, από αυτό ξεκινάς. Η παλέτα μου για τα σκηνικά, τα κουστούμια, είναι δανεισμένη από τα χρώματα που υπάρχουν εκεί. Δεν είναι κάτι που κάνω πάντα και δεν το παίρνω ως δεδομένο, αλλά εδώ είχα τη δυνατότητα να το κάνω και το εκμεταλλεύτηκα. Στο πρακτικό κομμάτι, η παράσταση αυτή πρέπει να κουμπώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε κάθε θέατρο που θα τη φιλοξενήσει.

Τα κοστούμια είναι πουλιά κι αυτό είναι κάτι πολύ όμορφο. Ο Άρης ξεκίνησε με τη λογική ότι θα κάνουμε φαντασία, ότι θέλουμε πουλιά και όχι κάποιους που είναι σαν πουλιά. Εδώ συγγενεύουμε με τον Τσαρούχη ως σκέψη, κι εκείνος είχε μια παρόμοια παραγγελία: ήθελε να κάνει πουλιά και κατέληξε να φτιάξει μερικά από τα συγκλονιστικότερα κοστούμια που έχουν δημιουργηθεί ποτέ σε επίπεδο σύλληψης – πρόκειται για ένα ημιτελές κοστούμι, για μένα αυτός ήταν ο στόχος.

Τι θα πει ημιτελές κοστούμι, ημιτελές σκηνικό, ημιτελής σκηνογραφία; Η σκηνογραφία που συντελείται στο μυαλό του θεατή. Σου δίνει τόσα πράγματα ώστε να καταλάβεις πού βρίσκεσαι και τι βλέπεις, αλλά το υπόλοιπο κομμάτι, αυτό που λείπει, μπορείς να το συμπληρώσεις εσύ κι έτσι να γίνει δικό σου. Για μένα αυτό είναι το ζητούμενο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, λοιπόν, είχα να κάνω πουλιά και πήρα τα φτερά τους, τα ανακάλυψα από παλιές υδατογραφίες καταπληκτικά φτιαγμένες, τα εκτύπωσα σαν να έκανα ένα print δικό μας, μοναδικό, επιζωγράφισα τα σημεία που έλειπαν και με αυτό το φτέρωμα έφτιαξα κοστούμι, δηλαδή σακάκι και σορτς-παντελόνι.

Τα πουλιά ως φορείς μιας νέας πραγματικότητας; Facebook Twitter
Είσοδος.

Όλα τα φτερά που βρίσκονται στο κοστούμι, εκτός από τα τυπωμένα, βρίσκονται στο κεφάλι, το κεφάλι για μένα είναι το πιο ενδιαφέρον πράγμα σε ένα πουλί: επειδή έχει τα μάτια του χωρισμένα αναγκαστικά γυρίζει πότε από  τη μία πότε από την άλλη πλευρά το κεφάλι. Έχω φτιάξει ένα κεφάλι πουλίσιο κι εκεί είναι το πιο ορνιθικό στοιχείο του κοστουμιού. Κατά τα άλλα, είναι ένα κοστούμι το οποίο είναι άνετο, δροσερό, γεμάτο αεραγωγούς, γιατί λαμβάνουμε υπόψη και τα πρακτικά πράγματα.

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ένα κοστούμι πρέπει να είναι πάντοτε ασφαλές και τεχνικά άρτιο, για να μπορεί ο ηθοποιός να κάνει τη δουλειά του. Κι επειδή υπάρχει διαρκής κίνηση, διαρκής εγρήγορση, κόντυνα το παντελόνι για να αποκαλύψω τα πόδια του ανθρώπου, βάζοντας τον όγκο του κοστουμιού στο πάνω μέρος. Έτσι συμβαίνει και με το πουλί: το φτέρωμα είναι ψηλά και τα πόδια του πολύ λεπτά».

Το κοστούμι συνοδεύεται από μια μάσκα που μοιάζει με κράνος και ολοκληρώνει την εικόνα του πουλιού. «Από τα πιο δύσκολα πράγματα που μπορείς να δώσεις σε έναν ηθοποιό είναι μια μάσκα. Τη λέμε κράνος γιατί έτσι είναι η κατασκευή της», εξηγεί ο Πάρις. «Δεν είναι τυχαίο ότι αναπτύχθηκε ολόκληρη σχολή μασκών για χώρους όπως η Επίδαυρος και τα μεγάλα ανοιχτά θέατρα. Με το κράνος θέλαμε να πετύχουμε πολλά πράγματα, να έχουμε το μυθικό στοιχείο, την απόσταση, την ομοιογένεια.

Το πιο ενδιαφέρον απ’ όλα είναι ότι υποβάλλουμε τους ηθοποιούς σε περιορισμό, δίνοντάς τους ταυτόχρονα τη δυνατότητα να παίζουν με το κέντρο βάρους του προσώπου να είναι στο ράμφος. Τα φτερώματα είναι όλα πίσω, σαν λοφίο, ακριβώς όπως και στα πουλιά. Φοράς, λοιπόν, μια κατασκευή η οποία μπροστά έχει μια μύτη και πίσω ένα λοφίο κι έτσι αυτομάτως αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο κινείται το κεφάλι. Αυτό, λοιπόν, ήταν ζητούμενο και ως προς την κίνηση αλλά και εικαστικά, ως αποτέλεσμα…».

Πρώτοι σταθμοί περιοδείας
Παρασκευή 12 & Σάββατο 13 Ιουλίου: Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα
Δευτέρα 15 & Τρίτη 16 Ιουλίου: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης», Θεσσαλονίκη
Τετάρτη 17 Ιουλίου: Κηποθέατρο Αλκαζάρ, Λάρισα
Πέμπτη 18 Ιουλίου: Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα», Βόλος
Σάββατο 20 Ιουλίου: Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης, Πρέβεζα
Κυριακή 21 Ιουλίου: Αρχαίο θέατρο Οινιαδών, Μεσολόγγι
Παρασκευή 9 & Σάββατο 10 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ