The_Politics_Of_Pop*

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
0

Πριν κάποια χρόνια διάβασα στο LIFO.gr την είδηση της πώλησης ενός πίνακα του Basquiat στην τιμή των 29 εκατομμυρίων δολαρίων. Δεν με εξέπληξε βέβαια. Η ποπ αρτ καλλιτεχνική σκηνή των '80ς ταλαντούχοι επίγονοι οι περισσότεροι του Γουόρχολ (και αδικοχαμένοι αρκετοί από αυτούς είτε από τα ναρκωτικά είτε από το AIDS) είναι πια οι «νέοι κλασσικοί» κατά μια έννοια σε μια αγορά που διψάει για ανανέωση.

Αποδείχθηκε με το πέρασμα του χρόνου βέβαια πως οι περισσότεροι δεν ήταν φούσκες και πως παρ' όλη την ακραιφνή εμπορευματοποίηση του αρτ μάρκετ αρκετοί από αυτούς κατάφεραν να αναγνώσουν τα σημάδια του καιρού τους με τόλμη, ακρίβεια και ποιητική ένταση.

Τα ανθρωπάκια του Haring περιγράφουν ακριβώς αυτό. Την πάλη του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, με το ανεβάσταγο φορτίο του κόσμου μας. Για αυτό μάλλον παραμένει ακόμα επίκαιρος και έχουμε την δυνατότητα σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης σαν και τη τωρινή να ξύσουμε και τις υπόλοιπες επιστρώσεις του έργου του

Δεν ήταν εύκολο. Γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στα κυκλωνικά καλλιτεχνικά ρεύματα των '60s-'70s πριν δραστηριοποιηθούν στα '80ς και στην εμπορευματική γιγάντωση που αυτά επέφεραν και έπρεπε να ισορροπήσουν ανάμεσα στην underground σκηνή που τους ανέθρεψε και στις ελκυστικά προσοδοφόρες αντανακλάσεις του mainstream κυκλώματος που βαμπιρικά ήθελε να τους εκμεταλλευθεί.

Γέννημα εκείνης της περιόδου και από τα πιο χαρακτηριστικά και ταλαντούχα δείγματα της είναι και ο Keith Haring, όπως και ο Basquiat που ανέφερα στην αρχή του ποστ. Βέβαια ο Haring έσπασε το φράγμα του μέινστριμ πιο εύκολα απ' ό,τι ο underground Basquiat. :-)

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
Ο ατιτλοφόρητος πίνακας του 1982 από τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά πωλήθηκε από τον οίκο Christie's, έναντι 29 εκατομμυρίων δολαρίων.

Βοήθησε σε αυτό σαφώς η καρτουνίστικη υφή των σχεδίων του η οποία σε πρώτο επίπεδο σε προσέλκυε αμέσως ανεξαρτήτως της τριβής σου με την τέχνη είτε τα έβλεπες στο δρόμο απ' όπου ξεκίνησε κι αυτός είτε κρεμασμένα στους τοίχους των γκαλερί.

Πρόδρομος μιας ολόκληρης γενιάς street artists που ακολούθησαν μετά και στην Αμερική και αλλού ο Haring κατά τη γνώμη μου υπήρξε εξόχως σημαντικός.

Φιλτράρισε μέσα από το πολύχρωμο ποπ καλειδοσκόπιο της τέχνης του την Αμερική των '80s, το τρυφηλό παιχνίδι των αντανακλάσεών της, την δίνη των αντιφάσεων της, την ιδιότυπη σχιζοφρένεια της, τον μετεωρισμό και το είδος της ναυτίας που προκαλεί στο άτομο το συνεχές κυνήγι της επιτυχίας καταφέρνοντας να σχηματίσει μέσα από τις ρωγμές της έναν ποπ λυρισμό μεγάλης συγκινησιακής δύναμης.

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter

Τα ανθρωπάκια του Haring περιγράφουν ακριβώς αυτό. Την πάλη του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, με το ανεβάσταγο φορτίο του κόσμου μας. Για αυτό μάλλον παραμένει ακόμα επίκαιρος και έχουμε την δυνατότητα σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης σαν και τη τωρινή να ξύσουμε και τις υπόλοιπες επιστρώσεις του έργου του

Τις πιο πολιτικές τις οποίες και σαφώς διαθέτει το έργο του μέσα σε όλο αυτό τον πολύχρωμο, λαβυρινθώδη ποπ κυκεώνα. Αυτό θα σκέφτηκαν μάλλον και οι υπεύθυνοι του Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris οι οποίοι διοργάνωσαν μια έκθεση με τα πιο πολιτικά από τα έργα του με τον τίτλο Keith Haring: The Political Line η οποία θα «τρέχει» μέχρι και τις 18 Αυγούστου στο Παρίσι.

Δείτε μερικές εικόνες από την έκθεση και τά έργα του Haring. Και σκεφτείτε πως μπορεί να μιλήσεις πολιτικά χωρίς να επιβάλλεις τη διάσταση μιας χοντροκομμένης στράτευσης αλλά την εμπνευσμένη λάμψη της μεγάλης τέχνης.

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
 
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντόνιο Λόπεζ: o εικονογράφος μόδας που «σκότωσε» τη γυναίκα-κουκλίτσα

Μόδα & Στυλ / Αντόνιο Λόπεζ: o εικονογράφος μόδας που «σκότωσε» τη γυναίκα-κουκλίτσα

Με στοιχεία urban street κουλτούρας, λατινοαμερικανική παράδοση και αλάνθαστο αισθητήριο εισήγαγε τον πλουραλισμό στον κόσμο της μόδας και ανακάλυψε αμαζόνες όπως η Γκρέις Τζόουνς και η Τζέρι Χολ.
IRENE D'ATHENES

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ