The_Politics_Of_Pop*

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
0

Πριν κάποια χρόνια διάβασα στο LIFO.gr την είδηση της πώλησης ενός πίνακα του Basquiat στην τιμή των 29 εκατομμυρίων δολαρίων. Δεν με εξέπληξε βέβαια. Η ποπ αρτ καλλιτεχνική σκηνή των '80ς ταλαντούχοι επίγονοι οι περισσότεροι του Γουόρχολ (και αδικοχαμένοι αρκετοί από αυτούς είτε από τα ναρκωτικά είτε από το AIDS) είναι πια οι «νέοι κλασσικοί» κατά μια έννοια σε μια αγορά που διψάει για ανανέωση.

Αποδείχθηκε με το πέρασμα του χρόνου βέβαια πως οι περισσότεροι δεν ήταν φούσκες και πως παρ' όλη την ακραιφνή εμπορευματοποίηση του αρτ μάρκετ αρκετοί από αυτούς κατάφεραν να αναγνώσουν τα σημάδια του καιρού τους με τόλμη, ακρίβεια και ποιητική ένταση.

Τα ανθρωπάκια του Haring περιγράφουν ακριβώς αυτό. Την πάλη του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, με το ανεβάσταγο φορτίο του κόσμου μας. Για αυτό μάλλον παραμένει ακόμα επίκαιρος και έχουμε την δυνατότητα σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης σαν και τη τωρινή να ξύσουμε και τις υπόλοιπες επιστρώσεις του έργου του

Δεν ήταν εύκολο. Γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στα κυκλωνικά καλλιτεχνικά ρεύματα των '60s-'70s πριν δραστηριοποιηθούν στα '80ς και στην εμπορευματική γιγάντωση που αυτά επέφεραν και έπρεπε να ισορροπήσουν ανάμεσα στην underground σκηνή που τους ανέθρεψε και στις ελκυστικά προσοδοφόρες αντανακλάσεις του mainstream κυκλώματος που βαμπιρικά ήθελε να τους εκμεταλλευθεί.

Γέννημα εκείνης της περιόδου και από τα πιο χαρακτηριστικά και ταλαντούχα δείγματα της είναι και ο Keith Haring, όπως και ο Basquiat που ανέφερα στην αρχή του ποστ. Βέβαια ο Haring έσπασε το φράγμα του μέινστριμ πιο εύκολα απ' ό,τι ο underground Basquiat. :-)

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
Ο ατιτλοφόρητος πίνακας του 1982 από τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά πωλήθηκε από τον οίκο Christie's, έναντι 29 εκατομμυρίων δολαρίων.

Βοήθησε σε αυτό σαφώς η καρτουνίστικη υφή των σχεδίων του η οποία σε πρώτο επίπεδο σε προσέλκυε αμέσως ανεξαρτήτως της τριβής σου με την τέχνη είτε τα έβλεπες στο δρόμο απ' όπου ξεκίνησε κι αυτός είτε κρεμασμένα στους τοίχους των γκαλερί.

Πρόδρομος μιας ολόκληρης γενιάς street artists που ακολούθησαν μετά και στην Αμερική και αλλού ο Haring κατά τη γνώμη μου υπήρξε εξόχως σημαντικός.

Φιλτράρισε μέσα από το πολύχρωμο ποπ καλειδοσκόπιο της τέχνης του την Αμερική των '80s, το τρυφηλό παιχνίδι των αντανακλάσεών της, την δίνη των αντιφάσεων της, την ιδιότυπη σχιζοφρένεια της, τον μετεωρισμό και το είδος της ναυτίας που προκαλεί στο άτομο το συνεχές κυνήγι της επιτυχίας καταφέρνοντας να σχηματίσει μέσα από τις ρωγμές της έναν ποπ λυρισμό μεγάλης συγκινησιακής δύναμης.

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter

Τα ανθρωπάκια του Haring περιγράφουν ακριβώς αυτό. Την πάλη του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, με το ανεβάσταγο φορτίο του κόσμου μας. Για αυτό μάλλον παραμένει ακόμα επίκαιρος και έχουμε την δυνατότητα σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης σαν και τη τωρινή να ξύσουμε και τις υπόλοιπες επιστρώσεις του έργου του

Τις πιο πολιτικές τις οποίες και σαφώς διαθέτει το έργο του μέσα σε όλο αυτό τον πολύχρωμο, λαβυρινθώδη ποπ κυκεώνα. Αυτό θα σκέφτηκαν μάλλον και οι υπεύθυνοι του Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris οι οποίοι διοργάνωσαν μια έκθεση με τα πιο πολιτικά από τα έργα του με τον τίτλο Keith Haring: The Political Line η οποία θα «τρέχει» μέχρι και τις 18 Αυγούστου στο Παρίσι.

Δείτε μερικές εικόνες από την έκθεση και τά έργα του Haring. Και σκεφτείτε πως μπορεί να μιλήσεις πολιτικά χωρίς να επιβάλλεις τη διάσταση μιας χοντροκομμένης στράτευσης αλλά την εμπνευσμένη λάμψη της μεγάλης τέχνης.

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
 
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντόνιο Λόπεζ: o εικονογράφος μόδας που «σκότωσε» τη γυναίκα-κουκλίτσα

Μόδα & Στυλ / Αντόνιο Λόπεζ: o εικονογράφος μόδας που «σκότωσε» τη γυναίκα-κουκλίτσα

Με στοιχεία urban street κουλτούρας, λατινοαμερικανική παράδοση και αλάνθαστο αισθητήριο εισήγαγε τον πλουραλισμό στον κόσμο της μόδας και ανακάλυψε αμαζόνες όπως η Γκρέις Τζόουνς και η Τζέρι Χολ.
IRENE D'ATHENES

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ