47' με τον Στράτο Τζώρτζογλου

47' με τον Στράτο Τζώρτζογλου Facebook Twitter
Φωτ.: ΠάνοςΜιχαήλ/ LIFO
2

Έπρεπε, λοιπόν, να κατέβει δύο επίπεδα κάτω από τη γη, στο γκαράζ του Ιδρύματος Κακογιάννη, για να επανασυνδεθεί με ένα άλλο υπόγειο, εκείνο του Θεάτρου Τέχνης, απ' όπου ξεκίνησε 25 χρόνια πριν με τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον  Ήχο του  Όπλου της Λούλας Αναγνωστάκη στην τελευταία σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν. Για να ξαναπιάσει το νήμα που συνδέει τη νιότη του με την ωριμότητά του ως άντρα και ως ηθοποιού. Γιατί ο Στράτος Τζώρτζογλου αυτήν τη στιγμή, με την ερμηνεία του στην παράσταση της ομάδας Bijoux de Kant Είσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα, βασισμένη σε κείμενα του Γιώργου Ιωάννου, κάνει μία τομή. Ερμηνεύοντας έναν άπαιχτο μονόλογο του σπουδαίου Θεσσαλονικιού λογοτέχνη, τη Μεγάλη Άρκτο, την οποία ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης έχει εντάξει αριστοτεχνικά στην όλη παράσταση, απογειώνεται σε υποκριτικά ύψη που πιθανόν να μην τον έχουμε ξαναδεί ποτέ άλλοτε. Toν βρήκα Δευτέρα βράδυ στο τηλέφωνο, στο Hilton της Λευκωσίας. Το πρώτο που τον ρωτάω ευθέως είναι τι ήταν εκείνο που του έδωσε την ώθηση και τον έχει κάνει αγνώριστο. Είναι μια ωριμότητα που τον έκανε να αποβάλει από πάνω του τον σταρ που υπήρξε για χρόνια, ώστε να αναδείξει τον καλό ηθοποιό που έκρυβε μέσα του; Μου απαντάει: «Νομίζω ότι είναι συνισταμένη διαφόρων παραμέτρων. Η ζωή σε κάνει να βιώνεις κάποια πράγματα σε τέτοιο βαθμό που, όταν τα εκφράζεις, είτε στο θέατρο είτε στην καθημερινή ζωή, να έχουν μια άλλη βαθύτητα ή μια άλλη ρηχότητα, αν γυρίσουν όλα αρνητικά. Με αυτό δεν θέλω να πω ότι ήταν καλά που πέρασα τα προβλήματα που πέρασα για να μαλακώσω, αλλά σίγουρα δεν φοβήθηκα να ζήσω την κάθε στιγμή μου με απόλυτη ειλικρίνεια. Θα σου φανεί παράξενο, αλλά βάζω δύο σταθμούς στη ζωή μου, τον  Ήχο του  Όπλου και αυτή την παράσταση. Τότε έφερα το υλικό που ο ίδιος ο Κουν χαρακτήριζε ως “περίεργα ειλικρινές, περίεργα άμεσο, περίεργα αυθεντικό”. Με την ίδια ευαισθησία, αγάπη και βάθος που με είχε δει εκείνος, κατά κάποιο περίεργο τρόπο με βλέπει ο Σκουρλέτης τώρα».


Ήταν μόλις 21 ετών τότε και από τα «Σιδεράδικα» του Πειραιά, όπου εξασκούνταν στο μπόντι-μπίλντινγκ βρέθηκε με όλα τα φώτα στραμμένα επάνω του. Μέσα σε σύντομο διάστημα πρωταγωνίστησε σε ταινίες του Αγγελόπουλου και του Βούλγαρη που τον έχρισαν ζεν πρεμιέ νέας κοπής. Ένα «παράξενο» λαϊκό είδωλο που ξεκινούσε από τον ποιοτικό χώρο, χωρίς να ανήκει πραγματικά σ’ αυτόν. Εξέφραζε με την αυθεντικότητά του μια ανθρωπιά που οι μορφωμένοι νέοι ηθοποιοί αδυνατούσαν να προσφέρουν στο θέατρο και στον κινηματογράφο της εποχής. Όλοι οι επόμενοι απλώς ακολούθησαν τον Τζώρτζογλου.


Με τον Γιάννη Σκουρλέτη είχαν να βρεθούν από εποχής Κουν, όταν και οι δύο συμμετείχαν στην ίδια ερασιτεχνική ομάδα. Στο μεταξύ, ο τελευταίος είχε μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη ως εικαστικός και σκηνοθέτης που συνήθως στήνει έργα πάνω σε λογοτεχνικά και ποιητικά κείμενα. Φέτος επέλεξε να κάνει μια σύνθεση από πεζά και φράσεις του Ιωάννου. Το θαυμαστό αποτέλεσμα είναι μια εικαστική περφόρμανς «απίστευτης ακρίβειας και λεπτομέρειας», όπως λέει και ο Τζώρτζογλου. «Πρέπει συγχρόνως να μη χάσεις το συναίσθημα που μπορεί να απορρέει από το βάθος της σκέψης του ήρωα. Οφείλω να αρθώ στο ύψος του, γνωρίζοντας την εποχή του. Όχι μέσω έρευνας, αλλά βιώνοντάς την, όπως την Ομόνοια του ’80, ας πούμε. Να είσαι περιθωριακός λόγω ευαισθησίας και να μπορείς να κάνεις παρέα με άτομα όχι ως ισότιμος ή ίσος αλλά με την ευαισθησία και τη συμπόνια που τους έβλεπε ο ήρωας/συγγραφέας. Να έχεις βιώσει το περιθώριο της ζωής και της κοινωνίας που μπήκε ο ίδιος για να μπορέσει να αναπνεύσει, γιατί του ήταν αδύνατο μέσα στον κανονικό κόσμο. Να μπορείς να βλέπεις τη σταύρωσή του σταδιακά. Το έργο αυτό, όπως και της Αναγνωστάκη, μιλάει για τη μάνα. Μία μάνα όπως η Ελλάδα, που την ίδια στιγμή που αγαπάει τα παιδιά της, τα καταβροχθίζει κιόλας. Στον  Ήχο του Όπλου ήταν ο ομφάλιος λώρος με τη μάνα. Στη Μεγάλη  Άρκτο καλούμαι να κόψω τον ομφάλιο λώρο για να μη γίνει φίδι. Αυτό στην προσωπική μου ζωή το ένιωσα όταν γεννήθηκε ο γιος μου. Μέχρι τότε ήμουν ακόμα παιδί της μάνας μου. Ο ομφάλιος λώρος εδώ είναι μέσα στο κεφάλι του ήρωα. Μπορεί εκείνη να είναι ένας κανονικός άνθρωπος, αλλά κάποια αυστηρή πτυχή του χαρακτήρα της να έχει επιδράσει τρομερά στον ψυχισμό του ήρωα. Άλλοι δεν μπορούν να το αντέξουν και πνίγονται, άλλοι δεν κατανοούν και μένουν πάντα δεμένοι με τη μάνα τους κι άλλοι προσπαθούν να αντιδράσουν μέσα από το ποιητικό τους έργο ή πέφτουν σε υπερβολές. Θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο για έναν άντρα, ειδικά στην ελληνική κοινωνία, να κόψει τον ομφάλιο λώρο. Ποτέ δεν τον κόβεις. Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να τον αγαπήσεις, αλλά δεν φτάνει από μόνο του αυτό, πρέπει και να τον κατανοήσεις, να τον κάνεις σύμμαχό σου. Κι ενώ ο ήρωας βγάζει το μαχαίρι, στο τέλος κατανοεί. Στην ουσία θέλει να κόψει την ταυτότητα που είχε, την ανεπάρκειά του που τον οδηγεί στη μοναξιά». Ο ήρωας του Ιωάννου είναι ένας παρενδυτικός, που όμως στην παράσταση των Bijoux de Kant δεν εμφανίζεται ως τέτοιος. Μόνο κάποια ενδυματολογικά στοιχεία μας το θυμίζουν κάποια στιγμή. Τον ρωτάω αν θεωρεί τον ρόλο τολμηρό ή ακόμα κι επικίνδυνο. Μου απαντάει: «Πιο επικίνδυνο είναι να φέρω την αλήθεια του ήρωα. Αλλά πρέπει να συναντάς τα σκοτάδια σου. Λίγο να ξεφύγω, το κείμενο διαλύεται. Με τον Σκουρλέτη υπήρχε μια αόρατη συνεργασία, χωρίς λόγια. Δουλέψαμε λέξη-λέξη πάνω σε πίνακες του Μπέικον». Τέλος, μου εξηγεί την τεράστια εμπειρία που έχει αποκομίσει από το ταξίδι του στην Αμερική και τα εξαιρετικά μαθήματα υποκριτικής που παρακολουθεί δίπλα σε μια σπουδαία δασκάλα στο Λος Άντζελες: «Είναι καλό να μη σε ξέρει κανείς. Σε κάνει αγνό, δεν υπάρχει προκατάληψη. Είναι πολύ ωραίο να είσαι το μηδέν, το τίποτα, το κενό. Να ξέρεις ότι δεν θα ανοίξουν οι πόρτες. Επαναπροσδιορίζεις τα πράγματα. Είναι ένα είδος τεχνητού θανάτου, που είναι τέλειος!».

47' με τον Στράτο Τζώρτζογλου Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ

«Eίσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα»
Μια παράσταση της Βijoux de Kant, βασισμένη στο έργο του Γιώργου Ιωάννου.
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Υπόγειο Γκαράζ
Πειραιώς 206
210 3418550
www.mcf.gr
Πέμπτη-Κυριακή, 21:30

Θέατρο
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια