«Ένα τοπίο άβατο»: 30 χρόνια από το ντεμπούτο των Στέρεο Νόβα

«Ένα τοπίο άβατο»: 30 χρόνια από το ντεμπούτο των Στέρεο Νόβα Facebook Twitter
«Στέρεο Γόβα» τους αποκαλούσαν στη ζούλα και εν ευθυμία κάποια μέλη από άλλες μπάντες του ανεξάρτητου κυκλώματος. Οι γκέι μας έσωσαν πάλι, όπως είχε επισημάνει ένας φίλος μου τότε.
0

ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΞΕΧΝΙΟΥΝΤΑΙ. Ένα απ’ αυτά είναι η πρώτη φορά που άκουσα Στέρεο Νόβα, πριν από τριάντα χρόνια, όταν κυκλοφόρησε από το πουθενά το ομώνυμο, παρθενικό τους άλμπουμ, που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε μια νέα, ενισχυμένη ηχητικά εκδοχή, με την επιμέλεια των δημιουργών του.

Πολύ δύσκολα θα μπορούσα να επιλέξω ένα άλμπουμ ή ένα φιλμ ή ένα βιβλίο ως το αγαπημένο μου «όλων των εποχών», όμως σίγουρα και μακράν το αγαπημένο μου άλμπουμ δικού μας συγκροτήματος, το πιο καθοριστικό, το πιο σημαντικό, αυτό που ήρθε και προσγειώθηκε στην πιο κρίσιμη και συγχρόνως πιο ελεύθερη ηλικία (20+ χρονών), στην πιο ώριμη ανωριμότητα, ήταν και θα είναι αυτός ο μαγικός πρώτος δίσκος των Στέρεο Νόβα.

Δίσκος τρόπος του λέγειν, αφού πρωτοάκουσα κομμάτια του σε μια κασέτα που μου είχε στείλει ένας φίλος μου στην Αγγλία όπου βρισκόμουν, και περιείχε δυο-τρία κομμάτια από το άλμπουμ που μόλις είχε βγει, με πρώτο τον «Εξώστη».

Τριάντα χρόνια αργότερα, ζούμε σε μια διαφορετική χώρα, όμως οι στίχοι των τραγουδιών του δίσκου αποδεικνύουν ότι κάποια βασικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ…

Θυμάμαι να λιώνω απευθείας με το ατμοσφαιρικό μπιτ της εισαγωγής και με το που ξεκίνησε η αφήγηση με τη φωνή του Κωνσταντίνου Βήτα (θερμή, διακριτική, εκφραστική και μ’ έναν ελαφρύ δισταγμό που δεν την άφηνε να ξεφύγει προς την εξομολόγηση ή το κήρυγμα) η ακρόαση, σε μια φοιτητική εστία στο Νόριτς, αναβαθμίστηκε σε εξωσωματική εμπειρία, σε ανάληψη: Θα θυμάμαι πάντα τα μάτια του φίλου μου / ν’ ακολουθούν σαν πουλιά τις γραμμές του τρένου / να κοιτάνε στον ορίζοντα ένα τοπίο άβατο / να σκέφτονται αν η αγάπη είναι πιο κρύα απ’ το θάνατο… 

Μιλάμε για μεγάλη ζημιά. Με την πρώτη ευκαιρία αγόρασα τον δίσκο και παρότι τον κρατούσα στα χέρια μου ήταν δύσκολο να πιστέψω ότι κυκλοφορούσε, από χέρι σε χέρι αρχικά, ένα τόσο σύγχρονο, καίριο, υπέροχο πράγμα στην ντόπια σκηνή.

Αστική ποίηση με ηλεκτρονικό / χορευτικό ήχο και μια ατμόσφαιρα που ανακαλούσε συγχρόνως acid/rave καταστάσεις, indie ιδιοσυγκρασίες, ραπ εσωστρέφειες. Και με την αφήγηση στα ελληνικά, αλλά ειδικότερα στη δική μας διάλεκτο και στη δική μας αντίληψη και στις δικές μας ευαισθησίες εκείνης της εποχής, που με τα σημερινά κοινωνικοοικονομικά κριτήρια φαίνεται απίθανο ότι υπήρξε ποτέ.

Και όμως υπήρξε. Τριάντα χρόνια αργότερα, ζούμε σε μια διαφορετική χώρα, όμως οι στίχοι των τραγουδιών του δίσκου αποδεικνύουν ότι κάποια βασικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ… Έπαιξες κι έχασες μα κάποια μέρα θα καταλάβεις / πως όταν ο κόσμος μένει ίδιος πρέπει εσύ ν’ αλλάζεις / από παιδί αναρωτιόμουν ποιος έχει τη δύναμη / αυτός που χτυπάει ή αυτός που πονάει… Πολέμησε το άδικο και κάθε είδους βία / σκέψου θετικά και μη γελάς με ηλίθια αστεία.

Και μόνο οι τίτλοι των κομματιών απηχούσαν ένα γνώριμο κινηματογραφικό σύμπαν μαγικού νεορεαλισμού και μια αντίληψη έντεχνη και χίπστερ συγχρόνως (με τις παλαιές, μη εκφυλισμένες σημασίες και των δύο όρων), λογοτεχνική και εικαστική, από τη Λένα Πλάτωνος στο διάστημα: «Άστραλον», «Ένα κλεμμένο ποδήλατο», «Ο εξώστης», «Ευδοκία», «Ηλίθια αστεία», «Προάστια», «Το παιχνίδι της εξουσίας»…

Ιστορίες που έμοιαζαν τόσο οικείες και τόσο αληθινές, κι ας ήταν διαποτισμένες από την αχλή των ονείρων: Θα διασχίσεις ένα πρωινό τον κόσμο / και θα ΄ναι πιο όμορφα κι από ένα όνειρο… Δες τι αργά που ο ήλιος ανεβαίνει / κι αυτό που ήθελα να γίνει πόσο ξεμακραίνει…

Κανείς δεν τα είχε πει τόσο ωραία. Ούτε οι Τρύπες, ούτε κανείς. «Στέρεο Γόβα» τους αποκαλούσαν στη ζούλα και εν ευθυμία κάποια μέλη από άλλες μπάντες του ανεξάρτητου κυκλώματος. Οι γκέι μας έσωσαν πάλι, όπως είχε επισημάνει ένας φίλος μου τότε.  

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θα θυμάμαι πάντα: Οι Στέρεο Νόβα μιας εποχής αγνής μα σκόρπιας

Μουσική / Θα θυμάμαι πάντα: Οι Στέρεο Νόβα μιας εποχής αγνής μα σκόρπιας

Τρεις δεκαετίες και βάλε από το σχηματισμό του θρυλικού συγκροτήματος, ο Πέτρος Μπιρμπίλης θυμάται τον αυθόρμητο, σχεδόν αυτοσχέδιο τρόπο που γύριζε τα βιντεοκλίπ τους, στο κλίμα μιας φιλίας αγνής και απροσποίητης.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ
Παύλος Παυλίδης, μουσικός

Οι Αθηναίοι / Παύλος Παυλίδης: «Kάποιος πιτσιρικάς φτιάχνει τώρα κάτι στο δωμάτιό του, που θα μας αφήσει άφωνους»

Μωρά στη φωτιά, Ξύλινα Σπαθιά, B Movies, μια αξιοζήλευτη πορεία στο ελληνικό τραγούδι: Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του υλικού, ο Παύλος Παυλίδης αυτοβιογραφείται στη LiFO.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ