Γιατί η μετακίνηση στην πόλη έχει γίνει αφόρητη

Ο μολυσμένος αέρας είναι απόφαση Facebook Twitter
Όλοι θα μυρίζουμε άσχημα όταν βγούμε χειρονομώντας και σπρώχνοντας απ’ το βαγόνι. Eικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΣΕ ΕΝΑΝ ΠΟΛΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΔΡΟΜΟ ΚΟΝΤΑ στο Σύνταγμα περιμένουμε το λεωφορείο. Δεν είμαστε πολλοί. Η περιοχή έχει τουρίστες που κάνουν ποδήλατο σ’ έναν προσεκτικά σχεδιασμένο κύκλο γύρω από το Καλλιμάρμαρο και μέσα από τον Εθνικό Κήπο. Η βιτρίνα βιώσιμης μετακίνησης στην πόλη ενδεχομένως να τους φαίνεται σύντομη, αλλά πειστική.

Η κίνηση του δρόμου είναι τόσο αφόρητη, που βάζω τ’ ακουστικά μου. Όσοι ποδηλατούν αγκομαχώντας εισπνέουν τους ρύπους. Ένα πατίνι διεκδικεί ζωτικό χώρο. Το λεωφορείο αποδεικνύεται εντελώς αναξιόπιστο. Φτάνει αφότου έχουμε περάσει από διάφορα στάδια απελπισίας και πλήξης. Είναι καταταλαιπωρημένο, σχεδόν το λυπάσαι. Όταν τελικά επιβιβάζομαι, τα αυτοκόλλητα που έχουν ξεμείνει από την πανδημία φαντάζουν γελοία. Είναι ανέφικτο να κρατήσεις απόσταση από το οτιδήποτε εδώ μέσα. Οι φαντασιώσεις πανδημία - ευκαιρία ηχούν πλέον ειρωνικές. 

Λίγες μέρες μετά παίρνω τον Ηλεκτρικό. Μου κάνει εντύπωση πόσο βρόμικος είναι. Τα καθίσματα σε άθλια κατάσταση, σκέφτομαι ότι πρέπει να πλύνω το ρούχο μου μόλις βγω. Το πλήθος του κόσμου που ανεβοκατεβαίνει είναι ετερόκλητο. Όλοι θα μυρίζουμε άσχημα όταν βγούμε χειρονομώντας και σπρώχνοντας απ’ το βαγόνι. Το χειρότερο είναι γι’ αυτούς που πάνε στη δουλειά τους.  

Κανένας Έλληνας πολιτικός δεν ξενυχτάει με την αγωνία ότι θα χάσει τη δουλειά του επειδή αδιαφορεί για το περιβάλλον. Ο απλός κόσμος δεν φαίνεται να νιώθει ενοχή όταν μετακινείται εις βάρος των άλλων. Άλλωστε, όταν σου παρουσιάζεται σαν αλλόκοτη, οριακά εξευτελιστική επιλογή η μετακίνηση με τα μέσα, δεν φταις και ακριβώς εσύ που τα αποφεύγεις. Ή, μήπως, φταις;

Η μετακίνηση είναι δύσκολη στην Αθήνα λόγω αποτυχίας των υπευθύνων. Μια σειρά πολυετών πολιτικών αποφάσεων οδήγησαν εδώ. Εάν τα μέσα ήταν καλύτερα και δεν έρχονταν κάθε είκοσι πέντε λεπτά, θα τα έπαιρναν περισσότεροι άνθρωποι. Θα χτιζόταν οπωσδήποτε η σχετική κουλτούρα πράσινης μετακίνησης. Γι’ αυτό και κάθε προσπάθεια επέκτασης της επικράτειας των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι στη σωστή κατεύθυνση.

Είναι κρίμα που η έλλειψη δημόσιας συζήτησης δημιουργεί εχθρότητα προς παρεμβάσεις που «κόβουν» από το αυτοκίνητο και δίνουν στο μετρό ή τον Ηλεκτρικό. Δεν είναι επιλογή το αυτοκίνητο για αστικές μετακινήσεις. Η χρήση του είναι προκλητικός εγωισμός. Σκαρφαλωμένο πάνω στα πεζοδρόμιά μας, είναι ένα άσχημο, θορυβώδες παράσιτο που μας κλέβει αέρα, χώρο και ησυχία. Η οδήγηση έχει κάτι αντικοινωνικό.

Η Ευρώπη υποτίθεται πως προσπαθεί να απεξαρτηθεί από τα κακά ορυκτά καύσιμα. Αυτός ο εθισμός της την έχει κάνει junky που συχνάζει στα πλέον κακόφημα μέρη. Από τον τύραννο Πούτιν μέχρι τους Σαουδάραβες γόνους-ολιγάρχες, οι έμποροι των καυσίμων είναι ο ορισμός του ανθρώπου που η συναναστροφή μαζί του σε λερώνει. Η Ευρώπη έχει διακηρύξει τον στόχο της να ξεκόψει. Θα δούμε πώς θα πάει αυτό. 

Τέτοιοι στόχοι προφανώς είναι δύσκολοι και περιλαμβάνουν περίπλοκες γεωστρατηγικές κινήσεις αλλά και έναν απαιτητικό συντονισμό βουλήσεων σε επίπεδο ηγετών και πολιτών. Δυστυχώς, οι συμπολίτες μας σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ασκούν αποτελεσματικότερη συλλογική πίεση για την πράσινη μετάβαση σε σχέση μ’ εμάς εδώ. 

Πιέζουμε δυσανάλογα λίγο για πράσινες λύσεις, εάν αναλογιστούμε πόσο υποφέρει ήδη ο ευρωπαϊκός Νότος από υψηλές θερμοκρασίες, πλημμύρες και πυρκαγιές. Κανένας Έλληνας πολιτικός δεν ξενυχτάει με την αγωνία ότι θα χάσει τη δουλειά του επειδή αδιαφορεί για το περιβάλλον. Ο απλός κόσμος δεν φαίνεται να νιώθει ενοχή όταν μετακινείται εις βάρος των άλλων. Άλλωστε, όταν σου παρουσιάζεται σαν αλλόκοτη, οριακά εξευτελιστική επιλογή η μετακίνηση με τα μέσα, δεν φταις και ακριβώς εσύ που τα αποφεύγεις. Ή, μήπως, φταις;

Ίσως όλα αυτά οφείλονται στο ότι δεν υπάρχει γενικά πολλή ντροπή στη χώρα για την κλοπή πόρων από τις επόμενες γενιές και τη δημιουργία διαφόρων χρεών που τις επιβαρύνουν. Ας γεννηθούν με το καλό και τότε ‒τι να κάνουμε;‒ θα τους περιμένει ένα ταμείο υπερχρεωμένο από τα επιδόματα (που χρηματοδοτούν τους ίδιους μη βιώσιμους κύκλους παραγωγής και κατανάλωσης) και ένα περιβάλλον βγαλμένο απ’ τις σελίδες της Αποκάλυψης. 

Τότε κάποιοι θα πρέπει να δουλέψουν σκληρά ώστε να πείσουν πως η καταστροφή ήταν αποτέλεσμα φυσικών διεργασιών. Οι καινούργιοι κάτοικοι της Γης δεν πρόλαβαν καθόλου περιβάλλον, όχι επειδή το φάγανε οι προηγούμενοι ούτε επειδή η μία κακή απόφαση διαδέχθηκε την άλλη αλλά επειδή όλες οι καταστροφές έρχονται με φυσικό τρόπο. Η πολιτική δεν παίζει ρόλο, δεν αλλάζει στην πραγματικότητα τίποτα. Η ιδιότητα του πολίτη είναι μια οφθαλμαπάτη. Θα υπάρχουν σίγουρα επιστήμονες και γραφήματα που θα μπορούν να βοηθήσουν στη στοιχειοθέτηση αυτού του ισχυρισμού και καλοπροαίρετοι άνθρωποι που θα γράψουν πως δεν υπήρχε και ούτε υπάρχει εναλλακτική.

Η διάλυση του περιβάλλοντος ήταν μονόδρομος, θα λένε, κάτι που έγινε μαγικά. Κι ας είναι απόφαση που ελήφθη συστηματικά και επανειλημμένα, ένα διαρκές έγκλημα με πολλούς αυτουργούς που λειτουργούν ετεροχρονισμένα σε βάρος των επόμενων γενεών. Ξέρουν πώς να το κάνουν, υπάρχει η διανοητική τεχνογνωσία για την παρουσίαση του πολιτικού ως φυσικού και αναπόφευκτου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ναι, το χρειάζεται η πόλη το μετρό, χρειάζεται όμως ακόμα περισσότερο το πράσινό της

Ρεπορτάζ / Ναι, το χρειάζεται η πόλη το μετρό, χρειάζεται όμως ακόμα περισσότερο το πράσινό της

Εργοτάξια, γερανοί, μηχανήματα, σιλό, πλατείες και πάρκα «στον γύψο»… Τι συνέπειες θα έχει στο λιγοστό πράσινο της πρωτεύουσας η επέκταση του μετρό, ενόσω η κλιματική αλλαγή δείχνει ήδη τα «δόντια» της;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πλατεία Ομονοίας: Συσκευές που καθαρίζουν τον αέρα- ισοδύναμες με 30 δέντρα

Αθήνα / Πλατεία Ομονοίας: Τοποθετήθηκαν συσκευές που καθαρίζουν τον αέρα, «ισοδύναμες» με 30 δέντρα

Οι έξυπνες συσκευές απορρόφησης ρυπογόνων μικροσωματιδίων καθαρίζουν τον αέρα και το αποτέλεσμά τους ισοδυναμεί με μια αντίστοιχη φύτευση τριάντα δέντρων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πληρότητα εκατό τοις εκατό

Λοξή Ματιά / Πληρότητα εκατό τοις εκατό

Μόνο το παρόν υπάρχει, το μέλλον το χειρίζονται οι δημόσιοι στοχαστές, οι προφήτες των μεγάλων μεταβολών και το μικρό στράτευμα όσων ανά την υφήλιο δίνουν διαλέξεις ή φτιάχνουν βίντεο για την τεχνητή νοημοσύνη, τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις ή τα βιολογικά όρια στον πλανήτη.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μπρους Κλαρκ: «Οι μικρογειτονιές της Αθήνας και οι μικροκοινωνίες τους είναι από τα γοητευτικότερα στοιχεία αυτής της πόλης»

Βιβλίο / Μπρους Κλαρκ: «Τα μικρά χωριά της Αθήνας είναι το γοητευτικότερο στοιχείο της»

Οι αέναες αλλαγές της Αθήνας, η βρετανική μοναρχία αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία σε μια απολαυστική συζήτηση με έναν εκλεκτό δημοσιογράφο, συγγραφέα και διάπυρο φιλέλληνα με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου του βιβλίου «Athens, City of Wisdom» (εκδ. Head of Zeus) και τη βράβευσή του από την ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς οι γερμανικές εκλογές μπορούν να ανατρέψουν την πολιτική ισορροπία της Ευρώπης

Οπτική Γωνία / Πώς οι γερμανικές εκλογές μπορούν να ανατρέψουν την πολιτική ισορροπία της Ευρώπης

«Δεν μπορώ να δεχτώ ότι το 25% των ευρωπαϊκών λαών έγιναν φασίστες και ναζιστές», λέει στη LiFO η Μαρία Γαβουνέλη, καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ και γενική διευθύντρια του ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όσοι κινδυνολογούσαν, αναμένοντας ξαφνικά να καταστραφεί η ετερόφυλη οικογένεια, έπεσαν έξω»

Οπτική Γωνία / Ένας χρόνος ισότητας στον γάμο: οι αριθμοί, τα δικαιώματα και οι παραλείψεις

«Όσοι κινδυνολογούσαν, αναμένοντας ξαφνικά να καταστραφεί η ετερόφυλη οικογένεια, έπεσαν έξω», λέει στη LiFO η καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, Λίνα Παπαδοπούλου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο χριστιανός φυσιοθεραπευτής και άλλες άγριες ιστορίες

Ακροβατώντας / Ο χριστιανός φυσιοθεραπευτής και άλλες άγριες ιστορίες

Ακόμα και αν τα ΜΜΕ καταρρίπτουν κάθε τόσο τα ψέματα του Τραμπ, του Βανς και όλων των απίθανων αυτών τύπων, αυτοί έχουν στα χέρια τους ένα υπερόπλο που λέγεται «μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Κώστας Γιαννακίδης: «Ο Κασσελάκης είναι μια αποτυχημένη βαλκανική αμερικανιά»

Οπτική Γωνία / Κώστας Γιαννακίδης: «Ο Κασσελάκης είναι μια αποτυχημένη βαλκανική αμερικανιά»

Ο γνωστός δημοσιογράφος και ραδιοφωνικός παραγωγός σχολιάζει με τον δικό του καυστικό τρόπο την επικαιρότητα, την πολιτική και την τηλεόραση, ενώ μιλά για τη ζωή και την πορεία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λύση δεν είναι η υιοθέτηση της ακροδεξιάς ατζέντας

Ακροβατώντας / Λύση δεν είναι η υιοθέτηση της ακροδεξιάς ατζέντας

Όλες οι απώλειες εδώ και χρόνια είναι προς τα δεξιά κι αυτό δεν αλλάζει, παρά τις προσπάθειες επαναπατρισμού ψηφοφόρων με την υιοθέτηση, έστω εν μέρει, της ατζέντας της ακροδεξιάς. Το αντίθετο συμβαίνει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Τα πεζοδρόμια της Αθήνας δεν θα μπορούσαν να είναι χειρότερα

Ρεπορτάζ / Τα πεζοδρόμια της Αθήνας δεν θα μπορούσαν να είναι χειρότερα

Το 70% δεν τηρεί τις απαιτούμενες προδιαγραφές πλάτους. Κάποια κρύβουν παγίδες, συνήθως τρύπες ή πλάκες που έχουν αποκολληθεί. Άλλα είναι στενά και γεμάτα εμπόδια. Ποια είναι η κατάσταση των πεζοδρομίων της πόλης και τι κάνει ο δήμος για να προστατεύσει το δικαίωμα της ασφαλούς μετακίνησης των πεζών στην Αθήνα; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ