Το κόμμα Σαμαρά

ΕΠΕΞ Το κόμμα Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς έχει ήδη μια μεγάλη πορεία και έχει ικανοποιήσει όλες τις φιλοδοξίες του, ιδιαίτερα τη μεγαλύτερη, να γίνει πρωθυπουργός.
0


ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ που προέκυψαν μετά την απρόσμενη διαγραφή Σαμαρά από τον Μητσοτάκη είναι αν ο πρώτος θα προχωρήσει στη δημιουργία νέου κόμματος, όπως έκανε το μακρινό 1993. Δεκάδες σχετικά σενάρια είδαν το φως της δημοσιότητας, ιδιαίτερα με αναφορές στην Πολιτική Άνοιξη, η οποία δημιουργήθηκε από τον Σαμαρά μετά την πτώση της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη από βουλευτές της επιρροής του Μεσσήνιου πολιτικού αλλά και, όπως έντονα φημολογoύνταν εκείνη την εποχή, από ισχυρούς επιχειρηματίες που είχαν έντονες αντιπαραθέσεις με την κυβέρνηση.

Η Πολιτική Άνοιξη άρχισε να καταρρέει λίγα χρόνια αργότερα και έμεινε εκτός Βουλής και Ευρωβουλής μέχρι να διαλυθεί γρήγορα και οριστικά, αφήνοντας τον Αντώνη Σαμαρά σε μια οκτάχρονη προσωπική πολιτική μοναξιά με μεγάλο κόστος, ιδιαίτερα για έναν τόσο φιλόδοξο πολιτικό.

Ο πρώην πρωθυπουργός είναι ήδη 73 χρόνων. Σε αυτή την ηλικία ακόμα και ένας ιδιαίτερα φιλόδοξος και χωρίς φραγμούς πολιτικός αντικειμενικά δεν δικαιούται να έχει ιδιαίτερες επιδιώξεις και όνειρα για το μέλλον το οποίο δεν είναι μεγάλο.

Οι πιθανότητες να επαναληφθεί μια ανάλογη ιστορία όπως αυτή της Πολιτικής Άνοιξης, ενός κόμματος με εντελώς ευκαιριακό και θολό ιδεολογικό στίγμα (ξεκινούσε από το περίφημο Μακεδονικό, επάνω στο οποίο φτιάχτηκαν πολιτικές καριέρες από εθνοκάπηλους, και έφτανε μέχρι το ιστορικό στέλεχος της αριστεράς Ανδρέα Λεντάκη), είναι ελάχιστες έως μηδαμινές. Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται ακόμα και αν πολλοί ισχυρίζονται το αντίθετο. Αυτή η εκτίμηση δεν είναι προϊόν πληροφόρησης αλλά στηρίζεται στη γνώση και στον τρόπο σκέψης και λειτουργίας του συγκεκριμένου πολιτικού.

Συνηγορούν όμως και οι αντικειμενικές συνθήκες σε αυτή την πρόβλεψη. Ο πρώην πρωθυπουργός είναι ήδη 73 χρόνων. Σε αυτή την ηλικία ακόμα και ένας ιδιαίτερα φιλόδοξος και χωρίς φραγμούς πολιτικός αντικειμενικά δεν δικαιούται να έχει ιδιαίτερες επιδιώξεις και όνειρα για το μέλλον το οποίο δεν είναι μεγάλο. Συνήθως του αρκεί να πιστεύει ότι αποτέλεσε ένα πολύ σημαντικό πολιτικό κεφάλαιο για τη χώρα και προσπαθεί να υποδύεται τον σοφό, επιχειρώντας να διατηρήσει την όποια φήμη και επιρροή, που αντικειμενικά μειώνονται, σταδιακά και αναπόφευκτα.

Επίσης, σίγουρα δεν κάνεις κόμμα, όταν μάλιστα έχεις περάσει από μια αποτυχημένη εμπειρία, η οποία δικαίωσε τον πολιτικό σου πατέρα (Ευάγγελο Αβέρωφ-Τοσίτσα) που έλεγε ότι όποιος φεύγει από το μαντρί τον τρώει ο λύκος. Δεν τον άκουσε ο Σαμαράς το 1993, δεν πρόκειται να τον παρακούσει δεύτερη φορά. Όμως υπάρχει ένα άλλο δεδομένο που αφορά την κινητήρια δύναμη των πολιτικών σχετικά μεγάλης ηλικίας, η οποία λέγεται υστεροφημία. Ο Σαμαράς, που στην εποχή του ήταν από τους νεότερους σε ηλικία που μπήκαν στην πολιτική και εκλέχτηκε πολύ νέος βουλευτής, έχει ήδη μια μεγάλη πορεία και έχει ικανοποιήσει όλες τις φιλοδοξίες του, ιδιαίτερα τη μεγαλύτερη, να γίνει πρωθυπουργός.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι επειδή ο Σαμαράς δεν θα κάνει κόμμα μετά τη διαγραφή του η περίοδος θα είναι σχετικά ανώδυνη για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, και με χαμηλό κόστος, κάθε άλλο. Δεν διέγραψε τον Σαλμά ή κάποιον αντίστοιχο πολιτικό με μικρό ειδικό βάρος αλλά έναν πρώην πρωθυπουργό, γέννημα-θρέμμα της παράταξης, με μεγάλη επιρροή όχι τόσο σε επίπεδο βουλευτών και στελεχών όσο σε ένα μεγάλο ακροατήριο της Νέας Δημοκρατίας που ομνύει στο τρίπτυχο «πατρίς - θρησκεία - οικογένεια» και με έναν τρόπο εκφράζει τον μέσο «νοικοκυραίο» νεοδημοκράτη που έχει γαλουχηθεί με αυτό το ιδεολόγημα. Ο Σαμαράς είναι ο κύριος εκφραστής όλων αυτών.

Η διαγραφή του Σαμαρά από την πλευρά Μητσοτάκη ήταν μια φοβική κίνηση, σίγουρα αναποτελεσματική και με μεγάλο κόστος. Από μια άποψη ο Σαμαράς λειτουργούσε ως φράχτης στις ακόμα μεγαλύτερες διαρροές ψηφοφόρων προς τα δεξιότερα της Νέας Δημοκρατίας πολιτικά μορφώματα, τα οποία ήδη αθροίζουν ποσοστά που φτάνουν  στο 20%. Οι μεγάλες συγκριτικά με το 2019 και ακόμα μεγαλύτερες από τις τελευταίες Ευρωεκλογές απώλειες της ΝΔ δεν κατευθύνονται προς τα αριστερά αλλά προς τα δεξιά της. Ο Σαμαράς, υπενθυμίζοντας κάθε τόσο τις «αξίες» της παράταξης, σε έναν βαθμό συγκρατούσε τις ακόμα μεγαλύτερες διαρροές.

Μπορεί, λοιπόν, ο Αντώνης Σαμαράς να μη φτιάξει αυτήν τη φορά ένα δικό του κόμμα αλλά είναι ικανός να λειτουργεί με έναν τρόπο ως η συνείδηση της παράταξης και με τις παρεμβάσεις του να προκαλεί πολλαπλάσια πολιτική ζημιά στον Μητσοτάκη. Και πλέον θα μιλάει ως στέλεχος που βρίσκεται εκτός κόμματος, άρα χωρίς κανέναν περιορισμό. Όσοι είδαν στην απόφαση Μητσοτάκη μια έξυπνη κίνηση πρέπει να το ξανασκεφτούν: απλώς πρόσθεσε ένα ακόμα πρόβλημα στη δεξιά πολυκατοικία.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ