Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse»

Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
RODEO 1971 -Όρθιοι: ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Βίκτωρ Μιχαηλίδης (δεξιά του, όπως κοιτάζουμε τη φωτογραφία), της κινηματογραφικής εταιρείας Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης.Καθιστοί (από αριστερά): Ομάρ Σαρίφ, Νικόλ Καλφάν, άγνωστη ενζενί, Ρομπέρ Οσέν, Ζαν-Πολ Μπελμοντό.
1

Λίγες μέρες μετά το θάνατο του Ομάρ Σαρίφ (10 Ιουλίου 2015) είχαμε δημοσιεύσει ένα κείμενο εδώ, στο LIFO.gr (με αφορμή το θλιβερό γεγονός), που επιγραφόταν «Καταδιώκοντας τον Ομάρ Σαρίφ στις γειτονιές του Πειραιά, το 1971 / Η φοβερή σκηνή καταδίωξης με αυτοκίνητα από την ταινία Le Casse του Ανρί Βερνέιγ».

Εκείνο το κείμενο τελείωνε με την εξής φράση: «Υπάρχουν διάφορα παραλειπόμενα από τις κραιπάλες του Μπελμοντό και του Σαρίφ στις ταβέρνες της Πλάκας και αλλαχού, αλλά αυτά δεν έχουν και μεγάλη σημασία τώρα...». Με άλλα λόγια αφήναμε μιαν υπόσχεση πως θα επανέλθουμε στο παρασκήνιο της συγκεκριμένης ταινίας, με κάποια άλλη αφορμή ή και χωρίς αφορμή, που είχε αναστατώσει την κοσμική Αθήνα, στο τέλος του χειμώνα και την άνοιξη του 1971, και που είχε μετατρέψει τους λαμπερούς ηθοποιούς της (και) σε πρωταγωνιστές της αθηναϊκής νύχτας.

Οι πρωταγωνιστές της ταινίας του Ανρί Βερνέιγ, δηλαδή ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό, ο Ομάρ Σαρίφ, η Ντάιαν Κάνον, ο Ρομπέρ Οσέν, η Νικόλ Καλφάν, ο Ρενάτο Σαλβατόρι και όσοι άλλοι, είχαν παραμείνει στην Ελλάδα για περισσότερο από δύο μήνες.

Θέλουμε να πούμε πως αυτά που συνέβησαν πριν από λίγο καιρό στην πρωτεύουσα (Σύνταγμα κ.λπ.), με τα γυρίσματα της ταινίας του Ferdinando Cito Filomarino Born to be Murdered (που έχει για πρωταγωνιστή τον γιο του Denzel Washington, τον John David Washington) δεν ήταν τίποτα μπροστά σε όσα είχαν γίνει το 1971, με αφορμή το Le Casse (ε.τ. Οι Διαρρήκτες).

Κατ' αρχάς εκείνο που πρέπει να σημειώσουμε είναι πως οι πρωταγωνιστές της ταινίας του Ανρί Βερνέιγ, δηλαδή ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό, ο Ομάρ Σαρίφ, η Ντάιαν Κάνον, ο Ρομπέρ Οσέν, η Νικόλ Καλφάν, ο Ρενάτο Σαλβατόρι και όσοι άλλοι, είχαν παραμείνει στην Ελλάδα για περισσότερο από δύο μήνες. Ένα διάστημα ικανό από μόνο του, ώστε να δημιουργήσει τη σχετική αναστάτωση στους κοσμικούς συντάκτες της εποχής, που δεν θα σταματούσαν να γράφουν, συχνά και με την αναμενόμενη κουτσομπολίστικη διάθεση, για όλα όσα συνδέονταν με τους πρωταγωνιστές μετά από τα γυρίσματά τους – που, σημειωτέον, ήταν τόσο συμπυκνωμένα και κοπιαστικά (τα γυρίσματα), κατάλληλα μόνο για άψογους επαγγελματίες.

Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Ο Μπελμοντό προβάρει μια σκηνή, επί της Βασιλίσσης Σοφίας, ακριβώς απέναντι από την Αμερικανική Πρεσβεία
Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Έλενα Ναθαναήλ – Ομάρ Σαρίφ

Παρά ταύτα ελεύθερος χρόνος υπήρχε, με τους πρωταγωνιστές να χαίρονται και να διασκεδάζουν με τις ποικίλες διεξόδους που τους προσέφερε η αθηναϊκή νύχτα.
Να πούμε επίσης πως η ταινία είχε τύχει της αμέριστης συμπαράστασης του χουντικού καθεστώτος – το οποίο καθεστώς έβλεπε σ' αυτή μια καλή ευκαιρία για να διαφημιστεί στο εξωτερικό. Και δεν λέμε για την άμεση διαφήμιση, καθώς στην ταινία, σε διάφορες φάσεις της, ο φακός φωτογράφιζε τα «πουλιά της χούντας» (κρεμασμένα στις κολώνες κ.λπ.), αλλά κυρίως για την έμμεση. Πως στην Ελλάδα γυρίζονται ταινίες από ξένα συνεργεία, υψηλού τεχνικού-επαγγελματικού επιπέδου, πως η χώρα προσφέρει «ιδανικές συνθήκες δουλειάς», και πως μαζί με τη δουλειά προσφέρει και όλο εκείνο το πακέτο «μετά τη δουλειά», που, έτσι κι αλλιώς, δεν θα είναι ποτέ αμελητέο.

Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό, με το στυλό στο χέρι, δεν προλάβαινε να δίνει αυτόγραφα
Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Απίστευτες καταστάσεις στη Λεωφόρο Βασιλέως Κωνσταντίνου. Ο Μπελμοντό κρέμεται από λεωφορείο και τον κυνηγάει με ταξί ο Ομάρ Σαρίφ!

Δεν χρειάζεται να πούμε πως η χούντα είχε βάλει τους δικούς της (π.χ. τον Παύλο Τοτόμη της ΕΤΒΑ, της Εμπορικής Τράπεζας Βιομηχανικής Αναπτύξεως δηλαδή) να προφέρουν γη και ύδωρ στους συντελεστές της ταινίας, διοργανώνοντας ακόμη και ειδική δεξίωση, στο ξενοδοχείο King George, προκειμένου να καλοπεράσουν οι όντως σημαντικοί πρωταγωνιστές του Le Casse. (Να συμπληρώσουμε πως θυγατρική της ΕΤΒΑ ήταν τότε η εταιρεία Γενική Κινηματογραφικών Επιχειρήσεων, που μερικά χρόνια αργότερα θα εξελισσόταν στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου). Όπως δεν είναι άμοιρο αυτού που λέμε παραπάνω και το γεγονός πως ο Βερνέιγ είχε δηλώσει υπόχρεος προς το καθεστώς, που τον είχε αφήσει να αναστατώσει για μέρες το κέντρο της Αθήνας (κάτι που δεν θα μπορούσε να το κάνει με τίποτα στο Παρίσι, όπως είχε ο ίδιος επισημάνει).

Όλοι γνωρίζουμε (τουλάχιστον οι πιο παλιοί) πως στις αρχές του '70 γινόταν χαμός με το «Ντιρλαντά», που είχε ηχογραφήσει ο Διονύσης Σαββόπουλος το 1969, για τις ανάγκες του άλμπουμ του «Το Περιβόλι του Τρελλού» [Lyra]. Το τραγούδι δεν τραγουδιόταν μόνο στο εσωτερικό απ' άκρη σ' άκρη, γνωρίζοντας συνεχείς διασκευές (μέχρι και ο άγνωστος τότε Βασίλης Παπακωνσταντίνου το είχε πει), μα και στο εξωτερικό, αφού σχεδόν σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα, κάποιος τραγουδιστής ή τραγουδίστρια ή κάποια ορχήστρα θα το έκανε επιτυχία. Στη Γαλλία το "Darla dirladada" το απογείωσε η Dalida, ενώ καλό είναι να πούμε πως και η εκτέλεση του Σαββόπουλου ακουγόταν στη Γαλλία, αφού είχαν κυκλοφορήσει εκεί τόσο το LP του, ως "Le Jardin du Fou", όσο και το σχετικό 45άρι (αμφότερα από τη γαλλική Polydor).

Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Εδώ ο Μπελμοντό (ή μάλλον ο κασκαντέρ του) πηδάει από εν κινήσει λεωφορείο κάπου στην παραλιακή

Έτσι, όταν ήρθαν οι Γάλλοι (και όλοι οι υπόλοιποι) στην Αθήνα, για να γυρίσουν το Le Casse, τι πιο φυσικό από το να μάθουν για τον Σαββόπουλο και να ζητήσουν να πάνε να τον δουν και να τον ακούσουν να τραγουδάει το αυθεντικό κατά μίαν έννοια «Ντιρλαντά»; Ο Σαββόπουλος, όμως, βρισκόταν σε άλλη φάση. Την εποχή εκείνη ετοίμαζε τον «Μπάλλο», και το «Ντιρλαντά» ήταν μια πονεμένη ιστορία η οποία δεν είχε τελεσιδικήσει.

Ο Μπελμοντό, λοιπόν, που ήξερε το «Ντιρλαντά» από τη Γαλλία (από τους Les Dirlada και την Dalida προφανώς), ήταν εκείνος που είχε θελήσει να το ακούσει ζωντανά από τον Σαββόπουλο, που τότε τραγουδούσε στο Rodeo (Χέυδεν 34, στην Πλατεία Βικτωρίας). Και όντως. Η παρέα θα βρεθεί στο Rodeo, αλλά ο Σαββόπουλος θα τη σνομπάρει!

Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Ζαν-Πολ Μπελμοντό – Νικόλ Καλφάν
Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Ιαπωνικός δίσκος 45 στροφών με τη μουσική του Le Casse, που είχε γράψει ο Ennio Morricone

Όπως είχαν γράψει τα περιοδικά (Επίκαιρα), ο Σαββόπουλος δεν είχε εμφανισθεί, με τους «αστέρες» να εκνευρίζονται και να αποχωρούν. «Κάτι λέει εκνευρισμένος ο Μπελμοντό στον Ομάρ Σαρίφ και η διασκέδαση τελειώνει άδοξα. Μοναδικός κερδισμένος ο Αιγύπτιος ζεν πρεμιέ, που δέχεται θερμά φιλιά μιας άγνωστης θαυμάστριάς του», όπως διαβάζουμε σχετικά. Η φωτογραφία με τον Διονύση Σαββόπουλο όρθιο (σε φάση αποχώρησης) και με τους χαλαρούς (ακόμη) Ομάρ Σαρίφ, Νικόλ Καλφάν, Ρομπέρ Οσέν και Ζαν-Πολ Μπελμοντό γύρω από ένα τραπέζι του Rodeo με ουίσκι, σόδα και κοκακόλες είναι... μνημείο.

Μια παλιά πρακτική των δημοσιογράφων των κοσμικών στηλών και των ποικίλων καλλιτεχνικών παρατρεχάμενων ήταν να εκμεταλλεύονται τις παρουσίες ξένων «αστέρων» στη χώρα, φέρνοντας δίπλα τους εγχώριους ηθοποιούς ή τραγουδιστές, αφήνοντας, σε κάποιες περιπτώσεις, υπόνοιες πως κάτι πικάντικο θα μπορούσε να συμβαίνει μεταξύ τους. Εξάλλου, μια φωτογραφία ενός Έλληνα ή μιας Ελληνίδας, δίπλα σ' ένα πολύ μεγάλο όνομα του εξωτερικού ποτέ δεν ήταν μικρό πράγμα, καθώς βοηθούσε πάντα στο πρεστίζ του δικού μας ηθοποιού ή τραγουδιστή και εξαργυρωνόταν στα ταμεία.

Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Ούρσουλα Άντρες και Ζαν-Πολ Μπελμοντό στην Αθήνα
Όταν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό που γεννήθηκε σαν σήμερα ήρθε στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Le Casse» Facebook Twitter
Ούρσουλα Άντρες και Ζαν-Πολ Μπελμοντό στην Αθήνα

Τα περιοδικά τότε έγραφαν για τη γνωριμία της Ρίκας Διαλυνά με τον Ομάρ Σαρίφ, που γνωρίζονταν από το Χόλιγουντ (όπως σημείωναν), ενώ δεν παρέλειψαν να τραβήξουν και φωτογραφία του Αιγύπτιου ηθοποιού με την Έλενα Ναθαναήλ, σε κάποιο μαγαζί του Τουρκολίμανου.

Οι «δαιμόνιοι» ρεπόρτερ είχαν, επίσης, την πληροφορία πως θα κατέφθαναν κάποια στιγμή στην Αθήνα και οι σύντροφοι, τότε, των Μπελμοντό και Σαλβατόρι, δηλαδή η Ούρσουλα Άντρες και η Ανί Ζιραρντό (σύζυγος του Σαλβατόρι). Και όντως, αφού βρήκαμε δύο τουλάχιστον φωτογραφίες των Μπελμοντό-Άντρες στα gettyimages, από την κοινή παρουσία τους στην πρωτεύουσα, το 1971.

Το ξενοδοχείο Hilton ήταν η βάση όλης της κουστωδίας και από εκεί κανονίζονταν οι εξορμήσεις είτε στις ταβέρνες στα Αναφιώτικα, είτε στο Rodeo, είτε στο Stork, είτε στα Αστέρια, είτε στο Καζίνο της Πάρνηθας, είτε στη Μαρινέλλα. Από την οποία, λογικά, θα άκουσαν και το «Ντιρλαντά»...

 

Mαρινέλλα - DARLA DIRLADADA

 

Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ

σχόλια

1 σχόλια