Το Επιγραφικό Μουσείο
Facebook Twitter Το μπροστινό αίθριο του Επιγραφικού Μουσείου. © Σπύρος Στάβερης
Το Επιγραφικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1885 με σκοπό την προστασία, διατήρηση, μελέτη και έκθεση των αρχαίων επιγραφών σε λίθο. Διαθέτει τη μεγαλύτερη παγκοσμίως συλλογή αρχαίων ελληνικών επιγραφών, των άμεσων πηγών της ιστορίας, που παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για όλους τους τομείς της οικονομικής, πολιτικής, θρησκευτικής και κοινωνικής ζωής της αρχαιότητας.
Οι περισσότερες επιγραφές προέρχονται από την Αθήνα και την Αττική, ενώ υπάρχουν επίσης αρκετές από την υπόλοιπη Ελλάδα και την Μικρά Ασία. Αυτές είναι κυρίως αρχαίες ελληνικές, υπάρχουν όμως λίγες λατινικές και ένας μικρός αριθμός σε άλλες γλώσσες (Φοινικικά, Εβραϊκά, Οθωμανικά). Χρονολογικά εκτείνονται από τον 8ο αι. π.Χ. έως και τους παλαιοχριστιανικούς, βυζαντινούς και τους νεώτερους χρόνους.
Αφορμή για την ίδρυση του Επιγραφικού Μουσείου ήταν το βασιλικό διάταγμα του έτους 1885 “Περὶ διοργανισμοῦ τῶν ἐν Ἀθήναις Mουσείων” (ΦEK 113/7-12-1885) σύμφωνα με το οποίο έπρεπε να μεταφερθούν στο Κεντρικό Μουσείο όλες οι επιγραφές της Ακρόπολης (άρθρο 1). Αυτές είχαν συγκεντρωθεί εκεί από τον Κυριακό Πιττάκη, τον πρώτο Έλληνα αρχαιολόγο, καθώς και από άλλους αρχαιολόγους και προέρχονταν από την ίδια την Ακρόπολη, αλλά και άλλες θέσεις της Αθήνας. Έτσι, από το 1886 άρχισαν να μεταφέρονται στο κτήριο του σημερινού Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, οι επιγραφές που δεν είχαν τοπογραφική ή αρχιτεκτονική σημασία για τα μνημεία της Ακροπόλεως και τα ενεπίγραφα βάθρα, που δεν σχετίζονταν με συγκεκριμένα αγάλματα “ἵνα δι᾽αὐτῶν καὶ διὰ τῶν λοιπῶν, ἔν τε τῷ Μουσείῳ τούτῳ καὶ πολλαχοῦ τῆς πόλεως κειμένων, ἱδρυθῆ Ἐπιγραφικὸν Μουσεῖον ” (Αρχαιολογικόν Δελτίον 4, 1888, 48). Μεταφέρθηκαν επίσης οι επιγραφές που είχαν περιληφθεί στο Δημόσιο Κεντρικό Μουσείο (στο Θησείο), καθώς και σε άλλες δημόσιες συλλογές της Αθήνας, όπως η Συλλογή της Αρχαιολογικής Εταιρείας-Βαρβακείου.
Επιγραφικού Μουσείο
Βαθμιαία, οι συλλογές του μουσείου εμπλουτίζονταν με νέα ευρήματα από ανασκαφές ή περισυλλογές, κυρίως από την Αττική αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας. Λόγω έλλειψης χώρου, όμως, ο εμπλουτισμός του μουσείου διακόπηκε γύρω στο 1960, και έκτοτε προστίθενται ελάχιστες επιγραφές από δωρεές, καθώς και ενεπίγραφα θραύσματα από άλλα μουσεία των Αθηνών (κυρίως από την Αρχαία Αγορά), τα οποία συνανήκουν με επιγραφές που φυλάσσονται ήδη στο Επιγραφικό Μουσείο. Η πρώτη ουσιαστική ταξινόμηση των συλλογών του μουσείου πραγματοποιήθηκε από το Βασίλειο Λεονάρδο, στα τέλη του 19ου - αρχές 20ού αιώνα. Καθώς η ταξινόμηση συνέπεσε περίπου με την έκδοση της σειράς Inscriptiones Graecae, οι επιγραφές καταγράφονταν στα ευρετήρια του μουσείου κατά ενότητες, ανάλογα με το περιεχόμενό τους, και τοποθετούνταν στις αίθουσες με την ίδια σειρά. Την ίδια αρχή τήρησε σε γενικές γραμμές και ο Μάρκελλος Μιτσός στη ριζική επανέκθεση του μουσείου, που πραγματοποιήθηκε μετά τον πόλεμο και ολοκληρώθηκε από την Κωνσταντίνα Δελμούζου. Στη δεκαετία του 1990 πραγματοποιήθηκε από τον Χαράλαμπο Κριτζά η ανακαίνιση του προθαλάμου και των δύο νεότερων αιθουσών (9η και 11η), η έκθεση των οποίων έγινε με σύγχρονες μουσειολογικές αντιλήψεις και έχει κυρίως εποπτικό και διδακτικό χαρακτήρα. Στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού της μόνιμης έκθεσης σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, σταδιακά αντικαταστάθηκαν και εμπλουτίσθηκαν οι δίγλωσσες (ελληνικά-αγγλικά) ενημερωτικές πινακίδες των εκθεμάτων.
ΟΔΥΣΣΕΥΣ - Υπ. Πολιτισμού
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Από τα πιο εντυπωσιακά και σπάνια εκθέματα του Επιγραφικού Μουσείου είναι το μικρό θραύσμα από ασβεστόλιθο, που βρέθηκε στην Ακρόπολη των Αθηνών στα τέλη του 19ου αιώνα. Στην επιφάνειά του, που έχει συντηρηθεί και σώζεται σε καλή κατάσταση, διακρίνεται επιγραφή γραμμένη με ακανόνιστα γράμματα, ελαφρά χαραγμένα επάνω στο λίθο. Πρόκειται για ένα από τα αρχαιότερα δείγματα ελληνικής γραφής και την παλαιότερη γνωστή αττική επιγραφή σε λίθο, που χρονολογείται στους πρώιμους ιστορικούς χρόνους (8ος αι. π.Χ.). Σώζονται δύο στίχοι γραμμένοι βουστροφηδόν, δηλαδή ο πρώτος είναι χαραγμένος από τα δεξιά προς τα αριστερά και ο δεύτερος ξεκινά από το σημείο που τέλειωσε ο προηγούμενος, δηλαδή από τα αριστερά προς τα δεξιά. Η επιγραφή αποτελείται από δύο μόνο λέξεις, που δεν σώζονται ολόκληρες και δεν επιτρέπουν την πλήρη αποκατάσταση του κειμένου. (ΥΠΠΟΑ) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Η επιτύμβια στήλη του Επικράτη, η οποία είχε εντοπιστεί σε κατάλογο δημοπρασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, επαναπατρίσθηκε, έπειτα από ενέργειες του ΥΠΠΟΑ και της αρμόδιας Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών. Η μαρμάρινη ενεπίγραφη επιτύμβια στήλη του 4ου αι. π.Χ., η οποία απολήγει σε απλή τριγωνική αετωματική επίστεψη, είχε εντοπιστεί στον ηλεκτρονικό κατάλογο δημοπρασίας του Οίκου Christie's, που είχε προγραμματιστεί για τις 8 Δεκεμβρίου 2021. Κατά την διάρκεια ελέγχου της συγκεκριμένης δημοπρασίας από το αρμόδιο Τμήμα της ΔΤΠΠΑ, εντοπίστηκε από αρχαιολόγο του Τμήματος η στήλη και χαρακτηρίστηκε ως ύποπτη. Επειτα από έλεγχο, διαπιστώθηκε ότι η επιτύμβια στήλη της δημοπρασίας ήταν προϊόν παράνομης διακίνησης από την Ελληνική Επικράτεια, Η αετωματική επιτύμβια στήλη, έργο αττικού εργαστηρίου του 4ου αι. π.Χ., είναι από λευκό λεπτόκοκκο πεντελικό μάρμαρο. Έχει ύψος 88 εκ. πλάτος 37-35 εκ. και πάχος 10 εκ. Επιστέφεται από ελεύθερο τριγωνικό αέτωμα που έφερε κάποτε ζωγραφιστή φυτική διακόσμηση. Οριζόντια γραπτή ταινία οριοθετούσε και τον κανόνα του αετώματος στη βάση της επίστεψης. Η μετάβαση από την επίστεψη στον κορμό της στήλης επιτυγχάνεται με ιωνικό κυμάτιο, που ήταν επίσης ζωγραφιστό. Στον κορμό της δεσπόζει εντός ορθογώνιου διάχωρου ανάγλυφη λουτροφόρος-αμφορέας, οι λαβές της οποίας ολοκληρώνονται έξω από το διάχωρο της παράστασης. Οι λεπτομέρειες των λαβών θα αποδίδονταν επίσης με χρώμα. Πάνω από το αγγείο, στο ανώτερο μέρος του κορμού της στήλης και στο μέσο του πλάτους της, είναι χαραγμένο το όνομα του νεκρού: Ἐπικράτης. Ανάμεσα από τα γράμματα υπάρχουν ίχνη γραμμάτων παλαιότερης επιγραφής, που αποξέστηκε για να εξυπηρετήσει τη επαναχρησιμοποίηση του μνημείου. Στην κοιλιά του αγγείου απεικονίζονται σε χαμηλό ανάγλυφο δύο μορφές στην τυπική για την ταφική εικονογραφία χειρονομία της δεξίωσης. Πατούν και οι δύο σε ρηχά λαξευμένη γραμμή εδάφους. Η γυναίκα που κάθεται σε κλισμό αριστερά της παράστασης δίνει το χέρι σε νεαρό αγένειο ιματιοφόρο άνδρα που στέκεται όρθιος μπροστά της. Ο άνδρας θα πρέπει σύμφωνα με την επιγραφή να ταυτιστεί με τον νεκρό Επικράτη. (ΥΠΠΟΑ) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter "Ναυτικός κατάλογος του 5ου αι π.Χ.: ένα μαγικό εύρημα. Δεν ξέρουμε αν τα ονόματα γράφτηκαν πριν τον απόπλου ή μετά την επιστροφή. Ωστόσο μπήκαν στη σειρά ιεραρχικά: Πάνω-πάνω οι συντριήραρχοι, μετά οι επιβάτες, οι υπαξιωματικοί (κυβερνήτης,κελευστές, ναυπηγός), μετά οι τοξότες, οι κωπηλάτες, ναύτες, αστοί, ξένοι και τελευταίοι οι δούλοι. Η στήλη, μεγάλη και μεγαλοπρεπής, τοποθετήθηκε σε δημόσια θέα στο Ερέχθειο για να θυμίζει σε όλους την ναυτική υπεροχή της Αθήνας και ταυτόχρονα η πόλη να είναι έτοιμη σε κάθε έκτακτο κίνδυνο. Έτσι γρήγορα έδρασε ο Θεμιστοκλής στη Σαλαμίνα που συγκέντρωσε μέσω των καταλόγων πλήρωμα και τριήρεις." (Ν.Κ.) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Επιτύμβια στήλη οκτώ ανδρών από ηφαιστειογενή λίθο προερχόμενη από τη Σελλάδα της Θήρας (600 π.Χ.;). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Μεγάλης ιστορικής σημασίας είναι το ψήφισμα (ΕΜ 13330) του πρώτου μισού του 3ου αι. π.Χ. (ενδεχομένως αντίγραφο παλαιότερου ψηφίσματος), στο οποίο ο Θεμιστοκλής φαίνεται να εισηγείται σημαντικά μέτρα για την αντιμετώπιση της περσικής εισβολής πριν από τη ναυμαχία της Σαλαμίνας. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Ανάθημα Κωμωνίδη. Περιρραντήριο (λίθινη λεκάνη, που ήταν τοποθετημένη στην είσοδο των ιερών και περιείχε νερό για τον τελετουργικό καθαρμό των πιστών), το οποίο ανέθεσε ο Κωμωνίδης, όπως μας πληροφορεί η έμμετρη επιγραφή στο χείλος του αγγείου, στην θεά Αθηνά στην Ακρόπολη. 500-480 π.Χ. Βρέθηκε στην Ακρόπολη, ανατολικά του Παρθενώνα. Η αρχαία λέξη «άγαλμα», συνηθισμένη σε αναθηματικές επιγραφές, δηλώνει τον σκοπό της ανάθεσης που ήταν η αγαλλίαση, δηλ. η ευχαρίστηση των θεών, αλλά και των πιστών που το αντίκρυζαν. Τα περιρραντήρια ήταν συνήθη αναθήματα στην Αθηνά και άλλους θεούς , καθώς έχουν σωθεί πολλά στην Ακρόπολη και σε άλλα ιερά. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Ερμαϊκή Στήλη. © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Πεσσόσχημη βάση αναθήματος με επίγραμμα και την υπογραφή του Αιγινίτη γλύπτη Ονάτα στο επίκρανο (περίπου 500 -480 π.Χ.). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Στήλη από την Ακρόπολη για τα πρώτα Παναθήναια και τον "δρόμον" προς τιμήν της θεάς Αθηνάς (περίπου 565 π.Χ.). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Αναθηματικός βωμός Πεισιστράτου. Επίστεψη του βωμού που αφιέρωσε ο Πεισίστρατος ο νεώτερος, εγγονός του ομώνυμου τυράννου, στο ιερό του Απόλλωνος Πυθίου, σε ανάμνηση της αρχής του ως επωνύμου άρχοντος. 520-511 π.Χ. Βρέθηκε ΝΔ του Ολυμπείου. O Πεισίστρατος υπήρξε άρχοντας των Αθηνών το 522/1 ή το 512/1 π.Χ. Το ιερό του Πυθίου Απόλλωνος τοποθετείται στα ΝΔ του Ολυμπιείου, όπως δείχνει η εύρεση του βωμού στην περιοχή αυτή, καθώς και η εύρεση βάσεων τριπόδων, τους οποίους αφιέρωσαν οι νικητές χορηγοί της εορτής των Θαργηλίων στον Πύθιο Απόλλωνα. Τον βωμό αναφέρει ο αρχαίος ιστορικός Θουκυδίδης (VI, 54, 6-7), ο περιηγητής Παυσανίας (Ι, 19, 1) και ο γεωγράφος Στράβων (ΙΧ, 404). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Τμήμα βάσης περιραντηρίου που φέρει κατακόρυφα χαραγμένη την υπογραφή του γλύπτη Φίλωνος, γιου του Εμπορίωνος (περίπου 500 - 480 π.Χ.). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Πώρινο επίκρανο από το ιερό του Περσέως και την ομώνυμη κρήνη στις Μυκήνες. Φέρει τελική διάταξη ιερού νόμου (περίπου 525 π.Χ.). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Αντίγραφο της στήλης VI του κώδικα των νόμων της Γόρτυνος (480 - 460 π.Χ.). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter "Οι χορηγοί του δήμου της Αιξωνής". Στη στήλη ΕΜ 13262 εικονίζεται ένθρονος Διόνυσος, που τείνει το κύπελλό του (έναν κάνθαρο) σε νεαρό Σάτυρο που κρατά ένα κανάτι με κρασί (οινοχόη). Στο ανώτερο μέρος της στήλης εικονίζονται πέντε κωμικά προσωπεία. Κάτω από την παράσταση έχει αναγραφεί ψήφισμα για την απονομή τιμών σε δύο χορηγούς από τον αρχαίο δήμο της Αιξωνής (σημερινή περιοχή Γλυφάδας και μέρος της Βούλας ). Η στήλη βρέθηκε στην Γλυφάδα της Αττικής. Κάτω από την ανάγλυφη παράσταση έχει αναγραφεί ψήφισμα (απόφαση δια ψηφοφορίας) με το οποίο ο Δήμος των Αιξωνέων τιμά με χρυσό στέφανο δύο χορηγούς, τον Αυτέα, γιο του Αυτοκλή και τον Φιλοξενίδη, γιο του Φιλίππου, επειδή “καλῶς καὶ φιλοτίμως ἐχορήγησαν”, ανέλαβαν δηλαδή από κοινού τα έξοδα παράστασης, που παρουσιάσθηκε στους θεατρικούς αγώνες των κατ΄ αγρούς Διονυσίων του έτους 340/9 π.Χ., ή πιθανότερα του 313/2 π.Χ.. Η χορηγία ήταν μία από τις “λειτουργίες” της Αθηναϊκής δημοκρατίας των κλασικών χρόνων (άλλες ήταν η τριηραρχία, η εστίαση και η γυμνασιαρχία). Ο θεσμός των λειτουργιών αποσκοπούσε στην αναγκαστική συμμετοχή των πλουσιότερων πολιτών στις δημόσιες δαπάνες. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Το ημερολόγιο θυσιών του Θορικού. Στη στήλη ΕΜ 13537 έχουν αναγραφεί οι θυσίες, που έπρεπε να τελούνται κατά μήνα του αττικού ημερολογίου προς τιμήν θεών και ηρώων στην περιοχή ενός αττικού δήμου, πιθανότατα του Θορικού. Στο “ημερολόγιο των θυσιών του Θορικού”, το αρχαιότερο μέχρι σήμερα σωζόμενο παράδειγμα ημερολογίου θυσιών, περιλαμβάνονται κανόνες για το είδος, την ηλικία, το χρώμα και το φύλο του θύματος και για την τιμή του. Γίνεται επίσης αναφορά σε άλλα δευτερεύοντα αφιερώματα – γεύματα. Σε μερικές περιπτώσεις ορίζεται και η ακριβής ημέρα για την τέλεση θυσίας. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Ανάγλυφη ασπίδα από την Αθήνα, όπου αναγράφεται κατάλογος εφήβων επί άρχοντος Σύλλα. 144/5-148/9 μ.Χ. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter "Οι χαλκοί ενεπίγραφοι πίνακες του Άργους". Από το σύνολο των 136 χάλκινων πινάκων, που βρέθηκαν κατά τύχη σε ανασκαφή για έγερση κάποιου κτηρίου, εκτίθενται μόνο οι 16. Οι πίνακες βρέθηκαν τοποθετημένοι μέσα σε λίθινες θήκες και σε αγγεία, τα οποία καλύπτονταν με βαριές λίθινες πλάκες. Οι πίνακες φυλάσσονταν στον θησαυρό (θησαυροφυλάκιο) του Ιερού της Αθηνάς Παλλάδος, τα δε αναγραφόμενα σ’αυτούς κείμενα είναι οικονομικού περιεχομένου, τα οποία μαρτυρούν την πολιτική οργάνωση και την οικονομική ευημερία του Άργους του α’ μισού του 4ου αι. π.Χ. Οι πίνακες καθαρίστηκαν και διαβάστηκαν με πολύ μεγάλη δυσκολία, χρησιμοποιώντας ειδικούς φακούς κ.τ.λ. Αρκετοί βρέθηκαν εν διαλύσει, συγκολλήθηκαν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να γίνουν ευανάγνωστοι. Η παρουσίασή τους στην έκθεση είναι εξαιρετική, βρίσκονται τοποθετημένοι μέσα σε προθήκες και με τη χρήση φακών, ο επισκέπτης μπορεί να τους διαβάσει. Εκτίθεται επίσης πλούσιο φωτογραφικό υλικό από όλη την διαδικασία εύρεσής τους, διαχωρισμού (ήσαν κολλημένοι μεταξύ τους), καθαρισμού, συγκόλλησης, ανάγνωσης κ.τ.λ. (Ρωξάνη Τσιμπιροπούλου) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Κληρωτήριο (μηχανή κληρώσεως) για την επιλογή αρχόντων. Πρίν το 162/1 π.Χ. Βρέθηκε στην Ακρόπολη. Στο πεδίο της στήλης έχουν χαραχθεί δύο σειρές ορθογώνιων εγκοπών σε κατακόρυφη διάταξη. Σώζονται επτά εγκοπές στην πρώτη σειρά και οκτώ στην δεύτερη για την τοποθέτηση πλακιδίων με τα ονόματα των υποψηφίων ή με άλλα στοιχεία της κλήρωσης. Στην αριστερή πλευρά του κληρωτηρίου υπήρχε εγκοπή για την υποδοχή χάλκινου σωλήνα, ο οποίος απέληγε στο άνω μέρος σε χοάνη για την ρίψη λευκών (εγκριτικών) ή μαύρων (απορριπτικών) σφαιριδίων. Σύμφωνα με τις διαστάσεις του μνημείου εκτιμάται ότι υπήρχαν 12 εγκοπές σε κάθε σειρά, αριθμός που υποδεικνύει κλήρωση για τον ορισμό σώματος 12 αξιωματούχων. Η δεύτερη σειρά των εγκοπών υποδεικνύει διπλή κλήρωση (συνκλήρωσις κατά τον Αριστοτέλη). Το κληρωτήριο μετά τη χρήση του ανατέθηκε στην Ακρόπολη και χαράχθηκε στο επιστύλιο το όνομα του Άβρωνος, γιου του Καλλίου, που διετέλεσε ταμίας ἐπί τὰ πρυτανεῖα. Η κλήρωση για την επιλογή αρχόντων και την κατανομή των δικαστών ήταν στην αρχαία Αθήνα ένας από τους κύριους τρόπους διασφάλισης του δημοκρατικού πολιτεύματος και αποτροπής της διαφθοράς. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Ψήφισμα των Ιοβάκχων. Αφορά στους όρους εισόδου και παραμονής στην κοινότητα. (πριν από το 178 π.Χ.). Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Ενεπίγραφος σκύφος από την Κηφισιά (475-429 π.Χ.). (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Eπιτύμβια στήλη του πολεμιστή Ιεροκλή. 375-350 π.Χ. Βρέθηκε στη Ραφήνα. Στη στήλη παρουσιάζονται ανάγλυφα τα όπλα του πολεμιστή: πάνω στην επίστεψη το κράνος του, στο μέσον της στήλης η ασπίδα του, ενώ στο κάτω μέρος της σώζεται ανάγλυφη λουτροφόρος, η οποία φέρει παράσταση σκηνής δεξιώσεως (αποχαιρετισμού του νεκρού), στην οποία ο Ιεροκλής εικονίζεται όρθιος και ο πατέρας του Ιέρων καθιστός. Η λουτροφόρος, αγγείο που χρησίμευε για τη μεταφορά του νερού για το λουτρό του ζευγαριού, πάνω σε τάφους συμβολίζει ότι ο νεκρός πέθανε άγαμος. Στο άνω μέρος της στήλης, πάνω από την ασπίδα, σώζεται επιγραφή με το όνομα του Ιεροκλέους και πάνω από αυτό άλλη μεταγενέστερη επιγραφή με το όνομα Ιέρων Ιεροκλέους. Όπως συμπεραίνουμε από τις επιγραφές, η επιτύμβια στήλη στήθηκε στον τάφο του Ιεροκλή και λίγο μετά πέθανε και ο πατέρας του Ιέρων, που ετάφη κι αυτός στον ίδιο οικογενειακό τάφο και τότε χαράχθηκε το όνομά του στο άνω μέρος της στήλης. Τέτοιες ανάγλυφες παραστάσεις είναι συνήθεις στα ταφικά μνημεία της αρχαιότητας. (Επιγραφικό Μουσείο) © Σπύρος Στάβερης
Facebook Twitter Το αίθριο στην πίσω πλευρά του μουσείου. © Σπύρος Στάβερης