H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος IMAX στο AFI Palace Cotroceni του Βουκουρεστίου... Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
4

Το Interstellar είναι η απόλυτη ταινία-γεγονός. Από εκείνες που, ανεξάρτητα αν τελικά σου αρέσει ή όχι το τελικό αποτέλεσμα -λόγω του μπερδεμένου σεναρίου και της μεγαλομανίας του σκηνοθέτη Κρίστοφερ Νόλαν-, απολαμβάνεις στο μάξιμουμ μόνο αν τις δεις στον κινηματογράφο - σε σωστό κινηματογράφο, εξοπλισμένο με τα κατάλληλα συστήματα ήχου και εικόνας.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
L'Hemisfèric (αριστερά), κινηματογράφος IMAX στην σχεδιασμένη από τους Σαντιάγο Καλατράβα & Φέλιξ Καντέλα City of Arts and Sciences της Βαλένθια

Το είδος του sci-fi ήταν ανέκαθεν το βούτυρο στο ψωμί της κινηματογραφικής τεχνολογίας. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ όταν γύριζε στα 60s το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος, χρησιμοποιώντας φιλμ 65 mm ήξερε ότι η ταινία του θα ήταν μια τομή που κανείς δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει για δεκαετίες. Σχεδόν 50 χρόνια μετά, αν υπάρχει κάτι που μπορεί να αναδείξει καλύτερα μια τέτοια ταινία, είναι σίγουρα η πατέντα IMAX, που δυστυχώς δεν διαθέτουμε ακόμα στην Ελλάδα. (Είναι εκείνη η υποσημείωση στις ξένες αφίσες ή στα τρέιλερ των ταινιών "coming soon in theatres and IMAX".)

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Νόλαν στα γυρίσματα του Interstellar με την κάμερα IMAX

Η παρακολούθηση μιας "εφετζίδικης" ταινίας σε ένα τέτοιο σινεμά είναι αληθινή εμπειρία. Η οθόνη είναι πραγματικά τεράστια και κυρτή, η διάταξη των καθισμάτων απόλυτα αμφιθεατρική, ο ήχος ό, τι πιο προηγμένο υπάρχει και η προβολή γίνεται με χρήση φιλμ 70 mm. Νομίζω ότι 2-3 σκηνές από την ταινία του Νόλαν που παρακολούθησα σε IMAX στο Βουκουρέστι, όπως (spoiler alert!) η είσοδος του διαστημόπλοιου στη σκουληκότρυπα ή -κυρίως- η προσεδάφιση των πρωταγωνιστών στον πρώτο πλανήτη του άλλου γαλαξία, εκείνον με τα τεράστια κύματα, θα μου μείνουν αξέχαστες για τον ρεαλισμό και τη δύναμή τους.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Συμβατική οθόνη vs. οθόνη IMAX
H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Μπομπίνα ενός φιλμ IMAX

Παλιότερα, λοιπόν, οι κινηματογράφοι IMAX (που έχουν λάβει το όνομά τους από το ακρώνυμο Image MAXimum) έπαιζαν κυρίως ντοκιμαντέρ. Πολύ ακριβές παραγωγές, όπως κάποιες που ήταν χρηματοδοτημένες από τη NASA. Εκείνες οι αίθουσες, όπως η Géode στο Παρίσι, συχνά διαθέτουν οθόνες 360 μοιρών. Από το 2002 κι έπειτα όμως, η κινηματογραφική παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας αντιλήφθηκε ότι έπρεπε να εκμεταλλευτεί αυτά τα συστήματα που έχουν τη δυνατότητα να κινηματογραφούν και να προβάλλουν εικόνες πολύ μεγαλύτερου μεγέθους και ανάλυσης από ότι τα συμβατικά (αναλογικά ή ψηφιακά) συστήματα κινηματογράφησης. Η πρώτη ταινία που παίχτηκε ταυτόχρονα σε κανονικούς και IMAX κινηματογράφους ήταν το Matrix Revolutions, το τρίτο μέρος της τριλογίας των αδερφών Γουατσόφσκι που βγήκε το 2003. Έκτοτε λοιπόν, η IMAX έκανε άνοιγμα στον εμπορικό κινηματογράφο και φυσικά, πολλοί οραματιστές σκηνοθέτες έχουν "παίξει" κατά καιρούς με αυτή την τεχνολογία.

Βέβαια, πρέπει να διακρίνουμε ορισμένες περιπτώσεις γιατί η εμπειρία IMAX δεν είναι πάντα τόσο ευχάριστη όσο υπόσχεται. Οι περισσότερες ταινίες γυρίζονται σε συμβατικό φιλμ 35 mm και στη συνέχεια υφίστανται επεξεργασία και μετατρέπονται σε φορμά IMAX. Κάτι σαν το "καλό" και το "κακό" 3D - όλοι έχουμε τύχει ταινίες που δεν γυρίστηκαν εξαρχής με 3D κάμερες και το αποτέλεσμα ήταν μάλλον κουραστικό για τα μάτια. Αν λοιπόν τα στάνταρ δεν είναι υψηλά, οι "πρόχειρες" και κακές λεπτομέρειες είναι ακόμα πιο ευκρινείς και ενοχλητικές. Μια τέτοια περίπτωση που θυμάμαι ήταν το πρόσφατο σίκουελ του Spiderman, που είδα στη Σόφια πριν από μερικούς μήνες σε IMAX 3D.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος IMAX στο AFI Palace Cotroceni του Βουκουρεστίου... Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO

Σε κάποιες περιπτώσεις το "πέρασμα" από τα 35 mm σε φορμά IMAX πετυχαίνει. Όμως το τελειότερο αποτέλεσμα είναι όταν ολόκληρη η ταινία, ή μέρη αυτής έχουν γυριστεί με ειδική κάμερα IMAX σε φιλμ των 65 mm, όπως έγινε στην περίπτωση του Interstellar. Τότε η εμπειρία είναι πραγματικά εντυπωσιακή, αφού η καθαρότητα, η ευκρίνεια και το βάθος της εικόνας (κι ας μην είναι 3D η προβολή, αφού υπάρχουν σκηνοθέτες όπως ο Νόλαν που αρνούνται ακόμα και τώρα να ενδώσουν στις 3 διαστάσεις) είναι ασύγκριτα.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
4

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Πριν απο σχεδον τριαντα χρονια επισκεφθηκα το La Geode στο Παρισι και,οπως ειναι φυσικο,εντυπωσιασθηκα πλυ.Το ολο θεαμα ηταν πρωτογνωρο και συναρπαστικο.Ηταν μια συγκλονιστικη εμπειρια.Τωρα IMAX Theaters υπαρχουν σχεδον παντου.Οπως στο Βουκουρεστι.Εκτος,φυσικα,απο την Αθηνα των τεσσαρων εκατομμυριων κατοικων.Μια πολη "φαινομενο",αφου ΔΕΝ διαθετει καποιες εγκαταστασεις,καθως και παμπολλα προιοντα και υπηρεσιες,τα οποια υπαρχουν,οπως γνωριζουν οι συχνα ταξιδευοντες,ακομη και σε ευρωπαικες πολεις με πληθυσμο λιγων δεκαδων χιλιαδων κατοικων !Για τον λογο αυτο οποτε ακουω να λεγεται καποια "φοβερη νεοελληνικουρα",οπως, "Η Αθηνα εχει τα παντα",η το αναλογο,"Ελα μωρε,σαν την Αθηνα δεν υπαρχει αλλη πολη"(!!!),παθαινω καταθλιψη !
Για την ακρίβεια έχουμε IMAX αλλά όχι για καθαρά ψυχαγωγικές ταινίεςστο Πλανητάριο (Ίδρυμα Ευγενίδου): http://www.eugenfound.edu.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=42Είναι μια εκπληκτική εμπειρία και θα έχετε και την ευκαιρία μπορείτε να δείτε ντοκιμαντέρ όπως δεν έχετε ξαναδεί ποτέ!