H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος IMAX στο AFI Palace Cotroceni του Βουκουρεστίου... Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
4

Το Interstellar είναι η απόλυτη ταινία-γεγονός. Από εκείνες που, ανεξάρτητα αν τελικά σου αρέσει ή όχι το τελικό αποτέλεσμα -λόγω του μπερδεμένου σεναρίου και της μεγαλομανίας του σκηνοθέτη Κρίστοφερ Νόλαν-, απολαμβάνεις στο μάξιμουμ μόνο αν τις δεις στον κινηματογράφο - σε σωστό κινηματογράφο, εξοπλισμένο με τα κατάλληλα συστήματα ήχου και εικόνας.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
L'Hemisfèric (αριστερά), κινηματογράφος IMAX στην σχεδιασμένη από τους Σαντιάγο Καλατράβα & Φέλιξ Καντέλα City of Arts and Sciences της Βαλένθια

Το είδος του sci-fi ήταν ανέκαθεν το βούτυρο στο ψωμί της κινηματογραφικής τεχνολογίας. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ όταν γύριζε στα 60s το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος, χρησιμοποιώντας φιλμ 65 mm ήξερε ότι η ταινία του θα ήταν μια τομή που κανείς δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει για δεκαετίες. Σχεδόν 50 χρόνια μετά, αν υπάρχει κάτι που μπορεί να αναδείξει καλύτερα μια τέτοια ταινία, είναι σίγουρα η πατέντα IMAX, που δυστυχώς δεν διαθέτουμε ακόμα στην Ελλάδα. (Είναι εκείνη η υποσημείωση στις ξένες αφίσες ή στα τρέιλερ των ταινιών "coming soon in theatres and IMAX".)

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Νόλαν στα γυρίσματα του Interstellar με την κάμερα IMAX

Η παρακολούθηση μιας "εφετζίδικης" ταινίας σε ένα τέτοιο σινεμά είναι αληθινή εμπειρία. Η οθόνη είναι πραγματικά τεράστια και κυρτή, η διάταξη των καθισμάτων απόλυτα αμφιθεατρική, ο ήχος ό, τι πιο προηγμένο υπάρχει και η προβολή γίνεται με χρήση φιλμ 70 mm. Νομίζω ότι 2-3 σκηνές από την ταινία του Νόλαν που παρακολούθησα σε IMAX στο Βουκουρέστι, όπως (spoiler alert!) η είσοδος του διαστημόπλοιου στη σκουληκότρυπα ή -κυρίως- η προσεδάφιση των πρωταγωνιστών στον πρώτο πλανήτη του άλλου γαλαξία, εκείνον με τα τεράστια κύματα, θα μου μείνουν αξέχαστες για τον ρεαλισμό και τη δύναμή τους.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Συμβατική οθόνη vs. οθόνη IMAX
H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Μπομπίνα ενός φιλμ IMAX

Παλιότερα, λοιπόν, οι κινηματογράφοι IMAX (που έχουν λάβει το όνομά τους από το ακρώνυμο Image MAXimum) έπαιζαν κυρίως ντοκιμαντέρ. Πολύ ακριβές παραγωγές, όπως κάποιες που ήταν χρηματοδοτημένες από τη NASA. Εκείνες οι αίθουσες, όπως η Géode στο Παρίσι, συχνά διαθέτουν οθόνες 360 μοιρών. Από το 2002 κι έπειτα όμως, η κινηματογραφική παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας αντιλήφθηκε ότι έπρεπε να εκμεταλλευτεί αυτά τα συστήματα που έχουν τη δυνατότητα να κινηματογραφούν και να προβάλλουν εικόνες πολύ μεγαλύτερου μεγέθους και ανάλυσης από ότι τα συμβατικά (αναλογικά ή ψηφιακά) συστήματα κινηματογράφησης. Η πρώτη ταινία που παίχτηκε ταυτόχρονα σε κανονικούς και IMAX κινηματογράφους ήταν το Matrix Revolutions, το τρίτο μέρος της τριλογίας των αδερφών Γουατσόφσκι που βγήκε το 2003. Έκτοτε λοιπόν, η IMAX έκανε άνοιγμα στον εμπορικό κινηματογράφο και φυσικά, πολλοί οραματιστές σκηνοθέτες έχουν "παίξει" κατά καιρούς με αυτή την τεχνολογία.

Βέβαια, πρέπει να διακρίνουμε ορισμένες περιπτώσεις γιατί η εμπειρία IMAX δεν είναι πάντα τόσο ευχάριστη όσο υπόσχεται. Οι περισσότερες ταινίες γυρίζονται σε συμβατικό φιλμ 35 mm και στη συνέχεια υφίστανται επεξεργασία και μετατρέπονται σε φορμά IMAX. Κάτι σαν το "καλό" και το "κακό" 3D - όλοι έχουμε τύχει ταινίες που δεν γυρίστηκαν εξαρχής με 3D κάμερες και το αποτέλεσμα ήταν μάλλον κουραστικό για τα μάτια. Αν λοιπόν τα στάνταρ δεν είναι υψηλά, οι "πρόχειρες" και κακές λεπτομέρειες είναι ακόμα πιο ευκρινείς και ενοχλητικές. Μια τέτοια περίπτωση που θυμάμαι ήταν το πρόσφατο σίκουελ του Spiderman, που είδα στη Σόφια πριν από μερικούς μήνες σε IMAX 3D.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος IMAX στο AFI Palace Cotroceni του Βουκουρεστίου... Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO

Σε κάποιες περιπτώσεις το "πέρασμα" από τα 35 mm σε φορμά IMAX πετυχαίνει. Όμως το τελειότερο αποτέλεσμα είναι όταν ολόκληρη η ταινία, ή μέρη αυτής έχουν γυριστεί με ειδική κάμερα IMAX σε φιλμ των 65 mm, όπως έγινε στην περίπτωση του Interstellar. Τότε η εμπειρία είναι πραγματικά εντυπωσιακή, αφού η καθαρότητα, η ευκρίνεια και το βάθος της εικόνας (κι ας μην είναι 3D η προβολή, αφού υπάρχουν σκηνοθέτες όπως ο Νόλαν που αρνούνται ακόμα και τώρα να ενδώσουν στις 3 διαστάσεις) είναι ασύγκριτα.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
4

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Πριν απο σχεδον τριαντα χρονια επισκεφθηκα το La Geode στο Παρισι και,οπως ειναι φυσικο,εντυπωσιασθηκα πλυ.Το ολο θεαμα ηταν πρωτογνωρο και συναρπαστικο.Ηταν μια συγκλονιστικη εμπειρια.Τωρα IMAX Theaters υπαρχουν σχεδον παντου.Οπως στο Βουκουρεστι.Εκτος,φυσικα,απο την Αθηνα των τεσσαρων εκατομμυριων κατοικων.Μια πολη "φαινομενο",αφου ΔΕΝ διαθετει καποιες εγκαταστασεις,καθως και παμπολλα προιοντα και υπηρεσιες,τα οποια υπαρχουν,οπως γνωριζουν οι συχνα ταξιδευοντες,ακομη και σε ευρωπαικες πολεις με πληθυσμο λιγων δεκαδων χιλιαδων κατοικων !Για τον λογο αυτο οποτε ακουω να λεγεται καποια "φοβερη νεοελληνικουρα",οπως, "Η Αθηνα εχει τα παντα",η το αναλογο,"Ελα μωρε,σαν την Αθηνα δεν υπαρχει αλλη πολη"(!!!),παθαινω καταθλιψη !
Για την ακρίβεια έχουμε IMAX αλλά όχι για καθαρά ψυχαγωγικές ταινίεςστο Πλανητάριο (Ίδρυμα Ευγενίδου): http://www.eugenfound.edu.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=42Είναι μια εκπληκτική εμπειρία και θα έχετε και την ευκαιρία μπορείτε να δείτε ντοκιμαντέρ όπως δεν έχετε ξαναδεί ποτέ!