H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος IMAX στο AFI Palace Cotroceni του Βουκουρεστίου... Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
4

Το Interstellar είναι η απόλυτη ταινία-γεγονός. Από εκείνες που, ανεξάρτητα αν τελικά σου αρέσει ή όχι το τελικό αποτέλεσμα -λόγω του μπερδεμένου σεναρίου και της μεγαλομανίας του σκηνοθέτη Κρίστοφερ Νόλαν-, απολαμβάνεις στο μάξιμουμ μόνο αν τις δεις στον κινηματογράφο - σε σωστό κινηματογράφο, εξοπλισμένο με τα κατάλληλα συστήματα ήχου και εικόνας.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
L'Hemisfèric (αριστερά), κινηματογράφος IMAX στην σχεδιασμένη από τους Σαντιάγο Καλατράβα & Φέλιξ Καντέλα City of Arts and Sciences της Βαλένθια

Το είδος του sci-fi ήταν ανέκαθεν το βούτυρο στο ψωμί της κινηματογραφικής τεχνολογίας. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ όταν γύριζε στα 60s το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος, χρησιμοποιώντας φιλμ 65 mm ήξερε ότι η ταινία του θα ήταν μια τομή που κανείς δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει για δεκαετίες. Σχεδόν 50 χρόνια μετά, αν υπάρχει κάτι που μπορεί να αναδείξει καλύτερα μια τέτοια ταινία, είναι σίγουρα η πατέντα IMAX, που δυστυχώς δεν διαθέτουμε ακόμα στην Ελλάδα. (Είναι εκείνη η υποσημείωση στις ξένες αφίσες ή στα τρέιλερ των ταινιών "coming soon in theatres and IMAX".)

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Νόλαν στα γυρίσματα του Interstellar με την κάμερα IMAX

Η παρακολούθηση μιας "εφετζίδικης" ταινίας σε ένα τέτοιο σινεμά είναι αληθινή εμπειρία. Η οθόνη είναι πραγματικά τεράστια και κυρτή, η διάταξη των καθισμάτων απόλυτα αμφιθεατρική, ο ήχος ό, τι πιο προηγμένο υπάρχει και η προβολή γίνεται με χρήση φιλμ 70 mm. Νομίζω ότι 2-3 σκηνές από την ταινία του Νόλαν που παρακολούθησα σε IMAX στο Βουκουρέστι, όπως (spoiler alert!) η είσοδος του διαστημόπλοιου στη σκουληκότρυπα ή -κυρίως- η προσεδάφιση των πρωταγωνιστών στον πρώτο πλανήτη του άλλου γαλαξία, εκείνον με τα τεράστια κύματα, θα μου μείνουν αξέχαστες για τον ρεαλισμό και τη δύναμή τους.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Συμβατική οθόνη vs. οθόνη IMAX
H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Μπομπίνα ενός φιλμ IMAX

Παλιότερα, λοιπόν, οι κινηματογράφοι IMAX (που έχουν λάβει το όνομά τους από το ακρώνυμο Image MAXimum) έπαιζαν κυρίως ντοκιμαντέρ. Πολύ ακριβές παραγωγές, όπως κάποιες που ήταν χρηματοδοτημένες από τη NASA. Εκείνες οι αίθουσες, όπως η Géode στο Παρίσι, συχνά διαθέτουν οθόνες 360 μοιρών. Από το 2002 κι έπειτα όμως, η κινηματογραφική παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας αντιλήφθηκε ότι έπρεπε να εκμεταλλευτεί αυτά τα συστήματα που έχουν τη δυνατότητα να κινηματογραφούν και να προβάλλουν εικόνες πολύ μεγαλύτερου μεγέθους και ανάλυσης από ότι τα συμβατικά (αναλογικά ή ψηφιακά) συστήματα κινηματογράφησης. Η πρώτη ταινία που παίχτηκε ταυτόχρονα σε κανονικούς και IMAX κινηματογράφους ήταν το Matrix Revolutions, το τρίτο μέρος της τριλογίας των αδερφών Γουατσόφσκι που βγήκε το 2003. Έκτοτε λοιπόν, η IMAX έκανε άνοιγμα στον εμπορικό κινηματογράφο και φυσικά, πολλοί οραματιστές σκηνοθέτες έχουν "παίξει" κατά καιρούς με αυτή την τεχνολογία.

Βέβαια, πρέπει να διακρίνουμε ορισμένες περιπτώσεις γιατί η εμπειρία IMAX δεν είναι πάντα τόσο ευχάριστη όσο υπόσχεται. Οι περισσότερες ταινίες γυρίζονται σε συμβατικό φιλμ 35 mm και στη συνέχεια υφίστανται επεξεργασία και μετατρέπονται σε φορμά IMAX. Κάτι σαν το "καλό" και το "κακό" 3D - όλοι έχουμε τύχει ταινίες που δεν γυρίστηκαν εξαρχής με 3D κάμερες και το αποτέλεσμα ήταν μάλλον κουραστικό για τα μάτια. Αν λοιπόν τα στάνταρ δεν είναι υψηλά, οι "πρόχειρες" και κακές λεπτομέρειες είναι ακόμα πιο ευκρινείς και ενοχλητικές. Μια τέτοια περίπτωση που θυμάμαι ήταν το πρόσφατο σίκουελ του Spiderman, που είδα στη Σόφια πριν από μερικούς μήνες σε IMAX 3D.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος IMAX στο AFI Palace Cotroceni του Βουκουρεστίου... Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO

Σε κάποιες περιπτώσεις το "πέρασμα" από τα 35 mm σε φορμά IMAX πετυχαίνει. Όμως το τελειότερο αποτέλεσμα είναι όταν ολόκληρη η ταινία, ή μέρη αυτής έχουν γυριστεί με ειδική κάμερα IMAX σε φιλμ των 65 mm, όπως έγινε στην περίπτωση του Interstellar. Τότε η εμπειρία είναι πραγματικά εντυπωσιακή, αφού η καθαρότητα, η ευκρίνεια και το βάθος της εικόνας (κι ας μην είναι 3D η προβολή, αφού υπάρχουν σκηνοθέτες όπως ο Νόλαν που αρνούνται ακόμα και τώρα να ενδώσουν στις 3 διαστάσεις) είναι ασύγκριτα.

H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
H διαστημική εμπειρία του "Interstellar" σε IMAX Facebook Twitter
Φωτό: Γιώργος Κολλιδάς / LiFO
4

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

σχόλια

4 σχόλια
Πριν απο σχεδον τριαντα χρονια επισκεφθηκα το La Geode στο Παρισι και,οπως ειναι φυσικο,εντυπωσιασθηκα πλυ.Το ολο θεαμα ηταν πρωτογνωρο και συναρπαστικο.Ηταν μια συγκλονιστικη εμπειρια.Τωρα IMAX Theaters υπαρχουν σχεδον παντου.Οπως στο Βουκουρεστι.Εκτος,φυσικα,απο την Αθηνα των τεσσαρων εκατομμυριων κατοικων.Μια πολη "φαινομενο",αφου ΔΕΝ διαθετει καποιες εγκαταστασεις,καθως και παμπολλα προιοντα και υπηρεσιες,τα οποια υπαρχουν,οπως γνωριζουν οι συχνα ταξιδευοντες,ακομη και σε ευρωπαικες πολεις με πληθυσμο λιγων δεκαδων χιλιαδων κατοικων !Για τον λογο αυτο οποτε ακουω να λεγεται καποια "φοβερη νεοελληνικουρα",οπως, "Η Αθηνα εχει τα παντα",η το αναλογο,"Ελα μωρε,σαν την Αθηνα δεν υπαρχει αλλη πολη"(!!!),παθαινω καταθλιψη !
Για την ακρίβεια έχουμε IMAX αλλά όχι για καθαρά ψυχαγωγικές ταινίεςστο Πλανητάριο (Ίδρυμα Ευγενίδου): http://www.eugenfound.edu.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=42Είναι μια εκπληκτική εμπειρία και θα έχετε και την ευκαιρία μπορείτε να δείτε ντοκιμαντέρ όπως δεν έχετε ξαναδεί ποτέ!