«Love, despite what they tell you, does not conquer all, nor does it even usually last. In the end, the romantic aspirations of our youth are reduced to, whatever works». ( «Ο έρωτας, παρά τα όσα σου έχουν πει, δεν τα κατακτά όλα, ούτε διαρκεί συνήθως. Στο τέλος, οι ρομαντικές φιλοδοξίες της νεότητας μας περιορίζονται σε...ό, τι κάτσει».) Ο Λάρι Ντέιβιντ, ως alter ego του Γούντι Άλεν στο Whatever Works, περιγράφει σύντομα, περιεκτικά και πάνω απ’ όλα κυνικά ότι οι μεγάλες ρομαντικές ιστορίες που μεγάλωσαν πολλές γενιές κινηματογραφόφιλων, λίγο-πολύ ψεύδονται. Ότι οι υποσχέσεις και οι όρκοι αιώνιας αγάπης, ήταν κενά λόγια. Όχι και τόσο συνηθισμένη άποψη από ένα φιλμ.
Είναι αλήθεια πως η αναλογία των ρομαντικών ταινιών σε σχέση με αυτές που απομυθοποιούν τον έρωτα είναι συντριπτικά μεγάλη υπέρ της πρώτης κατηγορίας. Και είναι λογικό, η τέχνη ανέκαθεν εμπνέονταν πολύ περισσότερο από τον έρωτα, παρά από την απουσία του. Αξέχαστες στιγμές όμως έχουν χαρίσει και οι 2 κατηγορίες, και αν η πρώτη έχει αποτυπωθεί πολλάκις σε δεκάδες αφιερώματα (όχι μόνο στις 14 Φεβρουαρίου), η δεύτερη παίρνει για λίγο της εκδίκησή της. Δέκα ταινίες που μίλησαν για τον έρωτα αλλά από μια διαφορετική οπτική, το πώς δηλαδή αυτός μπορεί σταδιακά να μετατραπεί σε απάθεια ή, ακόμη χειρότερα, σε μίσος.
Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)
Ζευγάρι μεσηλίκων που εκτοξεύουν καθημερινά βιτριολικές ατάκες για τη σχέση τους, καλεί νεαρό ζευγάρι στο σπίτι, το εισάγει στον κόσμο του και του δείχνει το μέλλον. Bonus, το γεγονός πως το πρωταγωνιστικό ζεύγος υποδύεται ένα αληθινό ζευγάρι στη ζωή (που αργότερα χώρισε), ο Richard Burton και η Elizabeth Taylor. Του νεαρού τότε Μάικ Νίκολς.
Σκηνές από έναν Γάμο (1974)
Η διάσημη, σχεδόν τρίωρη, μελέτη του Bergman πάνω στο τί ακριβώς σημαίνει η έννοια σχέση, με τον φακό σε παντρεμένο ζευγάρι που το πρωτοβλέπουμε, αρκετά ευτυχισμένο, μόλις έχει συμπληρώσει 10 χρόνια γάμου. Θα ακολουθήσουν πολλά, αρκετά εκ των οποίων άσχημα, θα υπάρξει συγχώρεση, νέες προσπάθειες αλλά και μια μόνιμη ερώτηση. Πως ακριβώς αγαπιούνται 2 μέλη ενός ζευγαριού, όταν με την πάροδο του χρόνου η λέξη αγάπη σημαίνει διαφορετικά πράγματα γι' αυτούς;
Bad Timing (1980)
Η φημισμένη συνειρμική αφήγηση του Roeg, χρησιμοποιείται εδώ ως ένα είδος δύσκολου παζλ, αυτού που προσπαθεί να φτιάξει ένας αστυνομικός, ερευνώντας τα αίτια για τα οποία μια γυναίκα προέβη σε απόπειρα αυτοκτονίας. Ή αλλιώς πώς μια έντονη ερωτική σχέση μετατρέπεται σε εφιάλτη.
Ο Πόλεμος των Ρόουζ (1989)
Υπό το πρίσμα της μαύρης κωμωδίας, η ιστορία ενός ανδρόγυνου που τα μέλη του αρχίζουν να σκέφτονται πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή τους αν έμεναν μόνοι, κρατώντας όμως τα υλικά αγαθά που απέκτησαν μαζί. Ακολουθεί σκοτωμός, με το ζευγάρι Ντάγκλας-Τέρνερ να αφήνει πίσω του την εξωτική ρομαντζάδα του Πράσινου Διαμαντιού.
Παντρεμένα Ζευγάρια (1992)
Ανεπαρκείς σύντροφοι τσακώνονται διαρκώς και ο Άλεν τους φιλμάρει με τρόπο σχεδόν ντοκιμαντερίστικο, λέγοντας μάλιστα πως παρουσιάζει την πιο αληθινή δουλειά της καριέρας του. Πολύ παρασκήνιο από πίσω, καθώς δεν είναι απλά στα χωρίσματα με την Φάροου (που συμπρωταγωνιστεί στην ταινία) αλλά και στα δικαστήρια για την υπόθεση της υιοθετημένης κόρης της, Σουν Γι.
Your Friends & Neighbors (1998)
Ατέλειωτη πικρία, δοσμένη από νεαρά ζευγάρια που δε μπορούν να βρουν με τίποτα την ευτυχία και καταλήγουν να διαλύουν και τις μεταξύ τους φιλικές σχέσεις. Ο ΛαΜπιουτ σε μεγάλα κέφια, σε μια πολύ δημιουργική περίοδο για τον ίδιο, αλλά και το ανεξάρτητο σινεμά των ΗΠΑ, δίνει αντιπαθητικούς, αλλά όχι εκτός πραγματικότητας, χαρακτήρες. Εναλλακτικά, περισσότερος δεικτικός ΛαΜπιουτ εναντίον σχέσεων, πέντε χρόνια αργότερα στο Shape of Things με την Ρέιτσελ Βάις να τυραννά τον Πολ Ραντ.
Εξ Επαφής (2004)
Ο δεύτερος Μάικ Νίκολς της λίστας, με μια ταινία πολύ πιο κοντά στο σήμερα και τις ανασφάλειες των σύγχρονων αστών. Από τη δυσκολία της απόφασης για μια σχέση μέχρι τον κυνισμό (εκφρασμένο τέλεια από τον Κλάιβ Όουεν) και τη παραδοχή πως αυτή η δυσκολία οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει πραγματική θέληση για συναισθήματα, παρά μόνο για το σεξ.
Ο Δρόμος της Επανάστασης (2008)
Το πάλαι ποτέ ζευγάρι του Τιτανικού πρωταγωνιστεί σε αυτή την επιθετική αποδόμηση όχι γενικώς του γάμου, αλλά ειδικότερα του γάμου σε μια εποχή που στις ΗΠΑ κυριάρχησε το «φαίνεσθαι», τη δεκαετία του 50. Οι νεανικές φιλοδοξίες για μια λαμπερή ζωή στα προάστια, ακολουθούμενη από λαμπερές καριέρες, φίλους και πάρτι, οδηγούνται σε παταγώδη αποτυχία.
Antichrist (2009)
Ζευγάρι πενθεί για το θάνατο του παιδιού τους και αποφασίζει να πάει σε απομονωμένο σπίτι στο δάσος για ηρεμία και μια καινούρια αρχή. Μόνον αυτό δεν γίνεται. Ο Τριέρ, η φύση, η γυναίκα, τα κωδικοποιημένα ονόματα, οι συμβολισμοί, το σοκ και ο συνηθισμένος πανικός στις Κάννες μετά την προβολή.
Blue Valentine (2010)
Το τότε και το τώρα ενός νεαρού ζευγαριού, τα όνειρα και η άσχημη πραγματικότητα. Το φιλμ του Ντέρεκ Σιάνφρανς αγαπήθηκε αρκετά και έβαλε και αυτό το λιθαράκι του στην ολοένα αυξανόμενη δημοφιλία του Γκόσλινγκ. Στην πραγματικότητα μιλούσε όμως για μια σχέση προδιαγεγραμμένη να αποτύχει, καθώς ξεκίνησε κάτω από την πίεση του χρόνου, με 2 ανθρώπους που φαίνεται να είχαν πολύ διαφορετικές προτεραιότητες στη ζωή τους.
σχόλια