Για τον Χρίστο Σιοπαχά και την «Κάθοδο των εννιά», μια κορυφαία στιγμή του Νέου Ελληνικού Σινεμά

Για τον Χρίστο Σιοπαχά και την «Κάθοδο των εννιά», μια κορυφαία στιγμή του Νέου Ελληνικού Σινεμά Facebook Twitter
Στη χώρα μας η «Κάθοδος των εννιά» έκανε μεγάλη αίσθηση – ενόχλησε όμως το ΚΚΕ: Στην τότε ΚΝΕ οι καθοδηγητές παρουσίαζαν το φιλμ ως «φασιστική προπαγάνδα που θέλει να παρουσιάσει τον αγώνα του λαού στον Εμφύλιο ως αμερικανικό γουέστερν».
0

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 72 ετών ο γνωστός σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου και πρώην διευθυντής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, Χρίστος Σιοπαχάς. Ο σκηνοθέτης πέθανε ξαφνικά στο σπίτι του στη γενέτειρα του, στο Φρέναρος Αμμοχώστου, από ανακοπή καρδιάς. Τα τελευταία χρόνια αντιμετώπιζε προβλήματα με την καρδιά του. Δυστυχώς το όνομα του δεν θυμίζει πολλά σήμερα στους νεότερους Έλληνες κινηματογραφόφιλους – και είναι κρίμα, γιατί άφησε πίσω του μία σπουδαία ταινία.

Λένε πως η δεκαετία του '80 είναι η δεκαετία κατά την οποία το ελληνικό σινεμά έπεσε σε μια βαθιά ανυποληψία. Δύσκολο να κάνεις αυτή την κουβέντα χωρίς να παραδεχτείς τα χειρότερα: Ναι, υπήρξαν σκηνοθέτες-κομήτες που πέρασαν από το Κέντρο, πήραν μια βαρβάτη επιχορήγηση και γύρισαν μια ταινία που κανένας δεν ήθελε να δει, εξαργυρώνοντας τον κομματικό τους αγώνα. Αυτό το «άνοιγμα» όμως έδωσε και σπουδαίες ταινίες με την υπογραφή σημαντικών σκηνοθετών που ενδεχομένως κανένας παραγωγός δεν θα χρηματοδοτούσε, ταινίες για τις οποίες θα μιλάμε και μετά από τριάντα χρόνια από τώρα. Τις περισσότερες απ' αυτές τις είδαμε, ευτυχώς, στο Άστορ, χάρη στην προσπάθεια της Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά (ευτυχώς δηλαδή που υπήρξε κι αυτή η ενέργεια γιατί αν περιμέναμε από τους επίσημους φορείς...). Υπάρχουν όμως και ταινίες που δεν κατόρθωσαν να διατηρήσουν τη φήμη τους μέσα στα χρόνια – και μία απ' αυτές τυγχάνει να αποτελεί, κατά την προσωπική μου άποψη, μια κορυφαία στιγμή του Νέου Ελληνικού Σινεμά: «Η Κάθοδος των εννιά» του Σιοπαχά.

Η μεγάλη του στιγμή ήταν η «Κάθοδος», ένα συνταρακτικό μνημείο της ανθρώπινης απελπισίας, κινηματογραφημένο με τραχύ αλλά και επιδέξιο στιλ, φιλμ «καμένο» από τον ελληνικό ήλιο αλλά με δάνεια και από τον Σαμ Πέκινπα, φιλμ μεγάλης δύναμης, δύναμης που ο Σιοπαχάς δεν κατόρθωσε να πλησιάσει με τις επόμενες του ταινίες.

Είναι μια πολύ ιδιαίτερη ταινία, γυρισμένη το 1983 (παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το '84) και βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θανάση Βαλτινού. Διαδραματίζεται το καλοκαίρι του 1949, στο τέλος δηλαδή του Εμφυλίου Πολέμου, και παρακολουθεί μια ομάδα εννέα ανδρών που προσπαθεί κρυφά να κατέβει από τα ψηλά του Ταΰγετου στη θάλασσα. Το νερό ελάχιστο, η αγωνία υπέρμετρη, η μοίρα τους προδιαγεγραμμένη. Και ο καμβάς παραπέμπει πότε στο γουέστερν και πότε στην αρχαία τραγωδία. Εκτός από τα βραβεία της στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, Β' Ανδρικού Ρόλου για τον Βασίλη Τσάγκλο) η ταινία κέρδισε και τη Χρυσή Σφαίρα στο 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας το 1985. Στη χώρα μας έκανε μεγάλη αίσθηση – ενόχλησε όμως το ΚΚΕ: Στην τότε ΚΝΕ οι καθοδηγητές παρουσίαζαν το φιλμ ως «φασιστική προπαγάνδα που θέλει να παρουσιάσει τον αγώνα του λαού στον Εμφύλιο ως αμερικανικό γουέστερν». Τι τα θες, γνωρίσματα της εποχής.

Για τον Χρίστο Σιοπαχά και την «Κάθοδο των εννιά», μια κορυφαία στιγμή του Νέου Ελληνικού Σινεμά Facebook Twitter
Η τελευταία του παράσταση στον ΘΟΚ ήταν ο «Ρινόκερος» του Ιονέσκο το 2014 ενώ η πρώτη ήταν το 1994 με το έργο του Μπράιαν Φρίελ «Χορεύοντας στη Λουνάσα», παράσταση που σήμερα θεωρείται ιστορικής σημασίας.

Ο Χρίστος Σιοπαχάς υπέγραψε επίσης τις ταινίες μικρού μήκους «Ο ήρωας της σιωπής» (1976), «Πολίτες» (1977), τις ταινίες ντοκιμαντέρ «Καθρέπτες» (1975), «Μια άλλη Κύπρος» (1976), «Υπάρχει ένα αστέρι» (1979), «Η Χαρίτα Μάντολες στέκεται δίπλα μου» (1980), «Ο χρόνος της πραγματικότητας» (1987), «Μαουτχάουζεν» (1988), «Χαρίλαος Φλωράκης - Η προσωπογραφία ενός ηγέτη» (1989), «Το 1940 και η Κύπρος» (1993), «Το χρήμα και οι τράπεζες» (2000), ενώ είχε κάνει και σειρές ντοκιμαντέρ για λογαριασμό της ΕΡΤ. Το 1995 η ταινία του «Το φτερό της μύγας» έλαβε Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, άφησε όμως αδιάφορο το κοινό. Η δε τελευταία του ταινία «Πέντε Σελίνια Νάιλον» ολοκληρώθηκε το 2016, αλλά δεν έχει προβληθεί εξαιτίας νομικών διαφορών με τον παραγωγό. Η τελευταία του παράσταση στον ΘΟΚ ήταν ο «Ρινόκερος» του Ιονέσκο το 2014 ενώ η πρώτη ήταν το 1994 με το έργο του Μπράιαν Φρίελ «Χορεύοντας στη Λουνάσα», παράσταση που σήμερα θεωρείται ιστορικής σημασίας.

Η μεγάλη του στιγμή όμως ήταν η «Κάθοδος», ένα συνταρακτικό μνημείο της ανθρώπινης απελπισίας, κινηματογραφημένο με τραχύ αλλά και επιδέξιο στιλ, φιλμ «καμένο» από τον ελληνικό ήλιο (όπως ακριβώς και η Ευδοκία του Δαμιανού) αλλά με δάνεια και από τον Σαμ Πέκινπα, φιλμ μεγάλης δύναμης, που ο Σιοπαχάς δεν κατόρθωσε να πλησιάσει με τις επόμενες του ταινίες. Λες και έχει σημασία, εδώ που τα λέμε: αν έχεις καταθέσει μία φορά ένα σημαντικό έργο, αυτό ζει για πάντα.

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας ήταν και η μουσική της, την οποία υπέγραφε ο καταξιωμένος Κύπριος συνθέτης Μιχάλης Χριστοδουλίδης. Η επιμιξία των ηλεκτρονικών στοιχείων (κοινός τόπος σε πολλά soundtracks της συγκεκριμένης περιόδου) με βιόλες και φλάουτα, πάντα όμως μέσα σε ένα μινιμαλιστικό πλαίσιο, κυλά, παραδόξως, αρμονικά, από την πρώτη μέχρι την τελευταία νότα. Στη ρυθμική «βάση» εντοπίζεις επιρροές από Tangerine Dream και Klaus Schulze, αλλά τα έγχορδα και τα πνευστά «σπάνε» το άκαμπτο της φύσης της με αξιοθαύμαστη χάρη: το τελικό αποτέλεσμα, μοντέρνο όσο και άκρως λυρικό. Προσωπικά μου είναι αδύνατο να κρατήσω τη συγκίνησή μου ακούγοντας τον «Αποχαιρετισμό στον Ταΰγετο», το εναρκτήριο track του δίσκου που εξέδωσε η Virgin λίγο μετά τη βράβευση της ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Είναι ένα από τα σπουδαία, ξεχασμένα soundtracks του ελληνικού κινηματογράφου – που δυστυχώς είναι μάλλον υπεράριθμα.

Στο οπισθόφυλλο του soundtrack για το φιλμ υπάρχει και ένα σημείωμα του Βασίλη Ραφαηλίδη, που νομίζω πως δεν έχει δημοσιευτεί σε καμία από τις ανθολογίες κειμένων του. Έτσι, το παραθέτω ολόκληρο εδώ:

 

«Αν υπόκρουση είναι αυτό που «κρούεται από κάτω» και όχι ευθέως όπως σε μια συναυλία, τότε το να μπορείς να κάνεις τη μουσική ν' ακούγεται κάτω απ' την εικόνα, χωρίς να συντρίβεται απ' την εικόνα, είναι στη μυθική κυριολεξία ένα έργο τιτάνειο: δεν είναι εύκολο να υποβαστάξει τη "βαρειά" εικόνα ο "αβαρής" διευθετημένος ήχος, χωρίς να μετατραπεί σε ηχητικό κονιορτό. Συνεπώς, ο συνθέτης της υπόκρουσης, όταν δε θέλει να χρησιμοποιήσει πονηρά το φιλμ σα φορέα και διανομέα μιας μουσικής με αυτάρκεια πρέπει να είναι έτοιμος να σηκώσει στους ώμους του το μεγάλο βάρος των αντικειμένων της εικόνας. Κι όταν τούτα τα αντικείμενα έχουν μια βαρύνουσα ιστορική σημασία, όπως στην «Κάθοδο των εννέα», το εγχείρημα μπορεί να καταλήξει σε σισύφειο μαρτύριο για τον συνθέτη: όταν ανεβάζει την εικόνα στη θεαματική της κορύφωση, τόσο πιο επικίνδυνη γίνεται η κατολίσθηση. Ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης παρακολουθεί τους εννιά στην κάθοδο τους στον Άδη της ελληνική Ιστορίας σαν ψυχοπομπός και σα ψυχαγωγός. Ψυχοπομπός γιατί παίρνει την ψυχή τους μία μία, με τη σειρά της τελευταίας εκπνοής, και την πέμπει στα βουνά και τα λαγκάδια για να σμίξει με το θρόισμα των καψαλισμένων δέντρων και το κελάρυσμα των παγιδευμένων πηγών, και ψυχαγωγός διότι δεν επιτρέπει στο θεατή που ακούει και τον ακροατή που βλέπει να χάσει κι αυτός την ψυχή του μέσα σε τούτη την ιεροτελεστεία μιας ανοίξεως που 'ταν μαζί και καλοκαίρι, και φθινόπωρο, και χειμώνας: καμία ήττα δεν είναι βαρειά όταν δεν είναι οριστική και κανένας αγώνας δεν πάει χαμένος όταν γίνεται μουσική. Κι ακριβώς, μέσα στην εκπληχτική μουσική το Χριστοδουλίδη που υποβαστάζει την εικόνα του Σιοπαχά και το λόγο του Βαλτινού μπορεί ν' ακούσει κανείς τον τελευταίο στεναγμό εννιά ανθρώπων που κάποτε τραγούδησαν, έστω και φάλτσα, το μεγάλο τραγούδι της λευτεριάς».

 

 

Το σάουντρακ της ταινίας

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οθόνες / «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν σε ένα τρομακτικό χάος πληροφορίας και επιρροών που τους διαμορφώνουν, χωρίς τον έλεγχο της οικογένειάς τους. Μια βρετανική σειρά στο Netflix θέτει ερωτήματα για τους λόγους που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις - προσοχή, περιέχει spoiler.
M. HULOT
Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα έχει να μας δώσει το φοβερό δίδυμο Μπλάνσετ-Φασμπέντερ, την αδικημένη από τα Όσκαρ ερμηνεία της Μαριάν Ζαν-Μπατίστ στο Hard Truths και ένα αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφιο για αγαλματίδιο.
THE LIFO TEAM