Ανέστης Αζάς: «Η τέχνη είναι ένας από τους τρόπους για να αλλάξει ο κόσμος. Τι σημαίνει, όμως, να αλλάξει ο κόσμος;»

Ανέστης Αζάς Facebook Twitter
Tο θέμα είναι πως μέσα από την κρίση γεννήθηκε η περιέργεια και το μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα και πολλοί Έλληνες καλλιτέχνες τα τελευταία 5-6 χρόνια παίζουν στις ευρωπαϊκές σκηνές. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0
  • Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη. Η οικογένειά μου δεν είχε σχέση με τις τέχνες και τα γράμματα. Όταν ήμουν μικρός, με ενδιέφερε κυρίως ο κινηματογράφος, γιατί δεν υπήρχε πολύ θέατρο στη Θεσσαλονίκη. Ήθελα να σπουδάσω κάτι σχετικό, αλλά υπήρχε μόνο το τμήμα Θεάτρου της Καλών Τεχνών στο Αριστοτέλειο, κι αφού πέρασα στη σχολή αυτή, κόλλησα το μικρόβιο.

  • Μετά τη Θεσσαλονίκη, πήγα στο Βερολίνο και συνέχισα τις σπουδές μου εκεί. Έφυγα σε μικρή ηλικία γιατί ήθελα να φύγω γενικότερα – τα παράτησα όλα και πήγα στο Βερολίνο. Αυτό δεν θα το έκανα σήμερα. Ήταν λάθος σε τέτοια ηλικία, έπρεπε να έχω προετοιμαστεί λίγο καλύτερα για να το κάνω, γιατί εκεί έφαγα πολλές σφαλιάρες μέχρι να πάρω μπρος και να μπω σε μια ροή. Στην Αθήνα ήρθα μόνιμα το 2006, όταν έκανα το πρώτο μου έργο: ήταν η πτυχιακή μου, ο «Αγαπητικός της Βοσκοπούλας», στο θέατρο Επί Κολωνώ. Έκτοτε, πηγαινοέρχομαι στη Γερμανία. Αυτή την περίοδο μένω μόνιμα εδώ. Μαζί με τον Πρόδρομο Τσινικόρη είμαστε καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι-υπεύθυνοι προγράμματος στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού.
  • Η πρώτη παράσταση που είδα και μου άρεσε πραγματικά, καθώς μέχρι τότε βαριόμουν πολύ το θέατρο, ήταν οι «Βάκχες» του Ματίας Λάνγκχοφ, η θρυλική παράσταση με την οποία είχε γίνει ο μεγάλος χαμός στην Επίδαυρο τότε, το '97. Την είχα δει στο Κρατικό, σε κλειστό χώρο. Όχι μόνο μου κράτησε το ενδιαφέρον, αλλά με ταρακούνησε για το τι μπορεί να κάνει αυτή η τέχνη.

Ο σκοπός του καλλιτέχνη είναι να γίνεται καλύτερος μέσα από τη δουλειά του και να κοιτάει το έργο του, να είναι συνεπής απέναντι στον εαυτό του και το έργο του. Να προσπαθεί να είναι σαφής και ειλικρινής με τον εαυτό του, πράγμα που δεν είναι καθόλου εύκολο. Είναι πολύ εύκολο να κοροϊδέψεις τον εαυτό σου.

  • Μία από τις πολύ σημαντικές γνωριμίες-εμπειρίες-προσωπικές σχέσεις που με έχουν επηρεάσει ήταν αυτή με τον Ντίμιτερ Γκότσεφ, τον σκηνοθέτη που πρωτογνώρισα στο Βερολίνο και είχα ζητήσει να παρακολουθήσω πρόβες του, γιατί μου άρεσε η δουλειά του. Έκτοτε, ανέπτυξα μαζί του μια κάπως πιο προσωπική σχέση. Αργότερα, το 2009, τον βοήθησα στην Επίδαυρο, όταν έκανε τους «Πέρσες». Είναι ένας άνθρωπος, ο οποίος εξακολουθεί να αποτελεί έμπνευση για μένα – καμιά φορά, όταν μπλοκάρω, κάθομαι και διαβάζω μονογραφίες σε σχέση με αυτόν. Βρισκόταν σε διαρκή αναζήτηση της ουσίας και του βάθους στα πράγματα, κάτι που σπάνια έχω ξανασυναντήσει από τότε. Δεν μιλάω μόνο για το ταλέντο που μπορεί να έχει κανείς. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι ταλαντούχοι και ικανοί, αλλά αυτός έψαχνε κάτι πιο βαθύ και αυτό το πράγμα με ενδιέφερε και εξακολουθεί να με ενδιαφέρει και να αποτελεί, κατά κάποιον τρόπο, έμπνευση για μένα. Επίσης, σε αυτό τον άνθρωπο με τράβηξε το γεγονός ότι ήταν εξαιρετικά ξεκάθαρος, ιδίως στον τρόπο που μπορούσε να συντονίσει μια ομάδα, να εμπνεύσει τους ανθρώπους, κυρίως τους ηθοποιούς. Αυτός είναι μια προσωπικότητα που θεωρώ μεγάλη.
  • Δουλεύοντας με τον Γκότσεφ, που ήταν βοηθός του Μπεσόν, που ήταν βοηθός του Μπρεχτ, έρχεσαι σε επαφή με μια συγκεκριμένη παράδοση κι έναν συγκεκριμένο τρόπο σκέψης. Δεν πιστεύω τόσο πολύ ότι ο άλλος μπορεί να σου μεταδώσει/διδάξει τον τρόπο δουλειάς, αυτό πρέπει να το βρεις μόνος σου. Σίγουρα μπορεί να πάρεις στοιχεία ή να αντιγράψεις, αλλά την ουσία πρέπει να τη βρεις μόνος σου. Όμως, ο τρόπος που σκέφτεσαι, που ερμηνεύεις τον κόσμο, εξελίσσεται μέσα από τέτοιες συναντήσεις. Ειδικά στο θέατρο, πιστεύω ότι πολλά πράγματα δεν διδάσκονται – κάποια τεχνική ίσως ναι, αλλά σε μεγάλο βαθμό είναι θέμα παράδοσης.
  • Οι άνθρωποι που γνωρίζω είναι το πιο μεγάλο όφελος από την ασχολία μου με το θέατρο. Και όλη αυτή η περιπέτεια που ζεις: τα ταξίδια, το γεγονός ότι δουλεύω πολύ εκτός Ελλάδας – είμαι και εργασιομανής, δεν θα πήγαινα ταξίδια εύκολα για διακοπές, οπότε το συνδυάζω με τη δουλειά. Οι άνθρωποι και οι τόποι που γνωρίζεις, οι στιγμές που ζεις, όλες αυτές οι εμπειρίες. Βέβαια, με αυτό τον τρόπο είναι εξαιρετικά δύσκολο να διατηρήσεις μια σχέση, γιατί είσαι σε διαρκή μετακίνηση – εγώ τουλάχιστον. Ήμουν on the road τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια, από το 2012 και μετά. Κάποια στιγμή κουράστηκα και ήθελα να γυρίσω στην Αθήνα, γιατί την αισθάνομαι λίγο σαν το σπίτι μου. Από το 2008 όλο και χειροτερεύει η κατάσταση, αλλά έχει κάτι το οποίο μέσα σε αυτή την τρέλα με ηρεμεί και μου αρέσει. Βρίσκω μια περίεργη ισορροπία στην Αθήνα που δεν τη βρίσκω αλλού.
Ανέστης Αζάς Facebook Twitter
Οι άνθρωποι που γνωρίζω είναι το πιο μεγάλο όφελος από την ασχολία μου με το θέατρο. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Νομίζω ότι έτσι όπως είναι το ευρωπαϊκό θέατρο σήμερα δεν υπάρχουν τόσο συνταρακτικές διαφορές στον τρόπο αντίληψης, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους καλλιτέχνες. Από κει και πέρα, το κοινό είναι σε κάθε πόλη διαφορετικό, όπως και οι συνθήκες παραγωγής. Πιστεύω πως η πρόσληψη μιας παράστασης, η επιτυχία ή η αποτυχία της, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κοινό της κάθε πόλης, γιατί είναι διαφορετικές οι προσλαμβάνουσες: το τι έχει δει, τι δεν έχει και πώς έχει μάθει να βλέπει και να βιώνει αυτό το πράγμα που λέγεται θέατρο. Αλλά σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσεγγίζουν τα θέματα, εκεί νομίζω ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη σύγκλιση αυτήν τη στιγμή, τουλάχιστον μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας όπου δουλεύω εγώ. Βέβαια, οι συνθήκες παραγωγής είναι εντελώς, μα εντελώς διαφορετικές.
  • Η Γερμανία και ο γερμανόφωνος χώρος ανέκαθεν έδειχναν μεγάλη μέριμνα για τις παραστατικές τέχνες. Υπάρχει μια εδραιωμένη κοινή αντίληψη ότι είναι ένα κοινό αγαθό και άρα πρέπει να χρηματοδοτείται από το κράτος και αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Επίσης, έχουν καταλάβει ότι η οικονομία τους γενικότερα ωφελείται από την πολιτιστική παραγωγή και τη στηρίζουν – το ακριβώς αντίθετο μ' εμάς δηλαδή.
  • Από κει και πέρα, είναι ένα σύστημα περίπλοκο. Κάθε πόλη, κάθε κρατίδιο, έχει τα δικά του funds, στα οποία κάνεις αιτήσεις που απαιτούν χρόνο. Οι Γερμανοί είναι πάρα πολύ οργανωμένοι, αυτό είναι και καλό και κακό. Σου ζητάνε, 12 μήνες πριν, να ξέρεις τι θες να κάνεις, πώς θες να το κάνεις, πώς θα είναι το σκηνικό σου κ.λπ. Είναι εντελώς άλλος τρόπος δουλειάς, δηλαδή. Όπως εμείς είμαστε μαθημένοι να αντιδρούμε την τελευταία στιγμή, κι αν με ρωτήσεις τι θα κάνω σε δώδεκα μήνες θα σου πω «ούτε που ξέρω, παράτα με», ε, εκεί είναι το ακριβώς αντίθετο, έχουν πρόβλημα με την «τελευταία στιγμή». Αν βγουν από τη νοητή γραμμή, μπλοκάρουν. Δεν παύει να είναι, όμως, η μοναδική χώρα στην Ευρώπη όπου μπορείς να ζήσεις από αυτό. Υπάρχει ακόμα ένα σύστημα πολύ ευνοϊκό για τους καλλιτέχνες, υπάρχει το ταμείο των καλλιτεχνών ως ασφάλεια που σου καλύπτει το μισό ποσό των εισφορών σου, είναι μια πιο υγιής κατάσταση που αντιστοιχεί σε μια εύρωστη οικονομία. Από την άλλη, εδώ αισθάνομαι πιο δημιουργικός. Θεωρώ ότι εδώ υπάρχει πιο μεγάλη ανάγκη και παρά τις πολύ δύσκολες συνθήκες με τις οποίες δουλεύουν όλοι, βρίσκω μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Δεν θέλω να τα ωραιοποιήσω, αλλά υπάρχει κάτι, ένα άλλο νεύρο, μια άλλη ενέργεια.
  • Ως Έλληνας δεν είχα καμία διαφορά στην αντιμετώπιση στη Γερμανία, αλλά αυτό έχει να κάνει και με το γεγονός ότι έχω σπουδάσει εκεί, ξέρω τη γλώσσα, ξέρω την κουλτούρα τους. Πάντως, παρατήρησα ότι ειδικά στον χώρο του θεάτρου και γενικά στον χώρο των τεχνών υπάρχει μια πολύ μεγάλη συμπάθεια για την Ελλάδα και τους Έλληνες. Στον χώρο αυτό συναντάς μια στάση διαμετρικά αντίθετη από την επιθετικότητα που εκδηλώθηκε στα γερμανικά συστημικά media, απέναντι στα οποία εκ των πραγμάτων οι περισσότεροι άνθρωποι που δουλεύουν στο θέατρο και στα γράμματα είναι επικριτικοί.
  • Το θέμα είναι πως μέσα από την κρίση γεννήθηκε η περιέργεια και το μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα και πολλοί Έλληνες καλλιτέχνες τα τελευταία 5-6 χρόνια παίζουν στις ευρωπαϊκές σκηνές. Θυμάμαι, το 2010 κάναμε κάτι συνέδρια για το πώς μπορεί να βοηθηθεί η ελληνική τέχνη στο εξωτερικό, μετά έγινε ό,τι έγινε και πολλοί curators ήρθαν από μόνοι τους και επέλεξαν ομάδες από την Ελλάδα.
Ανέστης Αζάς Facebook Twitter
Ήμουν on the road τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια, από το 2012 και μετά. Κάποια στιγμή κουράστηκα και ήθελα να γυρίσω στην Αθήνα, γιατί την αισθάνομαι λίγο σαν το σπίτι μου. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Το πιο ενδιαφέρον, που το βλέπουμε τώρα είναι ότι πολλοί από τους καλλιτέχνες που βγήκαν το 2012-13 προς τα έξω συνεχίζουν να έχουν μια διεθνή παρουσία. Τώρα, το θέμα είναι πώς και με ποιον τρόπο μπορεί αυτό να συνεχιστεί και να αποδώσει καρπούς και να είμαστε ζωντανό κομμάτι αυτού του διαλόγου με τη σύγχρονη διεθνή παραγωγή. Τώρα τίθεται το θέμα της πολιτιστικής πολιτικής από την πλευρά του κράτους, αλλά εκεί τίποτε δεν μας προδιαθέτει να είμαστε αισιόδοξοι. Αυτό είναι τραγικό, αν σκεφτείς ότι το μόνο που μπορεί να αλλάξει κάπως την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό είναι η πολιτιστική της παραγωγή – καλώς ή κακώς, δεν εξάγουμε τίποτε άλλο. Ας κάνει ο καθένας ό,τι μπορεί από τη δική του πλευρά και από το σημείο από το οποίο μπορεί να επηρεάσει κάπως τα πράγματα. Αυτός είναι και ένας από τους στόχους της Πειραματικής.
  • Από το 2011 και μετά είμαστε ομάδα με τον Πρόδρομο και δουλεύουμε κυρίως το documentary ή θέατρο της πραγματικότητας, ιδιαίτερα μετά την εμπειρία μας ως βοηθών των Rimini Protokoll το 2010, στον «Προμηθέα στην Αθήνα».
  • Με το documentary ασχολήθηκα επειδή αυτό που προσωπικά με ενδιαφέρει είναι το στοιχείο της έρευνας. Από ένα σημείο κι έπειτα άρχισε να με ενδιαφέρει λιγότερο η υπόθεση της καθοδήγησης των ηθοποιών σε μια ερμηνεία και περισσότερο πώς μπορώ να συνθέσω τη δική μου αφήγηση σε σχέση με τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω μας. Θεωρώ ότι ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο (που προσλαμβάνουμε τα νέα, την πληροφορία) ορίζεται σε μεγάλο βαθμό από μια κυρίαρχη αφήγηση, συχνότατα εσφαλμένη ή επιφανειακή. Ειδικά στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια είναι εντυπωσιακή η παρακμή των παραδοσιακών media. Αισθάνεσαι ότι γράφουν μόνο και μόνο για να καλλιεργήσουν εντυπώσεις, να κάνουν θόρυβο και σχεδόν ποτέ δεν ενδιαφέρονται για έρευνα σε βάθος. Αρνούνται το πόσο σύνθετη και περίπλοκη μπορεί να είναι μια κατάσταση ή συνειδητά κάνουν προπαγάνδα υπέρ της μίας ή της άλλης θέσης και υπηρετούν μια ασπρόμαυρη δραματουργία καλού και κακού.
  • Στο documentary βρήκα έναν τρόπο, ένα όχημα, για να προσπαθήσω να αρθρώσω με έναν άλλο τρόπο μια αφήγηση της πραγματικότητας. Επίσης, με ενδιαφέρει ο τρόπος που φτιάχνονται αυτά τα έργα. Γνωρίζεις περισσότερο και από πολύ πιο κοντά ανθρώπους που δεν έχουν σχέση με το θέατρο αλλά με την πραγματικότητα, με τον αληθινό κόσμο, ανθρώπους που σε άλλες συνθήκες δεν θα τους ακούγαμε.
Ανέστης Αζάς Facebook Twitter
Νομίζω ότι έτσι όπως είναι το ευρωπαϊκό θέατρο σήμερα δεν υπάρχουν τόσο συνταρακτικές διαφορές στον τρόπο αντίληψης, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους καλλιτέχνες. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Μου αρέσει να κάνω συνεντεύξεις, να πηγαίνω στα πιο απίθανα μέρη για να συναντήσω ανθρώπους, όπως και όταν καταφέρνω να προσεγγίσω ένα θέμα, να συνθέτω τη δική μου αφήγηση.
  • Βαριέμαι πολύ τις πρόβες, όταν δεν έχω αντικείμενο. Θα κάνω πρόβα όταν ξέρω λίγο-πολύ τι θέλω να γίνει. Απορώ πολύ με συναδέλφους που κάνουν πρόβες τρεις-τέσσερις μήνες – τι κάνουν δηλαδή; Είναι άλλος τρόπος δουλειάς.
  • Η τέχνη είναι ένας από τους τρόπους για να αλλάξει ο κόσμος. Τι σημαίνει, όμως, να αλλάξει ο κόσμος; Είναι μια ετικέτα, μια φράση-δυναμίτης και «τι μας λες τώρα, έχουν γραφτεί τόσα αριστουργήματα και ο κόσμος δεν αλλάζει». Ο κόσμος δεν αλλάζει γενικά και αόριστα, ο καθένας από εμάς αλλάζει. Εγώ έχω αλλάξει. Δεν θα σταματήσεις τους πολέμους, την πείνα, τη φτώχια, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό η τέχνη, αλλά εσένα, τους ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτό που κάνεις και ίσως ένα κομμάτι του κόσμου που έρχεται να δει τη δουλειά σου, ναι, αυτό μπορεί να το αλλάξει.
  • Πώς ορίζουμε τους λίγους και πώς τους πολλούς; Αν θεωρήσουμε πολλούς τη μάζα που επηρεάζουν τα ηλεκτρονικά μέσα, προφανώς και το θέατρο είναι υπόθεση των λίγων. Το θέατρο, εκτός από τέχνη, είναι ένα φαινόμενο του πολιτισμού που εκδηλώνεται κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγάλες θεατρουπόλεις είναι οι μητροπόλεις. Βλέπεις ότι καλό θέατρο συμβαίνει όπου η κυψέλη βουίζει και αφορά ανθρώπους που είναι ενεργοί μέσα σε ένα αστικό περιβάλλον – με την έννοια του urban, όχι του bourgeois. Προφανώς, μια καλή παράσταση που συμβαίνει στην Αθήνα μπορεί να επηρεάσει πολύ σημαντικούς «λίγους» και δεν θα τη μάθει ποτέ κανένας στο χωριό της γιαγιάς μου, όπου βλέπουν μόνο τηλεόραση. Μήπως κάθε μορφή τέχνης είναι υπόθεση των λίγων; Δεν μπορεί το ίδιο πράγμα να ενδιαφέρει στον ίδιο βαθμό τους πάντες.
  • Δεν είναι χρέος του καλλιτέχνη να εκπαιδεύσει το κοινό, χρέος του καθενός είναι να εκπαιδεύσει τον εαυτό του. Να ανοίξει τα στραβά του, να διαβάσει κανένα βιβλίο, να δει καμιά ταινία, καμιά παράσταση, ανάλογα με το τι τον ενδιαφέρει. Ο σκοπός του καλλιτέχνη είναι να γίνεται καλύτερος μέσα από τη δουλειά του και να κοιτάει το έργο του, να είναι συνεπής απέναντι στον εαυτό του και το έργο του. Να προσπαθεί να είναι σαφής και ειλικρινής στον εαυτό του, πράγμα που δεν είναι καθόλου εύκολο. Είναι πολύ εύκολο να κοροϊδέψεις τον εαυτό σου.
  • Πιστεύω στην τύχη πάρα πολύ. Είναι πολλά πράγματα που εξαρτώνται από τις συγκυρίες, ασχέτως του πόσο πολύ δουλεύεις: to be in the right place in the right time. Παίζουν ρόλο και η τύχη και η ατυχία.
Ανέστης Αζάς Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Ένα ριψοκίνδυνο πράγμα που έχω κάνει είναι ότι έχω γυρίσει την Ευρώπη με αμάξι, χωρίς δίπλωμα όμως.
  • Με ενοχλεί ο θρίαμβος της κακής αισθητικής, είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχαμε πάντα, πέρα από το πολιτικό ή το οικονομικό. Μερικές φορές αισθάνομαι ότι στην Ελλάδα θριαμβεύει το κακό. Βλέπεις κάποια πράγματα στην τηλεόραση και δεν μπορώ να διανοηθώ πώς μπορεί να είναι τόσο κακά. Πώς μπορείς να έχεις τόσο κακό φωτισμό, κακή κάμερα, κακή υποκριτική, κακό κείμενο και όλο αυτό το πράγμα να ορίζει το μέτρο, να συνηθίζει ο κόσμος το κακό τόσο πολύ, που να πιστεύει ότι αυτό είναι το κανονικό. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορώ να καταλάβω.
  • Για να χαλαρώσω παίζω videogame στον υπολογιστή. Κάτι που μου αρέσει να κάνω, όταν έχω ελεύθερο χρόνο, είναι να παίρνω το μηχανάκι μου, να πηγαίνω σε διάφορες γειτονιές της Αθήνας και να κάνω βόλτες χωρίς συγκεκριμένο σκοπό, να χαζεύω τα κτίρια και τις πλατείες και γενικώς την πόλη, μου αρέσουν πάρα πολύ αυτά. Τρέχω, διαβάζω, πάω σινεμά. Κάποια στιγμή είχα κολλήσει με το «House of Cards», αλλά δεν είμαι φανατικός των σειρών.
  • Ενέργεια παίρνω από τους φίλους και τους συνεργάτες μου.
  • Η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία. Πιστεύω ότι αν από την αρχή είχαμε δείξει πνεύμα συνεργασίας και είχαμε καταλάβει ότι δεν επρόκειτο για συνωμοσία αλλά ότι πραγματικά είμαστε χρεοκοπημένοι ως κράτος, θα το είχαμε ξεπεράσει πιο γρήγορα και με λιγότερες απώλειες. Νομίζω ότι είμαστε εγκλωβισμένοι σε ένα δικό μας φαντασιακό. Σε κάποια πράγματα καλό είναι αυτό, το γεγονός ότι είμαστε τόσο ονειροπόλοι, αλλά κάπου πρέπει να δούμε και την πραγματικότητα. Από τη στιγμή που είσαι χρεοκοπημένος, δεν μπορείς να πάρεις καμία απόφαση, όλες οι αποφάσεις εξαρτώνται από αυτόν που σου δανείζει. Άρα, το πρώτο που πρέπει να κάνεις είναι να ξεφύγεις από αυτή την κατάσταση. Κατά τ' άλλα, δεν είμαι τόσο αρνητικός, γιατί θεωρώ ότι στην Ελλάδα υπάρχει αλληλεγγύη, υπάρχει και κόσμος που βοηθάει και, γενικότερα, αν κάτι έχει σώσει τη χώρα, είναι αυτό το πράγμα.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO τον Μάιο του 2016

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ