Δάκρυα και αίμα: «Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα» στη Λυρική

Δάκρυα και αίμα: «Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα» στη Λυρική Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση
0

Το Μάρτιο του 2023 θα παρουσιαστεί, υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, ένα δίπτυχο όπερας που θα περιλαμβάνει το δραματικό μονόπρακτο Ο πύργος του Κυανοπώγωνα του Μπέλα Μπάρτοκ, σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, και το κωμικό Τζιάννι Σκίκκι του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Τζoν Φούλτζεϊμς.

Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα βασίζεται σε παραμύθι του Σαρλ Περό του 1697 και στην ιστορία ενός ζευγαριού, της Ιουδίθ και του δούκα Κυανοπώγωνα: εκείνος την καλεί να μείνει μαζί του στον πύργο του. Εκείνη, θέλοντας να μάθει όλα του τα μυστικά, απαιτεί να ξεκλειδώσει καθεμία από τις επτά πόρτες του πύργου. Εκείνος αρχικά αντιστέκεται, αλλά τελικά υποκύπτει κι έτσι σταδιακά αποκαλύπτονται αμύθητα πλούτη, απέραντες εκτάσεις, όλη η δόξα του άντρα. Ωστόσο όλα έχουν κατακτηθεί με αίμα και δάκρυα. Μετά από δική της επιμονή ανοίγει και η τελευταία πόρτα, πίσω από την οποία εμφανίζονται οι τρεις προηγούμενες γυναίκες του φυλακισμένες.

Το συμβολιστικό κείμενο της μοναδικής αυτής όπερας που έγραψε ο Ούγγρος συνθέτης το 1911 είναι του Μπέλα Μπαλάς και θεωρείται από τα αριστουργήματα του εικοστού αιώνα.

O Θέμελης Γλυνάτσης, ο οποίος θα τη σκηνοθετήσει μας, σχολίασε: «Η παράσταση δεν θα έχει καμία σχέση με τη μυθολογία του serial killer που έχει ακολουθηθεί στο παρελθόν. Εστιάζει στην πρώτη νύχτα γάμου ενός άντρα και μιας γυναίκας οι οποίοι βυθίζονται σταδιακά σε ένα σύμπαν πολλαπλών πραγματικοτήτων και ψυχικών τραυμάτων.

Ενώ πρόκειται για ένα απολύτως κανονικό ζευγάρι και την πρώτη νύχτα του γάμου τους, ξαφνικά η πραγματικότητα αρχίζει να διολισθάνει προς διάφορες παράλληλες πραγματικότητες. Η κανονικότητα συνθλίβεται επειδή στην κεντρική πραγματικότητα αρχίζουν να παρεισφρέουν άλλες πραγματικότητες ψυχικής φύσης.

Σαφέστατα υπάρχει ψυχαναλυτική διάσταση. Την εποχή που γράφτηκε ήταν τόσο μεγάλη η επιρροή της ψυχανάλυσης, που νομίζω ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα να το αποφύγει κανείς. Συχνά, σε άλλες παραστάσεις, υπερτονίζουν το άγριο, το βίαιο και το αιματηρό, χάνοντας το τραγικό και το απελπισμένο. Το έργο δεν είναι ούτε άγριο ούτε βίαιο, είναι η απόλυτη απόγνωση.

Ο τρόπος με τον οποίο έχω προσεγγίσει το έργο είναι ότι η γυναίκα δεν ανακαλύπτει μόνο αλλά διαδρά με αυτά που βλέπει, γίνεται μέρος του ψυχικού τοπίου του Κυανοπώγωνα. Αυτό για μένα είναι μια πάρα πολύ σημαντική πτυχή του έργου, ότι δηλαδή δεν κρατά μια παθητική στάση απέναντι σε μια ανακάλυψη. Είναι φοβερά ενεργητική σε σχέση με τον χώρο και τα ψυχικά ευρήματα που ανακαλύπτει κατά τη διάρκεια της αφήγησης.

Σαφέστατα υπάρχει ψυχαναλυτική διάσταση. Την εποχή που γράφτηκε ήταν τόσο μεγάλη η επιρροή της ψυχανάλυσης, που νομίζω ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα να το αποφύγει κανείς. Συχνά, σε άλλες παραστάσεις, υπερτονίζουν το άγριο, το βίαιο και το αιματηρό, χάνοντας το τραγικό και το απελπισμένο.

Το έργο δεν είναι ούτε άγριο ούτε βίαιο, είναι η απόλυτη απόγνωση. Ωστόσο οφείλω να συμπληρώσω ότι πρόκειται για ένα βαθιά ερωτικό έργο. Αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ ερωτευμένοι και υπάρχει τρομακτική σωματική έλξη, κι αυτό το βλέπει κανείς και στο λιμπρέτο.

Όσον αφορά την αισθητική της σκηνογραφίας και των κοστουμιών, έχουμε πάρει στοιχεία από το Δεσμώτη του ιλίγγου του Χίτσκοκ, ο οποίος πιστεύω ότι έχει ασχοληθεί με τον Κυανοπώγωνα σε πολλές ταινίες του. Και στη συγκεκριμένη το ψυχικό εύρος που έχει εξερευνήσει είναι αναπάντεχο.

Πάντως, αν θέλεις να κάνεις δραματουργικές τρίπλες, πρέπει να είναι οργανικά συνδεδεμένες με τη μουσική. Ο Μπάρτοκ είχε πει ότι ο τρίτος χαρακτήρας είναι το κάστρο του Κυανοπώγωνα. Εγώ θα έλεγα ότι ο τρίτος χαρακτήρας είναι η μουσική. Η οποία δεν είναι απλώς μια υπόκρουση και μια ατμόσφαιρα, είναι όλη η δραματουργία».

Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση

Ο Βρετανός σκηνογράφος και ενδυματολόγος της όπερας Λέσλι Τράβις, ο οποίος έχει αναλάβει τα σκηνικά και τα κοστούμια και είναι η πρώτη φορά που καταπιάνεται με τον Κυανοπώγωνα, συμπληρώνει:

«Ο Μπάρτοκ δημιούργησε έναν πολύ ενδιαφέροντα και δυνατό, μεγάλης έντασης δεσμό ανάμεσα σε αυτούς τους δύο ανθρώπους. Γιατί δεν νομίζω ότι το έργο αυτό έχει να κάνει με τo ξεκλείδωμα μιας πόρτας. Νομίζω ότι πάει πολύ βαθύτερα, καθώς η γυναίκα ακολουθεί ένα πολύ δύσκολο “ταξίδι” ώστε να καταλάβει τον άντρα. Χρειάζεται γενναιότητα γι’ αυτό, αλλά το έχει ανάγκη και δεν χρειάζεται να εξηγηθεί περισσότερο. Τώρα, το θέμα είναι πώς θα πούμε εμείς αυτή την ιστορία.

Επιλέξαμε την ατμόσφαιρα των ταινιών του Χίτσκοκ, γιατί σου δίνουν αυτομάτως τη δυνατότητα μιας αντίστοιχα απειλητικής ατμόσφαιρας με απίστευτη ένταση, που καταφέρνει να την απελευθερώσει και να μας επιτρέψει να την κατανοήσουμε. Μπορεί ο τίτλος του έργου να αναφέρεται σε πύργο, αλλά δεν είναι απαραίτητο να το αποδώσουμε κυριολεκτικά. Υπάρχει ένα παλιό αγγλικό γνωμικό που λέει “το σπίτι του Άγγλου είναι ο πύργος του”.

Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση

«Το έργο αποκαλύπτει μια σειρά από ανοίκεια στοιχεία που η γυναίκα τα ξεκλειδώνει για εμάς. Μας επιτρέπει να βιώσουμε τις διεργασίες μιας σχέσης. Στην πραγματικότητα, δεν νομίζω ότι πρόκειται για κάτι τόσο ασυνήθιστο, αναγνωρίζει κανείς στο έργο όλων των ειδών τις σχέσεις που μπορεί να αναπτυχθούν μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας. Δεν μιλάει για κάτι εξιδανικευμένο αλλά για κάτι μάλλον οικουμενικό, για το τι είναι η αγάπη και οι σχέσεις.

Αυτό που είναι όντως ενδιαφέρον είναι ότι η ιστορία μπαίνει στο μικροσκόπιο και ο Μπάρτοκ τη φέρνει στην επιφάνεια, μετατρέποντάς τη σε μουσική. Οπτικά είναι κάτι εντελώς διαφορετικό απ’ ό,τι έχω κάνει μέχρι σήμερα, παρόλο που συνδέεται με έργα μικρής διανομής και ψυχολογικής ανάλυσης. Αυτό που με ενθουσιάζει είναι ότι πίσω από τις πόρτες υπάρχει πάντα κάτι που οδηγεί σε ανακαλύψεις για τη ζωή κάποιου άλλου. Παίζουμε, λοιπόν, με το ψυχικό τοπίο.

«Κάτι άλλο πολύ ενδιαφέρον είναι ότι το δωμάτιο έχει όρια, όπως κι ένας πύργος, και μέσα σε αυτά οι δυναμικές του χώρου έρχονται σε αντιπαράθεση. Η παράσταση θα διαδραματίζεται σε ένα δωμάτιο εντελώς κοινότοπο, σχεδόν κενό και ψυχρό, σαν νοσοκομείου, γεμάτο ψέματα και αναλήθειες, το οποίο θα επιπλέει μέσα σε έναν μεγαλύτερο, μυστηριώδη, σχεδόν επικό χώρο. Σαν να βρίσκεσαι μέσα σε ένα καράβι σε μια φουρτουνιασμένη θάλασσα.

Έχω βρεθεί στη μέση της θάλασσας με καταιγίδα και με ενθουσιάζει που θα το αποδώσω αυτό οπτικά. Ένας σκοτεινός ωκεανός, το “παλιό” αντιμέτωπο με το χάος, την απειλή, την άβυσσο και γύρω όλα όσα μας συνοδεύουν αδιάλειπτα, η σεξουαλικότητα και η θνησιμότητα. Ένα παγωμένο τοπίο που σταδιακά θα παίρνει ζωή γύρω από ένα σταθερό σημείο. Πρόκειται για τη σύνθεση μιας στατικής εικόνας που κυκλώνεται από απίστευτη δράση, ο ανταγωνισμός μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας υπό τη μεγαλειώδη μουσική του Μπάρτοκ. Ελπίζω ότι το κοινό θα κάνει το δικό του ταξίδι μέσα από το έργο».

Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση
Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση

Δείτε εδώ ώρες, μέρες παραστάσεων καθώς και πληροφορίες για τον Πύργο του Κυανοπώγωνα στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες»

Θέατρο / Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες»

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης του παγκόσμιου θεάτρου μιλά στη Λουίζα Αρκουμανέα με αφορμή την επιστροφή του στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 2023 με το αριστούργημα του Πουτσίνι «Μαντάμα Μπατερφλάι».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Όπερα | Άνταμ Σμιθ: «Η όπερα μπορεί να “μιλήσει” στον καθένα»

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Άνταμ Σμιθ: «Η όπερα μπορεί να μιλήσει στον καθένα»

Μια συνομιλία με έναν από τους πιο χαρισματικούς Βρετανούς τενόρους με αφορμή την δημοφιλή όπερα του Ζακ Όφενμπαχ «Τα Παραμύθια του Χόφμαν» όπου πρωταγωνιστεί, και η οποία ανεβαίνει τον Δεκέμβριο στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε συμπαραγωγή με την Όπερα Λα Μονέ των Βρυξελλών.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τιάγκο Μπορντίν: «Το μέλλον της τέχνης βρίσκεται στις συλλογικές δουλειές»

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Ο Τιάγκο Μπορντίν χορογραφεί το Μπαλέτο της Λυρικής στον «Δον Κιχώτη»

Ο Γερμανοβραζιλιάνος σταρ χορογράφος που λατρεύει την Ελλάδα μιλά στη LiFO με αφορμή τη φιλόδοξη παραγωγή με την οποία η ΕΛΣ προσδοκά να κλείσει εντυπωσιακά το 2022.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Mezzo LIVE HD: Τρείς παραστάσεις της Λυρικής, ογδόντα χώρες, εκατομμύρια τηλεθεατές

Η «Φόνισσα», ο «Βότσεκ» και ο «Θρίαμβος της Ιουδίθ» θα προβληθούν σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Mezzo LIVE HD, το διεθνές τηλεοπτικό κανάλι αφιερωμένο στην όπερα.
THE LIFO TEAM
Η «Μήδεια» σε μια μνημειώδη σημερινή υπερπαραγωγή

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Η «Μήδεια» του Κερουμπίνι σε μια μνημειώδη υπερπαραγωγή στη Λυρική

H «Μήδεια» είναι η πρώτη μεγάλη συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, την Όπερα του Καναδά και τη Λυρική Όπερα του Σικάγου, και εντάσσεται στο αφιέρωμα της ΕΛΣ για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ